logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti? Zvážili jste výhody paletového...
  • Alessandro Pasquale je nově výkonným prezidentem Mattoni 1873, na pozici CEO se posouvá Ondřej...
  • Nestlé představuje nový rostlinný nápoj s moderním designem Nestlé představilo svou nejnovější...
  • Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení Kompletní RFID...
  • Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil kompletní konferenční program Organizátor akce...

SB 5/2011 HLAVNÍ TÉMA – ZNAČENÍ, IDENTIFIKACE: Global Company Prefix – základní kámen identifikace

1. září 2011
Nezařazené 0
585
SB 5/2011 HLAVNÍ TÉMA – ZNAČENÍ, IDENTIFIKACE: Global Company Prefix – základní kámen identifikace

 

IlustraÄní foto Archiv GS1 Czech Republic

GCP, Global Company Prefix, globální prefix organizace, se Å™adí k nejÄastÄ›ji používaným termínům v každé lokální organizaci GS1, která je oprávnÄ›na registrovat uživatele Systému GS1. Tento důležitý pojem hraje v Systému GS1 nezastupitelnou úlohu. Jeho korektní používání je podmínkou fungující globálnÄ› unikátní identifikace.

GCP je numerická struktura pÅ™idÄ›lená v rámci procesu zapojení každé pÅ™istupující organizace do Systému GS1 a peÄlivÄ› vedená v databázi přísluÅ¡né lokální i globální organizace GS1. Uvedená struktura má základ v identifikaÄním Äísle organizace, jehož délka je odvozena od nároků každého uživatele na kapacitu Äíselné Å™ady, konzultované již pÅ™i registraci do systému. Podle toho, jaký datový interval je budoucím uživatelem Systému GS1 požadován, jaký je jeho odhad v budoucnu reálnÄ› využívaného prostoru, taková délka identifikaÄního Äísla organizace (v následující tabulce znaÄena X) je lokální organizací GS1 pÅ™idÄ›lena.
Toto identifikaÄní Äíslo pak v ÄŒeské republice v kombinaci se známým prefixem 859 tvoří Global Company Prefix uživatele. GCP je základem pro vÅ¡echny klíÄové identifikaÄní struktury Systému GS1 a zaruÄuje jejich mezinárodní jednoznaÄnost.
Zapojení do Systému GS1 je jednorázový akt, který nemusí být opakován ani po případném návazném rozhodnutí firmy o využívání dalších Äástí tohoto souboru standardů. V ÄŒeské republice jsou ze strany GS1 Czech Republic pÅ™idÄ›lována identifikaÄní Äísla ve tÅ™ech formátech podle toho, jakou kapacitu požaduje uživatel pro rozliÅ¡ení jednotlivých druhů položek.

Z výše uvedeného vyplývá, že každému uživateli Systému GS1 je smluvnÄ› pÅ™iÅ™azen nejen GCP, ale souÄasnÄ› i datový rozsah pro identifikaci produktů Äi služeb, tj. pÅ™esný interval, který je v rámci tÅ™ináctimístné struktury uživatelem samostatnÄ› využíván. Toto datové pole je nemÄ›nné a přímo souvisí s délkou pÅ™idÄ›leného GCP. Například pro jeho sedmimístný formát je daný interval 00001 – 99999. Poslední pozicí dané sekvence je vždy kontrolní Äíslice vypoÄítávaná podle standardního algoritmu modulu 10 nejÄastÄ›ji s využitím přísluÅ¡né Äásti webových stránek GS1 Czech Republic.
Popsaný datový celek tvoří známé a Å¡iroce využívané unikátní GTIN, Global Trade Item Number, globální Äíslo obchodní položky.
RegistraÄní dopis, vystavený ihned po uzavÅ™ení platné smlouvy s GS1 Czech Republic, vždy obsahuje i související specifickou strukturu, která se nazývá GLN (Global Location Number), globální lokalizaÄní Äíslo. Jedná se o základní, primární identifikaci uživatele, využívanou zejména v rámci EDI komunikace a datové synchronizace, která má vždy 13místný formát: GCP – tÅ™i až pÄ›t nul podle konkrétní délky GCP – K.

