logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Jogurty od společnosti ASDA mají označení „best before“, které nahradilo datum spotřeby Britská...
  • Kaufland a Lidl spustí pilotní projekt zpětného odběru PET lahví a plechovek Řetězce Kaufland a...
  • SVVL: Opětovné použití materiálů nemusí být ekologičtější než jejich okamžitá recyklace Evropská...
  • Pringles bez plastových víček, pouze s fóliovým těsněním Značka Pringles od Kellogg’s Australia...
  • Studio Butterfly Cannon stojí za limitovanou edicí láhví pro Stoli Vodku Designová poradenská...

Materiál ovlivňuje design

11. března 2013
Nezařazené 0
804
Materiál ovlivňuje design

Před několika lety jsme začínali objevovat skleněné láhve na víno s bohatým embosingem opatřené navíc vícebarevnými etiketami, často s ražbou či lakovými efekty. Dnešní spotřebitel si naopak zvláště u kvalitnějších vín cení klasické designové čistoty tvaru láhve a etiketu upřednostňuje s jednodušším potiskem. Pivní láhev naopak prošla vývojem, kdy se z prémiové zelené skloviny stal standard, a naopak hnědá sklovina se začala upřednostňovat jako výjimečnější. Nejmarkantnějšími změnami prošla láhev na nealkonápoje, zde byla vratná skleněná láhev v maloobchodě prakticky nahrazena PET láhví, jejíž výhodou je nejen jednorázové použití, ale především nízká hmotnost. Ale i PET láhev se proměňuje, ne sice tak bouřlivě z hlediska tvaru (i když tvarová variabilita je právě u „petek“ opravdu vysoká), ale z hlediska pomocných prvků. Tyto změny se dotýkají především uzávěrů a etiket. Není to tak dávno, kdy plastové láhve upřednostňovaly barevné klasické papírové obvodové etikety, lepené pouze po obou koncích. Dnes se s papírovou etiketou setkáme u tohoto sortimentu opravdu zřídka. Trendy se zde ubírají dvojím směrem. První z nich sází na designovou čistotu, proto využívá možností tisku na průhledné fólii z PE či PP. Často zde nejsou plné plochy a etiketu lze právem označit jako „no label look“. Spotřebitel vnímá obsah láhve a není rušen plochou etikety. Druhý trend velí obsah skrýt a zvětšit komunikační plochu směrem ke spotřebiteli. Je realizován opět plastovou, tentokrát spíše celoplošně potištěnou etiketou, nikoli však lepicí, ale smršťovací (shrink sleeve). I když to není zdaleka pravidlem, shrink sleeve se nejčastěji uplatňuje u nápojů určených dětem. Veselá barevnost na velké ploše je zde marketingovým „tahákem“.

Plechovky s přidanou hodnotou
I když se dlouho tvrdilo, že český zákazník na plech moc nastavený není, ukazuje se, že opak je pravdou, zvláště u mladé generace. Tato spotřebitelská skupina považuje nápojový plechový obal za „in záležitost“. Žádá však i přidanou hodnotu, která pak dotvrzuje brand nápoje. Na dnešních plechovkách nechybí lesk, grafický nápad a často i fotorealistická kvalita potisku. Setkat se lze i s embosingem, fluorescenčními či termo barvami. Velkým šlágrem jsou i QR či AR kódy.

Materiál odlišuje i sjednocuje
Výrobci se často soustřeďují na ucelené produktové řady. Ty lze sice rozlišit grafikou, ovšem u některých typů sortimentu se grafika stává sjednocujícím prvkem, který kategorizuje produkt mezi „rodinu“, a naopak pro individualizaci slouží odlišný typ obalu, často zhotovený i z jiného typu materiálu. Tento trend se neobjevuje zdaleka jen v regálech či chladicích boxech, ale i v POS, kdy na stojanu je prezentováno např. koření v aromapacku, grilovací omáčka ve skleněné dóze společně s nezbytnými doplňky v podobě např. nakládaných okurek či oliv v konzervě či polokonzervě. Spotřebitel tedy na jednom místě najde všechny produkty, které potřebuje, a není „rozptylován“ výrobky konkurenčními.
Vývoj designových potřeb a materiálů pokračuje. Budoucí změny budou zřejmě vycházet z potřeb spotřebitelů i z celkového sociálního klimatu. Zatímco mezi hlavní požadavky spotřebitele patří především zdokonalování manipulace s obalem (např. easy open), sociální klima se soustřeďuje na environmentálnost a celkovou udržitelnost jednotlivých typů obalu. Vedle snižování energetické a dalších náročností na výrobu je to snaha o využívání přírodních a recyklovaných typů materiálů.

foto od Ball Packaging Mertes_City Hugo_12Pack

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

vyrobeno v Ball Packaging na nápoj Desperados

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required