logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...

SB 6-7/2013 Jak řídit vratné obaly?

12. srpna 2013
Nezařazené 0
4035
SB 6-7/2013 Jak řídit vratné obaly?

Vratné obaly, tedy obaly určené k opakovanému použití při dodávce výrobků, jsou nedílnou součástí výroby i logistiky. Mezi jasné trendy patří řízení obalového či paletového konta, zajištění dohledatelnosti a eliminace ztrát. S tím souvisí zavádění technologií identifikace, zejména unikátní označování obalů – ať už čárovým kódem či pomocí RFID.

Vratnými obaly jsou například plastové přepravky, palety, paletové kontejnery, kontejnery na tekutiny atd. „V konstrukci nových obalů jako takových se projevuje požadavek trhu o maximálně složitelné provedení obalu tak, aby ušetřil co nejvíce místa, jde tedy o požadavek na snižování nákladů na skladování a zpětnou přepravu. Stále častěji vidíme zavádění skládacích přepravek v maloobchodní distribuci nebo skládacích paletových kontejnerů v automobilovém průmyslu,“ říká Karel Tisoň, business development manager společnosti Schoeller Allibert, která je významným světovým výrobcem vratných plastových obalů určených pro manipulaci s materiály. Tato firma do skládacích obalů směřuje své inovativní úsilí a slaví v něm úspěch – obdržela totiž ocenění Obal roku a WorldStar for packaging pro kontejnery Magnum Optimum.
magnum_20050808_01
Mohlo by se zdát, že na vratných obalech není co měnit, opak je však pravdou. Za poslední roky došlo k řadě podstatných změn. Vratné obaly jsou dnes lehčí a zároveň nabízejí lepší parametry, zejména vyšší odolnost a nosnost. To je možné díky technologické a materiálové inovaci. Plastová paleta před deseti lety byla těžkým monolitem a dnes je to sendvičová konstrukce vyráběná kombinací různých technologií. Je ve všech směrech lepší a levnější.

Pool-operátoři zavádějí standardizaci obalů

Ekonomika zvyšuje tlak na každý subjekt, a tak se firmy musí začít dívat nejen cestou vlastních, ale i společných úspor. „Existuje obrovský prostor pro sdílení a standardizaci obalů. Pokud z pěti různých obalů vytvoříte jeden jako standard, násobně zvýšíte jeho potřebné množství a opět se otevírá možnost využít moderních technologií výroby, které se doposud nevyplácely. Standardní obal znamená samozřejmě řadu dalších výhod v logistice vratných obalů,“ uvádí Karel Tisoň a dodává, že na komerční bázi zavádějí standardizaci pool-operátoři, kteří nabízejí pronájem vratných obalů. Tato oblast podnikání je na vzestupu a používat půjčené obaly bez nutnosti vlastní investice je pro řadu firem značně lákavé.

Zelena_paleta
Hlavní výhodou pronájmu vratných obalů je snižování, respektive proměna fixních nákladů na variabilní náklady, které se mohou měnit s objemem prodeje produktů. Zákazník nemusí například palety vlastnit, tedy je nemusí kupovat, opravovat, evidovat paletová konta, případně se starat o jejich vracení zpět. Společnost BOHEMIA CARGO začala koncem loňského roku (ve spolupráci s firmou Doprava na paletách) pronajímat plastové palety, které se od standardních palet odlišují nejen zelenou barvou a robustností, ale zejména originálním číslem a čárovým kódem. Zákazníkovi jsou tyto palety pronajímány za cenu v rozmezí 1–3 Kč za paletu a den, a to podle typu požadované služby. Objednatel může svému obchodnímu partnerovi předplatit použití palety např. na jeden týden.
„Pokud si odběratel našeho zákazníka nechce palety nechávat pro další použití a musí je vracet zpět, je vždy pronájem palety ekonomicky výhodnější a operativnější. V managementu palet sehráváme pro zákazníky různé role. Ta nejjednodušší je, že kamion přijede na nakládku s dohodnutým počtem a rozměrem našich vlastních palet, které si odesílatel ponechá a řidič nám vrátí zpět palety, které dostane po vykládce u příjemce zboží. Cena za tuto službu výměny palet bývá zpravidla obsažena již v ceně přepravy. Jsou s tím někdy však spojeny problémy s kvalitou vracených palet,“ prozrazuje Jan Kučera, jednatel a ředitel pro strategii a rozvoj společnosti BOHEMIA CARGO.
Doplňuje, že pro některé zákazníky firma BOHEMIA CARGO pořídila obaly a palety podle jejich požadavků, například kovové či plastové gitterboxy, dřevěné palety s nástavbovými rámy a podobně. „Starost o ně je potom komplexní, vedeme obalová konta s odběrateli našich klientů, staráme se o zpětné vracení, evidujeme poškození a ztráty a pravidelně se dělají inventury. Taková služba se fakturuje měsíčně za dohodnutou cenu a počet palet. Zájem o tyto služby registrujeme hlavně u dlouhodobých vztahů s výrobními firmami,“ podotýká Jan Kučera. V tomto směru je zřejmý trend: někteří zákazníci chtějí mít co nejméně starostí s paletami – chtějí palety za co nejnižší náklady a přitom splňovat nejvyšší kvalitu kladenou na dodavatelské a hygienické požadavky kupujících. A samozřejmě nutno dodat, že mnozí zákazníci oceňují služby s přidanou hodnotou, například mytí nebo skladování vratných obalů.

