
Kelímky, tuby, flakonky, lahvičky, ale i výrazně potištěné skládatelné obaly zdaleka nereprezentují všechny typy balení sortimentu kosmetiky. Navíc stejně, jako je tomu i u jiných segmentů, se balení objemově i typově modifikuje v čase. Obaly musí plnit nejen základní ochrannou a manipulační funkci, ale v tvrdé konkurenci kosmetického trhu i veškeré funkce marketingového nástroje. Obaly na kosmetiku a technologie související s procesem balení a plnění byly nedávno prezentovány na pařížském mezinárodním obalovém veletrhu Emballage.
Pro barvy neplatí žádné pravidlo
Další zajímavostí u kosmetických obalů je, že se nedá jednoznačně určit jejich barevná charakteristika. Pokud např. řekneme mléčné výrobky, většina z nás si vybaví především bílou a modrou barvu, obdobně je tomu u zubní pasty (bílá, červená, modrá, případně stříbrná či holografická fólie) či přírodních produktů (hnědá, zelená). Ale když se řekne parfém? Designéři používají snad všechny barvy. Někdo se soustředí na střídmost barev, která více symbolizuje luxus, pro mladší věkové skupiny se využívá větší barevnost a často se upřednostňují i velmi výrazné barvy. A to je zatím řeč jen o sekundárním obalu v podobě skládačky, kde barevnost je pochopitelně podmíněna i vysokou kvalitou (zpravidla vícebarevného ofsetového) tisku.
Materiály jsou vysledovatelnější
U kosmetických obalů se setkáváme se širokou škálou používaných materiálů. Materiálově lze vystopovat některé rysy již přece jen o něco lépe. Stálicí pro flakony je sklo, pro kosmetiku používanou v každodenní hygieně (šampony, kondicionéry, tekutá mýdla, sprchové gely apod.) jsou vzhledem k nízké hmotnosti a nerozbitnosti spíše využívané plasty. Krémy na ruce, pleťové masky i zpevňující mléka jsou obvykle v plastových či laminátových tubách. S dalším charakteristickým obalem pro kosmetiku, kelímkem, to již zdaleka tak jednoznačné není. Setkat se můžeme jak s plastovým, tak skleněným. U plastového je „in“ být dvouplášťový s vnějším kelímkem průhledným. Aby transparentnost nebyla narušena a spotřebitel na menší obsah kelímku viděl, jsou kelímky obvykle dekorovány buď přímým potiskem, či no label look etiketou.
Každý obal musí svůj produkt chránit, proto jsou tak důležité uzávěry. Neexistuje snad však oblast, kde bychom se mohli setkat ve spojení s uzávěry s tak velkým množstvím konstrukčních variant různých dávkovačů či rozprašovačů.
V případě kosmetiky se na veletrhu Emballage však neprezentovaly jen obaly, ale i plnicí a balicí linky a dávkovací či inspekční systémy.
Optimální plnění a dávkování
Od doby, kdy Peter Weckerle založil v malé garáži v Peissenbergu firmu, až k dnešní pozici lídra v oblasti plnění a dávkování kosmetiky společnosti Weckerle Machine uplynulo již téměř půl století. Firma se soustřeďuje na produkty, jako jsou rtěnky, oční práškové i tekuté stíny, lesky na rty či oční a konturové tužky. Vedle vlastní výroby, tedy plnění, dávkování a kompletace celého produktu, firma nabízí svým zákazníkům i možnost dekorace.
Pouzdro na rtěnku tedy může být potištěno sítotiskem či zušlechtěno horkou ražbou. Na veletrhu společnost prezentovala hned tři novinky. Automat Weckerle série MPL je generačně nový typ stroje určený především na sypké či práškovité typy produktů. Lze na něm presovat různé barvy a frakce prášků do různých typů obalů. Využití toto zařízení nabízí hlavně při výrobě kazet s různými typy práškových stínů v jednom obalu. K velkým výhodám tohoto modulárního konceptu patří i časově nenáročná přestavba zařízení na jiný typ zakázky. K optimalizaci plnění přispívá i další zařízení – FlexFill. I zde se jedná o modulární koncept konstrukčního řešení. Hlavní výhodou je univerzálnost celého systému, která umožňuje rychlou přestavbu zařízení při změně požadavků. Zařízení je určeno pro opravdu širokou škálu produktů, jako jsou stíny, rtěnky, konturovací tužky, oční linky apod. Strojní platforma umožňuje i následné plnění do dalších typů obalů, jako jsou láhve, ampule či tuby. Výrobní kapacita zařízení je 3600, 7200 a 12 000 jednotek za hodinu podle typu produktu. Poslední představovanou novinkou byl plnicí automat na rtěnky MM 360, který se podobně jako jeho předchůdci MM 060 a MM 180 vyznačuje flexibilitou velkou rychlostí. Otočný stůl je určen až pro 360 zaměnitelných tvarů. Výkon je 6000 jednotek za hodinu. Ve všech typech zařízení je inspekcí kontrolováno nejen množství (hmotnost, objem), ale i tvar či barva produktu.
