
Nápojové sklo prodělalo během své dlouhé historie mnohé změny. U nealkoholických nápojů ho ve větší míře dokonce nahradily plasty. Přesto je sklo v oblasti balení často nenahraditelným materiálem. Spotřebitel má sklo spojeno s tradičními hodnotami a považuje ho za bezpečné, přírodní a ekologické. Proti dalším obalovým materiálům má sklo velkou výhodu ve své tvarovatelnosti. Faktu, že netradičně tvarovaná skleněná láhev prakticky vždy spotřebitele zaujme již na první pohled, využívají i dnešní designéři skla.
Přesto, že s nástupem PET lahví pro nealkoholické nápoje jsme téměř přestali používat v tomto spotřebitelském segmentu obaly skleněné, zažívá dnes sklo do určité míry renesanci. Při větších objemech (multipack balení) však spotřebitel dá přednost plastu s mnohem nižší hmotností. Ovšem nealko nápoje, které doma kupujeme v baleních zpravidla po šesti (každý po 1,5 či dvou litrech) kusech, v gastronomii vyžadujeme v obalech skleněných.
V segmentu alkoholických nápojů je situace jiná, byť vychází ze stejné logiky. Vzhledem k tomu, že tento druh tekutin domů určitě obvykle nenosíme po 6, 9, či dokonce 12 litrech, velká část spotřebitelů je vyžaduje jedině ve skle, i když v některých případech existuje i jiná alternativa. Víno lze stáčet do PET láhví či nápojových kartonů, pivo může využít plech či také PET apod. Sklo nám v těchto případech potvrzuje kvalitu nápoje, a to dokonce i v případech, kdy si dokážeme rozumově zdůvodnit, že bariérový PET chrání produkt obdobným způsobem.
K dalšímu posílení nejen pozitivního vnímání, ale především k rozšířenému používání skla se připojili ti, které skleněné obaly živí, tedy výrobci, zvýšenou propagací skleněných obalů a recyklování skla. Vedle zpopularizování pozitivních vlastností skla se skleněné obaly zapisují do povědomí často i svým velmi neotřelým designem, který je dán nejen konstrukcí, ale i dekorací obalu. Mezi trendové záležitosti v dekoraci patří dnes např. sítotisk, průhledná etiketa no-label-look, skleněný reliéf a ražba, případně lakování a smrštitelná fólie (sleeve).
Obal může být výrazný i robustností
Výhodou pro skleněné obaly je, že sklo je chemicky stálé, zachovává chuť obsahu, nijak ho neovlivňuje, navíc barevné sklo chrání před světlem. Skleněné obaly lze vyrábět především vyfukováním, procesy blow – blow (dvojnásobné vyfukování) či press – blow (vyfukování s předlisováním).
Hlavním trendem u obalového skla je vylehčování skloviny. Tento axiom však neplatí absolutně. Zvláště u výrobců skleněných obalů na alkoholické nápoje se prosazuje snaha o individuální design z důvodu odlišit se od konkurence a upoutat. Proto používá především tento segment těžké a robustní obaly. U obalů, které mají podpořit značku, vychází výrobce často z původní tradice.
Spojení se světem módy
Velmi robustní sklovinu použil trochu netypicky i významný producent vody Evian. Prémiová láhev v limitované edici z roku 2005 je ve tvaru trojúhelníku, aby asociovala spojení vody a horské čistoty. I když má opravdu velkou hmotnost, zaujme již na první pohled velmi výrazným designem.
Evian se zvláště u svých limitovaných edicí velmi soustřeďuje na design. Dalším příkladem výrazného designu je i pětice lahví s nápaditým průzračným designem inspirovaným světovými metropolemi. Tuto kolekci vytvořil legendární francouzský módní návrhář Jean Paul Gaultier společně s luxusními sklárnami Baccarat.
Módní návrháři se dnes často prezentují i jako designéři obalů, především těch nápojových. Za velmi úspěšnou spolupráci v oblasti designu lze považovat návrhy láhví na coca-colu Karla Lagerfelda. První navržená láhev měla bílý design s návrhářovou nezaměnitelnou siluetou a prodávala se jen v omezeném množství v luxusním balení ve Francii. Po velkém ohlasu se The Coca-Cola Company rozhodla na spolupráci navázat a rozjet limitovaný prodej globálněji. Již v létě by měla přijít do prodeje v jedenácti evropských zemích nová limitovaná kolekce tří lahví coca-cola light s kovově šedým povrchem a odlišnými vzory. Design láhví, vyvedený v černé, šedé a růžové, byl inspirován hrdinkami Bernadette (romantika), Eleonor (živost a hravost) a Irene (rock a noční život).
