logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Jogurty od společnosti ASDA mají označení „best before“, které nahradilo datum spotřeby Britská...
  • Kaufland a Lidl spustí pilotní projekt zpětného odběru PET lahví a plechovek Řetězce Kaufland a...
  • SVVL: Opětovné použití materiálů nemusí být ekologičtější než jejich okamžitá recyklace Evropská...
  • Pringles bez plastových víček, pouze s fóliovým těsněním Značka Pringles od Kellogg’s Australia...
  • Studio Butterfly Cannon stojí za limitovanou edicí láhví pro Stoli Vodku Designová poradenská...

Obaly jako předmět úspor

1. října 2013
Nezařazené 0
549

Díky tomu se cena výrobku stává často prvním i posledním tématem jednání s odběrateli a s ohledem na tuto skutečnost je již delší dobu roztočena na trhu cenová spirála, která „ničí“ jak výrobce samotných obalů či jejich polotovarů, tak výrobce materiálu a v neposlední řadě i všech článků do tohoto  řetězce zapojených, včetně odběratele.

S ohledem na svou specializaci jsem se rozhodl na otázku obalů, v tomto případě lepenkových, podívat z hlediska efektivity celého toku. Využil jsem přitom dlouholetou logistickou praxi i metodologii Logistics Efficiency Design, kterou ve svých projektech implementuji.

Vizualizace celého toku

Tok by měl být konzistentní. Svým způsobem se jedná o proces, který by měl být do jisté míry soběstačný a měl by umožňovat dosažení maximální efektivity při nízké ekonomické zátěži. Bohužel se v toku objevuje několik „slabých míst“, která efektivitu nabourávají.

Mezi hlavní patří:

  • Úniky odpadů z toku – i přes velkou míru recyklace dochází ve větší než malé míře k jinému procesu zužitkování odpadu, než je recyklace a opětovné použití ve výrobě obalů
  • Vznik nadzásob na všech úrovních způsobených výkyvy výroby, chybami predikcí a dalšími „těžko definovatelnými vlivy“
  • Snaha maximalizace zisku na straně jedné a snaha maximalizace „bezpečnosti“, respektive zabezpečení výroby na straně druhé
  • Personifikace obalů z pohledu vizuálního i rozměrového
  • Další

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVšechna výše uvedená slabá místa byla již definována mnohokrát a stejně často se mnohé společnosti pokoušely o jejich eliminaci, případně minimalizaci. Bohužel současné trendy výroby i spotřeby mnoho prostoru k manipulaci nedávají, a proto se vztah dodavatele obalu (prodávající) a uživatele obalu (kupující) sjednotil na položce, na které budou pracovat (či o kterou budou bojovat), a tou je cena.

Je cena jediným ovlivnitelným aspektem? Není!

Logistické operace či operace, které jsou nutné na to, aby se ze statické operace stala operace dynamická, ať už se jedná se o manipulace, převozy, skládání, rozkládání a další operace, jsou dynamickými položkami, které by mohly být nástrojem změny, a proto je nutné se na ně podívat zblízka. Zaměřím se hlavně na položky mezi dodavatelem a odběratelem obalu, tedy ty, které jsou z procesního hlediska klíčové, protože určují nejenom objem, ale i cenu v celém toku. Podíváme se proto na jednotlivé položky z pohledu obou stran.

Položka Dodavatel (prodávající) Odběratel (kupující)
Druh materiálu Vybírán podle ceny a požadavků Definuje požadavky a cenu
Způsob dodáníPolotovar / hotový box Doporučuje či akceptuje Akceptuje či definuje
Počet typů (P/N, ID) Akceptuje Definuje
Objem (množství od P/N) Akceptuje a modifikuje Definuje
Doba dodání Indikuje Definuje

Dodavatel je uzavřen v síti definic ze strany odběratele, a to bez ohledu na skutečnost, že právě dodavatel disponuje rozsáhlejším know-how a znalostí svého „core businessu“, své hlavní činnosti.

