logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Skupina Kofola sice v první čtvrtletí letošního roku čelila poklesu tržeb napříč svými trhy,...
  • Moderní řešení balení v potravinářství, farmaceutickém i technickém průmyslu. V oblasti...
  • Ve spolupráci s německým výrobcem podlahových systémů Uzin vyvinula společnost Mondi inovovaný...
  • Společnost Ishida Europe otevřela v Čestlicích u Prahy nové centrum, které bude sloužit zejména...
  • Na dnešním trhu si všichni účastníci – od výrobců přes maloobchodníky až po spotřebitele – stále...

Začněte myslet digitálně

11. března 2013
Nezařazené 0
900
Začněte myslet digitálně

Všichni už jsme sice pochopili, že je konec objemným zakázkám, na které jsme byli zvyklí, a učíme se pracovat s objednávkami na desetinová množství, ale málokdo z nás se zamyslí nad prostou otázkou, jak z nevýhody malého nákladu udělat přednost. Takže už sice používáme malonákladové (tj. digitální) technologie, ale zdaleka nevyužíváme jejich přednosti.

Příklad pro ilustraci
Všichni se musíme naučit žít v novém světě, být kreativní, inovativní a místo svého jediného, všemi oblíbeného produktu musíme nabídnout dalších devět mutací, abychom zaujali své zákazníky a dostali se na své původní objemy. Navíc dopředu netušíme, jak se nové mutace ujmou, a tak je pro jistotu vyrobíme v nejmenším možném množství. Desetkrát tolik práce a čtvrtinový zisk. Tak proč nevyměnit stres z toho, že se naše zakázka nemusí opakovat, za potěšení z toho, že se nikdy opakovat nebude? Ať je tedy unikátní! I kdyby to měla být jen taková maličkost, jako třeba všechna ta zoufalá písmenka na obalu vytisknout jen v jedné řeči namísto obvyklého slovníku evropských jazyků. Zůstane více místa pro nápady – obrázky, sezonní motivy, akční nabídky nebo aktuální zpravodajství. Naznačte tyto možnosti marketingovým specialistům a nebudete stačit utíkat před gejzírem jejich nápadů. A to jsme zatím neřekli to nejlepší: tisk variabilních dat! Jeden každý obal může být jedinečný, určený jednomu (konkrétnímu) příjemci. A to buď obrázkem, fotografií, textem, číslem, nebo čárovým kódem. Věřte, že to vypadá úplně jinak, když je takový unikátní obsah čistě zapracován do grafiky obalu než dotisknutý černý text na univerzální obal nebo nedej bože na etiketě. Ani zde se prostě tvořivosti meze nekladou. Dejme volnost svým snům, myšlenkám a fantazii… Nyní již existuje možnost své představy zrealizovat.

Kreativec a technologie
Co musí takový kreativec vědět o technologii, aby mohl dát průchod svým inovativním myšlenkám? Pamatujme na to, že digitální tisková technologie má jako každá jiná své nesporné výhody a přednosti, ale také limity a omezení. A i když nechceme spoutat jejich otevřenou mysl, mantinely musí být dány.
V prvé řadě musí být jasné, jak velký prostor je k dispozici. Jsme na půdě obalářského časopisu, takže mluvme o výsledném formátu obalu. Vzhledem k tomu, že většina digitálních tiskáren vznikla jako nadstavba etiketářských flexotisků, přinesla si od nich pohříchu i tiskovou šířku 330 nebo ještě hůře 250mm. Naštěstí jsou nově k dispozici i stroje šířky 600mm a více – a to už na běžný obal stačí.
A protože v průmyslovém tisku obalů pracujeme se substráty v rolích, je pro nás mimořádně dobrou zprávou, že digitální tisk přináší libovolnou tiskovou délku. Čtete dobře – žádné nutné zlo v podobě tabulky „raportů“, z kterých si musíte vybrat, žádná maximální ani minimální délka tisku. Chcete etiketu na sud v délce jednoho a půl metru? Žádný problém. Chcete obal na žvýkačku v délce 48mm? Klidně. Nebo oba vedle sebe? I to umíme.

Různé materiály, jeden stroj
Co už kreativce tolik nezajímá, je výběr substrátu, na který budeme tisknout. Naštěstí i mezi tvůrci tiskových strojů jsou vynalézaví lidé, a tak nás vybavili možností tisknout na tak zásadně odlišné materiály, jako je dvacetimikronová fólie na jedné straně nebo třísetgramový kartonek na druhé straně. Navíc jako správní obaláři máme možnost materiály navzájem kombinovat – laminací (kašírováním, chcete-li) vytvářet duplexy, triplexy, kombinace papíru a plastů. A tím zároveň říkáme, že můžeme pracovat jak v kategorii flexibilních obalů, tak i v lehké kartonáži, etiketách, smrštitelných sleevech atd. A to vše na jednom stroji, s výhodami z toho plynoucími – zkušení jistě dovedou ocenit fakt, že stejná mrkev bude stejně oranžová na obalu, krabičce, skupinovém balení i na displeji.

