Design a data jsou obsahem a nutností všech obalů současnosti. Design prodává, a pokud výrobce uvede na obal chybná data, může nemalý obnos peněz prodělat. Data jsou v obchodě důležitá – ať už jde o složení obsahu nebo identifikační čárový kód.
Osobně jsem se setkala s případem, kdy výrobce dodal do velkoobchodu zboží, na kterém byla omylem nalepena etiketa s jiným čárovým kódem. Spletli se ve skladě a chyba skladníka způsobila výrobci milionovou ztrátu. Skladník „pouze“ zaměnil etiketu a označil omylem zboží se stokorunovou hodnotou etiketou pro zboží s hodnotou korunovou.
Základem řešení výše uvedeného problému je co nejrychlejší vytištění dat ze systému. Takže tiskárna by měla být co nejblíže u zboží, které je třeba označit.
Aplikátor etiket s vestavěnou tiskárnou
Máme-li například výrobní linku s konkrétní dávkou zboží, je třeba informace z této dávky dostat ihned na tiskárnu a aplikovat na výrobek. Na obal se nalepí etiketa se správným čárovým kódem, názvem a návodem na použití i s daty, která přináleží k danému výrobku. Pro tyto účely se používají aplikátory etiket s vestavěnou tiskárnou čárových kódů, která je datově propojená s výrobním (ERP) systémem. Aplikátor etiket bývá v praxi nasazován u výrobní linky. Jakmile výrobek opustí výrobní proces a tento proces je systémem zaznamenán, přichází na tiskárnu příkaz potisknout etikety a aplikovat je přímo na daný výrobek.
Nasazení tohoto řešení u výrobních linek je klasický příklad využití on-line tiskáren ve výrobním procesu.
On-line tiskárny i na opasek
Existují ovšem i provozy – například přepravní služby –, kde se data musí dostat na konkrétní balík v době, kdy je u něj obsluha. Není možné, aby měl pracovník množství různých etiket, ze kterého by je musel vybírat a lepit na balík nebo dávku balíků. I v těchto případech je nutností zvolit on-line tiskárnu, nejlépe s bluetooth nebo wi-fi rozhraním, a provést tisk etikety na daném místě a v reálném čase. Tyto případy se většinou řeší pomocí datových terminálů, které obdrží data z nadřazených ERP systémů a jsou propojeny s on-line tiskárnami. Tiskárny mohou být takové velikosti, že je možné jejich připevnění na opasek. Obsluha se volně pohybuje v prostoru a čeká na samolepicí etiketu u balíku, na který ji potřebuje nalepit. Bezdrátová rozhraní Bluetooth a wi-fi umožňují obsluze volný pohyb podle potřeby. Řešení s on-line tiskárnami za opaskem obsluhy je finančně méně náročné.
Praxe ve skladech ovlivňuje zisk
Praktickým příkladem využití on-line tiskáren a terminálů je příjem zboží ve skladech.
Není výjimkou, že pracovník ve skladu má předtištěné větší množství samolepicích etiket na kotouči/kotoučích a označuje jimi příchozí dodávku zboží. Snadno pak dojde k chybnému naskladnění, zboží je označeno nesprávným štítkem a čárovým kódem již na vstupu do skladu. V důsledku toho je také chybně vydáno a zákazníci, kteří nedostali to, co si objednali, jsou oprávněně nespokojení. V lepším případě dojde „pouze“ k výměně zboží za správné, v horším můžete přijít o klienta nebo o výrazně dražší zboží, které si klient za cenu levnějšího, chybně označeného a naskladněného, ponechá. Výsledkem je ztráta klientů a zisku.
Tomu všemu lze jednoduchým způsobem předejít – označit zboží ihned a správně ve chvíli, kdy je skladníkem přijímáno. V případě, že do skladu přijímáte dávku zboží a tuto dávku budete označovat samolepicí etiketami, které budete mít také v dávce v návinu na roli, je velká pravděpodobnost, že dojde k omylu při polepování zboží na vstupu do skladu. Následky toho budete samozřejmě vnímat u výstupu ze skladu, kde by mohlo dojít k vyskladnění jiné skladové položky s jinou cenou. Když se zboží omylem dostane k zákazníkovi, bude si stěžovat jenom v případě, že obdrží levnější zboží, než si objednal. V opačném případě si zboží ponechá a ztrátu zaplatí výrobce. K omylu by nedošlo, kdyby byl na zboží ihned u příjmu natištěn štítek s označením konkrétní položky v momentě, kdy tuto položku skladník drží v ruce nebo u ní stojí. Terminálem by obsluha poslala data do tiskárny, která by vytiskla konkrétní štítek s daty přímo na tento výrobek.
Technika tady není proto, aby si žila vlastním životem, ale proto, aby ji výrobce uměl využívat ke svému užitku a vytěžit z ní co nejvíce k bezchybným procesům, protože jenom ty maximalizují ziskovost.
Soňa Zvelebilová,
Codeware