Jaké jsou oproti tomu zájmy obou stran

Položka Dodavatel (prodávající) Odběratel (kupující)
Množství Čím více, tím lépe Dostatečné s nutnou zásobou
Cena Čím vyšší, tím lépe Čím nižší, tím lépe
Pracnost Čím nižší, tím lépe Čím nižší, tím lépe

grafPohled nauvedenou tabulku a graf ukazuje, že vztah dodavatele a odběratele je stavem válečným. Přestože snahou je spolupráce, každá ze stran má často protichůdné cíle a právě tato skutečnost podle mého názoru způsobuje neschopnost nalézt nové, výhodnější řešení, které by přinášelo benefity oběma stranám, resp. všem zúčastněným stranám protože, jak na straně dodavatele, tak na straně odběratele i mezi nimi je do procesu zapojeno více hráčů a partnerů.

S ohledem na všechny výše uvedené aspekty a s ohledem na přetrvávající rozvoj nových technologií a procesů, jakož i při zohlednění výsledků projektů zvyšování efektivity globálních dodavatelských řetězců (GSC) by stálo za úvahu uplatnění principů shifting a profit sharing.

I. Shifting – přesouvání – jedná se o princip přesunu zodpovědnosti či činnosti mezi smluvními partnery

II. Profit sharing – dělení zisků z procesů znamená větší participaci obou partnerů na tvorbě ekonomiky celého řetězce činností.

Co by výše uvedené znamenalo v praxi, si můžeme ukázat na následujícím příkladu:

  1. Dodavatel, který v minulosti dodával narýhované a vysekané lepenkové polotovary, by dodával jen prosté desky, nejlépe jednoho rozměru.
  2. Odběratel by implementoval technologii výroby boxů z tohoto formátu do své vlastní výroby.

Jak by se změna projevila

  1. Dodavatel by mohl dodávat materiál s vyšší cenou a profitem a nebyl by limitován výkyvy výroby, protože by v dodávkách figuroval stále stejný produkt. Množstevní objem by mu umožnil redukovat i cenu materiálu na vstupu, ušetřit v technologické části (modifikace strojů, prostoje apod.), logistické části (objem a velikosti skladu, operací, manipulací a transportů).
  2. Odběratel by odebíral materiál levněji než celý hotový polotovar (či výrobek), nebyl by limitován množstevními požadavky ze strany dodavatele (MOQ), redukoval by interní logistické náklady (prostor, čas), redukoval by možnost tvorby nadzásob či naopak nedostatku (shortage), a to ve všech článcích řetězce a ve finále by se mohl radovat z vyšší profitability na výstupu, protože všechny výše uvedené položky by se mu pozitivně promítly do cenotvorby (cena obalu a nákladů činností bez přidané hodnoty).

Kde je tedy problém?

Ten se skrývá právě ve výše uvedených bodech I. a II. a v průmyslovém nastavení posledních 100 let s eskalací v posledních 20–30 letech s názvem specializace. Odborníci neradi pouštějí obor své činnosti z rukou a poskytují know-how dalším stranám – a to stejně neradi, jako se dělí o zisk.

Jak z tohoto bludného kruhu ven?

Důležitý je všeobecný rozhled, zvýšení podílu networkingu na procesech, užší spolupráce mezi dodavatelem a odběratelem a schopnost definovat změnové procesy právě s ohledem na výše uvedené. Je potřebné, abychom vnímali rozvoj jen v naší sféře podnikání, ale abychom se nebáli pohledu do jiných odvětví. Mnohá řešení již existují a jejich penetraci nebrání často ekonomická náročnost, ale profesní slepota, která je jednou z nemocí současného světa. Je to nemoc podnikání a nemá nic do činění s fyzickým stavem pracovníků.

Dobrá zpráva na závěr

Technologie nabízející výše uvedené již existuje. Nabízí ji např. společnost SYSTEMTECH GROUP, která se tak stala jednou z prvních, jež se nebojí otevřít a dělit se o své know-how s dalšími společnostmi. Jejich technologie FREEBOX je ztělesněním výše uvedeného příkladu, za což zaslouží uznání.

Článek připravil Michael Rada.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required