Marketingoví specialisté uvádějí, že v prodejně, která nabízí 15 000 druhů zboží, projde průměrný zákazník za minutu kolem 300 různých produktů. Běžná potravina tedy může jen velmi obtížně přesvědčit zákazníka o své jedinečnosti. I když někteří marketéři tvrdí, že obal je ve skutečnosti pátým P (Packaging) společně s Price, Product, Place a Promotion, většinou bývá s balením zacházeno spíše jako s prvkem výrobkové strategie ve spojení s označováním, garancí apod.
Vedle základních funkcí, které obal plní, je nutné, aby spotřebiteli přinášel i další hodnoty z hlediska vizuální komunikace. Grafika a označování obalu či etikety již dávno neslouží pro pouhý popis výrobku a jeho složení, přináší i propagaci a identifikaci produktu (často ve spojení se značkou). Byť je pro kečup nejtypičtějším obalem láhev – skleněná či plastová, lze se dnes u něj setkat i s dalšími obaly (ploché sáčky, plechovky apod.).
Jednotná barva produktu i obalu
Zkušený designér využívá působení barev na psychiku zákazníka. Barvy nejen ovlivňují nálady a emoce, ale dokážou i podnítit či naopak potlačit chuť k jídlu. U obalu kečupu jsou návrháři ve velké výhodě, stačí využít barvy produktu. Červená barva patří mezi pocitově nejintenzivnější barvy. Zvyšuje tep i krevní tlak a současně stimuluje chuť k jídlu. Výhodou je, že není 100% spojena ani se zdravým či naopak výrazně nezdravým životním stylem. Ne nadarmo ji dlouhou dobu používal jako jedinou barvu pod své zlaté obloučky fastfoodový gigant McDonald’s. Dnes ji sice stále častěji vyměňuje za barvu zelenou, to však má svůj důvod ve zvýšeném vnímání zdravějšího životního stylu.
Vzhledem k tomu, že výrobci kečupu zpracovávají zeleninu, která je obecně vnímána jako zdravá, mohou bez obav využívat výhody červené barvy naplno. Další prvky, které jsou v grafice obalu kečupů často využívány, je i tvar rajského jablka. Kulatá forma je našimi chuťovými buňky vnímána také velmi pozitivně. Dalším prvkem, který bývá v designu obalů či etiket často využíván, je kresba či konstrukce obalu ve tvaru hračky. Častým spotřebitelem kečupů jsou děti, které si párek v rohlíku, hamburger či hranolky bez kečupu neumějí ani představit.
Nejznámější výrobce a jeho obaly
Již v 19. století poznal zakladatel společnosti H. J. Heinz, že cesta k úspěchu nevede přes produkty levnější, ale kvalitnější. Ikonická láhev byla patentována v roce 1882 a od té doby změnila svůj tvar pouze sedmkrát. Stala se spotřebitelským artefaktem a zároveň tvůrčí inspirací osobností, jakými byli například Andy Warhol či irská umělkyně Orla Walsh. V roce 2003 přišla firma Heinz s významnou inovací – otočila láhev dnem vzhůru a určila tak způsob, jakým je kečup po celém světě nyní servírován. Před necelými dvěma lety v rámci 140. výročí své existence přišel Heinz na trh se speciální edicí kečupové láhve, která je dekorována retronálepkou ve stylu prvních etiket společnosti. Limitovaná výroční láhev tak navázala svou etiketou na slavné začátky legendy jménem Heinz a je dnes ceněna i sběrateli.
Sklo je klasika
Kečup lze plnit do skleněných, plastových i plechových obalů. Využívají se jak obaly pevné, tak i flexibilní. Pokud se neomezíme pouze na kečup, ale zmapujeme i balení rajských protlaků, lze se setkat i s konzervami, tubami, a dokonce i s vrstvenými kartony stejného typu, jaké se používají na balení mléka. Vlastní obaly na kečupy se neliší pouze konstrukcí a materiálem, ale i objemem. Lze zakoupit litrová balení, ale i 600g, 255g a mnohé další objemy. Především pro samoobslužné restaurace se kečup plní do flexibilních malých sáčků (stick pack) např. s objemy 20gramovými, tedy k využití na jednu porci. Menší flexibilní balení stále častěji využívají i spotřebitelé, kteří ho berou jako alternativu k podobně baleným tatarským omáčkám, dressingům či majonéze. Že se jedná o uznávaný trend, se lze přesvědčit i v obchodních řetězcích, které i tento typ balení zařazují do rodiny kečupů svých privátních značek.
Klasikou v obalových materiálech je sklo. K předním výrobcům patří na českém trhu VETROPACK MORAVIA GLASS, a. s., která se vedle nápojových lahví soustřeďuje i na konzervárenské sklo, skleničky na dětské výživy či právě kečupy. Výhodou pro zákazníka je, že se tato kyjovská společnost profiluje jako specialista na skleněné obaly na míru. To znamená, že skleněný obal vzniká ve vzájemné úzké spolupráci se zákazníkem. Zákazník zároveň získává i širokou škálu služeb od vývoje obalu až po jeho nasazení na plnicí linky.
Linky na plnění kečupu používané na českém trhu jsou od různých výrobců. Vlastní linka se skládá z plnicího, uzavíracího a etiketovacího stroje, dopravních cest a příslušenství. Příkladem dodavatele je společnost IMACO Group, s. r. o.
