logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Velkopopovický Kozel za více než 400 milionů korun inovuje stáčecí linku na vratné lahve Pivovar...
  • Robot Food přejmenoval nápoje FITCH Brew Co. na Here&Now Robot Food vytvořil novou značku...
  • Redukci jednorázových plastů v Česku posvětil i Senát Senátoři dnes schválili zákonnou úpravu...
  • Gordon’s Gin uvádí na trh nový gin s příchutí pomerančů a vůní Středomoří Gordon´s Gin nyní...
  • Alza umožňuje nákup drogerie do znovupoužitelných nádob Ve svém holešovickém showroomu...

SB 3/2011 OBALY A DESIGN: Mladý obal 2011

1. května 2011
Nezařazené 0
697
SB 3/2011 OBALY A DESIGN: Mladý obal 2011

Ve čtvrtek 26. května byly v pražském klubu NoD slavnostně vyhlášeny výsledky soutěže Mladý obal 2011. Ceny byly uděleny ve třech kategoriích, vítěz každé z nich si odnesl 25 000 Kč.

16. ročník soutěže pokračoval v nové koncepci zavedené v předchozím roce. Soutěž byla opět rozdělena na dvě kategorie. První kategorie Produktový obal byla zaměřena na Obal na národní produkt, druhá kategorie Jiný pohled přinesla v letošním roce téma Kniha jako obal na slova. Porota zasedla začátkem dubna.

Největší zájem o produktový obal
Kategorie Produktový obal přilákala už tradičně nejvíce účastníků. Jejich počet opět překonal loňský rekord. Do této kategorie dorazilo téměř 600 soutěžních prací. Téma nebylo úmyslně blíže specifikováno, a každý účastník si tedy mohl sám svobodně zvolit, jaký produkt považuje za národní a pro tu kterou zemi typický. Kromě obalů na různorodé lokální lahůdky přicházely do soutěže i obaly s podtextem na sebevraždu, korupci nebo prostituci.
Kategorie byla opět hodnocena ve dvou skupinách. Do skupiny studentů vysokých škol a mladých designérů do 30 let se přihlásilo přes 400 tvůrců. Vítězkou se stala designérka Diana Winklerová z České republiky se svým obalem na sklářské výrobky Vlajkobal-českobal. Podařilo se jí po čtyřech letech prolomit nadvládu kanadských studentů. Ti již tradičně v soutěži zabodovali, a ač se jim nepodařilo získat žádnou z oceněných pozic, jejich práce jsou opět silně zastoupeny v katalogu mezi nejlepšími pracemi 16. ročníku soutěže.
Vítězství v kategorii středních škol putuje stejně jako loni do Střední uměleckoprůmyslové školy v Uherském Hradišti. Její student Tomáš Chludil přesvědčil porotu svým Kufříkem Merkur na známou českou kovovou stavebnici.

Jiný pohled s obalem na slova
Kategorie Jiný pohled, zaměřená letos na grafiky a ilustrátory, přinesla nové téma Kniha jako obal na slova. Úkolem soutěžících bylo hravým způsobem zabalit a zhmotnit slova do podoby knihy. V kategorii se sešlo 85 opět velmi různorodých prací. Vítězkou se s knihou Skrytá psaní stala studentka Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně Nikola Kalinová.
Ceny vítězům jednotlivých kategorií předávali: Walo Hinterberger, výkonný ředitel společnosti Model, Jan Činčera, obalový designér a dlouholetý předseda soutěže, Filip Blažek, grafický designér působící ve studiu Designiq, Klára Kvízová, grafická designérka ze studia Redesign, Lubica Pavlovicová ze Slovenského centra dizajnu, Radovan Wicha, marketing manažer společnosti Model Obaly a iniciátor soutěže Mladý obal.
Finanční odměnu pro vítěze věnovala společnost Model Obaly, vyhlašovatel soutěže. Výherci dále obdrželi následující věcné ceny: květináče Calimera navržené Janem Čtvrtníkem od firmy Plastia, poukázky do fotobanky Pixmac, knihu Red Book vydanou projektem Red Fashion, knihu 1000 obalový design od nakladatelství Slovart, předplatné a dárkové balíčky od vydavatelství Font, knihy a volné vstupenky od Uměleckoprůmyslového muzea, knihy a volné vstupenky do Národního technického muzea, dárkové balíčky od nakladatelství Typo, předplatné časopisu Designum Slovenského centra dizajnu, překvapení od Studia Činčera a předplatné časopisu Packaging.

Po soutěži následují výstavy v Praze a Bratislavě
Výstava 60 nejlepších prací 16. ročníku Mladého obalu bude k vidění v galerii CZECHDESIGN.CZ, Vojtěšská 3, Praha 1, od 2. do 20. června 2011. Od 29. června do 14. července 2011 bude výstava ke zhlédnutí také v Satelitu, Slovenském centru dizajnu v Bratislavě.
Autory výstavní instalace jsou studenti architektury na VŠUP v Praze Zuzana Hejtmánková, Anežka Krejčí, Iva Potůčková a Marek Kundrata. Katalog 16. ročníku Mladého obalu graficky ztvárnila studentka grafického designu na VŠUP Radka Pitrmucová. Katalog je k dispozici v galerii CZECHDESIGN.CZ.

