
Od roku 2004 do roku 2009 rostla evropská poptávka po stojacích sáčcích o 10–15 % ročně. Podle poradenské a výzkumné sekce PCI Films Consulting, která již dvanáctým rokem vydává svou ročenku flexibilního balení, bylo v roce 2009 v Evropě vyrobeno asi 19 miliard sáčků, což představuje dvacetinu měkkých obalů v Evropě; třetina sáčků obsahovala krmiva pro domácí zvířata. Na výrobu sáčků byla spotřebována téměř miliarda m2 laminátu, dvě třetiny přímo a třetina v rolích do balicích strojů. V roce 2014 má jít podle zmíněné společnosti již o téměř dvojnásobek tohoto množství.
Od snacků k cereáliím
Stojací sáčky byly vyvinuty již v 60. letech minulého století primárně pro tekutiny; jejich rozvoj ale začal až v letech devadesátých v USA. Tam je dnes rozvoj stojacích sáčků tažen zejména trhem suchých potravin, jako jsou snacky (brambůrky apod.), mimo jiné i vzhledem k vysoké komoditizaci tohoto trhu a potřebě výrobců se od sebe navzájem odlišit komfortnějším a designově zajímavějším obalem. V Evropě je využití sáčků širší, velkou roli v rozvoji a inovacích hrají zejména britští a švýcarští dodavatelé potravin do řetězců supermarketů a hypermarketů. Vysokou popularitu mají stojací sáčky rovněž na asijských trzích.
Podle Dennise Calamusy, prezidenta společnosti Alliedflex Technologies, byl průnik stojacích sáčků na trh suchých potravin nejsnazší vzhledem k jejich snadné aplikaci na vertikálních plnicích strojích. Calamusa vidí šanci sáčků například v balení cereálií, kterých se v současné době vyrobí celosvětově asi 2,3 miliardy balení v krabicích ročně – spotřebitelé například v Německu (a autor těchto řádek rovněž) se často primárních obalů z kartonu čili skládačkové lepenky zbavují ještě v obchodě u odpadkových košů. V srpnu 2011 se objevila jedna z prvních vlaštovek: nová značka cereálií Sally´s v Kanadě balená ve stojacích sáčcích.
Vlastnosti a výhody
Podle Adama Page, konzultanta zmíněné společnosti Pira International, volí výrobci pro své zboží stojací sáčky pro jejich přizpůsobitelnost v široké škále formátů a tvarů, nízké náklady na výrobu a velké možnosti inovací i lehkost (mají i vzhledem ke své malé tloušťce – od několika desítek do několika stovek mikronů – v průměru jen pětinu hmotnosti tuhých obalů stejného zboží). Společnost Kenco se ve svém Eco Refill sáčku kávy dokonce chlubí snížením váhy obalu o 97 % proti sklu. Toto balení má malý objem (proti plechovkám například zhruba devítinový) při skladování a dopravě, což snižuje logistické náklady i uhlíkovou stopu. Roli hraje rovněž poměrně snadná recyklace či likvidace sáčků.
Velkou výhodou sáčků je velká plocha využitelná pro komunikaci se spotřebitelem, ať již grafikou či textem, přičemž sáčky bývají dobře potisknutelné. Materiál sáčku může být i průhledný. Sáčky mají velmi dobré bariérové vlastnosti: chrání před průnikem atmosféry, světla, vlhkosti i pachů zvenku dovnitř i zevnitř ven, často jsou rovněž odolné vůči UV složce slunečního světla. Velmi odolné bývají i proti průrazu, k čemuž přispívá i jejich složení obvykle z koextruzního laminátu, standardně se u sáčků používá metalizace. Mezi klíčové vlastnosti stojacích sáčků patří dále snadné otevírání, možnost spotřeby celého obsahu beze zbytku a opakovatelné uzavírání (u tekutin typicky šroubovacím, u netekutého obsahu klopovým, případně etiketovým uzávěrem). Většinou je lze aplikovat na vertikálních strojích v automatických balicích linkách.
