
Jen málokterý běžný spotřebitel tuší, že ta nejlepší hliníková a plastová víčka na českých jogurtech pocházejí z Constantia ColorCap Sp. z o. o. v Jejkowicích u Rybniku v polském Slezsku. Využili jsme pozvání od Jaroslava Šima, jednatele společnosti ColorCap Czech, s. r. o., a polský závod, který spadá pod křídla holdingu Constantia Flexibles, jsme navštívili.
Constantia ColorCap vyrábí fólie pro farmacii, víčka určená k uzavírání plastových kelímků – misek, vaniček (hlavně z PS, PP, PVC), papírových kelímků a hliníkových dóz. V současnosti vyrobí měsíčně kolem 300 milionů víček, 15 milionů tzv. topper víček, přes 20 milionů kompletních hliníkových obalů a 25 tun potištěných fólií. Mezi pět stovek jejích klientů patří například společnosti Danone, Olma, Yoplait, Nestlé, Dr. Oetker, Rauch, Unilever, Hamé, Zott, Ryba, Bakoma, Tirol Milch, Lactalis, Bongrain, Alimpex, Imperátor.
Dvě stovky zaměstnanců zde první víčka vyrobily roku 1995. Od roku 2007 přibyl do portfolia materiálů, z nichž se víčka vyrábějí, i PET. Závod se v začátcích potýkal se standardním problémem „tiskařské“ společnosti, která vzniká „na zelené louce“, a to s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků. Současní profesionální pracovníci jsou prakticky „odchovanci“ Color Capu, kteří se učili za rychlého nárůstu výroby. V Polsku (ale ani v Česku) neexistuje speciální škola pro flexotiskaře, tím méně pro tisk na hliník.
Účelné řetězení
V roce 2006 se tehdejší polský ColorCap stal členem divize Flexibles rakouského holdingu Constantia Packaging, největšího výrobce flexibilních obalů v Evropě, který dnes patří majoritně americké společnosti J. P. Morgan. Polská společnost uměla rychle a kvalitně vyrábět (i do 24 hodin) malé i větší série, což dobře doplňovalo velkovýrobu holdingu Constantia. Díky zmíněnému začlenění má dnes Constantia ColorCap neomezený přístup ke špičkovému know-how a vysoce kvalitní surovině (fólii), kterou jsou schopny vyrábět ve skutečně vysoké kvalitě jen tři společnosti na světě. Současně tím nabízí maximální garanci dodávek vzhledem k možnosti vyrobit hliníková víčka v případě nenadálé potřeby v některém z dalších výrobních závodů holdingu.
Constantia Flexibles je jediným dodavatelem patentově chráněných úplně hladkých víček i fólií se spodním potiskem, vhodných například pro reklamní a prezentační akce. Dalším sortimentem je výroba hliníkových dóziček (konzerv) určených k balení např. paštik či tavených sýrů. Novinkou v tomto sortimentu je hliníková miska na čajové svíčky. Velmi rychle se rozvíjí poptávka po návlekových smrštitelných etiketách (shrink sleeves) určených i na obaly s nerovným povrchem (kelímky, láhve, dózy apod.). Neméně důležitá je i výroba topperů, převlečných naplněných víček, které Constantia ColorCap dodává v různých tvarech, objemech a s nepřeberným portfoliem náplní podle přání klientů. V tomto segmentu je ColorCap největším výrobcem v EU.
Uvnitř výroby…
Moderní areál v Jejkowicích (ColorCap má ještě jeden závod přímo v Rybniku) se nachází na kraji města Rybnik, což je prakticky na jednom z konců nejdelší ulice v Evropě – Wodzislawské mezi Wodzislavem Slaskim a Rybnikem. Moderně upravené prostory pro administrativu, marketing a přípravu výroby v horním patře jsou prostorově řešeny značně velkoryse v příjemné kombinaci klasických kanceláří a otevřených prostor, kde jsou i konferenční prostory s vystavenými vzorky výrobků.
