Trh brzy ovládnou obaly, které berou v úvahu udržitelnost a ochranu přírodních zdrojů, konstatovala porota iF packaging award 2011. Na odborníky udělalo obzvláštní dojem pět exponátů, jimž udělili Zlatou cenu iF, předanou během slavnostního ceremoniálu v den zahájení veletrhu interpack.
Balení nemusí nutně znamenat plýtvání zdroji a materiály. Prostá redukce obalu nepřináší vždy ty nejlepší výsledky, ale můžete jasně vidět, že skutečně existuje snaha vyvíjet obaly přátelské k životnímu prostředí. Vítězné výrobky často dosahují svých cílů, protože vycházejí z myšlenek minimalismu. Jsou vskutku mimořádně kvalitní, a především jednoduše a čistě navržené, řekli porotci iF packaging award 2011. K vidění byla řada působivých výrobků z mnoha různých oblastí obalového designu. Obzvlášť zajímavé bylo zkoumat návrhy z Asie, protože pocházejí z jiné kulturní oblasti a samozřejmě jsou naprosto odlišné od těch evropských. Výrobci, vývojáři a návrháři obalů, obalové grafiky, obalových materiálů a strojů mohli přihlašovat své produkty do šesti kategorií iF packaging award 2011: 01. spotřebitelské balení, 02. displeje + přepravní balení, 03. obalová grafika, 04. obalové materiály, 05. balicí stroje / zařízení a 06. koncepty obalů. Spolu s celkovou kvalitou návrhu porota posuzovala hlavně hlediska jako dokončování, volba materiálu, stupeň inovace, dopad na životní prostředí, funkčnost, ergonomie, vizualizace zamýšleného účelu, bezpečnost a hodnota značky / branding.
Pět Zlatých cen
Produkt: odtrhávací víčko OptiLift®
Kategorie: 01. spotřebitelské balení
Firma/výrobce: Ardagh Group, Dublin, Irsko
Návrh: Ardagh Group, Impress SA Centre R&D de Crosmières, La Flèche Cedex, Francie
Díky prolisu pro prst pod kroužkem je otevírání plechovek skutečně snadné: je to prosté a užitečné konstrukční řešení. Tento jednoduchý konstrukční prvek nesmírně zlepšuje funkčnost obalu, a to bez zvýšení nákladů. V jednoduchosti je síla!
Produkt: skleněná lahev Gize
Kategorie: 01. spotřebitelské balení
Firma/výrobce: C.M.W. Canadian Mineral Water Development S.A., Lucemburk, Lucembursko
Návrh: Achim Bach, reklamní agentura zweipunktnull gmbh, Föhren, Německo
Přihlášený exponát Gize profituje z moderní typografie a čistého designu. Tato esteticky působící skleněná láhev (použitá pro vysoce kvalitní vodu, která je nabízena v několika příchutích) si nás skutečně získala. Štíhlé tělo láhve dokonale padne do ruky.
Produkt: obal na výrobek Wild Bag® Box
Kategorie: 01. spotřebitelské balení
Firma/výrobce: winwood48 KG, Freiburg, Německo
Návrh: Joseph Pölzelbauer, Simone Pölzelbauer, identis GmbH, joseph pölzelbauer design group, Freiburg, Německo
Skvělý nápad! Díky obalu zůstává divoká zvěř na těchto taškách pod kontrolou. Výrobek je částečně viditelný, ale současně i chráněný. Hranice mezi obalem a obsahem se stírá. Úžasný obalový design.
Produkt: odnosné obaly holyfields
Kategorie: 03. obalová grafika
Firma/výrobce: Holyfields Restaurant GmbH & Co. KG, Düsseldorf, Německo
Návrh: loved GmbH, Hamburk, Německo
Fast food je fenoménem současnosti: konzumovat za pochodu nezdravé jídlo se zdá být příkazem doby. Právě to chce řešit výro- bek Holyfieldsu: nabídnout více času na požitky a zdravější stravu. Nová koncepce se jasně vymezuje od mainstreamových fastfoodových restaurací a je také velmi soudržná, dotažená až po obal. Pestré, lákavé, informativní: fotografie s ručně kreslenými ilustracemi a malou informativní vysvětlivkou vytvářejí harmonický celek, zvou vás k přečtení a zpomalení.
Produkt: vestavná tiskárna redcube pro balicí stroje
Kategorie: 05. balicí stroje a zařízení
Firma/výrobce: Hapa AG, Christoph Staub BU redcube, Volketswil, Švýcarsko
Návrh: Kay Saamer, ksp. Kay Saamer Product Design, Ober Ramstadt, Německo
Co se týká oblasti balicích strojů, pak tato tiskárna, prvek, který lze vestavět do balicích strojů, představuje novou a zvláštní úroveň kvality. Přístroj je obvykle a přehledně uspořádán, s hladkými – a tudíž hygienickými – povrchy. Ač byl redukován na samu podstatu, je to opravdový charakter!
lc
Box:
Porota zasedala už v lednu
Aby důkladně zvážila své rozhodnutí, sešla se porota už v lednu 2011. Letos 114 účastníků z 24 zemí přihlásilo celkem 203 výrobků, ceny byly uděleny 59 z nich. Vítězné exponáty v čele s pěti výherci Zlatých cen byly vystaveny během veletrhu interpack.