
V rámci 13. ročníku marketingového programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka 2013,který pořádá společnost ATOZ Group, vybrali spotřebitelé ze 115 přihlášených výrobků vítěze v rekordním počtu 38 kategorií. Výrobci a distributoři mohli přihlásit inovace z oblasti rychloobrátkového zboží s výjimkou tabákových výrobků, které byly na český trh uvedeny od září 2011 do konce roku 2012. Tento program doplnil také odborný workshop Innovation Village, letos s podtitulem Budoucnost marketingu.
Podkladem pro udělení ocenění byly výsledky exkluzivního výzkumu agentury STEM/MARK. Retailová promoce oceněných výrobků probíhá již posedmé v řetězci Interspar, dálev Penny Marketu, Tesku a v prodejnách skupiny Coop Terno a Trefa. Z vítězných výrobků jsme stejně jako loni vybrali ty, jejichž inovace spočívala v originálním obalu. Většina z nich je z kategorie potravin.
Obalové inovace 2013
Dobré maso
Výrobková řada z kategorie Čerstvé masné výrobky. Pochází od certifikovaných dodavatelů. Výrobky jsou baleny v plastové vaničce s krycí fólií v ochranné atmosféře. Mají prodlouženou dobu trvanlivosti. Inovovanářada byla oceněna za nový design obalů.
Redesignovaná Adriana
Těstoviny za 100% semoliny sušené byly oceněnytakéza inovaci obalu, která proběhla v rámci kompletního redesignu značky.
Pyramidky koření
Nová řada koření v pyramidových sáčcích je určena pro snadnější přípravu tradičních českých pokrmů a zimních nápojů. Představuje velkouinovaci na českém trhu.Koření je poprvé zabaleno ve varných sáčcích. Sekundární obal – lepenková krabička – obsahuje sedm sáčků.
Staropramen světlý
Nová lahev s moderním designem. Standardní tvar pivní lahve byl vyměněn za originální, určený pouze pro značku Staropramen. Díky svému ikonickému tvaru je lahev dobře odlišitelná od konkurence. Součástí nového obalu je výrazný embosing ikony značky –věnce s písmenem S a letopočtem 1869.
Fino – potravinová fólie v kusech, Roller
Role s potravinovou fólií ve formě lehce oddělitelných dílů (290×450 mm). Je zabalena v inovativní patentované krabičce. Celková délka fólie je 45 m.
Workshop s marketingovou náplní
Třetí ročník workshopu Innovation Village, který se letos zaměřil na budoucnost marketingu, potvrdil, že roste důraz na individuální marketing.Jak z prezentací, tak i z následující diskuse vyplynulo, že s tím, jak do našich životů přicházejí stále nové technologie, se mění i naše spotřebitelské chování. Proto je této skutečnosti zapotřebí přizpůsobit marketing a při cílení na zákazníka tyto technologie také využít.
Úvodníblok workshopu, který byl věnovaný mladým lidem a jejich vstřícnosti k reklamě a novinkám, přinesl zajímavé informace o uživatelích internetu a sociálních sítí. Moderátor Tomáš Poucha, výkonný ředitel a zakladatel Marketingového institutu VŠE,jej zahájil poněkud odlehčeně, když pronesl větu, že dnes se lidé dělí na ty, co přivolávají výtah palcem, a na ty, kteří jej přivolávají ukazováčkem. Palec podle něj používá mládež, která jej má vycvičený z ovládání nejrůznějších her, playstationů a psaní esemesek.
Eva Prajsová, brand managerka společnosti Staropramen, představila výsledky kombinace dobrého nápadu, vhodného načasování a spotřebitelsky zacíleného marketingu. To vše dalo vzniknout nové kategorii nápojů – segmentu beermixů, které jsou dnes, jak uvedla, hnacím motorem českého pivovarnictví. Na úspěchu produktů této řady měla velkou zásluhu změna designu primárníhoobal tedy lahve, ale i sekundární balení do lepenkového multipacku s kvalitním potiskem pro jeden z obchodních řetězců.
Další části workshopu byly věnovány tématům: jak zapojit do komunikačního mixu šeptandu, jak využít virální marketing v FMCG, co představuje cílená reklama v mobilu a seriálu či zda jít na nákup jen s velkým bratrem v patách. Workshop byl zakončen panelovou diskusína téma úloha individuálního marketingu, v rámci kterého by měli obchodníci a dodavatelé oslovovat zákazníka společně.
(redakčně kráceno, více informací v časopise Zboží&Prodej)
Ladislava Caisová