Rodokmen sáčků
Stojací sáčky můžeme rozdělit na sáčky s vloženým dnem (známější doypacky) a s vloženými boky (s méně známým názvem stabilo). Jakýmsi bratříčkem stojacích sáčků jsou sáčky polštářkové, jejichž použití se rovněž rychle rozšiřuje (maso, sýry, farmaceutika apod.). U těchto sáčků je ve větší míře využíváno vakuování obsahu, protože zde není potřeba dodržet stojací tvar. Materiálem pro stojací sáčky jsou nejčastěji lamináty z plastových fólií: polyolefinů (PP, PE, OPP), u vyšších požadavků na bariérovost kombinovaných s PET, případně (důkladněji) metalizovaných Al, ale i různě potahovaný papír. U sterilizovaných stojacích sáčků se s úspěchem používá kombinace PET/Al/OPA/PP.
Sáčky zachovávají skupenství a konzistenci obsahu. Bývají určeny i k mražení nebo ohřevu v mikrovlnných či plynových troubách, mohou ale plnit funkci i termosky, tedy udržovat teplotu svého obsahu stabilní vůči chladnější nebo teplejší okolní atmosféře – samozřejmě v rozumném rozmezí teplot a po omezený čas. Mohou dokonce v případě potřeby plnit i obě zmíněné funkce na jednom obalu, i když to by bylo poněkud kontraproduktivní. Navíc doba potřebná pro tepelnou přípravu je přitom proti konzervám kratší.
Novinky v materiálech, formátech i zavírání
Zřejmě prvním spotřebním výrobkem ve stojacích sáčcích byly nápoje Wild´s Capri-Sun. Věnujme ale pozornost novinkám z posledních dvou let. Jde například o dvoukomorové sáčky Genesis Duo-Pouch od DuPontu využívající ionomer Surly v designu chicagské agentury Kornick Lindsay. Využity mohou být ve stojacích i polštářkových formách. V sáčcích lze balit suché i vlhké produkty, případně je kombinovat. Na loňské přehlídce PPMA představil Valpack tzv. brickpouch, tedy sáček ve tvaru kostky, určený zejména pro polotuhý obsah. Využívá při výrobě jen jednu roli ze svařitelného materiálu, a tím proti klasické konstrukci ušetří 11 % balicího materiálu a až 50 % logistických nákladů. Stojací sáčky jsou rovněž používány i ve stále větších velikostech, například loni představený Zip360 od společnosti Zip-Pak.
Ampac vyvíjí pod názvem No. 2 Pouch svůj první nelaminovaný stojací sáček z HDPE, který získá značku recyklační společnosti pro plastový průmysl SPI, protože bude lehčeji zpracovatelný v existujících recyklačních linkách: prázdný, zevnitř čistý a suchý může být recyklován s použitými plastovými taškami sbíranými v mnoha obchodech v USA. Přes absenci laminátu bude mít sáček dobrou bariéru proti vlhkosti a proděravění. Ampac také ohlásil partnerství s HFM Packaging na vytvoření nového znovu uzavíratelného sáčku na bázi fólií Flexi a Flexi-Free, které jsou určeny zejména pro balení vlhčených ubrousků a kapesníčků.
Společnost Mondi loni uvedla laminovaný sterilizovatelný sáček pod názvem Anti Staining Pouch, mechanicky odolný, s kyslíkovou bariérou, a v neposlední řadě s vysokou barevnou a mechanickou stabilitou (podkladu i tisku) během sterilizace. Společnost Bischof + Klein z Lengerichu letos uvedla na trh stojací sáček pro tekutý, případně pastózní obsah typu těst, která lze prohníst ještě v sáčku. Pro výrobky společnosti Müller´s Mühle, konzumovatelné v chůzi on-the-go), je určen nový stojací sáček z produkce společnosti LFP Flexible Packaging.
Že lze jako materiál stojacích sáčků použít i papír, dokazuje mimo jiné Yeaman Machine Technologies se svým Zipboxem, natíraným kartonem s DoubleZipem a přímým plněním, který se obejde bez podložky a vejde se do něj zhruba o 40 % více obsahu. Obal na mléko Air Aseptic společnosti Ecolean byl mj. pro balení čínského mléka použit s úchytem vyplněným vzduchem.
V oblasti mechanismů zavírání zmiňme memory strip (paměťovou pásku), hliníkový proužek přivařený na vnitřní stranu fólie v horní části sáčku rovnoběžně s příčným svarem. Po odstřižení horního svaru sáčku se sáček přehne v místě pásky, která má paměťový efekt, takže přehnutí udrží.