
Lehčí a snadněji otevíratelné obaly jsou zákazníky často upřednostňovány. Pokud výrobce tradičně oblíbené potraviny vyjde zákazníkovi vstříc i v tomto ohledu, jeho šance na trhu se značně zvyšují. Příkladem může být i firma ALIMPEX – MASO spol. s r. o., kterou jsme navštívili v srpnu. Společnost i její sortiment se od svého vzniku neustále rozrůstají a spotřebitelé mají možnost vybírat v řetězcích i specializovaných obchodech nejen z mnoha druhů paštik, ale také z mnoha typů praktického i dárkového balení.
Vysoký hygienický standard
Moderní výrobna s kapacitou 6000 tun chlazených paštik ročně splňuje nejpřísnější hygienické předpisy a je držitelem evropských standardů BRC a IFS. Jednotlivé části provozu jsou odděleny, cesty surovin a zpracovaného díla se nekříží. Obzvláště je ošetřeno, aby lidé pracující se surovinou nepřišli do styku s již tepelně zpracovaným výrobkem. Každých 100 kg výrobku má svůj záznamový list, kde jsou evidovány všechny šarže použitých surovin. Vše je dohledatelné, podnik však zatím nemusel tuto možnost využít.
Balení podle zákazníka
Provoz překvapí poměrně vysokým počtem typů balení. Paštiky jsou baleny do různorodých materiálů podle různých potřeb zákazníků i podle příležitostí. K nejprodávanějšímu balení patří 125- až 150g plátky Pâté du Chef ve vysoce průhledné PP tvarovce s natavenou metalizovanou fólií. Tvarovka je určena pro potraviny a pro tepelné zpracování. Kopíruje průřez výrobku, ať už se jedná o terinu, tunýlek, cihlu nebo rollo a je opatřena eurozávěsem. Tato značka je balena i do PP misek ve tvaru terinky nebo barquetky s kartonovým návlekem. Lakovaný potisk kartonu je odkazem na kvalitu obsažených surovin, jako je koňak, šampaňské či portské.
Kromě značkových výrobků se společnost věnuje i výrobě značek privátních. Ty jsou baleny především do oválných PP vaniček s plastovým víčkem, PP misek ve tvaru půlměsíce s papírovým víčkem či 100g misek uzavřených pouze hliníkovým víčkem přivařeným v plnicích automatech. Privátní značky však mají i další možnosti – balení krájených plátků různých tvarů podobně jako u Paté du Chef, obaly typu střívka nebo tzv. fresh pack, plátky balené ve fólii smrštitelné horkou vodou. Konkrétním příkladem privátních značek může být balení pro řetězec Billa (Clever) nebo balení pro společnost Ahold, provozovatele řetězce Albert.
Zvláštností mezi obaly jsou keramické misky ve tvaru jablka, hrušky či lahve, vakuově balené a uložené do kartonového přebalu. Toto balení je dodáváno na trh jako dárkové a má i své sezonní varianty (vánoční stromeček apod.) Dárková miska, kterou lze používat jako zapékací, se na trhu ujala, a firma chystá novinku ve formě paštiky balené do misky na paellu. Cestu k zákazníkovi si našly i vakuově balené patrové dorty.
Každý trh má svůj obal
Už v roce 2006 začal ALIMPEX exportovat do Velké Británie. Díky standardu BRC si tento trh nejen udržel, ale stále rozšiřuje sortiment. Všechny ostatní druhy zde v prodeji zcela převyšuje Bruselská paštika light se sníženým obsahem tuku, tedy s vysokým podílem libového masa. Velkým odběratelem je především řetězec ASDA. Po Velké Británii následoval slovenský a polský trh. Se značkou Torus se pak společnosti podařilo vstoupit na trhy dalších evropských zemí. Nejmladší značka, Pâté du Chef, dobyla od roku 2008 dalších 12 zemí a společnost nyní dodává své výrobky do 24 zemí Evropské unie a do Ruska. (Mezi exportní země nyní patří Dánsko, Velká Británie, Německo, Rakousko, Belgie, Španělsko, Maďarsko, Litva, Bulharsko, Rumunsko a další.) Balení a značení výrobků jsou vždy přizpůsobeny místnímu trhu, etikety existují v několika jazykových mutacích.
Gabriela Karczubová
Box:
ALIMPEX – MASO
Společnost vznikla v roce 1999 a od počátku se zaměřila na výrobu pasterizovaných paštik. Původní značkou firmy je Krajanka. Na český trh vstoupila v polovině 90. let minulého století v plastové PP misce ve tvaru půlměsíce. Do té doby byly chlazené paštiky k dostání pouze v pultovém prodeji, další možností byla konzerva. Výraznější chuť masa, kterou se díky procesu pasterizace daří zachovat, si získala mezi zákazníky své příznivce a díky nim mohla firma dále rozšiřovat výrobu. Přechod od konzerv k lehčím plastovým obalům se tedy vyplatil. Provozovna v Dobřejovicích u Prahy vznikla v roce 2004. Od roku 2008 zpracovává a balí také paštiky Pâté du Chef.