logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Jogurty od společnosti ASDA mají označení „best before“, které nahradilo datum spotřeby Britská...
  • Kaufland a Lidl spustí pilotní projekt zpětného odběru PET lahví a plechovek Řetězce Kaufland a...
  • SVVL: Opětovné použití materiálů nemusí být ekologičtější než jejich okamžitá recyklace Evropská...
  • Pringles bez plastových víček, pouze s fóliovým těsněním Značka Pringles od Kellogg’s Australia...
  • Studio Butterfly Cannon stojí za limitovanou edicí láhví pro Stoli Vodku Designová poradenská...

Obaly pro instantní potraviny

1. listopadu 2012
Nezařazené 0
1487
Obaly pro instantní potraviny

Bujony a instantní polévky patří k nejznámějším a nejtradičnějším výrobkům využívaným v rychlé kuchyni. Dehydratované bujony se na trhu objevily již před více než stoletím. Od výroby bujonu byl již jen krok k výrobě instantních polévek. Tento sortiment spotřebitel často vnímá ve spojení s glutamátem sodným (E621), i když dnes se stále častěji setkáváme s polévkami i bez glutamátu a chemických přísad či konzervantů.

 

Balení bujonu v závislosti na konzistenci

Asi nejtradičnější konzistencí bujonu je tvar kostky. Ta je balena do hliníkové fólie ve formě laminátu a následně vkládána do skládatelných obalů z hladké lepenky. K tradičním výrobcům hliníkových fólií na balení bujonů patří společnost AL INVEST Břidličná, a. s. Obaly pro balení bujonových kostek jsou vícevrstvé lamináty s vysokou odolností vůči pronikání tuků a velmi dobrou tvarovou pamětí. Základem je Al fólie v kombinaci se speciálními papíry odolnými tuku. Tyto vrstvy jsou kašírovány pomocí mikrovosků, případně lepidel. Mohou být dodávány v potištěné i dezénové formě. Dále mohou být opatřeny termosvařitelným lakem nebo hotmeltem pro dokonalé uzavření bujonové kostky. Zabalené kostky se dále balí do skládatelného obalu z hladké lepenky (skládačky). Obvykle se jedná o standardizovaný obal podle katalogu ECMA s logisticky nejpříznivějším tvarem kvádru.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dnešní výrobci bujonu se velmi soustřeďují na design obalu. Pro zesílení chuťového vjemu všichni hlavní hráči na trhu používají výrazné barvy, nejčastěji červenou či žlutou, pro zvýraznění varianty bez přídavných látek či odlišení některých typů zeleninových bujonů se využívá i barva zelená. Plnobarevný podklad je většinou doplněn fotografií masa, zeleniny či plného talíře. Natur design lze odlišit i jiným způsobem. Za zdařilý lze označit design na řadu produktů Natur s různými příchutěmi, které na trhu nabízí Vitana. Obal na bujony má poměrně malou plochu, designéři mají tedy dost práce, jak na tak malém prostoru komunikovat směrem k zákazníkovi nejen myšlenku výborné chuti, ale především začlenit sortiment do rodiny produktů, ke kterým ovšem patří i konkurence, ale zároveň ho od ní odlišit (individualizovat). Úpravu designu obalu výrobce zadává renomovaným obalovým designérům či studiím. O některé typy značek tohoto sortimentu se stará i známá česká designérská společnost Fiala & Šebek – Visual Communication, a. s.

 

Tekutý bujon v pevných obalech

OLYMPUS DIGITAL CAMERABoj o zákazníka je nemilosrdný a konkurence je velká, proto výrobci dnešních bujonů svou nabídku rozšiřují nejen o různé příchutě, ale i konzistence. Jednou z možností je i nabídka bujonů tekutých. Ty jsou baleny do plastových minikelímků a následně v obvyklém počtu čtyř či dvou jsou vkládány opět do potištěné skládačky z hladké lepenky. Z tohoto sortimentu je možné jmenovat např. Bohatý bujon Knorr. Opět zde upoutává plná plocha, tentokrát v barvě typické pro tuto společnost, tedy v barvě žluté. Nechybí ani další obvyklé atributy – zelenina, pérovkou provedená slepice či kuře apod. Bujon je bez konzervantů, chemických látek a glutamátu. Tedy složení, které vyžaduje moderní typ spotřebitele vyznávajícího zdravý životní styl. I když se jedná o tekutý produkt, lze ho skladovat podobně jako kostky v suchu při teplotě do +25 °C. Aby byl spotřebitel přesvědčen o správnosti svého výběru, je u tohoto typu obalu poměrně šťastně zvolena konstrukce. Minikelímky, které jsou ve skládačce umístěny, může spotřebitel díky průřezovému okénku vidět, což na něho automaticky působí důvěryhodně (výrobce se neschovává za potisk, ale nabízí pohled přímo na výrobek).

