logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...

Začněte myslet digitálně

11. března 2013
Nezařazené 0
794
Začněte myslet digitálně

Všichni už jsme sice pochopili, že je konec objemným zakázkám, na které jsme byli zvyklí, a učíme se pracovat s objednávkami na desetinová množství, ale málokdo z nás se zamyslí nad prostou otázkou, jak z nevýhody malého nákladu udělat přednost. Takže už sice používáme malonákladové (tj. digitální) technologie, ale zdaleka nevyužíváme jejich přednosti.

Příklad pro ilustraci
Všichni se musíme naučit žít v novém světě, být kreativní, inovativní a místo svého jediného, všemi oblíbeného produktu musíme nabídnout dalších devět mutací, abychom zaujali své zákazníky a dostali se na své původní objemy. Navíc dopředu netušíme, jak se nové mutace ujmou, a tak je pro jistotu vyrobíme v nejmenším možném množství. Desetkrát tolik práce a čtvrtinový zisk. Tak proč nevyměnit stres z toho, že se naše zakázka nemusí opakovat, za potěšení z toho, že se nikdy opakovat nebude? Ať je tedy unikátní! I kdyby to měla být jen taková maličkost, jako třeba všechna ta zoufalá písmenka na obalu vytisknout jen v jedné řeči namísto obvyklého slovníku evropských jazyků. Zůstane více místa pro nápady – obrázky, sezonní motivy, akční nabídky nebo aktuální zpravodajství. Naznačte tyto možnosti marketingovým specialistům a nebudete stačit utíkat před gejzírem jejich nápadů. A to jsme zatím neřekli to nejlepší: tisk variabilních dat! Jeden každý obal může být jedinečný, určený jednomu (konkrétnímu) příjemci. A to buď obrázkem, fotografií, textem, číslem, nebo čárovým kódem. Věřte, že to vypadá úplně jinak, když je takový unikátní obsah čistě zapracován do grafiky obalu než dotisknutý černý text na univerzální obal nebo nedej bože na etiketě. Ani zde se prostě tvořivosti meze nekladou. Dejme volnost svým snům, myšlenkám a fantazii… Nyní již existuje možnost své představy zrealizovat.

Kreativec a technologie
Co musí takový kreativec vědět o technologii, aby mohl dát průchod svým inovativním myšlenkám? Pamatujme na to, že digitální tisková technologie má jako každá jiná své nesporné výhody a přednosti, ale také limity a omezení. A i když nechceme spoutat jejich otevřenou mysl, mantinely musí být dány.
V prvé řadě musí být jasné, jak velký prostor je k dispozici. Jsme na půdě obalářského časopisu, takže mluvme o výsledném formátu obalu. Vzhledem k tomu, že většina digitálních tiskáren vznikla jako nadstavba etiketářských flexotisků, přinesla si od nich pohříchu i tiskovou šířku 330 nebo ještě hůře 250mm. Naštěstí jsou nově k dispozici i stroje šířky 600mm a více – a to už na běžný obal stačí.
A protože v průmyslovém tisku obalů pracujeme se substráty v rolích, je pro nás mimořádně dobrou zprávou, že digitální tisk přináší libovolnou tiskovou délku. Čtete dobře – žádné nutné zlo v podobě tabulky „raportů“, z kterých si musíte vybrat, žádná maximální ani minimální délka tisku. Chcete etiketu na sud v délce jednoho a půl metru? Žádný problém. Chcete obal na žvýkačku v délce 48mm? Klidně. Nebo oba vedle sebe? I to umíme.

Různé materiály, jeden stroj
Co už kreativce tolik nezajímá, je výběr substrátu, na který budeme tisknout. Naštěstí i mezi tvůrci tiskových strojů jsou vynalézaví lidé, a tak nás vybavili možností tisknout na tak zásadně odlišné materiály, jako je dvacetimikronová fólie na jedné straně nebo třísetgramový kartonek na druhé straně. Navíc jako správní obaláři máme možnost materiály navzájem kombinovat – laminací (kašírováním, chcete-li) vytvářet duplexy, triplexy, kombinace papíru a plastů. A tím zároveň říkáme, že můžeme pracovat jak v kategorii flexibilních obalů, tak i v lehké kartonáži, etiketách, smrštitelných sleevech atd. A to vše na jednom stroji, s výhodami z toho plynoucími – zkušení jistě dovedou ocenit fakt, že stejná mrkev bude stejně oranžová na obalu, krabičce, skupinovém balení i na displeji.

