
Boubínský prales, Vrch Luzný, Jezero Laka, Partie na Vydře, šumavské slatě či Schwarzenberský plavební kanál – regionálně zaměřené názvy žaludečního medicinálního vína na etiketách lahviček od firmy Kitl, s. r. o., budí pozornost nejen šumavských patriotů. Jednatele společnosti Jana Vokurky jsme se zeptali, jak se k nim dopracovali.
Svět balení: Jak vznikly motivy na etikety a kdo je navrhl?
Jan Vokurka: Použité motivy slouží pouze pro účely našich etiket. Autorem kreseb a současně grafického zpracování etiket je Libor Linka ze studia Hlawa Creative. Snahou bylo zachytit místa na Šumavě, která nejsou prvoplánová, ale pro znalce Šumavy mají hlubší význam. Typickým příkladem je jezero Laka s plovoucími ostrůvky, protože daleko známější jsou jezera Černé a Čertovo. Také šlo o snahu zobrazit území Šumavy plošně (z různých míst) ve spojitosti s typickými lidskými činnostmi v této oblasti, jakými jsou např. plavení dřeva, pytláctví… Jako podklad posloužily historické pohlednice. Některé na etiketách zobrazené motivy, jako např. Král smrků, již neexistují. To však jen podtrhuje skryté tajemství našich etiket.
SB: Z jakého papíru jsou etikety vyrobeny?
J. V.: Vellum.
SB: Jakou technikou jsou potištěny?
J. V.: Digitálním ofsetovým tiskem. Vína jsou balena do kartonů po šesti lahvích, z nichž každá má jiný obrázek. Toho bychom nebyli schopni docílit bez digitálního ofsetu, jehož jsme velkými příznivci.
SB: Proč jste zařadili do vašeho portfolia právě Šumavské Bylinné?
J. V.: Původní víno z Vimperku se jmenovalo Šumavské – bylinné víno. My jsme je začali vyrábět téměř deset let poté, co jeho výroba ve Vimperku skončila. Náš název pochází z lidového podání, tedy jak se o něm mluvilo mezi lidmi. Přestože to není v češtině správné, používáme název s velkým B – Šumavské Bylinné.
Ladislava Caisová