logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

SB 3/2011 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ NÁPOJŮ A TEKUTIN: Změny v označování nápojů

1. května 2011
Nezařazené 0
780
SB 3/2011 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ NÁPOJŮ A TEKUTIN: Změny v označování nápojů

Česká republika si může odškrtnout další položku v seznamu předpisů, které je povinna sladit s legislativou EU. Vyhláška 115/2011 z letošního dubna novelizující vyhlášku 335/1997, o nealkoholických nápojích a koncentrátech, ovocných vínech, ostatních vínech a medovině, pivu, konzumním lihu, lihovinách a ostatních alkoholických nápojích, kvasném octu a droždí, nabyla (s výjimkou některých ustanovení) účinnosti 1. 5. 2011.

Od poslední změny vyhlášky v roce 2004 uběhlo sedm let. Nové znění tak zahrnuje především formální změny odkazů na předpisy EU i ČR, které od té doby také prošly vývojem. Díky změnám v terminologii bylo nutné přistoupit k úpravám členění nápojů do skupin a podskupin.

Nealkoholické nápoje
V rámci novelizace byl zrušen termín nízkoenergetický nápojový koncentrát. Byly sjednoceny odkazy na vyhlášku 113/2005 Sb., o způsobu označování potravin a tabákových výrobků.
V § 3, určujícím způsob označování nealkoholických nápojů, byl termín energetická hodnota nahrazen výrazem využitelná energie. Způsob uvádění podílu ovocné složky u ovocných nektarů se změnil následovně: minimální obsah ovocné šťávy, ovocné dřeně nebo směsi těchto složek se uvede slovy „podíl ovocné složky: nejméně … %. Tento údaj musí být uveden ve stejném zorném poli jako název výrobku.
U ovocné šťávy a nektaru získaných z jednoho nebo více koncentrovaných výrobků se uvede údaj „z koncentrátu nebo koncentrátů“ anebo „z části z koncentrátu nebo koncentrátů“. Údaj má být uveden jasně viditelnými písmeny v blízkosti názvu výrobku a nově musí dobře vynikat na pozadí.
Stále platí, že se přídavek dužniny nebo buněk k ovocné nebo zeleninové šťávě uvede na obalu, ovšem s dodatkem, že obnovení původního stavu nápoje s použitím látek zcela nezbytných pro tuto operaci nezakládá povinnost uvést na obalu seznam složek použitých pro tento účel.
Z odstavce pojednávajícího o označování ochucených minerálních vod byl vypuštěn pokyn k uvádění hodnocení podle celkové mineralizace.

Pivo a nápoje na bázi piva
Především piva se týká zmíněné nové dělení na skupiny a podskupiny. Ve skupinách piva bylo lehké pivo přejmenováno na stolní, ze seznamu vypadlo pivo se sníženým obsahem cukrů a ze zbylých skupin se staly podskupiny. Nové členění tedy vypadá takto:

 
1. Druh
a) pivo,
b) nápoj na bázi piva.

 
2. Pivo se člení na tyto skupiny:
a) stolní pivo,
b) výčepní pivo,
c) ležák,
d) speciální pivo,
e) porter,
f) pivo se sníženým obsahem alkoholu,
g) nealkoholické pivo.

 
3. Nápoje na bázi piva se člení na tyto skupiny:
a) kvašený sladový nápoj,
b) míchaný nápoj z piva.

4. Skupiny piva se dále mohou členit na tyto podskupiny:
a) pšeničné pivo,
b) pivo z jiných obilovin,
c) kvasnicové pivo,
d) ochucené pivo.

V paragrafu 13 o označování byl upřesněn způsob uvádění obsahu alkoholu v procentech objemových. Má být vyjádřen číslem s nejvýše jedním desetinným místem, dále následuje symbol % doplněný slovem objemových nebo zkratkou obj. nebo vol., a před číselným údajem může být uvedeno alkohol nebo alk. nebo alc. Stejná změna se týká i vín, u lihovin byl tento způsob označování platný již dříve.
Pivo z jiných obilovin musí být v názvu označeno druhem obiloviny. Vypuštěny byly odstavce pro označování zrušených skupin piva, tedy lehkého piva a piva se sníženým obsahem cukru a určující pivo jako jednosložkovou potravinu.

Lihoviny a ostatní alkoholické nápoje
Paragraf 16 vymezující základní pojmy díky evropské legislativě značně zeštíhlel. Zůstaly pouze definice borovičky a tuzemáku, přibyla takzvaná Zlatá voda, likér s přídavkem lístkového zlata. Rovněž paragraf 18, určující způsoby označování, již nevyjmenovává jednotlivé typy lihovin, neboť tato oblast je ošetřena nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 110/2008, o definici, popisu, obchodní úpravě, označování a ochraně zeměpisných označení lihovin. Odstavec 6 pak obecně omezuje použití názvů lihovin takto: „Aniž je dotčen přímo použitelný předpis Evropské unie upravující lihoviny, nelze používat názvy lihovin, u kterých jsou v této vyhlášce nebo v přímo použitelném předpisu Evropské unie upravujícím lihoviny uvedeny požadavky na složení, smyslové nebo jiné požadavky, pro jiné výrobky, které těmto požadavkům neodpovídají, a to v jakékoli odvozené podobě, včetně zdrobnělin a různých přívlastků, jež by spotřebitele mohly uvést v omyl.“ Tento odstavec rovněž odkazuje na zmíněné nařízení.
Absolutní hodnota kladné i záporné odchylky obsahu etanolu v procentech objemových od obsahu etanolu vyznačeného na obalu je nově přípustná nejvýše 0,3 % objemových proti původním 0,5 %.

Gabriela Karczubová

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required