logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Velkopopovický Kozel za více než 400 milionů korun inovuje stáčecí linku na vratné lahve Pivovar...
  • Robot Food přejmenoval nápoje FITCH Brew Co. na Here&Now Robot Food vytvořil novou značku...
  • Redukci jednorázových plastů v Česku posvětil i Senát Senátoři dnes schválili zákonnou úpravu...
  • Gordon’s Gin uvádí na trh nový gin s příchutí pomerančů a vůní Středomoří Gordon´s Gin nyní...
  • Alza umožňuje nákup drogerie do znovupoužitelných nádob Ve svém holešovickém showroomu...

SB 6-7/2013 Jak řídit vratné obaly?

12. srpna 2013
Nezařazené 0
3646
SB 6-7/2013 Jak řídit vratné obaly?

Vratné obaly, tedy obaly určené k opakovanému použití při dodávce výrobků, jsou nedílnou součástí výroby i logistiky. Mezi jasné trendy patří řízení obalového či paletového konta, zajištění dohledatelnosti a eliminace ztrát. S tím souvisí zavádění technologií identifikace, zejména unikátní označování obalů – ať už čárovým kódem či pomocí RFID.

Vratnými obaly jsou například plastové přepravky, palety, paletové kontejnery, kontejnery na tekutiny atd. „V konstrukci nových obalů jako takových se projevuje požadavek trhu o maximálně složitelné provedení obalu tak, aby ušetřil co nejvíce místa, jde tedy o požadavek na snižování nákladů na skladování a zpětnou přepravu. Stále častěji vidíme zavádění skládacích přepravek v maloobchodní distribuci nebo skládacích paletových kontejnerů v automobilovém průmyslu,“ říká Karel Tisoň, business development manager společnosti Schoeller Allibert, která je významným světovým výrobcem vratných plastových obalů určených pro manipulaci s materiály. Tato firma do skládacích obalů směřuje své inovativní úsilí a slaví v něm úspěch – obdržela totiž ocenění Obal roku a WorldStar for packaging pro kontejnery Magnum Optimum.
magnum_20050808_01
Mohlo by se zdát, že na vratných obalech není co měnit, opak je však pravdou. Za poslední roky došlo k řadě podstatných změn. Vratné obaly jsou dnes lehčí a zároveň nabízejí lepší parametry, zejména vyšší odolnost a nosnost. To je možné díky technologické a materiálové inovaci. Plastová paleta před deseti lety byla těžkým monolitem a dnes je to sendvičová konstrukce vyráběná kombinací různých technologií. Je ve všech směrech lepší a levnější.

Pool-operátoři zavádějí standardizaci obalů

Ekonomika zvyšuje tlak na každý subjekt, a tak se firmy musí začít dívat nejen cestou vlastních, ale i společných úspor. „Existuje obrovský prostor pro sdílení a standardizaci obalů. Pokud z pěti různých obalů vytvoříte jeden jako standard, násobně zvýšíte jeho potřebné množství a opět se otevírá možnost využít moderních technologií výroby, které se doposud nevyplácely. Standardní obal znamená samozřejmě řadu dalších výhod v logistice vratných obalů,“ uvádí Karel Tisoň a dodává, že na komerční bázi zavádějí standardizaci pool-operátoři, kteří nabízejí pronájem vratných obalů. Tato oblast podnikání je na vzestupu a používat půjčené obaly bez nutnosti vlastní investice je pro řadu firem značně lákavé.

Zelena_paleta
Hlavní výhodou pronájmu vratných obalů je snižování, respektive proměna fixních nákladů na variabilní náklady, které se mohou měnit s objemem prodeje produktů. Zákazník nemusí například palety vlastnit, tedy je nemusí kupovat, opravovat, evidovat paletová konta, případně se starat o jejich vracení zpět. Společnost BOHEMIA CARGO začala koncem loňského roku (ve spolupráci s firmou Doprava na paletách) pronajímat plastové palety, které se od standardních palet odlišují nejen zelenou barvou a robustností, ale zejména originálním číslem a čárovým kódem. Zákazníkovi jsou tyto palety pronajímány za cenu v rozmezí 1–3 Kč za paletu a den, a to podle typu požadované služby. Objednatel může svému obchodnímu partnerovi předplatit použití palety např. na jeden týden.
„Pokud si odběratel našeho zákazníka nechce palety nechávat pro další použití a musí je vracet zpět, je vždy pronájem palety ekonomicky výhodnější a operativnější. V managementu palet sehráváme pro zákazníky různé role. Ta nejjednodušší je, že kamion přijede na nakládku s dohodnutým počtem a rozměrem našich vlastních palet, které si odesílatel ponechá a řidič nám vrátí zpět palety, které dostane po vykládce u příjemce zboží. Cena za tuto službu výměny palet bývá zpravidla obsažena již v ceně přepravy. Jsou s tím někdy však spojeny problémy s kvalitou vracených palet,“ prozrazuje Jan Kučera, jednatel a ředitel pro strategii a rozvoj společnosti BOHEMIA CARGO.
Doplňuje, že pro některé zákazníky firma BOHEMIA CARGO pořídila obaly a palety podle jejich požadavků, například kovové či plastové gitterboxy, dřevěné palety s nástavbovými rámy a podobně. „Starost o ně je potom komplexní, vedeme obalová konta s odběrateli našich klientů, staráme se o zpětné vracení, evidujeme poškození a ztráty a pravidelně se dělají inventury. Taková služba se fakturuje měsíčně za dohodnutou cenu a počet palet. Zájem o tyto služby registrujeme hlavně u dlouhodobých vztahů s výrobními firmami,“ podotýká Jan Kučera. V tomto směru je zřejmý trend: někteří zákazníci chtějí mít co nejméně starostí s paletami – chtějí palety za co nejnižší náklady a přitom splňovat nejvyšší kvalitu kladenou na dodavatelské a hygienické požadavky kupujících. A samozřejmě nutno dodat, že mnozí zákazníci oceňují služby s přidanou hodnotou, například mytí nebo skladování vratných obalů.