Limity samozřejmě existují
Aby takto pozitivně laděný text byl vůbec uvěřitelný, musíme se také zmínit o limitech digitální technologie. Digitální tisk není extra rychlý – v porovnání s klasickými tiskovými technikami (flexotiskem, hlubotiskem, ofsetem) jsme řádově na desetině. Relativně. V absolutních číslech je rozdíl minut nebo čtvrthodin na zakázku zanedbatelný, protože samozřejmě pořád mluvíme o malonákladovém tisku. Zakázku zkrátka budete mít hotovou zítra. Tečka. A jestli ji budeme tisknout dvacet minut nebo tři čtvrtě hodiny, vás určitě nebude trápit. To, co se v dnešním světě počítá, je rychlost dodání, ne rychlost tisku.
I když jsme mluvili o šíři tlouštěk a sortimentu materiálů (a za tím si stojíme), jistá omezení tu jsou. Zatímco se výrobci papírů a plastů celá desetiletí předháněli ve vývoji vhodných substrátů pro ten který tisk, digitální technologie jsou v tomto zatím popelkou. Stává se tak, že pro určitou aplikaci musíme sáhnout po sofistikovanějším, často lakovaném produktu, cožnebylo původně zamýšleno. Všechno zlé je pro něco dobré. Použitím lakované bariérové fólie získáme nejen excelentní potisknutelnost, ale také novou přidanou hodnotu ve formě vyšší a delší ochrany výrobku a tím prodloužení doby trvanlivosti.
O peníze jde vždy až v první řadě. Nemůžeme a nebudeme konkurovat technologiím stavěným na zakázky velkých objemů. Byli bychom dražší. Ale opět – relativně. Vzhledem k tomu, že není žádné minimální množství tisku, je jen na vás, kolik za obal chcete utratit. A tak může být jeho cena v řádu stovek nebo tisíců korun. A toho jinde zaručeně nedosáhnete. Takže kdo je tu vlastně dražší? Vítejte v jednadvacátém století!

Výhody a motivy využití
• Rychlost realizace zakázky. Vzhledem k tomu, že neztrácíme čas (a peníze) výrobou tiskových předloh (štočků apod.), tiskneme přímo z vašich dat. Dnes uploadujete PDF na náš server a zítra vyhlížíte kurýra se svou zakázkou. Nejste-li si jistí, jak bude na vybraném materiálu vypadat, vytiskneme vám dvě tři varianty po dvou obrázcích na zkoušku, dáme do obálky a vy si vyberete, co se vám líbí víc. To za jednodenní zdržení stojí.
• Možnost realizace malých zakázek, zakázek nerealizovatelných nebo příliš drahých při tisku konvenční technologií.
• Tisk variabilních dat.
• Okamžitý tisk na vyžádání. Žádné zbytečné zásoby obalů, které se nemusí použít. Objednejte si jen tolik, kolik potřebujete právě teď, a nechte si na ně vytisknout to, co tam chcete mít právě teď. Příště to zas bude jiné, ještě lepší.
• Reprodukovatelnost. Jak už bylo řečeno výše, tisk na různé substráty bude vždy stejný, protože jej vytiskneme na jednom stroji. A nejen dnes, ale i za týden, měsíc, rok, protože kde nejsou žádné tiskové formy, nemá co stárnout ani opotřebovávat se.
• A hlavně – svoboda a volnost pro všechny tvořivé a nekonečné možnosti pro ty, kteří začnou myslet digitálně.

Vše digitálně?
„Everything that can become digital, will become digital. Printing is no exception.”
Quote from Benny Landa, father of digital printing, 1993.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required