Když chceme projít do výrobních prostor, nastává přísná bezpečnostní procedura od vyplnění dotazníku přes průchod několika čipem zabezpečenými dveřmi, mytí rukou speciálním roztokem a vtěsnání se do jednorázového pláště a čepice. Požadavky hygieny i bezpečnosti, a tím také certifikátů, se zde dodržují velmi důsledně.
Předzvěstí budoucí výroby obalů a garanci dodávek klientům v požadovaném termínu je dostatek suroviny. Tuto potřebu zabezpečuje velký moderně řešený sklad fólií. Sklad je vybavený dnes již standardním „rukávem“, který zabezpečuje hygienicky nezávadnou vykládku suroviny z kamionů, které sem přijíždějí denně.
Constantia ColorCap má, což není v tomto oboru ani zdaleka pravidlem, vlastní plně vybavené profesionální grafické studio, v němž pro své klienty upravuje či přímo vytváří grafické návrhy. Najdete zde i CTP osvitovou jednotku a digitální zařízení Cyrel Fast od firmy DuPont, sloužící k výrobě flexotiskových štočků. Tato skutečnost napomáhá jednak vysoké kvalitě tisku (řetězec grafik, příprava, tisk, sekání je na jednom místě, a tak se znají všechna úskalí výroby), jednak krátkým dodacím lhůtám.
V tiskárně firmy pak na studio navazují čtyři flexotiskové rotačky. S výjimkou jedné jde ve všech případech o UV technologii s inertními barvami a tiskem v dusíkové atmosféře, která dnes zajišťuje až čtyři pětiny celkové produkce Constantia Colorcapu. Jde o osmibarevné rotačky s šířkou tisku do 600 mm na hliníku, laminovaném hliníku, PET a dalších plastech. Rotačky disponují kontrolou průběhu tisku videokamerami a elektronickým systémem kontroly soutisku (registru), vyznačují se vysokou kvalitou i opakovatelností tisku. V posledních dvou letech proběhla výrazná změna strojového parku ve prospěch UV flexa vůči solventnímu, snížila se tedy i potřeba horkovzdušného sušení, čímž společnost přispívá k ochraně životního prostředí, nabízí kvalitnější tisk, a hlavně obaly potištěné UV/INERT barvami splňují přísné a tolik žádané potřebné migrační atesty pro přímý styk s potravinami.
Rotačka BHS byla před čtyřmi lety první tohoto druhu ve střední Evropě. Koupena byla přes EU fondy a dodací lhůta činila čtyři měsíce. Hala, kterou pro rotačku v ColorCapu stavěli, se ukázala být malá. Vzhledem ke krátké dodací lhůtě od společnosti BHS a velké potřebě urychleně navýšit výrobní kapacity se našlo geniálně jednoduché řešení, a to zastřešení nádvoří ve tvaru U. Povedlo se ho dokončit prakticky v den, kdy začalo sněžit, a sněžilo celou zimu.
Nejnovější rotačkou je UV/INERT flexo Mark Andy, která přibyla před necelým rokem. Je upravena pro potisk Al materiálů. Ve flexotisku umí v Colorcapu jít až do 2% bodu, a i ten dokážou ještě „rozbít“ pomocí softwaru Samba, který některé body stochasticky odstraní, což napodobuje přechod do 0% při rototisku. Součástí výrobních prostor samotného tisku je i ROTO potiskový stroj, který slouží k nanášení odřaďovacích bodů nebo loga společnosti. To je operace, která je nutná pro výrobu jedinečných a bezpečných hladkých víček.
V dalších výrobních prostorech dochází ke slepování fólie do rukávů – shrink sleeves a její případné perforaci, řezání fólií na požadovanou šíři, a hlavně vysekávání víček. Je zde kolem pěti desítek vysekávacích strojů včetně velkokapacitních švýcarských zn. Berhalter s možností osazení více než padesáti druhy vysekávacích nožů.