Výrazný až bizarní design
S velmi výrazným designem se lze setkat nejen u drahých alkoholů či vod, které si zakládají na určité komunikaci své značky, ale i u běžných alkoholických nápojů, jako je rum či vaječný koňak.
TUZEMÁK, dříve Jindřichohradecký „rum s plachetnicí“, je bezpochyby nejznámějším českým rumem vyráběným společností Fruko-Schulz, s. r. o. Právě ona pověstná plachetnice inspirovala i designéry skleněných láhví typu flotila. S další zajímavostí se můžeme setkat u vaječného koňaku. Originálně a s vtipem je řešena láhev pro špičkový vaječný koňak (VAJEČNÝ LIKÉR FRIED EGG 17,7 % ECT). Čelo tvarované láhve připomíná smažené vejce – volské oko. Inovativním výrazným prvkem v designu obalů na rum a vaječný koňak je láhev typu dva v jednom. Tento typ balení byl prezentován v dárkovém provedení i na letošním veletrhu Reklama & Polygraf. Ostatně uvedená kombinace nápojů není zdaleka jediná, která se v tomto designu používá. S ideou dvou nezávisle spojených a tvarovaných láhví se lze setkat i u likérů Sheridan’s.
Embossing – estetický i praktický
Dnes je embossing (ražba do skla) vysloveně trendová záležitost zvláště u láhví na víno. Nejedná se však o žádnou novinku. Sběratelé láhví vědí, že výrazným embossingem byly již kdysi dávno dekorovány láhve na ocet… Embossingem lze zvýraznit hrdlo láhve i umístění etikety. Velmi zdařile byl použit embossing na láhev Vodka 42 (design byl navržen společností Fiala & Šebek – Visual Communications, a. s.). K podpoře vnímání kvality tohoto nápoje jeho konzumenty jsou použity plastické efekty na láhvi. Bylo zde pracováno jak s embossingem (vystouplé krystalky), tak také s debossingem (vnořené objekty – logo Granette). Další plastické prvky na sklovině mají i své praktické opodstatnění. Na horní a spodní části láhve přibyly kroužky, které slouží jako jediné dotykové plochy, díky nimž je umožněn snazší pohyb láhve po výrobní lince, a navíc jsou tím eliminovány možnosti oděru etikety při kontaktu jednotlivých láhví.
S embossingem, který plní jak estetickou, tak i praktickou funkci, se lze v poslední době setkat v barech a klubech, kde je možné zakoupit láhve piva s velice jemnými výstupky. Jejich funkcí je omezit tření. Taková láhev ani při tanci či jiném pohybu sama z ruky nevyklouzne…
Jana Žižková, Ladislava Caisová
Box 1:
I Češi mají skleněnou ikonu
Asi designově nejznámější skleněná láhev na nápoje je ta na coca-colu. První verze slavné láhve, kterou si každý i povědomě vybaví, šla
do výroby již v roce 1916. A i když od těch dob společnost nabízí další varianty obalů i nápojů, původní design je nedostižný. Češi na tradici v obalech naopak moc nelpí. Přesto se i na našem trhu lze setkat s desítky let známou lahví na mělnické víno Ludmila. Ať již červené nebo bílé, víno je stále plněno do stejných a velice dobře zapamatovatelných láhví v podobě kalamáře.
Box 2:
Obnovený originál
Speciálně pro 300. výročí Petrohradu byla vyrobena limitovaná série (10 000 láhví pro celý svět) prémiové vodky Tsarskoe Selo. Expertům ve společnosti Ladoga se ve spolupráci s odborníky ústředního státního muzea podařilo obnovit původní formu originální láhve Tsarskoe Selo (Carská vesnice), speciálně určené pro 300. výročí Sněmu Romanovců v roce 1913. Originální láhev je zdobena ve stylu umění ruského impéria monogramem posledního ruského cara Mikuláše II., za jehož panování bylo oslavováno výročí Sněmu Romanovců. Láhev je vyrobena z masivního skla a zdobí ji vygravírované grafické vyobrazení Jekatěrinina paláce, které tradičně plní funkci vizitky Carského Sela. Jediná změna proti původnímu návrhu spočívá ve standardizaci velikosti láhve z původní velikosti 0,86 l na 0,75 l. Masivní skleněná zátka je obráběna velice jemným diamantovým brusem.
Box 3:
FEVE
Evropská federace výrobců obalového skla (FEVE) je mezinárodní neziskové sdružení, které má v současné době 59 členů z řad výrobců skla, skleněných obalů nebo skleněného nádobí ve 23 zemích Evropy. V rámci lepší propagace skla vede FEVE kampaň Friends of glass, která je známá i mezi laickou veřejností.