Nejčastěji se balí do PP, HDPE i PET obalů
Nejčastěji se však dnes v balení kečupu setkáváme s plasty. Jak u pevných, tak i flexibilních obalů se hojně využívá PP díky svým výhodným mechanicko-fyzikálním vlastnostem. V dutých obalech se lze často setkat i s obaly z HDPE. Tento typ obalů dodává výrobcům kečupů i společnost Greiner Packaging International. Ke konstrukčně velmi zdařilým patří i dutý obal na kečupy s chilli (společnost Kand), kde ergonomický design usnadňuje zákazníkovi snadné držení láhve bez prokluzování. Mezi zakázky obalů na kečup této společnosti patří i vyfukované obaly na objemy kečupu 4,4 litru pro konglomerát Orkla Group.
Velmi zdařilý obal uvedla na trh již před časem společnost Hellmann’s. Plastový obal měl na sobě aplikovanou samolepicí etiketu s výsekem ve tvaru kruhu. Ten zde připomíná jak rajče, ze kterého je kečup vyroben, tak působí i jako tlačítko na lepší vyprazdňování kečupu.
Obal, zvláště pro jemnější kečupy určené dětem, má často charakter hračky. Příkladem mohou být pevné plastové obaly na kečupy Amora ve tvaru rozcuchaného rajčatového skřítka.
Plastové obaly na kečup se vyrábějí i z PET. Příkladem mohou být ultra hot spicy chilli kečupy. Design je zde podtržen i tvarově vyseknutou etiketou, kde fotorealistický tisk papriček spolu s výsekem vytvářejí prostorový vjem. Tvar chilli papriček zdařile koresponduje s tvarem uzávěru láhve. S obdobným tvarem špičatého uzávěru se lze setkat i u kečupů prodávaných pro děti na francouzském trhu – P’tits Heinz. Zde je místo samolepky použita smrštitelná etiketa s výraznou grafikou.
I když poprvé použila obal otočený dnem vzhůru firma Heinz, výhodu takto pojatého obalu dokáží využít i další výrobci kečupů. K velmi zdařilým patří plastový obal na Ostrý kečup OTMA (společnost Hamé, s. r. o.). Vynikající manipulaci při servírování zajišťuje systém TOP DOWN, jedná se tedy opět o variantu láhve stojící na uzávěru.
Menší objemy do flexibilních obalů
Jak již bylo uvedeno výše, trendem v současnosti je balení me
nších objemů do flexibilních obalů. Často jsou využívány především vícevrstvé obaly na bázi plastů. K významným výrobcům těchto obalů na našem trhu patří společnost Al Invest Břidličná, a. s. V případě vícevrstvých laminátů se jedná o dvoj-, troj- i vícevrstvé materiály, které vznikají spojením nejrůznějších vstupních materiálů, jako jsou například hliníková, polyetylentereftalátová (PET), p o l y p ropylenová (BOPP) či polyetylenová (PE) fólie. Mezi jejich hlavní přednosti patří: bariéra vůči plynům a vodním parám, neprostupnost pro aroma, mechanická stabilita, tepelná odolnost, bariéra vůči slunečnímu a ultrafialovému (UV) záření. Na lamináty firma nabízí potisk až osmi barvami flexotiskem nebo až šesti barvami hlubotiskem. Výroba těchto laminátů splňuje všechny nároky na oblast ochrany životního prostředí a veškeré hygienické předpisy.
V souvislosti se zvyšující se oblibou jednoporcového balení se klade důraz i na vývoj nových strojních technologií. Balení kečupu typu stick pack lze vyrábět na zařízení HBV 4 od vlašimské společnosti Ing. Rudolf Mašek – balicí stroje. Stroj HBV 4 má maximální výkon 80 cyklů za minutu. Vyrábí sáčky o šířce 16 až 35 mm a v délce 50–200 mm. Stroj je vybaven elektro-mechanicko-pneumatickým pohonem. Je řízen systémem od firmy Siemens. K zadávání parametrů balení slouží dotykový displej. Parametry lze měnit i za chodu stroje. Součástí konfigurace je přísunový a odsunový dopravník. K potisku sáčků datem slouží ink-jetové zařízení s přejezdem. Provozovatel stroje má k dispozici také řadu dalších obslužných a kontrolních funkcí, jako je například počítání sáčků, kontrola potisku, detekce kovů apod.
Jana Žižková
Box:
Henry J. Heinz ve skle
Nejstarší vytištěný recept na kečup z rajčat je z roku 1801, kečup v dnešní podobě se tedy zřejmě vyráběl již v 18. století. Nejstarším a nejznámějším výrobcem kečupu je společnost Heinz, která byla založena v roce 1869 v Pensylvánii.
Potraviny zpracovával bez přídavků jakýchkoliv konzervantů, zahušťovadel, barviv a aromat, vše za dodržení přísných hygienických zásad. Novátor byl Henry J. Heinz i v technice balení. Svůj první výrobek, ručně strouhaný křen, prodával v průhledných skleněných lahvích, aby jeho čistotu prokázal na první pohled. Už tehdy zdobila sklenici etiketa, která svým tvarem představuje symbol Pensylvánie, rodné země Henryho J. Heinze. Brzy nato se stala ikonou a dodnes je nedílnou součástí každého obalu výrobků Heinz. I v jiných reklamních kampaních předstihl Heinz svou dobu o několik desítiletí. Málokdo dnes ví, že právě on v roce 1900 umístil vůbec první světelnou reklamu na světě, a to v centru New Yorku na rohu 23. ulice a Páté avenue.