
V 70. letech byla natolik úspěšná, že se z výtěžku její produkce postavil v Kolíně nový závod. Objem výroby v tomto segmentu šel v posledních letech rapidně dolů, množství používaných formulářů začala nahrazovat elektronické komunikace. Kromě toho investice společnosti na modernizaci vybavení směřovaly do jiných částí výroby, např. do hlubotisku. Na loňských tržbách OTK Group, které se pohybovaly kolem 1,25 miliardy korun, se tato divize podílela necelými sto miliony, tedy zhruba osmi procenty.Divize byla prodána společnost KRPA FORM. Polovina ze stávajících zaměstnanců přechází do jiných úseků výroby v OTK.
Etikety, flexibilní obaly, sáčky
Uvolněné prostory jsou již využívány.V jedné části se začaly vyrábět sáčky pro balení potravin. Výrobu převzalo OTK koncem loňského roku od společnosti Aliva, výrobce sáčků z PP a PE fólií. Tato firma byla původně zákazníkem OTK, odebírala z Kolína potištěné fólie, ze kterých vyráběla sáčky pro balení potravin. Nový vlastník hodlá tento segment dále rozvíjet.
Ve druhé polovině haly se rozšiřuje knihárna etiket. V souladu se strategií společnosti narostl za posledních pět let podíl obou nosných segmentů, tedy etiket a flexibilních obalů, na více než 80% obratu celého OTK. „Podporujeme je nákupem nových strojů a zařízení. Když OSN v roce 2011 oznámila, že je na planetě již sedm miliard lidí, tak jsme v OTK překročili hranici sedm miliard pivních etiket a dělali jsme si legraci, že každý člověk na planetě může mít tu svoji z OTK. Kromě toho vyrábíme samozřejmě etikety i na minerální vody a další nealkoholické nápoje. V loňském roce to již bylo dohromady přes deset miliard etiket,“ uvedl Petr Ryska, generální ředitel OTK Group. Nosné segmenty zaznamenaly zaposlední roky nárůst kolem 400 milionů korun, naproti tomu OTK opustily segmenty karet, diářů a kalendářů a před nedávnem i formulářů. Generální ředitel označil výše popsané změny jako logickou reakci na vývoj požadavků dnešního trhu.
Pravidelné investice do technologií a nových produktů
„Již několiklet investujeme zhruba na úrovni dvojnásobku odpisů, zejména do nákupu nových strojů. Letos se budeme snažit toto tempo zpomalit. Jsem hrdý, když procházím provozem a téměř v každé hale vidím nové přírůstky. Využili jsme i peněz získaných z fondů EU. Dále jsme podpořili vzdělávání a produktovéinovace. Rozšířili jsme výrobkové řady např. o biodegradovatelné fólie a in-mould etikety, zdokonalili jsme výrobu shrink sleevů, máme vypracované projekty na zateplení budov apod.,“ vyjmenoval novinky Petr Ryska.
Díky zákazníkům z oblasti nápojového a potravinářského průmyslu, pro které OTK zajišťuje velkoobjemové zakázky, nepocítila společnost dopady krize na téměř stagnujícím tiskovém trhu z pohledu objemů zakázek. Krize se však projevila v ještě větším tlaku na prodejní ceny.
Koncentrace výroby pod jednu střechu
Po prodeji provozních kapacit v Českých Budějovicích a pronajmutí výrobny v Hořovicích dojde v nejbližších době i k jejímu prodeji. Generální ředitel považuje za zbytečné vyrábět a investovat v několika provozovnách vzdálených od sebe přes sto kilometrů, zvláště pokud se jedná o výrobky s marží v řádu jednotek procent, jakou mají ty z OTK.
Koncentrace výroby pod jednu střechu s sebou přinesla zintenzivnění výrobních procesů a OTK se stala dodavatelem nadnárodních společností v segmentu nápojů, především piva, a obalů. „Největší odbytiště je pro nás v současné době Rusko, realizujeme zde téměř deset procent tržeb. Letos jsme získali například zakázku pro AB InBev, největší pivovarnickou skupinu na světě. Budeme dodávat do Německa, do oblasti Beneluxu i do Ruska. Právě takové zakázky v objemu několika miliard etiket posunují OTK dopředu. Neustále narůstá podíl etiket tištěných hlubotiskem, o něž je, jak jsme před lety správně odhadli, v zahraničí zájem. Zúčastňujeme se opakovaně výběrových tendrů na dodávky do Jižní Ameriky či Afriky.Tento projekt, který jsme nazvali Jižní polokoule, by nám pomohl vyvážit sezonnost naší současné výroby,“ uzavřel Petr Ryska.