
Nároky spotřebitelů na obaly vzrůstají a výrobci se jim musí přizpůsobovat. Zvláště u spotřebitelských obalů lze pozorovat skokovou změnu v kvalitě potisku. V posledních letech si obchodníci začali uvědomovat, že mohou nejen podporu prodeje, ale i prodejní logistiku ještě více zkvalitnit, a to potištěnými skupinovými obaly. Na rozdíl od předchozí generace skupinových obalů jsou tyto obaly prezentovány přímo na prodejní ploše, v regálech, stojanech apod. Jsou na ně kladeny i zvýšené požadavky na manipulaci, logistiku, ale i na estetiku obalu. Vzhledem k tomu, že jsou nejčastěji umísťovány v prodejních policových regálech, jsou i u nás známé pod anglickým názvem shelf ready packaging (SRP).
Proměna skupinového obalu
Skupinový obal v prodejně vnímáme nejčastěji v podoběkrabice z vlnité lepenky či flexibilní fólie. K oblíbeným skupinovým obalům patří i plastové přepravky. Všechny typy uvedeného sortimentu prošly v posledních letech výraznými změnami. Plastové přepravky začínají být pro některé moderní spotřebitele spíše přítěží (obecně nemáme vratné obaly všeho typu příliš rádi). Výrobci spotřebitelům vyšli vstříc nevratnými skupinovými obaly na nápoje, ato dokonce ve dvou odlišných modifikacích. Stále častěji se setkáváme s pivními multipacky z vlnité lepenky. Druhou variantou je flexibilní fólie. Její čas začal s příchodem PET láhví a dnes již nealkoholické nápoje v přepravkách prakticky neuvidíme. A vývoj se nezastavil. K proměně dochází i u fólie – zatímco dříve sloužila jen jako spotřebitelský ochranný a manipulační obal, později si odborníci na marketing uvědomili, že může sloužit i jako propagační plocha. Dnes se setkáváme s vícebarevným potiskem (nejčastěji flexotiskem) prakticky u všech skupinových jednotek.
K další proměně skupinového obalu dochází na regálech a tato změna se dotýká snad celého maloobchodního sortimentu.Nejmarkantněji je vnímána v oblasti potravin, nápojů a drogerie. Vzhledem k faktu, že až 70 % rozhodnutí o koupi proběhne v místě prodeje, již dávno nestačí mít jen zdařilý obal primární, ale důležitá je prodejně-propagační funkce ve spojení s úspornou logistikou i u obalů sekundárních.A právě tyto obaly se významnou měrou zasluhují o cílený a úspěšný marketing prodeje především v obchodních řetězcích.
Pět éček
Vývoj, konstrukce, grafika i celá výroba SRP vychází z pěti základních požadavků kladených speciálně na tento typ obalu. Jedná se o snadnou identifikaci (easy identification), snadné otevření (easy open), snadnou likvidaci (easy dispose), snadné umístění do regálu (easy shelf) a snadný nákup (easy shop). Z hlediska propagační funkce jsou SRP obaly zacíleny předevšímna podporubrandingu výrobce, a to na všech úrovních (zavedená značka, privátní značky, vlastní značka). Tomu napomáhá rychlý rozvoj tiskových technologií, ve výrobě obalů tohoto typu především rozvoj flexotisku. Přímý potisk flexotiskem je mnohdy zaměnitelný i s kašírovaným (a dražším) ofsetovým tiskem. Atraktivní potisk ve spojení loga a claimu je realizován především na přední straně skupinového obalu, naopak zadní strana slouží k identifikaci zboží (čárový kód apod.).
Vlnitá lepenka a konstrukce
Ačkoli i z materiálového hlediska existuje mnoho typů SRP obalů, k nejrozšířenějším z nich patří obaly z vlnité lepenky (zpravidla třívrstvé E či B). Typově konstrukce SRP vychází v zásadě ze tří hlavních vzorů – jednodílné krabice s perforací, dvoudílné obaly a vyklápěcí obaly. V konstrukci těchto obalů se lze setkat jak se standardy (obvykle upravené konstrukce z katalogu FEFCO), taki s nestandardními konstrukcemi. Problémem někdy bývá nevhodně realizovaná perforace vzhledem k povaze materiálu. V konstrukcích SRP obalů se lze setkat s návrhy prakticky všech typů perforace (přímá, kaskádová, zip, handhole atd.). Někdy je z důvodu umenšení pevnosti materiálu nutné použít i některý z typů kombiperforace, tedy perforace spojené s rýhováním.