Druhý závod ve stejné lokalitě
Ve druhém výrobním závodě se vyrábějí především převlečná naplněná
plastová víčka topper. Šest balicích strojů s celkovou kapacitou 30 000 víček za hodinu umí naplnit různé tvary a objemy víček nepřeberným portfoliem náplní pro zákazníky z celé Evropy. Vzhledem k růstu objednávek je již objednán sedmý balicí stroj, a to včetně precizního váhového dávkovače. V tomto závodě jsou i lisovací stroje na hliníkové kelímky (dózy), převíjecí zařízení, řezačky fólie atd.
Cílem je pět miliard víček ročně
O současnosti a vizích budoucnosti jejkowického závodu jsme hovořili s Izabelou Gladysz-Kempny, členkou vedení společnosti Constantia ColorCap. Podnik dnes vyrábí kolem tří miliard víček ročně, výhledovým cílem do roku 2015 je pět miliard a zdvojnásobení finančního objemu prodeje. Je to reálné, i v krizovém roce 2009 činil růst produkce 25 % a o rok později to nebylo o mnoho horší. Toppery se na prodeji podílejí 15–20 %, citelný nárůst předpokládají ve smrštitelných etiketách (shrink sleeves). Hlavním sortimentem však jsou a zůstanou hliníková víčka z jejkowického závodu. V závodě v Rybniku předpokládají rovněž navýšení výroby topperů v nejbližší době, a to o téměř 30 %.
Export společnosti Constantia ColorCap činí 55 %, zbytek zůstává na polském trhu. Nejvíce vyvážejí na český, slovenský, německý a maďarský trh, ale i na Ukrajinu a do Běloruska. Najdou se i exotické destinace, jako např. Singapur nebo Pobřeží slonoviny. Nově expandovali do Velké Británie, Irska a Španělska. Mezi největšími zákazníky společnosti jsou dnes dva z britských ostrovů a jeden španělský. Jednou z hlavních podmínek úspěchu na těchto trzích byl certifikát kvality BRC. Výrobce je rovněž držitelem certifikátů jakosti ISO 9001 a EN 15593. Již druhým rokem je Constantia ColorCap certifikována společností Lloyds.
ColorCap Czech není jen ColorCap
České a slovenské zastoupení společnosti Constantia ColorCap, společnost ColorCap Czech, s. r. o., se sídlem v Havířově nedodává na náš trh pouze výrobky Constantie ColorCapu. V nabídce je jednak portfolio Constantie Flexibles, a také plnicí a balicí stroje, seskupovací stroje, linky na cottage cheese, homogenizačně-terminační linky a zařízení určená pro potravinářský průmysl, především pro mlékárenský, masný a rybí od renomované společnosti Hugart, která dříve sídlila v areálu Constantia ColorCap, před šesti lety se však přestěhovala na novou adresu na okraj Rybniku. Jde o balicí plnicí stroje s výkonem od 2500 do 40 000 kusů za hodinu, určené k balení tekutých až pastovitých hmot (jogurty, paštiky, saláty, sýry, krémy, džemy, med, nápoje apod.) do plastových nebo hliníkových kelímků uzavíraných plastovým nebo hliníkovým víčkem s výkony od 800 do 10 000 ks/hod. v karuselovém a nad 10 000 ks/hod. v řadovém uspořádání. U strojů s výkonem nad 5000 ks/ hod. lze doplnit linku o kartonovačku (skládač paletek z předem vysekaných papírových šablon) a packer, což je automat pro vkládání kelímků do připravených kartonů či přířezů. Jako doplněk balicích stojů lze dodat pneumatická šetrná čerpadla, domíchávače k přípravě např. lahůdkářských výrobků, salátů apod. Hugart je držitelem certifikátu jakosti ISO 9001 a na dodávaná zařízení vystavuje certifikát CE. Vidět je můžete již tradičně na nejvýznamnějším veletrhu balení INTERPACK v Düsseldorfu, Německo, a to letos v květnu na stánku D01 v hale 8B.
