logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

SB 5/2011 HLAVNÍ TÉMA – ZNAČENÍ, IDENTIFIKACE, VYSLEDOVATELNOST: On-line značení v praxi

1. září 2011
Nezařazené 0
537
SB 5/2011 HLAVNÍ TÉMA – ZNAČENÍ, IDENTIFIKACE, VYSLEDOVATELNOST: On-line značení v praxi

Design a data jsou obsahem a nutností všech obalů současnosti. Design prodává, a pokud výrobce uvede na obal chybná data, může nemalý obnos peněz prodělat. Data jsou v obchodě důležitá – ať už jde o složení obsahu nebo identifikační čárový kód.

Osobně jsem se setkala s případem, kdy výrobce dodal do velkoobchodu zboží, na kterém byla omylem nalepena etiketa s jiným čárovým kódem. Spletli se ve skladě a chyba skladníka způsobila výrobci milionovou ztrátu. Skladník „pouze“ zaměnil etiketu a označil omylem zboží se stokorunovou hodnotou etiketou pro zboží s hodnotou korunovou.
Základem řešení výše uvedeného problému je co nejrychlejší vytištění dat ze systému. Takže tiskárna by měla být co nejblíže u zboží, které je třeba označit.

Aplikátor etiket s vestavěnou tiskárnou
Máme-li například výrobní linku s konkrétní dávkou zboží, je třeba informace z této dávky dostat ihned na tiskárnu a aplikovat na výrobek. Na obal se nalepí etiketa se správným čárovým kódem, názvem a návodem na použití i s daty, která přináleží k danému výrobku. Pro tyto účely se používají aplikátory etiket s vestavěnou tiskárnou čárových kódů, která je datově propojená s výrobním (ERP) systémem. Aplikátor etiket bývá v praxi nasazován u výrobní linky. Jakmile výrobek opustí výrobní proces a tento proces je systémem zaznamenán, přichází na tiskárnu příkaz potisknout etikety a aplikovat je přímo na daný výrobek.
Nasazení tohoto řešení u výrobních linek je klasický příklad využití on-line tiskáren ve výrobním procesu.

On-line tiskárny i na opasek
Existují ovšem i provozy – například přepravní služby –, kde se data musí dostat na konkrétní balík v době, kdy je u něj obsluha. Není možné, aby měl pracovník množství různých etiket, ze kterého by je musel vybírat a lepit na balík nebo dávku balíků. I v těchto případech je nutností zvolit on-line tiskárnu, nejlépe s bluetooth nebo wi-fi rozhraním, a provést tisk etikety na daném místě a v reálném čase. Tyto případy se většinou řeší pomocí datových terminálů, které obdrží data z nadřazených ERP systémů a jsou propojeny s on-line tiskárnami. Tiskárny mohou být takové velikosti, že je možné jejich připevnění na opasek. Obsluha se volně pohybuje v prostoru a čeká na samolepicí etiketu u balíku, na který ji potřebuje nalepit. Bezdrátová rozhraní Bluetooth a wi-fi umožňují obsluze volný pohyb podle potřeby. Řešení s on-line tiskárnami za opaskem obsluhy je finančně méně náročné.

Praxe ve skladech ovlivňuje zisk
Praktickým příkladem využití on-line tiskáren a terminálů je příjem zboží ve skladech.
Není výjimkou, že pracovník ve skladu má předtištěné větší množství samolepicích etiket na kotouči/kotoučích a označuje jimi příchozí dodávku zboží. Snadno pak dojde k chybnému naskladnění, zboží je označeno nesprávným štítkem a čárovým kódem již na vstupu do skladu. V důsledku toho je také chybně vydáno a zákazníci, kteří nedostali to, co si objednali, jsou oprávněně nespokojení. V lepším případě dojde „pouze“ k výměně zboží za správné, v horším můžete přijít o klienta nebo o výrazně dražší zboží, které si klient za cenu levnějšího, chybně označeného a naskladněného, ponechá. Výsledkem je ztráta klientů a zisku.
Tomu všemu lze jednoduchým způsobem předejít – označit zboží ihned a správně ve chvíli, kdy je skladníkem přijímáno. V případě, že do skladu přijímáte dávku zboží a tuto dávku budete označovat samolepicí etiketami, které budete mít také v dávce v návinu na roli, je velká pravděpodobnost, že dojde k omylu při polepování zboží na vstupu do skladu. Následky toho budete samozřejmě vnímat u výstupu ze skladu, kde by mohlo dojít k vyskladnění jiné skladové položky s jinou cenou. Když se zboží omylem dostane k zákazníkovi, bude si stěžovat jenom v případě, že obdrží levnější zboží, než si objednal. V opačném případě si zboží ponechá a ztrátu zaplatí výrobce. K omylu by nedošlo, kdyby byl na zboží ihned u příjmu natištěn štítek s označením konkrétní položky v momentě, kdy tuto položku skladník drží v ruce nebo u ní stojí. Terminálem by obsluha poslala data do tiskárny, která by vytiskla konkrétní štítek s daty přímo na tento výrobek.
Technika tady není proto, aby si žila vlastním životem, ale proto, aby ji výrobce uměl využívat ke svému užitku a vytěžit z ní co nejvíce k bezchybným procesům, protože jenom ty maximalizují ziskovost.

Soňa Zvelebilová,
Codeware

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required