Více než 1000 nových produktů z celého světa bylo představeno na letošním veletrhu CeMAT, který se ve dnech 2. – 6. května konal v německém Hannoveru. Novinky, ale i zavedené produkty z oblasti intralogistiky přijelo do Hannoveru prezentovat 1084 vystavovatelů, přičemž polovina z nich byla ze zahraničí.
Hybridní pohon, lithium-iontové baterie
CeMAT je bezpochyby jedna z nejdůležitějších akcí, kde jsou prezentovány nové trendy v oblasti intralogistiky. Představují se zde nové produkty, probíhá mezinárodní výměna informací, návštěvníci veletrhu se mohou seznámit s kompletní nabídkou zařízení a systémů. Z toho vyplývá, že hannoverský veletrh je jakýmsi barometrem logistických trendů a prezentují se tam prakticky všichni významní dodavatelé intralogistických řešení – výrobci manipulační techniky, regálových systémů a vybavení skladů, dodavatelé softwaru nebo například balicí techniky.
K zajímavým novinkám, které se na veletrhu objevily, můžeme směle zařadit vysokozdvižný vozík STILL RX 70 s hybridním pohonem. Energie vznikající při brzdění vozíku je přenášena do kondenzátoru, odkud se pak využívá k rozjezdu vozíku a dosažení maximální rychlosti.
„Hybridní pohon je zcela bezúdržbový a úspora pohonných hmot je podle dlouhodobých testů ve společnosti Dachser přibližně o dvacet procent nižší, což vyjádřeno v litrech představuje asi jeden litr nafty na jednu motohodinu. Z těchto údajů vyplývá, že zvýšená investice do pořízení hybridního pohonu se vrátí zhruba po ujetí 2500 motohodin, což zhruba odpovídá ročnímu provozu,“ uvedl Milan Cizner, vedoucí prodeje ČR východ společnosti STILL ČR. STILL představil také lithium-iontové baterie nebo například řešení pro automatizované sklady a nový STILL Pallet Runner.
Toyota Material Handling v Hannoveru poprvé prezentovala nové vychystávací vozíky BT Optio, vozíky do úzkých uliček BT Vector, aplikace s vysokou hustotou zakládání BT Radioshuttle a řešení pro automatizované zakládání. V rámci ústředního tématu výstavy Společně zodpovědnější předvedla vysokozdvižný vozík s hybridním pohonem.
Mnoho návštěvníků uchvátila automatizace
Pozadu nezůstala ani společnost Jungheinrich, která poprvé prezentovala elektrický nízkozdvižný vozík EJE 112i vybavený technologií lithium-iontových akumulátorů. Vozík byl aktivně zapojen do procesu vykládky nákladního automobilu během předvádění materiálových toků přímo na stánku Jungheinrichu.
„Některé z vozíků EJE 112i jsou již nasazeny v konkrétních provozech. Díky využití úsporných lithium-iontových akumulátorů, které jsou navíc šetrné k životnímu prostředí, je po těchto vozících velká poptávka,“ zdůraznil Daniel Göllner, produktový manažer společnosti Jungheinrich (ČR).
Na letošním CeMAT byla velkým tématem automatizace. Jungheinrich v tomto směru představil vozíky APM (Auto-Pallet-Mover), které dokážou zajišťovat manipulaci z bodu A do bodu B bez obsluhy nepřetržitě i ve vícesměnném provozu – pochopitelně s přestávkami na výměnu baterie. Dalším tématem expozice firmy Jungheinrich byla poloautomatizace některých procesů standardních sériových vozíků prostřednictvím skladové navigace.
Karel Laube, obchodní ředitel společnosti SSI SCHÄFER, který upozorňuje na rostoucí poptávku po sofistikovaných řešeních, vyjádřil přesvědčení, že hannoverský veletrh ukázal, kterým směrem se jednotliví dodavatelé a výrobci ubírají.
„Ve skladování se stále více prosazuje automatizace. Na minulém veletrhu jsme prezentovali především automatizaci z hlediska skladování zboží na paletách a letošní zaměření se týkalo automatizovaného skladování v přepravkách a boxech do velikosti 600 x 400 mm,“ říká Karel Laube.
SSI SCHÄFER na CeMAT představil celou řadu zajímavých produktů. Kromě jiného se jednalo o systém ROBOPICK, který dokáže ve velké rychlosti vyskladňovat zboží do pěti přepravek najednou, technologii vychystávání pick by light a pick by voice. Návštěvníky veletrhu bezpochyby zaujal i zcela nový výrobek zajišťující mezioperační dopravu – automatizovaný vozík AUTOCRUISER, jenž mezi jednotlivými montážními stanicemi přepravuje výrobek, který je postupně smontován, zabalen a expedován.
Diskuse o logistických koncepcích včetně obalové logistiky
V rámci doprovodného programu pořadatelé nabídli mimo jiné fórum věnované přístavům s navazujícím tématem Zelená logistika pro globalizované hospodářství. Pro odborníky působící v oblasti obalů byla připravena fóra Obalová logistika a Efektivita v oblasti obalů.
V Hannoveru dostala prostor rovněž problematika vzdělávání. Na jednom ze seminářů se dokonce objevilo téma spolupráce mezi podniky a univerzitami i náměty ke zvyšování kvalifikace a celoživotního vzdělávání.
Prostor dostal rovněž projekt Logistická továrna zdůrazňující inovativní řešení v robotice a automatizaci, která mohou být nasazena na složité a nestandardní logistické procesy. Automatizovaná řešení pro tok materiálu byla prezentována souběžně s IT řešeními. Důraz byl přitom kladen na vysoké technologické požadavky a na řešení, která jsou flexibilní a souměřitelná.
Vyvrcholením doprovodných akcí se stalo rozšířené International CeMAT Forum, jehož organizátorem bylo Spolkové sdružení logistiky. Během pěti veletržních dnů odborníci z celého světa jednali o udržitelných logistických koncepcích. Soustředili se přitom na USA, Čínu, Rusko, Brazílii a Indii. Diskutovalo se o logistických procesech organizovaných a řízených moderními IT aplikacemi a současně o nových energeticky účinných technologiích pro provoz intralogistických systémů, které šetří zdroje.
Motto veletrhu CeMAT letos znělo: Sustainability in Intralogistics. Téma udržitelnosti se stává na základě dále rostoucích cen energií a surovin a na pozadí současné debaty o klimatu velkou výzvou pro intralogistiku.
„Chtěli bychom pojem udržitelnosti chápat nikoli jako módní heslo, nýbrž v jeho prapůvodním významu, který zahrnuje vyváženost a rovnováhu mezi požadavky životního prostředí, hospodářským růstem a sociální odpovědností,“ upozornili návštěvníky organizátoři z Deutsche Messe.
Václav Podstawka