logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Jogurty od společnosti ASDA mají označení „best before“, které nahradilo datum spotřeby Britská...
  • Kaufland a Lidl spustí pilotní projekt zpětného odběru PET lahví a plechovek Řetězce Kaufland a...
  • SVVL: Opětovné použití materiálů nemusí být ekologičtější než jejich okamžitá recyklace Evropská...
  • Pringles bez plastových víček, pouze s fóliovým těsněním Značka Pringles od Kellogg’s Australia...
  • Studio Butterfly Cannon stojí za limitovanou edicí láhví pro Stoli Vodku Designová poradenská...

Boj ofsetu a flexotisku vrcholí

1. října 2013
Nezařazené 0
1106
Boj ofsetu a flexotisku vrcholí

Skupinové obaly v oblasti prodeje představují potenciál, který se v průběhu posledních 10 let dokonale proměnil. Téměř revoluční změny se dotkly nejen skupinového balení nápojů (lepenkové a flexibilní multipacky vytěsňující vratné přepravky), ale i spotřebitelského sortimentu jako takového. Historická proměna nastala i u prezentace zboží v regálech, kde produkt již dávno není reprezentován jen primárním obalem, ale je ložen spolu s ostatními v potištěném skupinovém obalu, který často navíc slouží i jako menší typ prodejně-propagačního displeje.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPro podporu prodeje již totiž dávno nestačí mít jen zdařilý obal primární, ale důležitá je právě prodejně-propagační funkce ve spojení s úspornou logistikou i u obalů sekundárních. I tyto obaly se významnou měrou zasluhují o cílený a úspěšný marketing prodeje v řetězcích. Není divu, vždyť až 70 % rozhodnutí o koupi se uskuteční v místě prodeje. SRP představují revoluční sekundární vystavitelný obal, který je zároveň způsobem balení výrobků do větších celků. Jedná se sice o dražší typ obalu, tento negativní rys je však vyvážen mnohými benefity, především snazší manipulovatelností, lepší identifikovatelností, vyšší atraktivitou pro zákazníka i výbornou recyklovatelností. Z dlouhodobějšího hlediska tedy SRP představují naopak často i snížení celkových nákladů.

Rostoucí dynamičnost flexotisku

Velkou roli při prezentaci produktu jak v SRP obalu, tak i v případě multipacků hraje vhodná grafika a následně kvalitně realizovaný potisk. I když je zde opět možností více, vzhledem k větším výrobním sériím, které obvykle SRP pro výrobce představují, je potisk nejčastěji realizován ofsetem a flexotiskem. Potisk hraje jednu ze zásadních rolí, která rozhoduje o koupi produktu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAU primárního obalu jsou s tím výrobci zboží víceméně srozuměni. V případě sekundárních obalů se některým výrobcům do změny obalů se zbožím nechce. Důvod je především finanční – lákavě potištěné skupinové obaly jsou zákonitě dražší než jejich nepotištěné protějšky, které plní pouze ochrannou a manipulační funkci. Výrobci si sice uvědomují důsledky svého jednání a vědí, že zboží, které je v regálech pěkně uspořádáno a je lépe vidět, se také více prodává, ale zároveň by chtěli tyto obaly za nižší cenu.

Cesta tu je, jen je nutné rozbít zažité předsudky. Dlouhá léta platilo, že kvalitní, tj. „prodávající“ tisk je možné na vlnité lepence realizovat jen v podobě prepressu. Tedy papír předtištěný ofsetem je nakašírován jako krycí vrstva na vlnitou lepenku. Ofset se obvykle vyznačuje kvalitním tiskem a nízkým nárůstem tiskového bodu. Kašírováním potištěného papíru se také vyhneme nežádoucímu „valchovacímu“ efektu, tedy tvorbě vizuálních vln, jež někdy ruší grafiku (v místech vrcholů jednotlivých vln je potisk sytější/výraznější) a které se tak často vyskytují při přímém tisku flexotiskem.

Flexotisk je však v současnosti nejdynamičtěji se rozvíjející tisková technika a jeho možnosti už dokáží překonat výše uvedené klišé. A to nejen v prepressu, ale i v postpressu, tedy v potisku přímém. Cenově totiž obvykle přímý potisk flexotiskem vychází levněji než kašírování lepenky ofsetem. V této oblasti patří k nejkvalitnějším technologiím realizace na strojích od firem BOBST a Göpfert.