Vratné obaly pohledem řetězců

Například ve společnosti Tesco Stores ČR má každý typ vratného obalu v interním logistickém systému svůj unikátní kód, který slouží k evidenci jeho pohybu od příjmu až po opětovné vrácení dodavateli. „Vratné obaly vykupujeme od zákazníků ve všech našich prodejnách pomocí automatů, které jsou propojeny s naším logistickým systémem zajišťujícím zpětný pohyb obalů až k dodavateli. K dodávkám zboží z distribučních center do našich prodejen používáme především přepravní klece s kolečky, které jsou pro manipulaci efektivnější než palety. Ovoce a zeleninu přepravujeme a vystavujeme na prodejní ploše ve vlastních plastových přepravkách, do kterých umísťují své produkty přímo pěstitelé a které významně omezují spotřebu papírových kartonů a jiných obalů u dodavatelů a tím snižují dopad na životní prostředí,“ konstatuje Jiří Mareček ze společnosti Tesco Stores ČR. Společnost Lidl řeší vratné obaly v rámci závozu nového zboží na sklad, kdy dochází k výměně. „U europalet se potvrdí výměna do průvodního dokladu, u přepravek se vypisují podklady pro vystavení daňového dokladu,“ uvádí Jitka Vrbová, tisková mluvčí řetězce Lidl.

Nutnost řízení toku vratných obalů

Coca-cola
Nakládání s vratnými obaly a řízení jejich toků je jednou ze základních a přirozených činností, kterými se zabývají i výrobní společnosti. Jednou z nich je také Coca-Cola HBC Česká republika, která nemalou část prodejů uskutečňuje právě ve vratných skleněných obalech, proto je pro ni optimální a nejefektivnější řízení toku vratných obalů nutností. „V rámci logistiky, celého supply chainu, ale i v rámci našich dalších oddělení jde o problematiku, která si zasluhuje odpovídající pozornost, kromě nákladovosti totiž ovlivňuje i spolupráci s našimi zákazníky a jejich spokojenost. Obaly evidujeme podobně jako zboží a jiné materiály v podnikovém ERP systému – SAP. Používáme vlastní obaly. Vedle přesné vlastní evidence jejich toků je výhodou i to, že máme současně pod kontrolou také jejich kvalitu,“ říká Jan Turek, manažer logistiky ČR/SR společnosti Coca-Cola HBC Česká republika.
V současné době je již naprostá většina primární i sekundární distribuce v Coca-Cola HBC Česká republika zajišťována prostřednictvím smluvních dopravců, což pro tuto firmu kromě vyžadované vysoké servisní úrovně znamená i výrazně vyšší variabilitu nákladů na rozvoz. Jedním ze specifických rysů při rozvozu nealko nápojů je totiž jeho sezonnost. Kromě včasné přípravy na sezonu (letní, ale i zimní) je pak flexibilita distribuce, tedy schopnost se včas přizpůsobit a zareagovat vždy, kdy zákazník potřebuje, naprosto klíčovou záležitostí.
V přímé distribuci (DSD = Direct Store Delivery) Coca-Cola HBC Česká republika přijímá prázdné obaly od svých zákazníků zpravidla výměnou, po předchozím avízu případně akceptuje i větší množství. „Pokud je obalů více, je třeba tuto skutečnost zohlednit už během plánování tras. Vše je pak na místě u zákazníka zaznamenáno řidičem v HHT, tedy v přenosném příručním terminálu, a zákazníkovi je na místě vytištěn finální doklad, který zahrnuje aktuální počet právě vrácených prázdných obalů. U větších zákazníků evidujeme podle dohody paletová konta,“ doplnil Jan Turek.