SRP s dalšími benefity
K rozčlenění obalu se často používají mřížky, tak lze v jednom obalu distribuovat a prodávat i více typů zboží. Stále častěji se s tímto rozdělením můžeme setkat především u výrobců paštik, kde na ploše SRP je nabízena „rodina“ paštik s různými příchutěmi. S různými typy vychytávek se lze setkat u SRP na čokolády. Na podporu prodeje lze použít klasický SRP obal, kde po odtržení nebo odejmutí víka je čokoláda prezentována ve vzpřímené poloze. Negativem této konstrukce je však fakt, že po odebrání určitého množství čokolád zbylý sortiment neudrží stabilní polohu a „kácí se“ ke dnu krabice. Dnes se však lze setkat se SRP se zámečky, které zachytávají jednotlivé čokolády a drží je ve stabilní poloze bez ohledu na množství již odebraných.
Asi nejdále se v oblasti uživatelsky příznivé manipulace dostal vývoj obalů společnosti THIMM Group. Vývojáři vytvořili unikátní typ posunovače ve tvaru kříže z hladké lepenky (vlastní SRP obal je přirozeně z lepenky vlnité). Konstrukce z hladké lepenky v podobě dvojitého kříže je obepnuta gumičkou, která svým přirozeným smršťováním tento kříž roztahuje a neustále tak posouvá výrobky na přední stranu obalu. Za tento unikátní typ konstrukce nazývaný systém xPOSe společnost obdržela ocenění v národní soutěži Obal roku již v roce 2010. Ostatně THIMMnení jediným výrobcem, který zaujal v této prestižní národní soutěži. Zajímavá řešení představuje pravidelně i Smurfit Kappa Czech, s. r.o. K velmi vydařeným patří např. SRP na sýry Apetito. Jedná se o lepený karton opatřený obálkovou páskou, která slouží k jeho uzavření po naplnění zbožím ve dvou řadách. Pro transport se jedná o jednodílný karton, ze kterého v místě prodeje po odtržení perforace a rozevření vzniknou dva prodejní displeje.
A aby nevznikl mylný dojem, že vývoj směřuje pouze do obalů s perforací: K velmi vydařeným dvoudílným obalům patříi Easy Open Box z produkce STI Group, kde vývojáři úspěšně zdokonalili uživatelskou přátelskost obalů novým typem otevírání.
Celoevropský fenomén
SRP patří nejen k českému, ale celoevropskému fenoménu. S mnohými SRP se lze setkat i na soutěžích WPO či Pro Carton/ECMA a dalších. Mimochodem mezi loňskými oceněnými v Pro Carton/ ECMA Award určitě zaujal SRP s vnitřní fixací, který vznikl za spolupráce společnosti Contego Packaging a Unilever. Obal je vyroben z kvalitní vlnité lepenky Kraft s bariérovou úpravou proti vlhkosti, takže ho lze použít i v chladicích boxech.
SRP má i své odpůrce. Některým výrobcům se prostě do změny obalů se zbožím nechce – důvod je především finanční, lákavě potištěné skupinové obaly jsou zákonitě dražší než jejich nepotištěné protějšky, které plní pouze funkci ochrannou a manipulační. Výrobci si ale bohužel neuvědomují důsledky. Na jedné straně se skutečně jedná o dražší typ obalu, tento negativní rys je však vyvážen mnohými benefity, především snazší manipulovatelností, lepší identifikovatelností, vyšší atraktivitou pro zákazníka i výbornou recyklovatelností. Z dlouhodobějšího hlediska tedy SRP představují naopak často i snížení celkových nákladů. Zboží, které je v regálech pěkně uspořádáno a je lépe vidět, se také více prodává.