Kritéria, která nelze obejít
Systém GS1 v kontextu správné funkce GCP a GTIN vyžaduje naplnÄ›ní nÄ›kolika důležitých pravidel:
• GS1 Czech Republic zodpovídá za jednoznaÄné vedení databáze pÅ™idÄ›lených identifikaÄních Äísel jednotlivých organizací. Jakákoli duplicita v této oblasti je nepÅ™ijatelná.
• ZodpovÄ›dnost za vedení databáze identifikovaných položek nese vždy ten, kdo položku znaÄí, nejÄastÄ›ji výrobce nebo distributor, který je zároveň ve smluvním vztahu s lokální organizací GS1 Czech Republic. Organizace GS1 uživatelům neurÄuje, jakým způsobem, v jakém formátu, případnÄ› na jakých nosiÄích má být databáze vedena. V dobÄ› elektronické komunikace pÅ™edpokládá ústup od papírových forem s důrazem na pÅ™ehlednost správy dat. PÅ™iÅ™azení unikátní sekvence každé položce a vylouÄení možnosti duplikace je základní pravidlo.
• Unikátní GCP, které je přiřazeno pro výhradní užívání dané organizaci, je neprodejné třetí straně, nemůže být darováno ani dalšímu subjektu pronajato.
• Při jakékoliv změně uživatele je nutná třístranná dohoda o převodu GCP mezi původním a novým uživatelem a GS1 Czech Republic! To platí i v případě jakékoliv formy převzetí firmy novým vlastníkem.
• Každý uživatel se smluvně zavazuje využívat pouze svůj datový rozsah! Neoprávněný vstup do intervalu pro identifikaci jiného partnera je závažná chyba přímo ohrožující bezproblémový chod obchodních transakcí.
• Doložené vyÄerpání svěřeného intervalu pro identifikaci je možné Å™eÅ¡it na úrovni GS1 Czech Republic pÅ™idÄ›lením dalšího GCP.

Příklady skuteÄných problémů
Dále uvedené příklady pÅ™edstavují závažná pochybení, která mohou vyústit až ve velmi bolestné ekonomické dopady a případnÄ› i v ukonÄení smluvního vztahu s GS1 Czech Republic.

• PÅ™eteÄení
PÅ™ekroÄení pÅ™idÄ›leného intervalu pro identifikaci položek, tzv. pÅ™eteÄení, je jevem nepÅ™ijatelným, v praxi mnohdy vyúsÅ¥ujícím ve významné ztráty. NejÄastÄ›jším důsledkem je poruÅ¡ení unikátnosti identifikace, možnost vzniku duplicit a z nich vyplývající kolize v obchodních vztazích. Podstatou problému bývá prosté pokraÄování pÅ™iÅ™azování identifikace produktům v oblasti v sousedství stojícího GCP, tj. pÅ™eteÄení do cizího datového prostoru, a to vÄ›tÅ¡inou po průběžném vyÄerpání vlastního identifikaÄního intervalu. Chyba vzniká obvykle tam, kde není v informaÄním systému definován a softwarovÄ› oÅ¡etÅ™en konec pÅ™idÄ›leného intervalu.

• Chybná délka GCP
Závažným pochybením je také nesprávné zadání délky GCP do informaÄního systému. Jde o naprosto kritickou chybu. Příkladem je mylné zadání osmimístného prefixu 85990011 namísto pÅ™idÄ›leného devítimístného 859900112. Zatímco interval Äísel k prefixu 859900112 může nabývat hodnot od 859900112000K až po 859900112999K, interval identifikaÄních Äísel k prefixu 85990011 je podstatnÄ› obsáhlejší a zahrnuje pásmo od 859900110000K až po 859900119999K. Ve svém důsledku se tato chyba může projevit nabouráním až devíti dalších Å¡estimístných prefixů, které mohou být již pÅ™idÄ›leny, a tudíž také reálnÄ› využívány jinými spoleÄnostmi!
Uvedené jevy v naprosté vÄ›tÅ¡inÄ› případů vyplývají z neznalosti, chybného pÅ™evzetí databázových podkladů od pÅ™edchůdce, nekompetentnosti, chybného pÅ™episu datových struktur apod. Skrytá hrozba kolize s již existující identifikací naprosto odliÅ¡ného produktu jiné organizace je tedy velmi reálná. V případÄ› realizace prodeje na jediném místÄ› pak je okamžitÄ› zviditelnÄ›na a její důsledky mohou být až likvidaÄní.

• VyužívÃ
¡ní datového prostoru s GCP jiného vlastníka

Uvedený příklad není obecnÄ› nelegální, neboÅ¥ obchodní partneÅ™i se mohou dohodnout napÅ™. na výrobÄ› série produktů pro konkrétního partnera s využitím jeho GCP. Tato varianta vÅ¡ak vyžaduje peÄlivý dohled ze strany vlastníka GCP, neboÅ¥ v případÄ› ukonÄení této spolupráce výrobce již nadále nesmí využívat nevlastní GCP. Dopad chybného poÄínání v tomto smÄ›ru může – kromÄ› již zmínÄ›né reálné kolize v budoucím období – být hrozivý napÅ™. i v oblasti odpovÄ›dnosti za kvalitu. ZhorÅ¡ená kvalita produktu vyrábÄ›ného po ukonÄení původní dohody tÅ™etí stranou je automaticky díky identifikaci pÅ™ipisována původnímu vlastníkovi GCP!