Třetím střípkem v pomyslné mozaice kompletního servisu – nabídce společnosti ColorCap Czech klientům v ČR a SR, je zastoupení společnosti s rovněž dvacetiletou historií a certifikací podle norem ISO 9001, a to společnosti Ice Group, Rybnik. Tato společnost vyrábí kompletní sortiment strojů, zařízení, baliček, freezerů, zracích tanků, pasterizace, speciálních dávkovačů, extruzních – zmrazovacích tunelů, plniček, čerpadel apod. pro výrobu a balení tzv. tvrdých průmyslových zmrzlin.
Společnost ColorCap Czech zajišťuje plný záruční i pozáruční servis, a to včetně dodávek náhradních dílů. Stroje Hugart v Česku a na Slovensku používají například společnosti Madeta, Danone, Ryba, Sabi, Alimpex a zařízení Ice Group byla dodána do společností NOWACO, FROST, PINKO, Radoma, EUROICE a dalších.
Miroslav Dočkal
Box 1:
Constantia Packaging, Constantia Flexibles
Holding Constantia Packaging, pod který spadá Constantia Flexibles, se skládá z více než padesátí společností roztroušených po celém světě s celkovým obratem kolem dvou miliard eur a vede na trhu jak ve výrobě vysoce kvalitních surovin potřebných pro papírové i flexibilní obaly, tak i samotných obalů odpovídajících nejpřísnějším požadavkům na obaly v potravinářském průmyslu (papírových a kartonových obalů, fólií, misek, víček, smrštitelných etiket apod.) a jejich inovacím. Constantia Flexibles se specializuje na široký sortiment jednak fólií (PET 23, flexpap, banderole, fólie k balení čokolády, cukrovinek, bonbonů, sušenek, žvýkaček, instantních polévek, koření, kávy, másla, sýrů, smrštitelné etikety, hliníkové fólie na hrdla láhví apod.), jednak hliníkových obalů, především hliníkových misek a hliníkových víček (hladká, ražená – embosovaná a se spodním potiskem) o různých velikostech a průměrech. Fólie jsou dodávány v různých provedeních (monoplast/duplex laminát, triplex laminát, fólie s ražbou, potiskem apod.).
Box 2:
Víčka z Constantie ColorCapu
Ražená (embosovaná, moletovaná) víčka jsou zhotovena z hliníkové fólie o tloušťce 30–50 (Al 99 %) mikronů s nánosem laku nebo coexu. Jsou svařitelná se všemi standardně používanými plasty (PS, PP, PVC apod.). Lze používat různé druhy ražby včetně částečné. Plastová víčka se zhotovují z 50mikronové PET fólie a svařitelná jsou s PS a PP kelímky. Vyznačují se pevnější strukturou a lepší kvalitou tisku (díky bílému povrchu a jeho struktuře), v případě jejich použití lze v lince snadněji využívat detektory kovů. Víčka PET mohou být i v transparentním provedení, a to i včetně potisku. Al víčka s nánosem coexu (koextrudovaná) o tloušťce hliníku 30–50 mikronů, svařitelná s PS, PP a PE kelímky a dózami, mají výbornou odolnost vůči průrazu a oděru a stačí jim při svařování nízká teplota (140 °C). Určena jsou např. pro výrobky sterilizované a balené za horka. Hladká víčka, která jsou dnes trendem, jsou zhotovena z 30- až 40mikronové polotvrdé „stop“ fólie pokryté separujícími body (pro některé klienty se místo bodů nanáší logo jejich společnosti) a jsou vhodná pro prémiové a promoční výrobky. Hladká víčka dodávaná společností ColorCap jsou kvalitativně na nejvyšší možné úrovni v tomto segmentu, protože nedochází k mechanickému namáhání fólie embosovacím nástrojem. To se týká hlavně embosu malými body, kde dochází k mikroprůrazům fólie, a tím posléze k reinfekci samotného výrobku, např. jogurtu.
