Ve čtvrtek 26. května byly v pražském klubu NoD slavnostně vyhlášeny výsledky soutěže Mladý obal 2011. Ceny byly uděleny ve třech kategoriích, vítěz každé z nich si odnesl 25 000 Kč.
16. ročník soutěže pokračoval v nové koncepci zavedené v předchozím roce. Soutěž byla opět rozdělena na dvě kategorie. První kategorie Produktový obal byla zaměřena na Obal na národní produkt, druhá kategorie Jiný pohled přinesla v letošním roce téma Kniha jako obal na slova. Porota zasedla začátkem dubna.
Největší zájem o produktový obal
Kategorie Produktový obal přilákala už tradičně nejvíce účastníků. Jejich počet opět překonal loňský rekord. Do této kategorie dorazilo téměř 600 soutěžních prací. Téma nebylo úmyslně blíže specifikováno, a každý účastník si tedy mohl sám svobodně zvolit, jaký produkt považuje za národní a pro tu kterou zemi typický. Kromě obalů na různorodé lokální lahůdky přicházely do soutěže i obaly s podtextem na sebevraždu, korupci nebo prostituci.
Kategorie byla opět hodnocena ve dvou skupinách. Do skupiny studentů vysokých škol a mladých designérů do 30 let se přihlásilo přes 400 tvůrců. Vítězkou se stala designérka Diana Winklerová z České republiky se svým obalem na sklářské výrobky Vlajkobal-českobal. Podařilo se jí po čtyřech letech prolomit nadvládu kanadských studentů. Ti již tradičně v soutěži zabodovali, a ač se jim nepodařilo získat žádnou z oceněných pozic, jejich práce jsou opět silně zastoupeny v katalogu mezi nejlepšími pracemi 16. ročníku soutěže.
Vítězství v kategorii středních škol putuje stejně jako loni do Střední uměleckoprůmyslové školy v Uherském Hradišti. Její student Tomáš Chludil přesvědčil porotu svým Kufříkem Merkur na známou českou kovovou stavebnici.
Jiný pohled s obalem na slova
Kategorie Jiný pohled, zaměřená letos na grafiky a ilustrátory, přinesla nové téma Kniha jako obal na slova. Úkolem soutěžících bylo hravým způsobem zabalit a zhmotnit slova do podoby knihy. V kategorii se sešlo 85 opět velmi různorodých prací. Vítězkou se s knihou Skrytá psaní stala studentka Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně Nikola Kalinová.
Ceny vítězům jednotlivých kategorií předávali: Walo Hinterberger, výkonný ředitel společnosti Model, Jan Činčera, obalový designér a dlouholetý předseda soutěže, Filip Blažek, grafický designér působící ve studiu Designiq, Klára Kvízová, grafická designérka ze studia Redesign, Lubica Pavlovicová ze Slovenského centra dizajnu, Radovan Wicha, marketing manažer společnosti Model Obaly a iniciátor soutěže Mladý obal.
Finanční odměnu pro vítěze věnovala společnost Model Obaly, vyhlašovatel soutěže. Výherci dále obdrželi následující věcné ceny: květináče Calimera navržené Janem Čtvrtníkem od firmy Plastia, poukázky do fotobanky Pixmac, knihu Red Book vydanou projektem Red Fashion, knihu 1000 obalový design od nakladatelství Slovart, předplatné a dárkové balíčky od vydavatelství Font, knihy a volné vstupenky od Uměleckoprůmyslového muzea, knihy a volné vstupenky do Národního technického muzea, dárkové balíčky od nakladatelství Typo, předplatné časopisu Designum Slovenského centra dizajnu, překvapení od Studia Činčera a předplatné časopisu Packaging.
Po soutěži následují výstavy v Praze a Bratislavě
Výstava 60 nejlepších prací 16. ročníku Mladého obalu bude k vidění v galerii CZECHDESIGN.CZ, Vojtěšská 3, Praha 1, od 2. do 20. června 2011. Od 29. června do 14. července 2011 bude výstava ke zhlédnutí také v Satelitu, Slovenském centru dizajnu v Bratislavě.