Vratné obaly pohledem řetězců

Například ve společnosti Tesco Stores ČR má každý typ vratného obalu v interním logistickém systému svůj unikátní kód, který slouží k evidenci jeho pohybu od příjmu až po opětovné vrácení dodavateli. „Vratné obaly vykupujeme od zákazníků ve všech našich prodejnách pomocí automatů, které jsou propojeny s naším logistickým systémem zajišťujícím zpětný pohyb obalů až k dodavateli. K dodávkám zboží z distribučních center do našich prodejen používáme především přepravní klece s kolečky, které jsou pro manipulaci efektivnější než palety. Ovoce a zeleninu přepravujeme a vystavujeme na prodejní ploše ve vlastních plastových přepravkách, do kterých umísťují své produkty přímo pěstitelé a které významně omezují spotřebu papírových kartonů a jiných obalů u dodavatelů a tím snižují dopad na životní prostředí,“ konstatuje Jiří Mareček ze společnosti Tesco Stores ČR. Společnost Lidl řeší vratné obaly v rámci závozu nového zboží na sklad, kdy dochází k výměně. „U europalet se potvrdí výměna do průvodního dokladu, u přepravek se vypisují podklady pro vystavení daňového dokladu,“ uvádí Jitka Vrbová, tisková mluvčí řetězce Lidl.

Nutnost řízení toku vratných obalů

Coca-cola
Nakládání s vratnými obaly a řízení jejich toků je jednou ze základních a přirozených činností, kterými se zabývají i výrobní společnosti. Jednou z nich je také Coca-Cola HBC Česká republika, která nemalou část prodejů uskutečňuje právě ve vratných skleněných obalech, proto je pro ni optimální a nejefektivnější řízení toku vratných obalů nutností. „V rámci logistiky, celého supply chainu, ale i v rámci našich dalších oddělení jde o problematiku, která si zasluhuje odpovídající pozornost, kromě nákladovosti totiž ovlivňuje i spolupráci s našimi zákazníky a jejich spokojenost. Obaly evidujeme podobně jako zboží a jiné materiály v podnikovém ERP systému – SAP. Používáme vlastní obaly. Vedle přesné vlastní evidence jejich toků je výhodou i to, že máme současně pod kontrolou také jejich kvalitu,“ říká Jan Turek, manažer logistiky ČR/SR společnosti Coca-Cola HBC Česká republika.
V současné době je již naprostá většina primární i sekundární distribuce v Coca-Cola HBC Česká republika zajišťována prostřednictvím smluvních dopravců, což pro tuto firmu kromě vyžadované vysoké servisní úrovně znamená i výrazně vyšší variabilitu nákladů na rozvoz. Jedním ze specifických rysů při rozvozu nealko nápojů je totiž jeho sezonnost. Kromě včasné přípravy na sezonu (letní, ale i zimní) je pak flexibilita distribuce, tedy schopnost se včas přizpůsobit a zareagovat vždy, kdy zákazník potřebuje, naprosto klíčovou záležitostí.
V přímé distribuci (DSD = Direct Store Delivery) Coca-Cola HBC Česká republika přijímá prázdné obaly od svých zákazníků zpravidla výměnou, po předchozím avízu případně akceptuje i větší množství. „Pokud je obalů více, je třeba tuto skutečnost zohlednit už během plánování tras. Vše je pak na místě u zákazníka zaznamenáno řidičem v HHT, tedy v přenosném příručním terminálu, a zákazníkovi je na místě vytištěn finální doklad, který zahrnuje aktuální počet právě vrácených prázdných obalů. U větších zákazníků evidujeme podle dohody paletová konta,“ doplnil Jan Turek.