Flexotisk od ofsetu téměř k nerozeznání

Se špičkovou technologie Masterflex (BOBST) se již nějakou dobu na evropských trzích setkáváme. Dochází u ní však k neustálému zdokonalování strojů z hlediska jejich technických možností. Jedná se o postprintovou technologii, tzn. vlnitá lepenka je potiskována přímo, kvalitní potisk je garantován pro všechny typy lepenek (mohou být i natírané) v tloušťkách 0,75–9 mm. Je ale vhodný i pro hladké lepenky tloušťky od 0,75 mm. Bobst nedoporučuje pouze potisk lepenek z recyklovaných vláken, kde vzhledem ke zhoršeným vlastnostem materiálu negarantuje 100% kvalitu potisku.

porovnání -  with captionKvalitní pneumatické přisávání archů k vodicí dráze i v nakladači v podstatě eliminuje deformace výšky potiskované vlnité lepenky a tím ovlivňuje přesnost soutisku následně tištěných barev. Přesnost soutisku příznivě ovlivňuje i pohon zařízení. U klasických tiskových strojů, které jsou určeny k potisku vlnité lepenky, je obvykle jeden centrální motor. U Masterflexu však mají všechny jednotky stroje samostatné pohony, tzv. krokové motory, s přesně regulovaným systémem otáček. Případné zrychlování nebo zpomalování formových válců v návaznosti na řídicí jednotku se tak děje v každé jednotce odděleně a v návaznosti na soutisk.

Další revoluční řešení přímého potisku flexotiskem představuje HQPP Flexo od firmy Göpfert. Technologie HQPP (High Quality Post Print). Podobně jako o Masterflex technologii i o HQPP se hovoří jako o možné alternativě k ofsetovému tisku. V porovnání se standardním flexotiskem je při HQPP flexu valchový efekt výrazně eliminován. Technologie nespočívá jen v sofistikované konstrukci stroje (výrobce – společnost Göpfert – využívá např. u strojů standardně moderní technologii servopohonů), kvality je dosazeno zároveň v součinnosti s kvalitními vodou ředitelnými barvami a precizně zhotovenou formou – štočkem. HQPP technologie patří mezi offline technologie, to znamená, že po tisku nenásledují zpracovatelské operace jako je výsek, výlup či lepení. Tyto operace jsou realizovány na dalších typech zařízení.

HQPP z THIMMu

S technologií HQPP má u nás aktuální zkušenosti společnost THIMM. Firma nabízí tuto high-top technologii svým zákazníkům jako alternativu k SRP obalům potištěných ofsetem. Potisk je při porovnání stejných vzorků nejen srovnatelný, ale v případě kvalitnějších lepenek prakticky nerozeznatelný.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHlavními přednostmi zařízení HQPP, které ve společnosti pracuje již dva roky, je vysoká jemnost rastru (tiskové rozlišení až 60 linek/cm) a možnost lakování, čímž se docílí zvýraznění barev a zvýšení lesku. Stroj umožňuje tisknout až šesti barvami včetně laku, a to na formáty do 1520 x 2000 mm. Součástí stroje je i sušicí zařízení, které umožňuje lakování i kvalitních křídových papírů, které jasnost barev ještě umocní.

Infračervené sušení je plynule regulovatelné a nastavitelné jak celoplošně, tak parciálně. Každý přířez je před vtažením do tiskového stroje automaticky zarovnán, což zajišťuje naprostý soulad tisku s následným výsekem. Nový stroj je vybaven kontrolními kamerami, které porovnávají tisk a přesnost soutisku jednotlivých přířezů se stanovenou předlohou a v případě nesrovnalostí jej automaticky vytřídí. S přímým potiskem HQPP se ostatně mohli návštěvníci setkat i na veletrhu Fachpack, na stánku společnosti. Pole působnosti je zde opravdu široké, zvláště v oblasti sekundárních obalů.

Článek připravila Jana Žižková.

Proč právě SRP?

Rodiči SRP (shelf ready packaging) obalů je vlastně klopová krabice ve spojení s prezentačním displejem. Možností používaných materiálů i konstrukcí je mnoho. Přesto k nejvíce využívaným patří obaly z vlnité lepenky. Vývoj, konstrukce, grafika i celá výroba SRP vychází v zásadě z pěti základních požadavků kladených speciálně na tento typ obalu. Jedná se o snadnou identifikaci (easy identification), snadné otevření (easy open), snadnou likvidaci (easy dispose), snadné umístění do regálu (easy shelf) a snadný nákup (easy shop).

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required