
Ekologický a ekonomický dopad využití jednorázového obalu typu strečové fólie je nejen v průmyslu, ale i v oblasti FMCG značný. Je proto nutné hledat řešení, které by umožnilo její používaný objem redukovat na nezbytné minimum blízké nule. Protože se nepodařilo najít produkt, jenž by svou univerzálností, rychlostí aplikace, charakteristikou a samozřejmě i „trvanlivostí“ byl adekvátní náhradou, bylo nutné tento vyvinout od základů.
V designu napomohla nejen 20letá praxe v logistice, nýbrž i každodenní kontakt s operacemi jak ve skladech, tak výrobních závodech a distribučních centrech stejně jako úzká podpora výrobců, kteří byli schopni rozeznat potenciál nové formy obalu a tento také technologicky podpořit.
Typickým příkladem indikujícím možnost aplikace Fixlog One jsou např. paletové přepravy mezi dvěma výrobními cykly či přeprava z výroby do skladu, kde dochází k dalšímu rozpadu výrobků apod. Mezi tzv. short tracks však můžeme počítat i např. mnohé cyklické MR či operace shuttle truck využívané při zásobování výrobních závodů ať již ze strany dodavatelů nebo skladů.
Dvouletý vývoj a testování
Celková doba vývoje a testování činila dva roky. Fólie je vyráběna a dodávána uživatelům v rolích, a to ve dvou základních velikostech: pro EUR palety a tzv. UKP, tedy industriální palety. Je určena pro fixaci nákladů na dané vratné přepravní paletě, při optimální výšce do 150 cm výšky. Výška je však jednou z položek definovatelných uživatelem při samotné objednávce.
Z pohledu efektivity ložení v kamionech je uživatelům, kteří nejsou limitováni vysokou hmotností vlastních výrobků, doporučeno využívání ložení na paletě do výšky 140–145 cm (včetně palety), a to z důvodů možnosti navýšení objemu o 40–60 % ložení v kamionech typu low deck, tedy v prostředcích s vnitřní výškou ložné plochy 3 m. Ložené zboží musí umožnovat štosování ve dvou vrstvách, a to i během přepravy. Fixlog One není nosným, ale fixačním prvkem.
Plusy a minusy nové aplikace
Materiálem použitým na výrobu je modifikovaná vodě odolná netkaná průmyslová textilie (Coated Non Woven – Knitted Fabric nebo PVC) ve spojení s přizpůsobenými rychloupínacími prvky a prvky sloužícími pro fixaci nákladu k paletě samotné. Materiál je volen podle charakteru použití. Klient má navíc možnost zvolit variantu s horní krycí plachtou či bez ní, při jejíž aplikaci dojde k plné ochraně i proti stékající vodě či dešti.
Mezi hlavní výhody produktu potvrzenou intenzivní testovací praxí patří:
• rychlost aplikace na paletu a sejmutí z palety
• absence nutnosti započítání přepravních tras k/od balicího stroje
• vysoká odolnost při použití a technologická prevence „párání“ v případě poškození
• dlouhá doba životnosti – 1000 cyklů (standardem je násobek uvedeného počtu)
• odolnost proti povětrnostním podmínkám
• možnost personifikace např. vlastním logem apod.
• možnost implementace dokumentových kapes pro efektivnější identifikaci
S implementací produktu do materiálového či zbožového toku souvisejí i některá negativa. Jedná se o nový, odlišný výrobek, dá se tedy očekávat přirozená „rezistence“ pracovníků. Finanční náročnost je způsobena odlišnou charakteristikou výrobku a použitými materiály. Je nutné využívat efektivní management vratných obalů. Zabrání se tak nejenom ztrátám v toku, ale i nutnosti pořízení nadbytečného množství fólie a tím vytváření nadbytečných skladových zásob obalů.
Fixlog one postupně nahradí v mnoha tocích vratnou strečovou fólii a stane se standardem nejenom v tuzemsku, ale i zahraniční, čímž napomůže jak k optimalizaci v rámci celého subdodavatelského řetězce, tak i ke snížení nákladů spojených s přepravou, skladováním, ale i s likvidací odpadu, který je v jeho rámci generován. Zelená logistika nemusí být drahá ani pomalá.
Michael Rada