Limity samozřejmě existují
Aby takto pozitivně laděný text byl vůbec uvěřitelný, musíme se také zmínit o limitech digitální technologie. Digitální tisk není extra rychlý – v porovnání s klasickými tiskovými technikami (flexotiskem, hlubotiskem, ofsetem) jsme řádově na desetině. Relativně. V absolutních číslech je rozdíl minut nebo čtvrthodin na zakázku zanedbatelný, protože samozřejmě pořád mluvíme o malonákladovém tisku. Zakázku zkrátka budete mít hotovou zítra. Tečka. A jestli ji budeme tisknout dvacet minut nebo tři čtvrtě hodiny, vás určitě nebude trápit. To, co se v dnešním světě počítá, je rychlost dodání, ne rychlost tisku.
I když jsme mluvili o šíři tlouštěk a sortimentu materiálů (a za tím si stojíme), jistá omezení tu jsou. Zatímco se výrobci papírů a plastů celá desetiletí předháněli ve vývoji vhodných substrátů pro ten který tisk, digitální technologie jsou v tomto zatím popelkou. Stává se tak, že pro určitou aplikaci musíme sáhnout po sofistikovanějším, často lakovaném produktu, cožnebylo původně zamýšleno. Všechno zlé je pro něco dobré. Použitím lakované bariérové fólie získáme nejen excelentní potisknutelnost, ale také novou přidanou hodnotu ve formě vyšší a delší ochrany výrobku a tím prodloužení doby trvanlivosti.
O peníze jde vždy až v první řadě. Nemůžeme a nebudeme konkurovat technologiím stavěným na zakázky velkých objemů. Byli bychom dražší. Ale opět – relativně. Vzhledem k tomu, že není žádné minimální množství tisku, je jen na vás, kolik za obal chcete utratit. A tak může být jeho cena v řádu stovek nebo tisíců korun. A toho jinde zaručeně nedosáhnete. Takže kdo je tu vlastně dražší? Vítejte v jednadvacátém století!

Výhody a motivy využití
• Rychlost realizace zakázky. Vzhledem k tomu, že neztrácíme čas (a peníze) výrobou tiskových předloh (štočků apod.), tiskneme přímo z vašich dat. Dnes uploadujete PDF na náš server a zítra vyhlížíte kurýra se svou zakázkou. Nejste-li si jistí, jak bude na vybraném materiálu vypadat, vytiskneme vám dvě tři varianty po dvou obrázcích na zkoušku, dáme do obálky a vy si vyberete, co se vám líbí víc. To za jednodenní zdržení stojí.
• Možnost realizace malých zakázek, zakázek nerealizovatelných nebo příliš drahých při tisku konvenční technologií.
• Tisk variabilních dat.
• Okamžitý tisk na vyžádání. Žádné zbytečné zásoby obalů, které se nemusí použít. Objednejte si jen tolik, kolik potřebujete právě teď, a nechte si na ně vytisknout to, co tam chcete mít právě teď. Příště to zas bude jiné, ještě lepší.
• Reprodukovatelnost. Jak už bylo řečeno výše, tisk na různé substráty bude vždy stejný, protože jej vytiskneme na jednom stroji. A nejen dnes, ale i za týden, měsíc, rok, protože kde nejsou žádné tiskové formy, nemá co stárnout ani opotřebovávat se.
• A hlavně – svoboda a volnost pro všechny tvořivé a nekonečné možnosti pro ty, kteří začnou myslet digitálně.

Vše digitálně?
„Everything that can become digital, will become digital. Printing is no exception.”
Quote from Benny Landa, father of digital printing, 1993.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Flowpack – balicí technologie pro široké spektrum produktů

Moderní řešení balení v potravinářství, farmaceutickém i technickém průmyslu. V oblasti průmyslového balení se stále častěji uplatňuje technologie Flowpack – systém, který umožňuje rychlé, hygienické a úsporné balení jednotlivých kusových produktů do BOPP fólií. Tento způsob balení je ideální volbou pro zákazníky, kteří hledají vysokou produktivitu, konzistentní kvalitu svárů a atraktivní prezentaci výrobků a to […]

SIG přináší flexibilní a udržitelná řešení pro balení potravin a nápojů

Na dnešním trhu si všichni účastníci – od výrobců přes maloobchodníky až po spotřebitele – stále více uvědomují význam udržitelnosti a potřebu šetrnějšího využívání zdrojů. V oblasti potravin a nápojů se proto do popředí zájmu dostává volba obalových materiálů, která má přímý dopad na životní prostředí. Podle průzkumů považují evropští spotřebitelé udržitelné obaly za jeden […]

Veletrh Reklama Polygraf Obaly navštívilo přes 7000 lidí

V květnu se na výstavišti PVA Expo Praha v Letňanech uskutečnil veletrh Reklama Polygraf Obaly. Na výstavní ploše o rozloze 8250 metrů čtverečních se jej zúčastnilo 97 vystavovatelů ze šesti zemí, přičemž ze zahraničí svoje novinky představilo 18 vystavovatelů. Akci shlédlo více než 7000 návštěvníků.  Na stánku kolínské společnosti OTK printig & packaging její zástupci […]

Mondi Bupak představuje inovaci, která má smysl: ECO-CAGE jako vítěz ocenění Worldstar

V dnešním dynamickém světě obalového odvětví je klíčovou aktivitou schopnost reagovat na měnící se potřeby trhu a zákazníků. Příkladem takového úspěšného projektu je vývoj nového ECO-CAGE obalu, který vznikl v rámci spolupráce mezi firmou Mondi Bupak a jejím stávajícím zákazníkem. Zákazník oslovil společnost Mondi Bupak s požadavkem na náhradu stávajícího dřevěného košíku na jahody, který […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required