Pohyby vratných obalů v distribučním centru pivovaru

Měšťanský pivovar Havlíčkův Brod
Například Měšťanský pivovar Havlíčkův Brod vratné obaly (přepravky, palety a sudy) řeší v rámci tzv. dvou okruhů – dodavatelského a odběratelského. V rámci dodavatelského okruhu komunikuje se všemi svými dodavateli nealkoholických nápojů (sodovkárna Kolín, Poděbradka, Kofola atd.), přičemž každý dodavatel má své vlastní přepravky, které jsou spolu s paletami po dodání evidovány v tzv. saldech obalů. „Při přivezení nealko nápojů do distribučního centra pivovaru je předán dodací list, na kterém je uveden druh dodaného zboží a druh obalů, přičemž obojí je naceněno. Přílohou dodacího listu je saldo obalů. Skladníci v distribučním centru vyskladní zboží z kamionu do skladu a do kamionu naloží prázdné obaly – vystaví příjemku či výdejku,“ řekl Jindřich Klazar, ředitel královéhradeckého distribučního centra Měšťanského pivovar Havlíčkův Brod. Dodal, že podobným stylem je řešen i odběratelský okruh, kdy jsou z distribučních center pivovaru nápoje rozváženy přímo zákazníkům (prodejny, restaurace + velkoobchody). Úkolem skladníků v distribučním centru je také sledovat kvalitu palet. Při zjištění poškozené palety je sepsán protokol o poškození.

Mezi trendy patří efektivní možnost identifikace

RDIF
Trendem ve vratných obalech je např. snaha o to, aby byly co nejlehčí a představovaly tak co nejnižší logistické náklady, dále je trendem, aby byly co nejuniverzálnější, co nejtrvanlivější a zároveň co nejekologičtější. U palet je pak možností využívání různých alternativních materiálů nebo poolingu palet. Pro obaly obecně je pak stálou výzvou do budoucna lepší a efektivní možnost jejich identifikace (např. technologie RFID), avšak při rozumné míře investic a nákladů. „Trendem v oblasti značení přepravek a dalších vratných obalů je značení RFID etiketami, kdy čtení čipu probíhá bezkontaktně. Jako příklad uvádím etikety in mould smart, což jsou vysoce kvalitní a odolné RFID etikety in mould pro vysledování pohybu přepravek a kontejnerů. RFID etikety díky této nové technologii splňují veškeré požadavky – čitelnost, dlouhou životnost, odolnost a hygienickou nezávadnost,“ říká marketingová manažerka společnosti KODYS Eva Karlíková. Dále uvádí, že etiketa je zapuštěna v povrchu výrobku a je aplikována během procesu vstřikování plastu, což snižuje náklady, také šetří čas a zároveň zajišťuje možnost použití v nejnáročnějších podmínkách – je otěru a oděru vzdorná, rovněž odolná vůči kyselinám. Navíc RFID etikety nacházejí uplatnění i v potravinářství a farmacii, protože splňují všechny hygienické normy platné v těchto odvětvích.

Zelena_paleta
Jan Kučera, jednatel a ředitel pro strategii a rozvoj společnosti BOHEMIA CARGO se „zelenou paletou“,

RDIF
Značení přepravek a dalších vratných obalů RFID etiketami, čtení probíhá bezkontaktně.

Coca-cola
Coca-Cola HBC Česká republika – nakládka.

Petr Neckař

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required