Stále populární rozprašovače
Přední výrobce dávkovačů ADMW je členem mezinárodní skupiny Sirius Machinery Group. V případě ADMW však nejde o výrobu dávkovačů či rozprašovačů, ale jejich dávkování a následné vkládání do obalu (tedy např. do aerosolové nádoby). V Paříži kromě standardních dávkovačů vibračního i diskovitého charakteru představila firma i dávkovač rozprašovačů DF 200, který je určen pro různé typy rozprašovačů v délkách 65 až 300 mm. Nasazovaný (naražený či šroubovací) uzávěr na obalu může mít průměr 22 až 40 mm. Zřízení je tzv. multiformátové, je tedy určeno pro konstrukčně různé pumpy. Rychlost stroje je 200 jednotek za minutu. Pásový nakladač může být zprava i zleva.
Z ekologických důvodů se stále častěji dávkovače a rozprašovače uplatňují i u mechanických systémů bez hnacích plynů. Společnost Promens Personal & Healthcare Packaging představila v Paříži rozprašovač Ecolution, který se používá na plastové nádobky z PE. Vzhledem k přírodě šetrné výrobě i používání byl tento výrobek také odborně oceněn. Hlavní výhodou systému je o 30 % méně vyprodukovaného CO2.
Ecolution nebyl jediným oceněným rozprašovačem. Novinkou byl i obal s mechanickým rozprašovačem EasyFoil od francouzské společnosti Lablabo. Tento obal z hliníkové fólie tvoří 100% bariéru vůči kyslíku a UV záření. Při plnění není potřeba mít speciální typ zařízení. Řada Select, která systém využívá je určena pro objemy 20 až 100 ml, řada Sillage pak pro objemy 15 až 40 ml. Dávkovač pracuje s přesností ±5 %.
Naopak hliníkové nádoby vhodné především pro aerosolové rozprašovače měl na stánku tradiční výrobce obalů z hliníku Alucan Pvt Ltd. Vedle nádob na aerosoly společnost vyrábí především hliníkové tuby na kosmetiku a farmacii. I tyto tuby mohou mít různé systémy dávkování (tryskou apod.). Obaly od Alucan zaujaly i velmi atraktivním vícebarevným potiskem.
Tuby, kelímky, flakony i stojací sáčky
Technicky zajímavá řešení na uzavírání kelímku fólií plastovou, hliníkovou či metalizovanou prezentovala firma Embatherm équipement. Vedle složitějších systémů na přivařování fólie nabízí firma i jednoduchý model T 100 o hmotnosti pouhých 6,5 kg. Stroj je určen k ručnímu uzavírání kelímků o průměrech svařovací plochy 40–150 mm, to znamená, že kelímek má průměr větší než 150 mm, výška standardního
kelímku je více než 350 mm. Plnicí, dávkovací a balicí zařízení prakticky pro všechny typy obalů využívaných ve farmacii a kosmetice nabízela společnost Groninger (Groninger Pharma, Groninger Cosmetics). Systémy jsou určeny především na plnění parfémů, krémů a vlasové kosmetiky. V nabídce však nechybí ani možnost výroby řasenek, nejrychlejší zařízení dokáže pracovat rychlostí 21 600 jednotek za hodinu.
V nabídce pro kosmetiku nechybělo ani flexibilní balení. Jednu ze žhavých novinek tohoto segmentu představila společnost Bag2Pack. Designově nový typ stojacích sáčků Elipse® vyráběných a plněných na vertikálních typech strojů je kromě kosmetiky určen především pro potravináře. Vedle zajímavého tvaru je hlavní výhodou sáčku i snadné otevírání (easy open).
Jana Žižková
Box:
Nový trend?
Zvláště v poslední době se v rámci boje o zákazníka rozmohlo rozdávání (a často i vkládání do příslušného periodika) reklamních vzorků všeho typu. A nový boom – balení do malých sáčků z laminátů – byl na světě.