• UkonÄení smlouvy
PÅ™eje-li si uživatel Systému GS1 ukonÄit existující smlouvu s GS1 Czech Republic, bývá tento akt proveden bez významných průtahů. SouÄástí závÄ›reÄné dokumentace je též zcela jasné vyrozumÄ›ní partnera o pozbytí práva na využívání GCP k datu rozvázání smlouvy. Případné další využívání GCP je nezákonné a je Å™eÅ¡eno ze strany lokální organizace GS1 velmi nekompromisnÄ›.

• JednoznaÄnost pÅ™iÅ™azení GCP
GCP, jak je uvedeno v kritériích, je neprodejné tÅ™etí stranÄ›, nemůže být pronajato ani darováno. Toto pravidlo souÄasnÄ› platí i pro pÅ™idÄ›lená GLN Äi různé Äásti datového prostoru. Není tedy možné prodávat pod jakoukoli záminkou Äást svého smluvnÄ› řádnÄ› pÅ™idÄ›leného, byÅ¥ zbyteÄnÄ› velkého, datového prostoru tÅ™etí stranÄ›.

Řešením je informovanost
GS1 Czech Republic si uvÄ›domuje, že základem pro zlepÅ¡ení stavu je osvÄ›ta. I to byl důvod pro významné rozšíření aktivit v oblasti vzdÄ›lávání v průbÄ›hu tohoto roku, a to zejména prostÅ™ednictvím nového vzdÄ›lávacího portálu GS1Akademie.cz. Prezentace na téma Základy Systému GS1 jsou dostupné téměř každý mÄ›síc, jsou zdarma, a jsou tedy vytvoÅ™eny ideální podmínky pro pouÄení, rozšíření znalostí a odborné osobní konzultace s odborníky GS1 pro tuto oblast.
Věříme, že se v rámci probíhajícího dlouhodobého průzkumu zaměřeného na kontrolu pÅ™idÄ›lených GCP a GLN a na zjiÅ¡tÄ›ní volné kapacity identifikaÄních Äísel v rámci Äeského prefixu 859 podaří zjednat nápravu vÄ›tÅ¡iny chybných interpretací GCP a případnÄ› i Å™eÅ¡it výjimeÄné případy ilegálního využívání identifikaÄních struktur Systému GS1.
Jsme pÅ™esvÄ›dÄeni, že vÄ›tÅ¡ina uživatelů je do Systému GS1 zaregistrována právÄ› proto, že chtÄ›jí nebo potÅ™ebují využívat jeho pÅ™edností, což je možné jenom tehdy, když jsou pravidla systému dodržována vÅ¡emi uživateli!

Michal Bílý, obchodní ředitel GS1 Czech Republic

Box 1:
Co je GCP?

GCP je numerická struktura, která je v ÄŒeské republice tvoÅ™ena mezinárodnÄ› platným pÅ™edÄíslím 859 a následujícím ÄtyÅ™- až Å¡estimístným identifikaÄním Äíslem konkrétní organizace. Uvozuje vÅ¡echny identifikaÄní klíÄe Systému GS1 a zaruÄuje globálnÄ› unikátní identifikaci produktů, služeb i obchodních partnerů v rámci celého logistického Å™etÄ›zce.

Box 2:
Povinnost zapojené organizace – dodržovaní přiděleného rozsahu

GCP je pro organizaci závaznou, nemÄ›nnou konstantou. NeoprávnÄ›né využívání GCP jiného uživatele Systému GS1 je naprosto nepřípustné a pÅ™edstavuje zásadní poruÅ¡ení smluvního vztahu s organizací GS1 Czech Republic.

Box 3:
PÅ™eteÄení

GS1 považuje výše uvedený fenomén za extrémnÄ› nebezpeÄný, přímo ohrožující samotnou funkÄnost Systému GS1. Je souÄasnÄ› hodnocen jako zásadní poruÅ¡ení smlouvy mezi uživatelem Systému GS1 a jeho provozovatelem, lokální organizací GS1. Proto uživatelům, kteří nebudou ochotni aktivnÄ› tento problém Å™eÅ¡it nebo se odmítnou problematikou zabývat, hrozí ukonÄení smlouvy o využívání Systému GS1 z důvodu závažného poruÅ¡ení pravidel Systému GS1.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti?

Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti? Zvážili jste výhody paletového poolingu  v oblasti FMCG v České republice, na Slovensku či v Maďarsku? „Paletový pooling stojí na čtyřech základních pilířích, 1. snižování nákladů na obalové materiály, v našem případě palety, 2. šetří čas, který by musel být věnován správě palet vlastních, 3. zaručuje plynulost dodavatelského řetězce a […]

Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení

Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení Kompletní RFID řešení společnosti Brady Corporation přidělí položkám majetku, zařízení nebo zásobám v jakémkoli průmyslovém prostředí jedinečnou digitální identitu pouhou aplikací etikety. Uživatelé jsou tak schopni identifikovat a lokalizovat položky označené etiketou najednou, z dálky a v reálném čase, aniž by jej měli v dohledu. Seznamte se s kompletním […]

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required