
Slavnostní vyhlášení vítězů mezinárodní designérské soutěže Mladý obal proběhlo31. května v Praze. Na galavečeru porotaocenila celkem devět finalistů, kteří nejlépe zpracovali téma letošního ročníku zaměřené na seniory a problematiku stárnutí. Víc než v minulých letech se hovořilo o pokoře, empatii a naopak i necitlivém přístupu k námětu zadání.
Podobně jako předchozí ročníky také ten letošní, již 18. v pořadí, byl vyhlášen na podzim opavskou společností ModelObaly. Do soutěže na mezinárodní úrovni se mohli zapojit mladí tvůrci, kteří podle věku byli zařazeni do středoškolské skupiny nebo mezi vysokoškolské studenty a mladé designéry do 30 let. Organizátoři CZECHDESIGN.czpro letošní rok připravili zadání zaměřené na seniory a stárnutí. Po loňských tématech, která nabízelahravější řešení, to letošní vzbudilo mezi zájemci rozpaky, což se projevilo v počtu přihlášených tvůrců.Na rozdíl od loňského ročníku, kdy porota vybírala z 855 prací,letos hodnotila pouze 418 projektů.
„I když přišlo méně prací do soutěže a byly i velice diskutabilní a ne vždy jsme z nich měli dobrý pocit, jakým způsobem studenti uchopili téma, uvědomil jsem si tu zásadní důležitost zadávat a nastavovat vysoká kritéria právě nyní. Žijeme-li ve společnosti úspěšného mládí, preferující pouze to, co je zábavné nebo levné, ve společnosti, která o těchto tématech nepřemýšlí, protože parazituje na reklamě, pak nenastávají prostory pro řešení a přemýšlení o tak důležitých oblastech, jako je například stáří. Proto signál, který přišel od organizátorů Mladý obal, považuji za velmi důležitý,“ řekl Jan Činčera, obalový designér a dlouholetý předseda soutěže Mladý obal.
Slovensko vítězí, Česko sbírá ceny
Závažnější téma se odrazilo také na celkovém hodnocení. Z obou kategorií vybrali porotci devět vítězů, ve středoškolské kategorii letos neudělili 1. místo, zato se shodli v udělení dvou 3. míst. „Letos jsme se rozhodli zvolit poprvé závaznější společenské téma, které samozřejmě kladlo větší nároky na soutěžící. Poprvé účastníkům nestačila jen kreativita, zručnost a výtvarné cítění, ale pro úspěch práce museli být zároveň vnímaví k životu stárnoucích lidí a jejich problémům. To některé soutěžící odradilo a do soutěže letos přišlo o něco méně prací než v loňském roce. Pro středoškolskou kategorii byl úkol obtížný dvojnásob, proto letos nebyl v této kategorii zvolen vítěz,“ vysvětluje Klára Mergerová, manažerka a organizátorka soutěže.
Absolutním vítězem soutěže se stal vysokoškolský student Matúš Mitas ze Slovenské technické univerzity v Bratislavě, který za svůj obal na mléko s inovativním uzávěrem usnadňující manipulaci získal částku 30 000 Kč od Model Obaly a věcné ceny od partnerů soutěže. Porota ocenila především pokoru, s níž autor přistoupil k zadání, a citlivé zacílení na vybranou věkovou skupinu.
Ve středoškolské skupině se vítězi na nejvyšší příčce 2. místa stali Denisa Serafini a Tomáš Rachunek ze Střední uměleckoprůmyslové školy v Uherském Hradišti za Schránku na zvířecí ostatky. Na porotu zapůsobila empatie a citlivost mladé dvojice, s jakou se i přes nízký věk dokázala vyrovnat se silným momentem smrti a loučení, které ke stárnutí patří.
V kategorii studentů vysokých škol a designérů do 30 let došlo k udělení dvou 2. a3. míst, včetně ceny CZECHDESIGNU, kterou získala Kateřina Kučerová za produkt Hej.Její krabička na klíče zaujala vtipnou a efektivní funkcí spočívající ve vložení klíčů do krabičky a jejího zavěšení na kliku dveří.
Přátelský design pro seniory
Při hodnocení soutěžních prací se porota tradičně zaměřila na inovativnost a kreativitu, ergonomii a funkčnost obalu. Vliv na ocenění práce měl také ekologický aspekt, originalita, konstrukční nápaditost i kvalitní úroveň prezentace. Letošní téma přineslo i něco navíc, a to zamyšlení nad momenty vztahujícími se k procesu stárnutí.
Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) žije dnes na Zemi 605 milionů lidí starších 60 let. Demografický vývoj ukazuje, že v roce 2050 senioři nad 65 let budou tvořit skoro třetinu všech obyvatel. Prodlužující se věk naznačuje, že v nedaleké budoucnosti bude žít v naší zemi téměř milion seniorů ve věku nad 80 let, což je podstatně více, než je tomu dnes.
Členové poroty proto zohledňovali také tyto důležité aspekty a u soutěžních prací hodnotili respektování změn, které se stárnutím souvisí, například zhoršující se zrak, sluch nebo jemná motorika seniorů. Všímali si, zda se soutěžící zamýšleli nad snadnou manipulací s obalem, užitím vhodných barev, typografie či nad úměrnou velikostí a vhodným materiálem. Dalším kritériem hodnocení se stala míra citlivosti a pokory k tématu.
Podle Kláry Mergerové je žádoucí v podobných tématech pokračovat i v dalších letech. „Chceme se pokaždé zaměřit na trochu jiný aspekt práce obalového designéra, rádi bychom ale v mladých designérech posilovali chápání zodpovědnosti jejich profese a snažili se jim ukázat způsoby, jak mohou vlastní prací pomáhatdruhým,“ dodává organizátorka projektu.
Obaly na výstavě i v katalogu
Slavnostní večer letos probíhal v příjemném prostředí pražského kina Bio Oko. Vyhlášení vítězů zpestřovaly vtipné grafické spoty autorky Radky Pitrmucové. Grafická designérka sestavila také katalog 18. ročníku Mladého obalu, který dokumentuje vítěznou devítku a dalších 27 obalových návrhů. Součástí soutěže Mladý obal je rovněž výstava nejlepších prací, která je k vidění v GALERII/CZD od 4. června do 19. července. Expozici navrhli designéři ze studia deFORM Jakub Pollág a Václav Mlynář. Po skončení výstavy v Praze putuje na Slovensko, kde bude od 24. září do 4. října ke zhlédnutí ve foyer Fakulty architektury Slovenské univerzity v Bratislavě.
Tři otázky pro letošního vítěze Matúše Mitase
Svět balení: Účastnil jste se soutěže poprvé?A co vás motivovalo k zapojení do letošního ročníku?
Matúš Mitas: Na nasej skole je súťažMladý obal populárna a už viac kráť som rozmýšľal, že sa do nej zapojím. Tento rok sa mi to aj podarilo, pretože som dostal nápad, ktorý sa mi páčil a stihol som ho zrealizovať.
SB: Jak jste přemýšlel o tématu? Co bylo hlavním impulzem k nápadu Obal na mléko?
M.M.: Musím sa priznať, že téma sa mi spočiatku veľminepáčila, ale aj napriek tomu som začal nad ňoupremýšľať. Spomenul som si, že moja babka sa mi viackrátsťažovala, že nikdy nevie ničotvoriť a že takmer s každým obalom musí„bojovať“. Tento poznatok ma naviedol na myšlienku, že obal, ktorý navrhnem,uľahčínejakýmspôsobomotváranie. Na druhej strane som chcel, aby to bol obal na niečo, s čím sa staršíľudiastretávajúkaždodenne. Samotný nápad potom už prešiel celkom rýchlo, aj keď sa od toho konečného líšil, v princípe ostal zachovaný. Keď som riešilgrafické spracovanie obalu, omnoho viac ma lákalospraviť obal na džús alebo niečo podobne, no nakoniec som už zo spomínanýchdôvodov ostal pri minimalistickom obale na mlieko.
SB: Chtěl byste se i v budoucnu věnovat obalovému designu?
M.M.:Obalový dizajn je super, rád by som sa mu venoval, ale skúšam aj iné zakutia dizajnu.
Letošní porota
Jan Činčera, obalový designér a předseda soutěže Mladý obal a vedoucí ateliéru produktového designu na VŠUP v Praze, Jan Němeček, designér a zakladatel studia Olgoj Chorchoj, Päivi Tahkokallio, finská vysokoškolská profesorka a specialistka na oblast strategického a egual designu, a Peter Paliatka, slovenský designér, sochař a vedoucí Ústavu dizajnu Slovenské technické univerzity v Bratislavě
Šárka Dumbrovská