Nápojová plechovka je zvláště v USA jedním z nejpopulárnějších obalů na pivo. Její využití je však mnohem širší. U nás se do ní vedle piva, kde přece jen stále vede sklo, stáčejí především nealkoholické či energetické nápoje. Další zajímavou komoditou, která to s ní zkouší, může být i ledový čaj či víno. Nápojová plechovka často reprezentuje spotřebitelův styl. Zvláště u mladší generace jsou s tímto moderním, rychlým a hlavně „cool“ stylem spojeny především již zmiňované energetické nápoje.
Co plechovka nabízí?
Jaké benefity nápojová plechovka nabízí? Především je to 100% bariérová ochrana vůči působení světla (včetně UV záření), vzduchu a vlhkosti. Jsou to právě tyto vlastnosti, které u nápoje zajišťují čerstvost, chuť i nezávadnost, což je zvláště důležité při ochraně vitaminů a minerálních látek obsažených v mnoha energetických nápojích a ovocných šťávách. Plechovka také zachovává poměrně dlouhou dobu u nápojů stupeň sycení, což je pro konzumenty výhodné při skladování. V neposlední řadě uchovávají teplotu chladného nápoje déle než jiné obalové materiály. Navíc i tak trochu „klamou tělem“. Podle některých průzkumů plechovka s vhodně voleným designem již sama o sobě evokuje u spotřebitele např. pocit chladu.
Environmentální pohled a recyklace
Většina nápojových plechovek se vyrábí z hliníku. A zde mají odpůrci hliníkového plechu k dispozici jeden velice silný argument. Vlastní výroba hliníku z bauxitu je totiž nesmírně energeticky náročná (někdy se uvádí, že je více než 20x energeticky náročnější než výroba skla), tedy pro životní prostředí dost zatěžující. Při zpracování čtyř tun bauxitu totiž obvykle vzniknou až tři tuny odpadu.
Při výrobě hliníku je zároveň vyprodukováno velké množství toxického odpadu, který při úniku může způsobit škodu či dokonce ekologickou katastrofu. Systém tříděného sběru plechovek nebyl v ČR bohužel prakticky až donedávna vůbec rozšířený, a to i navzdory faktu, že Češi jinak patří k nejlepším třídičům v Evropě. Tento fakt byl dán menším množstvím spotřeby plechovek. Tato éra, jak se zdá, je už za námi a plechovka se stává velmi populárním obalovým produktem i u nás. A právě s touto stoupající spotřebou došlo nyní i v ČR k několika prvním pilotním projektům na třídění nápojových plechovek.
Výhodou plechu je fakt, že recyklací se prakticky nemění jeho původní vlastnosti. Navíc recyklace hliníkového odpadu se ušetří až 97 % energie, které by bylo potřeba k výrobě kovu z primární suroviny. Uvádí se, že aluminiové plechovky vyrobené v USA obsahují v průměru okolo 50 % recyklovaného materiálu. Ekologicky myslí i mnozí významní nápojáři, kteří plechovky používají. Příkladem může být Coca-Cola. Tento nápojový gigant používá hliníkové plechovky a skleněné lahve, které již nyní obsahují až 60 % recyklovaného materiálu.
Jak vyrobit plechovku
První plechovky byly tvarovány pomocí mechanických nástrojů. Dnes je celý proces vzhledem k masovosti výroby zautomatizován. Vlastní obal se vyrábí procesem lisování s následným tažením. Z hliníkového svitku se nejprve vysekne kroužek a z něj se na lisu vytáhne kalíšek. Kalíšek se usadí na pohyblivý razník, který je silou protlačí přes několik kroužků, takto se vytváří vlastní trup plechovky. Vzhledem k tomu, že kroužky mají průměry sestupných velikostí, dochází tímto způsobem k tažení s redukcí tloušťky stěny.
Po vytvoření trupu na bodymakeru následuje formování dna. Po odpadnutí polotovaru plechovky od razníku dochází k zastřižení těla na požadovanou velikost. Protože se během celého procesu používají různá maziva, oleje apod., plechovka se následně omývá, odmašťuje a suší v peci. Po vysušení se plechovka může, ale nemusí natřít základním povrchovým lakem, který je obvykle bezbarvý nebo bílý.
Poslední fázi představuje potisk a opět lakování, zvláště je-li požadován vyšší lesk. Plechovky lze potiskovat různými způsoby – nepřímým knihtiskem (často označován slangově chybně jako suchý ofset), sítotiskem, tamponovým tiskem či digitálně. Vzhledem k rychlosti výroby je nejvíce rozšířen první způsob. Tiskne se z formy (hliníkový kovolis s vytvrzeným fotopolymerem) nejprve na přenosový válec barva po barvě a pak teprve celý obraz na plechovku. Tím je zaručen vynikající soutisk i při tisku ve vysoké rychlosti. Pastovité barvy mohou mít i některé přídavné vlastnosti. Vedle klasických barev lze používat i barvy termochromatické, které reagují změnou barvy na změnu teploty, či fluorescenční barvy, které ve světle na diskotéce třpytivě září.
I v ČR se už třídí
Vzhledem k nárůstu množství nápojových plechovek magistrát hl. m. Prahy ve spolupráci se svozovou společností Pražské služby, a. s., zahájil od 1. 5. 2013 ve vytipovaných městských částech pilotní projekt na sběr a svoz nápojových plechovek. Sběrné nádoby mají šedou metalickou barvu a jsou označeny informačními samolepkami. Sběr nápojových plechovek probíhá na 45 stanovištích tříděného odpadu. Během prvních tří měsíců bylo v rámci pilotního projektu svezeno cca 431 kg nápojových plechovek, což je odhadem asi 29 000 kusů.
Článek připravila Jana Žižková.