
Návštěvníci veletrhu CeMAT, který se bude konat 2.–6. května 2011 v Hannoveru, zde mohou vidět simulované nasazení systému vedení vozíků Jungheinrich i vysokozdvižný vozík s plošinkou pro spolujízdu.
Systém vedení vozíků Jungheinrich je schopen díky inteligentním strategiím eliminovat nepotřebné jízdy vozíků ve skladu naprázdno. Systém vedení vozíků posílá vhodné vozíky ve správném čase do nejbližšího místa. „Tato inovace nejenomže přináší do logistického systému průhlednost a efektivitu,“ říká Alexander Ulbrich, produktový manager Jungheinrich WMS u firmy Jungheinrich, „ale navíc šetří zdroje a v konečném důsledku šetří životní prostředí.“
Sumarizace přepravních úloh
Systém vedení vozíků shromažďuje všechny přepravní úlohy uvnitř podniku. Ty jsou dále optimalizovány dle stanovených principů a pravidel a potom přiděleny vhodným vozíkům. Systém spravuje všechny funkce všech vozíků, které patří ke skladu. „Tak je zaručeno, že pro každou přepravní úlohu je vždy vybrán vhodný vozík,“ doplňuje Alexander Ulbrich.
Zadávání úloh probíhá na základě různých optimalizačních kritérií. K nim mj. patří i kritérium vytížení v obou směrech a eliminace jízd naprázdno. Zde se inteligentní algoritmy snaží o vytížení vozíků při cestě k regálu i zpět. Těmto přepravním úlohám jsou přiděleny vhodné vozíky. Při použití kritéria priority jsou upřednostněny spěšné úlohy. Přepravním úlohám, které čekají na zpracování delší dobu, přiřadí systém automaticky vyšší prioritu.
Dalším optimalizačním kritériem systému vedení vozíků Jungheinrich je sledování hmotnosti nákladu, výšky sloupu a výšky zdvihu. U parku, složeného z vozíků různých typů, je tak zajištěno, že při provozu není překročena přípustná hmotnost nákladu s ohledem na výšku sloupu a výšku zdvihu. Díky použití modulu Management zdrojů, integrovaného do systému Jungheinrich WMS, je zajištěn průběžný přehled o aktuálním vytížení všech vozíků, kapacitní špičky jsou včas identifikovány a vhodnými opatřeními eliminovány.
Díky rovnoměrnějšímu vytížení celého parku vozíků se u provozovatele v určitých případech zřetelně zkracují doby jízd. „Fronty před jednotlivými regálovými uličkami také patří minulosti. Zvýšení efektivity materiálového toku s sebou přináší také optimalizaci parku vozíků,“ dodává Alexander Ulbrich
Nový vysokozdvižný vozík
U nového vozíku Jungheinrich ERC 212/214/216 se jedná o kombinaci obratného ručně vedeného vysokozdvižného vozíku a rychlého/komfortního vozíku s plošinkou pro spolujízdu. Vozík má kompletně přepracovaný podvozek a bude uveden na trh krátce před zahájením veletrhu CeMAT 2011. Při vývoji nové generace vysokozdvižných vozíků s plošinkou pro spolujízdu realizovali inženýři firmy Jungheinrich různé koncepty řízení rychlosti. Vozíky s max. rychlostí 6 km/hod. jsou v praxi nasazovány především v režimu ručního vedení a pouze příležitostně se spolujízdou řidiče na krátké vzdálenosti.„ High-performance“ varianta ERC s integrovanými bočními opěrkami, které v zatáčkách jistí obsluhu na plošince, je předurčena pro přepravu na delší vzdálenosti. Tato verze vozíku dosahuje v režimu spolujízdy rychlostí až 9 km/hod. „To odpovídá zvýšení až o 20 % ve srovnání s předchozí řadou,“ říká Stefan Hirt, vedoucí produktového managementu ručně vedených vysokozdvižných vozíků u firmy Jungheinrich.
Všechny varianty nových ručně vedených vysokozdvižných vozíků s plošinkou pro spolujízdu jsou u firmy Jungheinrich vybaveny speciálně odpruženou plošinou, která šetří záda řidiče. Pro nasazení v režimu ručního vedení je možno plošinu jednoduše vyklopit. V tomto případě se automaticky sníží rychlost pojezdu na 4 km/hod. „Tímto konceptem řízení rychlosti se podstatně zvyšuje flexibilita nasazení našeho nového vozíku,“ uvádí dále Stefan Hirt. Ve srovnání s dosavadní řadou je možno navíc dosáhnout také zvýšení zbytkových nosností až o 25 %.
Elektrické řízení v sériové výbavě
Ke standardu u nové řady patří také elektrické řízení, sériově montované již na mnoha jiných typech ručně vedených vozíků Jungheinrich. Proto má řízení obzvláště lehký chod. Přednosti nového řízení se uplatní zvláště tam, kde záleží na malých ovládacích silách řízení, např. při manévrování ve skladu na malém prostoru. Díky systému Curve Control je při průjezdu zatáček maximální rychlost vozíku automaticky snižována dle úhlu řízení.
K výbavě nového vozíku ERC 212/214/216 patří regulovaný motor čerpadla s proporcionální charakteristikou zdvihu a spouštění. Ve srovnání se stávajícím sériovým vozíkem je dále zlepšena citlivost ovládání zdvihu a spouštění i spotřeba energie. Související rušivé zvuky byly nasazením této technologie zřetelně omezeny. Pomocí volitelného vybavení vozíku Jungheinrich je v budoucnu možné automaticky snižovat rychlost spouštění při skládání nákladu na podlahu. „Tak může obsluha v případě potřeby náklad skládat jemně a šetrně,“ uvádí Stefan Hirt. Nová oj vozíku ERC byla dále vybavena zapouzdřenými kolébkovými spínači s krytím IP 65 a není citlivá na prach a vlhkost.
Tento vozík je vybaven osvědčenou technologií střídavého pohonu aktuální generace. Výkonný střídavý motor 24 V (2,8 kW) zajišťuje v praxi další zvýšení výkonu překládky. Zvláště pro vícesměnný provoz může být nový vozík ERC vybaven bočním vyjímáním baterie. Díky volitelnému integrovanému nabíjecímu přístroji je také možné baterii pohodlně a spolehlivě nabíjet z každé zásuvky 230 V.
mk