Další ročník začíná na podzim
17. ročník soutěže Mladý obal bude vyhlášen na podzim roku 2011. Veškeré informace bude možné nalézt na stránkách soutěže: www.mlady-obal.cz.

Klára Mergerová

Box:
Porota 16. ročníku MO

Jan Činčera, obalový designér a dlouholetý předseda soutěže Mladý obal
Jan Čtvrtník, průmyslový a produktový designér pracující v AEG design teamu společnosti Electrolux
Klára Kvízová, grafický design, zakladatelka studia ReDesign
Filip Blažek, grafický designér působící ve studiu Designiq, redaktor časopisu Typo
Piotr Bozyk, průmyslový designér a kinetický sochař, profesor na univerzitě Jana Matějka v polském Krakově, vedoucí ateliéru Konceptuálního designu na Fakultě průmyslového designu

3 otázky pro předsedu soutěže designéra Jana Činčeru

Svět balení: Jaký pocit máte z letošní soutěže?
Jan Činčera: Pro mě je každý rok solitérní, výjimečný a díky atmosféře, která při soutěži panuje, prožívám tři až čtyři příjemné dny, kdy v naprosté koncentraci s příjemnými lidmi si od rána do večera povídám o studentských pracích. Mám-li být upřímný, nemám pocit, že bychom někdy viděli jen samé skvělé a jindy samé špatné práce, protože vždy se v soutěži objeví hodně nekvalitních věcí, které jsou vyvážené poměrně menším počtem perfektních návrhů.

SB: V čem se nekvalita odevzdaných prací projevuje nejvíce?
J. Č.: Zejména v nedotažení nápadu do konce. Ačkoliv prvořadá invence stojí na dobrém základě a ledacos omluví, vymyslet skvělý dům, který spadne, je špatně. A u obalu to platí stejně jako v architektuře. Skvělý nápad, pokud není dokonale provedený, což se projevuje v konstrukci, proporci a funkci, vyšumí. Jsem rád, že se organizátorky z Czechdesignu snaží i přes všechny počítačové možnosti o to, aby do soutěže přicházely hotové makety, ne pouze vizualizace. Student by měl tušit, co se za myšlenkou skrývá. Nemyslím si, že by musel být přehnaně šikovný a zručný, ale určitě by si měl materiál osahat, zjistit, jak se s ním pracuje a na takovém základě navrhovat dál. Těšit se s materiálem, protože má atmosféru, úžasné vlastnosti, což si díky soutěži může uvědomit.

SB: Za návrh obalu Česká krajka jste udělil zvláštní cenu předsedy poroty. Čím vás produkt zaujal? A má šanci dostat se k výrobci?
J. Č.: Mám rád jednoduché, elementární věci. Nemám moc rád origami pro jejich umělost a určitou „lež“, která staví na řemeslné zručnosti víc než na estetice. Práci česká krajka jsem ocenil především proto, že se jedná o efektní, originální a jednoduchý nápad – jeden obdélník dvakrát přehnutý do esíčka, navíc s pěknou grafikou. Ačkoliv přesně splňuje vlastnosti, které se od obalu očekávají, k výrobci se s největší pravděpodobností nedostane. Všechny vítězné produkty sice vynikají kvalitou, nadšením a nápadem, chybí však nutná kontinuita s upotřebením na trhu. Jedním z důvodů, proč tomu tak je, spočívá v relativně velkém nezájmu výrobců, kteří jsou tlačeni současnou ekonomikou k šetření. Na druhou stranu studentské produkty nebývají z devadesáti procent dotažené do podoby, aby byly schopny okamžité výroby. Schází jim konstrukční prostředník, který by se sice dal rychle dořešit, nicméně chuť, či jakási jiskra, jež by přeskočila, aby se produkt dostal k výrobci, není, což je škoda.

Šárka Dumbrovská

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022 Přední výrobce samolepicích etiket S&K LABEL obdržel toto ocenění jako první polygrafická společnost v České republice a sklízí tak uznání nejen za kvalitu produkce, ale přesvědčil i v oblasti řízení, strategie a naplňování vizí. Globální program Best Managed Companies vytvořený mezinárodní společností Deloitte podporuje rozvoj podnikání […]

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu ALL4PACK Emballage Paris 2022 je již nepostradatelnou mezinárodní obchodní akcí na konci roku. Je přední výstavou pro oblast balení a intralogistická řešení, která pokrývají celou výrobní linku, včetně strojů. Cílem veletrhu je být zdrojem inspirace a podpořit všechny hráče v odvětví tváří v […]

Durst Tau – etikety digitálně

Durst Tau – etikety digitálně Etikety a flexibilní obaly se většinou tisknou na konvenčních technologiích, trh však v této oblasti stále roste a zvyšuje se i podíl digitálního tisku a inkjetu obzvlášť. Inkjetový tisk eliminuje nákladnou a časově náročnou předtiskovou přípravu nutnou u tradičních technologií. Díky tomu si lépe poradí nejen se zmenšujícími se objemy jednotlivých […]

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required