Box 3:
Komfortní víčka
Novinkou jsou tzv. komfortní víčka na kelímky s nápoji, vyráběná v rakouském závodě Constantia Teich. Komfortní víčka se skládají ze dvou vrstev, a to z hliníkové fólie a coex vrstvy. Tato víčka se ke kelímkům přivařují standardní technologií pro hliníková víčka. Podstatný rozdíl proti standardním víčkům pou
žívaným k uzavírání kelímků např. s nápoji je, že při otevírání kelímku dochází k odtržení pouze vrchní – hliníkové vrstvy a spodní plastová vrstva zůstává nadále přivařená ke kelímku. V plastové vrstvě je vytvořen otvor pro pohodlné a hygienické pití. Pokud se nápoj nevypije, lze kelímek dále hygienicky skladovat. Toto víčko obdrželo jedno z ocenění české soutěže Obal roku 2007. Na českém trhu ho využívá např. společnost Hollandia.
3 otázky pro jednatele společnosti
Svět balení: Můžete říci několik slov o genezi vaší společnosti?
Jaroslav Šimo: Naše společnost má téměř dvacetiletou tradici. Já jsem zde původně zastával pozici servisního technika, poté jsem se v průběhu let stal spolumajitelem. Před jedenácti lety jsme bohužel prošli „módou“ té doby: Jeden ze společníků nás donutil začít znovu, a to tím, že jako jediný jednatel v té době společnost doslova vytuneloval. Společnost je členem systému EKO-KOM, veškeré námi dodávané výrobky jsou certifikovány a vystavujeme prohlášení o shodě na základě platných atestů a certifikátů ISO 9001, BRC a 14000 i CE. Naší výhodou je, že na český i slovenský trh nedodáváme jen obaly a jejich komponenty, ale také technologická zařízení. Svým klientům nabízíme v podstatě kompletní servis. Někdy se lépe prodávají obaly, jindy stroje.
SB: Co vám v současné době dělá největší starosti?
J. Š.: Je toho více, např. odkládané přijetí eura, někdy až nepochopitelné překážky pro naše klienty v získávání dotací z EU fondů na nákup zařízení, a také výrazný tlak nekvalitní, a tím levnější konkurence. Naše víčka jsou vyráběna výhradně z kvalitní hliníkové fólie o čistotě téměř 99 %, v mnoha fóliích, které se bohužel také vyskytují na našem trhu a které pocházejí dokonce i z recyklátů, je jen 80–90 % hliníku. Někteří výrobci získají sice certifikát na kvalitní fólii, pak však dodávají něco jiného. Je smutné, že společnosti balící potraviny hledají úspory za každou cenu a ne úplně nevědomky umožňují uvádět do oběhu nekvalitní a někdy i nebezpečné obaly.
SB: V souvislosti s nekvalitními levnými obaly se často mluví o obalech maloobchodních řetězců.
J. Š.: K šíření nekvalitních obalů tyto řetězce opravdu přispívají. Jejich neúměrný tlak na cenu koncového výrobku, který často vede k „jednoduššímu“ řešení obalu, je v Česku mnohem výraznější než v Polsku, kde si řetězce navzájem konkurují i s menšími firmami a kde nemají tak silnou pozici jako u nás. Naše kontrolní instituce jako ČOI nebo ÚZPI výrobky na našem trhu prakticky komplexně netestují, spokojují se s „doklady“. Opačným příkladem jsou renomované společnosti, které používají naše obaly a nespoléhají ani na naši dlouholetou spolupráci, ani na naše certifikáty, a samy si nechávají dělat namátkové testy kvality obalů v akreditovaných, nezávislých laboratořích. Výsledky těchto testů a dlouholetá spolupráce s těmito klienty jsou pak naší vizitkou.
md