říká Miroslav Kotík, majitel firmy Efko – karton
Tradiční českou značku uvedla na náš trh po více než třiceti letech společnost Efko – karton, s. r. o., loni v srpnu. Za jediný rok dokázala obnovit popularitu této legendární hračky, jejíž oblíbenost potvrzuje zvyšující se křivka prodeje. Ta motivuje výrobce stále k novým konceptům, o nichž jsme hovořili s majitelem firmy Miroslavem Kotíkem.
Svět balení: Vaše společnost slaví rok od uvedení IGRÁČKA na český trh a figurka IGRÁČEK oslavuje 35 let od svého vzniku. Z čeho máte za uplynulý rok největší radost?
Miroslav Kotík: Celkově jsme velmi spokojeni. Všechny plány a přání, které jsme si předsevzali a ve které jsme doufali, se nám povedly. Uvedli jsme na trh IGRÁČKA tak, aby se mu vrátila zpět popularita a povědomí, jež měl kdysi. Máme velkou radost, že si opět zasluhuje dostatečné pozornosti lidí, což dokazují nejen vysoká čísla prodaných kusů v rámci českého a slovenského trhu, ale také hojná účast na zábavním odpoledni ve Žlutých lázních, které jsme uspořádali k prvním narozeninám inovovaného IGRÁČKA.
SB: Praktické a vizuálně přitažlivé jsou obaly, do nichž jsou jednotlivé kolekce balené, ať už se jedná o atraktivní kufříky nebo papírové krabičky s výrazným designem. Máte v plánu rozšířit trh o další typy balení – například z recyklovaných materiálů?
M. K.: Vzhledem k tomu, že jsme obalová firma, o obaly našich výrobků se samozřejmě zajímáme a sledujeme jejich možnosti i dopad na prodej. V současné době chceme uvést na trh novinku v podobě uzavřených krabic, v nichž odstartujeme druhou kolekci IGRÁČKOVÝCH aut. Doposud jsme balili postavičky a jejich doplňky do otevřených krabic. Výhoda pro zákazníky spočívala především v tom, že viděli, jak daný produkt skutečně vypadá, co si kupují. Navíc si mohli postavičku osahat, takže vnímali hračku nejen očima, ale i hmatem, dokázali si lépe představit, z jakého materiálu je vyrobena, jak je příjemná do ruky. Na druhou stranu se díky snadné dostupnosti ztrácely figurky z krabic i přes důkladné upevnění. Důsledkem byly nepříjemnosti při prodeji, sortiment zůstával na pultech neúplný, výrobky se vracely. Proto jsme se rozhodli najít řešení a navrhli jsme zajímavý obal, jehož podstata je v uzavřené krabici s vnitřní vložkou. Nový typ balení bude disponovat poutavým designem s moderně řešeným vizuálem, který přehledně zobrazí kompletní výrobek včetně všech doplňků. Nezanedbatelný bonus je, že zavřený box umožní určité zlevnění výrobku, protože jeho výroba je méně pracná, a tudíž levnější. Plánujeme přesto prodávat obě krabice paralelně a pečlivě sledovat, jaký vliv na prodej budou mít jednotlivé typy obalů.
S recyklovanými obaly zatím nepočítáme. Na recyklovaný papír totiž nelze použít kvalitní grafiku, a tedy poutavé barvy ani perfektní design. Obal pro děti má jasná specifika, kromě jiného musí disponovat výraznými barvami a celkově přitažlivým vizuálem. Děti chtějí být vtahovány do světa fantazie a IGRÁČEK jim pomáhá splnit jejich sny. Chceme tedy pracovat s kvalitními materiály, aby byl výrobek hezký, a tudíž dobře prodejný. Přesto na ochranu životního prostředí myslíme. Připravujeme kolekci postaviček s ekologickou tematikou v rámci edukativního vzdělávání. Máme v plánu navrhnout jednu řadu, která by měla být o vzdělávání k ekologii, a formou hry ukazovat, jak se chovat k životnímu prostředí.
SB: Slibujete také kolekci pro dospělé. Na co se můžeme těšit?
M. K.: Připravovanou kolekci pro dospělé zatím pracovně nazýváme IGRÁČCI EMO. Nejedná se o figurky, které by jako u současného sortimentu pro děti ztvárňovaly profese. Naším cílem bylo navrhnout postavičky vzbuzující nejrůznější emoce nebo je spojit s významnými událostmi v životě člověka, jako jsou svátky, narozeniny, svatba. IGRÁČCI EMO by zkrátka měli přinášet radost i dospělým.
Šárka Dumbrovská
Box 1:
Miroslav Kotík
Jeho původním oborem je průmyslová automatizace. V roce 1993 založil firmu Efko jako distribuční velkoobchod hraček. Díky zkušenostem a zájmu o výrobu začal v roce 1995 s výrobou vlastního sortimentu společenských her a hraček. V roce 1999 byly výrobní prostory firmy v Novém Veselí vybaveny moderní technologií a produkce výrazně vzrostla. Rok 2004 se pojí se založením společností Efko – karton, s. r. o., jako přímé nástupnické organizace původní firmy Miroslav Kotík – Efko.
Box 2:
Efko – karton, s. r. o.
Společnost byla založena v roce 1993 a jako výrobce hraček působí Efko na českém trhu již od roku 1995. V roce 2009 prošly produkty celkovým rebrandingem. Nová moderní podoba obalů podtrhuje celkovou snahu společnosti o neustálé inovace a respektování stále náročnějšího vkusu zákazníků. Efko má několik hlavních segmentů výroby hraček. Vlastní výrobu, která obsahuje vzdělávací společenské hry a licenční tvorbu realizovanou ve spolupráci se zahraničními a českými výtvarníky známých filmů a seriálů pro děti. Třetím segmentem výroby je konstrukční stavebnice ROTO. V srpnu 2010 přibyl ještě inovovaný IGRÁČEK.