Pod názvem Gurmánský bujon nabízí tekuté bujony i MAGGI. Pro tyto typy bujonu je charakteristické balení po třech kalíšcích. Na rozdíl od bujonu Knorr je zde sice konstrukce obalu fádnější (bez rozbití plochy okénkem apod.), obal se však může pyšnit velmi zdařilou grafikou, která zdařile přispívá jak ke kategorizaci výrobku v rámci rodiny, tak k jeho individualizaci.

 

Když je bujon sypký

Další variantou je sypký bujon. Sypké bujony mají několik výhod ve srovnání s bujony v kostkách: především je to nižší obsah tuku a snadnější dávkování. Sypké bujony výrobci nejčastěji balí do sáčku, kombidóz či vyfukovaných obalů z plastu. Pokud výrobce balí větší spotřebitelské objemy, volí zpravidla kombidózu či dózu plastovou. Kombidóza má vinutý plášť z vrstveného kartonu, který bývá opět vícebarevně potištěn, dno bývá u tohoto typu vinuté kartonáže kovové, víčko naopak plastové. Pod víčkem je ještě často membrána z flexibilního hliníku; ta slouží jako bariéra nejen proti ztrátám aromatu, ale především proti vlhkosti. Pro zvýšení komfortu při otevírání může být hliníková fólie opatřena i odtrhovacím prvkem – proužkem, kapičkou, růžkem apod. Uzavírací plastové víčko může být nasazovací i vsazovací. U plastových dóz se často uzavírá víčkem šroubovacím.

Design obalů koresponduje opět s designem skládačkových obalů na kostky. Proti poměrně malým plochým obalům z lepenky však tyto typy obalů (snad kromě sáčků) působí díky svému většímu objemu a konstrukci obalu prostorněji a na zákazníka mnohem výrazněji.

 

Polévka ze sáčku

Jak pro některé typy sypkých bujonů, tak především pro sortiment instantních polévek je typický vícevrstvý svařovaný sáček. Výroba sáčku probíhá většinou na vertikálních balicích strojích. Potisk bývá obvykle realizován flexotiskem či hlubotiskem. Sáček sice nepůsobí příliš prostorovým dojmem, má však pro grafika jednu velkou přednost – plocha pro vizuální ztvárnění obsahu je zde poměrně velká.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 Stejně jako u designu obalů na bujony i zde se sází na výrazné barvy. Vzhledem k tomu, že nakupovat potraviny chodí v rodině především ženy, často i s dětmi, modifikované složení polévky i grafika jsou zaměřeny i na dětského zákazníka, což ještě před pouhými pár lety obvyklé nebylo. Instantní polévky pro dětského zákazníka jsou obvykle nabízeny v natur variantě, tedy nejen bez glutamátu a chemických aditiv, ale i se sníženým obsahem soli. Dnes se na obalu můžeme setkat i s postavičkami, které vycházejí z podstaty zeleniny v polévce obsažené. Rozverné postavy v podobě mrkve, kukuřice či hrachu navíc u dítěte přispívají i k tomu, že si tuto zeleninu (a nejen v instantní polévce) oblíbí a bude ji chtít do svého jídelníčku zařazovat častěji.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVedle klasických instantních polévek, které se při přípravě na pár minut povaří ve vodě, se do sáčků balí i instantní polévky, které se horkou vodou pouze přelévají. Zde výrobci využívají několika typů balení – od vícevrstvého sáčku ve velikosti a tvaru klasického sáčku pro polévky prvně jmenovaného typu i porcované sáčky (sáčky obvykle prodávané po dvou kusech, z nichž každý obsahuje jednu porci a lze je od sebe oddělit v dělicí perforaci). Poněkud jiný (ale pro tento sortiment naprosto nezaměnitelný) tvar využívají plastové sáčky na tzv. čínské polévky. Posledním typem obalu na obdobný typ „zalévacích“ polévek jsou i uzavřené kelímky.

Článek připravila Jana Žižková.

 

 

Bujony z 19. století

K nejznámějším značkám bujonů patří MAGGI. První dehydratované bujony s touto značkou spatřily světlo světa v roce 1896 a byly ve formě kapslí. První MAGGI kostky přišly v roce 1908 a v řadě zemí se v této tradiční podobě udržely dodnes. Ve své době patřily k revolučním vynálezům, protože místo dlouhého vaření masa, kostí a zeleniny přinesly tehdejším hospodyním výraznou časovou úsporu.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required