Pohyby vratných obalů v distribučním centru pivovaru

Měšťanský pivovar Havlíčkův Brod
Například Měšťanský pivovar Havlíčkův Brod vratné obaly (přepravky, palety a sudy) řeší v rámci tzv. dvou okruhů – dodavatelského a odběratelského. V rámci dodavatelského okruhu komunikuje se všemi svými dodavateli nealkoholických nápojů (sodovkárna Kolín, Poděbradka, Kofola atd.), přičemž každý dodavatel má své vlastní přepravky, které jsou spolu s paletami po dodání evidovány v tzv. saldech obalů. „Při přivezení nealko nápojů do distribučního centra pivovaru je předán dodací list, na kterém je uveden druh dodaného zboží a druh obalů, přičemž obojí je naceněno. Přílohou dodacího listu je saldo obalů. Skladníci v distribučním centru vyskladní zboží z kamionu do skladu a do kamionu naloží prázdné obaly – vystaví příjemku či výdejku,“ řekl Jindřich Klazar, ředitel královéhradeckého distribučního centra Měšťanského pivovar Havlíčkův Brod. Dodal, že podobným stylem je řešen i odběratelský okruh, kdy jsou z distribučních center pivovaru nápoje rozváženy přímo zákazníkům (prodejny, restaurace + velkoobchody). Úkolem skladníků v distribučním centru je také sledovat kvalitu palet. Při zjištění poškozené palety je sepsán protokol o poškození.

Mezi trendy patří efektivní možnost identifikace

RDIF
Trendem ve vratných obalech je např. snaha o to, aby byly co nejlehčí a představovaly tak co nejnižší logistické náklady, dále je trendem, aby byly co nejuniverzálnější, co nejtrvanlivější a zároveň co nejekologičtější. U palet je pak možností využívání různých alternativních materiálů nebo poolingu palet. Pro obaly obecně je pak stálou výzvou do budoucna lepší a efektivní možnost jejich identifikace (např. technologie RFID), avšak při rozumné míře investic a nákladů. „Trendem v oblasti značení přepravek a dalších vratných obalů je značení RFID etiketami, kdy čtení čipu probíhá bezkontaktně. Jako příklad uvádím etikety in mould smart, což jsou vysoce kvalitní a odolné RFID etikety in mould pro vysledování pohybu přepravek a kontejnerů. RFID etikety díky této nové technologii splňují veškeré požadavky – čitelnost, dlouhou životnost, odolnost a hygienickou nezávadnost,“ říká marketingová manažerka společnosti KODYS Eva Karlíková. Dále uvádí, že etiketa je zapuštěna v povrchu výrobku a je aplikována během procesu vstřikování plastu, což snižuje náklady, také šetří čas a zároveň zajišťuje možnost použití v nejnáročnějších podmínkách – je otěru a oděru vzdorná, rovněž odolná vůči kyselinám. Navíc RFID etikety nacházejí uplatnění i v potravinářství a farmacii, protože splňují všechny hygienické normy platné v těchto odvětvích.

Zelena_paleta
Jan Kučera, jednatel a ředitel pro strategii a rozvoj společnosti BOHEMIA CARGO se „zelenou paletou“,

RDIF
Značení přepravek a dalších vratných obalů RFID etiketami, čtení probíhá bezkontaktně.

Coca-cola
Coca-Cola HBC Česká republika – nakládka.

Petr Neckař

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022 Přední výrobce samolepicích etiket S&K LABEL obdržel toto ocenění jako první polygrafická společnost v České republice a sklízí tak uznání nejen za kvalitu produkce, ale přesvědčil i v oblasti řízení, strategie a naplňování vizí. Globální program Best Managed Companies vytvořený mezinárodní společností Deloitte podporuje rozvoj podnikání […]

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu ALL4PACK Emballage Paris 2022 je již nepostradatelnou mezinárodní obchodní akcí na konci roku. Je přední výstavou pro oblast balení a intralogistická řešení, která pokrývají celou výrobní linku, včetně strojů. Cílem veletrhu je být zdrojem inspirace a podpořit všechny hráče v odvětví tváří v […]

Durst Tau – etikety digitálně

Durst Tau – etikety digitálně Etikety a flexibilní obaly se většinou tisknou na konvenčních technologiích, trh však v této oblasti stále roste a zvyšuje se i podíl digitálního tisku a inkjetu obzvlášť. Inkjetový tisk eliminuje nákladnou a časově náročnou předtiskovou přípravu nutnou u tradičních technologií. Díky tomu si lépe poradí nejen se zmenšujícími se objemy jednotlivých […]

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required