Autory výstavní instalace jsou studenti architektury na VŠUP v Praze Zuzana Hejtmánková, Anežka Krejčí, Iva Potůčková a Marek Kundrata. Katalog 16. ročníku Mladého obalu graficky ztvárnila studentka grafického designu na VŠUP Radka Pitrmucová. Katalog je k dispozici v galerii CZECHDESIGN.CZ.
Další ročník začíná na podzim
17. ročník soutěže Mladý obal bude vyhlášen na podzim roku 2011. Veškeré informace bude možné nalézt na stránkách soutěže: www.mlady-obal.cz.
Klára Mergerová
Box:
Porota 16. ročníku MO
Jan Činčera, obalový designér a dlouholetý předseda soutěže Mladý obal
Jan Čtvrtník, průmyslový a produktový designér pracující v AEG design teamu společnosti Electrolux
Klára Kvízová, grafický design, zakladatelka studia ReDesign
Filip Blažek, grafický designér působící ve studiu Designiq, redaktor časopisu Typo
Piotr Bozyk, průmyslový designér a kinetický sochař, profesor na univerzitě Jana Matějka v polském Krakově, vedoucí ateliéru Konceptuálního designu na Fakultě průmyslového designu
3 otázky pro předsedu soutěže designéra Jana Činčeru
Svět balení: Jaký pocit máte z letošní soutěže?
Jan Činčera: Pro mě je každý rok solitérní, výjimečný a díky atmosféře, která při soutěži panuje, prožívám tři až čtyři příjemné dny, kdy v naprosté koncentraci s příjemnými lidmi si od rána do večera povídám o studentských pracích. Mám-li být upřímný, nemám pocit, že bychom někdy viděli jen samé skvělé a jindy samé špatné práce, protože vždy se v soutěži objeví hodně nekvalitních věcí, které jsou vyvážené poměrně menším počtem perfektních návrhů.
SB: V čem se nekvalita odevzdaných prací projevuje nejvíce?
J. Č.: Zejména v nedotažení nápadu do konce. Ačkoliv prvořadá invence stojí na dobrém základě a ledacos omluví, vymyslet skvělý dům, který spadne, je špatně. A u obalu to platí stejně jako v architektuře. Skvělý nápad, pokud není dokonale provedený, což se projevuje v konstrukci, proporci a funkci, vyšumí. Jsem rád, že se organizátorky z Czechdesignu snaží i přes všechny počítačové možnosti o to, aby do soutěže přicházely hotové makety, ne pouze vizualizace. Student by měl tušit, co se za myšlenkou skrývá. Nemyslím si, že by musel být přehnaně šikovný a zručný, ale určitě by si měl materiál osahat, zjistit, jak se s ním pracuje a na takovém základě navrhovat dál. Těšit se s materiálem, protože má atmosféru, úžasné vlastnosti, což si díky soutěži může uvědomit.
SB: Za návrh obalu Česká krajka jste udělil zvláštní cenu předsedy poroty. Čím vás produkt zaujal? A má šanci dostat se k výrobci?
J. Č.: Mám rád jednoduché, elementární věci. Nemám moc rád origami pro jejich umělost a určitou „lež“, která staví na řemeslné zručnosti víc než na estetice. Práci česká krajka jsem ocenil především proto, že se jedná o efektní, originální a jednoduchý nápad – jeden obdélník dvakrát přehnutý do esíčka, navíc s pěknou grafikou. Ačkoliv přesně splňuje vlastnosti, které se od obalu očekávají, k výrobci se s největší pravděpodobností nedostane. Všechny vítězné produkty sice vynikají kvalitou, nadšením a nápadem, chybí však nutná kontinuita s upotřebením na trhu. Jedním z důvodů, proč tomu tak je, spočívá v relativně velkém nezájmu výrobců, kteří jsou tlačeni současnou ekonomikou k šetření. Na druhou stranu studentské produkty nebývají z devadesáti procent dotažené do podoby, aby byly schopny okamžité výroby. Schází jim konstrukční prostředník, který by se sice dal rychle dořešit, nicméně chuť, či jakási jiskra, jež by přeskočila, aby se produkt dostal k výrobci, není, což je škoda.
Šárka Dumbrovská