
Svět balení: Označovaní produktů RFID tagy je prozatím na našem trhu považováno za nákladnou záležitost. Vaše firma se rozhodla změnit tímto způsobem dosud používaný systém označování ve skladech. Co vás k tomu bezprostředně vedlo?
Ivo Filípek: V oblasti zdravotnictví působíme již mnoho let a během své existence jsme si vydobyli pozici na trhu založenou nejen na odborných znalostech a kvalitních produktech, ale i na úrovni služeb pro zákazníky a dobrých partnerských vztazích s nimi.
Stěžejním oborem naší činnosti je oftalmologie a estetická medicína, jejichž produkty dodáváme do téměř 160 zákaznických skladů po celé České republice a také na Slovensko. Řízení této činnosti vyžaduje vzhledem k charakteru distribuovaných produktů preciznost a bezpodmínečnou bezpečnost. Abychom mohli tyto požadavky zajistit, je naší snahou sjednotit systém vzájemných dodávek se zákazníky. Označení vybraných dražších produktů RFID tagy je tedy počátkem cesty k dosažení tohoto dlouhodobého cíle. Výhoda, tedy i úspora využití RFID technologie spočívá v několikanásobném zrychlení skladových procesů oproti manipulaci s produkty označenými pouze čárovým kódem.
SB: Proč modernizace ve skladech právě tímto způsobem?
Soňa Zvelebilová: K RFID řešení přistoupil NEOMED jako k další fázi řešení manipulace ve skladech, kterou již dlouhodobě vedl v čárovém kódu (používá UCC 128). Systém byl tedy již zavedený a používaný. Použití RFID celý systém zrychlil a zabezpečil jeho téměř nulovou chybovost.
Jan Slezák: Je třeba úzce spolupracovat s personálem na klinikách, aby z konsignačních skladů, které tam pro ně zřizujeme, zboží správně odebíral. Správně zde znamená dodržovat princip FEFO, tedy odebírat zboží podle data exspirace, nikoli tak, jak to přijde pod ruku. Některé naše produkty mají při vyšší ceně kratší dobu použitelnosti, třeba jen jeden rok. Při nesystematickém odebírání nám mohou ve skladech zůstávat prošlé výrobky.
I. F.: Riziko finančních ztrát je zde na nás, proto mu musíme předcházet. V konsignačních skladech by se měli pohybovat aktivní lidé, kteří nám průběžně hlásí stav zásob. Spotřeba zboží, která je dosud často hlášena např. po telefonu, se teď může zaznamenávat pouhým odečítáním RFID tagů a prostřednictvím mobilních terminálů odeslat on-line k nám. My ji zkontrolujeme a dodáme chybějící sortiment.

Zleva: Ivo Filípek, managing director NEOMED, Soňa Zvelebilová, spolumajitelka firmy Codeware a Jan Slezák, logistic manager, NEOMED.
SB: Jak probíhá vlastní realizace?
J. S.: Jde o jedinečnou aplikaci RFID řešení při manipulaci s produkty ve skladech a při inventarizaci. Na příjmu je na požadovaný sortiment umístěn RFID tag a aplikací Mobile Store jsou do něho pomocí RFID čtečky uloženy údaje o zboží (kód, sériové číslo, exspirace, atd.).
Zároveň je tvořen podklad pro následné vytvoření příjemky v ERP systému. Převod na jiné sklady a výdej ze skladu probíhá na základě již existujících dokladů, kdy je podklad načten do systému CODEWARE Mobile Store. Vzhledem k přítomným RFID tagům je pak možné manipulovat s produkty hromadně bez nutnosti snímání kódů a šarží z každého jednotlivého balení zvlášť.
S. Z.: Pohyby ve skladech je pak možné provádět jak přenosným terminálem s připojeným RFID snímačem, tak hromadně stacionárním RFID terminálem. Hlavním přínosem je především skutečnost, že RFID tag nese informaci o datu spotřeby, čímž je zabezpečeno, že po datu spotřeby se zboží k výdeji nedostane. Výdej několik desítek kusů zboží trvá přibližně dvě sekundy. Proti původnímu vyskladňování každého produktu individuálně je zde velká časová úspora. Systém Mobile Store také zabezpečí jednoznačnou a bezchybnou kontrolu (datum spotřeby, kód produktu atd.) u výdeje.
SB: Z naší diskuse vyplynulo, že zavedení RFID technologie do vašich skladů pomáhá ve třech oblastech: při příjmu a výdeji ve skladu, při inventarizaci a při řízení konsignačních skladů u zákazníků. Bylo také řečeno, že je třeba systém sjednotit. Jak na tento požadavek reagují vaši dodavatelé a odběratelé?
I. F. : V naší branži neexistují takové striktní požadavky jako např. v retailu – snažíme se vyjít partnerům vstříc. Odběratelé dost často požadují zřízení konsignačního skladu, jehož provoz v naší režii je nákladná záležitost. Např. hodnota tohoto skladu u jednoho našeho odběratele přesahuje milion korun. A naši dodavatelé, tedy výrobci samozřejmě, nedělají nic, co nemusejí. Dostáváme i produkty v exkluzivně balené, ale bez identifikačního označení. Funguje zde marketing hezkého obalu, ovšem u lékaře pak může dojít k záměně produktů. To jsou věci, které nám ztěžují práci. Takže ideální by bylo v celé branži zakotvit značení legislativně jako povinnost. Pak bude moci pracovník z Neomedu pomocí softwaru od Codewaru bezpečně simulovat, co zákazníci odebrali a co potřebují. Samozřejmě tento systém nelze aplikovat na všechna zdravotnická pracoviště, ale velké firmy ho vítají.
S. Z.: Je to náročné, ale zavazující současně. A můžete si být jisti, že zákazníci, kteří budou na tomto systému participovat, už ke konkurenci nepůjdou. A cena nového RFID softwaru s příslušenstvím je dnes již srovnatelná se zaváděcími cenami při aplikaci čárových kódů a padá raketově dolů.