
Dvě kosmetické společnosti, které mají symboly přírody ve svém logu, přírodní jsou jejich produkty a šetrnost k přírodním zdrojům řídí jejich filozofii, mají zcela odlišný názor na balení svých produktů. Ačkoliv obě firmy preferují používání ekologických obalů, přístup k designu, jenž produkt zdobí a dokončuje jeho krásu, se různí.
Být poctivý i v obalech…
Vývoji nových, efektivnějších obalů a zdokonalování jejich estetiky se věnuje česká společnost Nobilis Tilia. Na otázky redakce odpovídala aromaterapeutka a spolumajitelka společnosti Adéla Zrubecká.
Svět balení: Co vyjadřuje logo společnosti Nobilis Tilia?
Adéla Zrubecká: Má znázornit její jméno. Nobilis Tilia znamená Krásná lípa, a tudíž je naším logem strom lípy. Listy vypadají jako srdce a znázorňují tak nepřímo naše motto: Nobilis Tilia… láska na první dotek. Naše aromaterapeutická kosmetika je zejména o prožitku.
SB: Můžete jmenovat druhy obalů, do nichž balíte své produkty?
A. Z.: Používáme obaly z tmavě fialového skla, z pískovaného čirého skla a z recyklovatelného plastu s čirými uzávěry. Luxusnější skleněné pískované obaly jsou určené zejména pro řadu Anti-age, obaly z tmavě fialového skla využíváme ke zvyšování bioaktivity cenných přírodních látek. Z plastových obalů používáme velmi úspěšně pístové dávkovače, kelímky a lahve různých objemů na olejové a jiné tekuté přípravky.
SB: Řídíte se sloganem, že obal prodává zboží?
A. Z.: Myslím, že každá společnost musí věnovat svým obalům velkou pozornost, protože obaly jsou to první, co zákazník vidí, než si výrobek koupí. Podle mého názoru by měl obal také splňovat očekávání zákazníka – ekologické balení pro výrobky šetrné k přírodě, luxusní balení pro luxusní zboží, jednoduché pro účelový výrobek. Na trhu to tak bohužel často nebývá a v luxusních obalech najdete kdejaký šunt, a to právě proto, že obal prodává. Otázkou ovšem je, zda si zákazník takový výrobek koupí i podruhé. Proto je podle mne lepší být k zákazníkovi poctivý i v obalech.
SB: Jaké materiály pro obaly preferujete?
A. Z.: Dáváme přednost sklu pro luxusní výrobky (tmavě fialové sklo pak pro materiály citlivé na znehodnocení světlem) a recyklovatelnému plastu pro jeho praktičnost.
SB: Je pro vás ekoobal prioritou?
A. Z.: Protože naším hlavním programem je výroba přírodní kosmetiky, je volba ekologického obalu jedno z hlavních kritérií. Obal musí být zároveň také praktický a estetický. Výběrem vhodných obalů, testováním jejich funkčnosti a zlepšováním estetiky se zabýváme prakticky neustále.
SB: Jak vznikl nápad balit produkty do fialového skla?
A. Z.: S návrhem přišla naše obchodní ředitelka. Poté, co jsme prostudovali provedené výzkumy, nám bylo jasné, že změnou obalů přispějeme k vyšší kvalitě výrobků, a to rozhodlo. Kvalita je pro nás zásadní a její uchování je priorita.
SB: Jakými důležitými vlastnostmi disponují tyto obaly?
A. Z.: Skleněné obaly z tmavě fialového skla mají mnoho zajímavých vlastností. Chrání před průnikem viditelného světla, čímž zabraňují znehodnocení obsahu, propouštějí infračervené světlo, takže trvale stimulují molekuly uskladněné látky. Životodárnou bioenergii dodávají pomocí propouštění ultrafialového světla, čímž zvyšují léčivé účinky olejů a přirozeným způsobem prodlužují jejich životnost.
SB: Pro které produkty se fialové sklo hodí nejlépe?
A. Z.: Pomáhá uchovávat a zvyšovat bioaktivitu přírodních látek, takže ho používáme pro všechny výrobky, u nichž je tento efekt žádoucí. Jak přírodní éterické oleje, tak rostlinné oleje lisované za studena mají vysokou bioaktivitu, která je základem pro jejich aromaterapeutický léčebný účinek. Jsou to však látky citlivé na světlo a náchylné ke znehodnocení. Proto je přirozené, že právě tyto látky jsme se rozhodli chránit tmavě fialovým sklem. V naší nabídce najdete v těchto obalech nejen všechny rostlinné a éterické oleje, ale také olejové výrobky jako BIO obličejové regenerační oleje, výrobky enzymatické regenerace Biofáze, výrobky pro těhotenství, porod a péči o děti, léčebnou olejovou kosmetiku i oleje na vnitřní užívání.
SB: Jak působí design obalů vaší kosmetiky v interiéru?
A. Z.: Vzhledem k tomu, že naše výrobky jsou často součástí kosmetických a masážních salonů či wellness a spa, je estetický dojem jedno z hlavních kritérií pro výběr obalu. Salony a lázně se dnes zaměřují na relaxaci a únik od stresu, a interiér je tak často vyladěný pro tento účel. Přejeme si, aby naše výrobky tvořily vhodný doplněk k interiéru našich velkoobchodních partnerů.
Box 1:
Adéla Zrubecká
Česká aromaterapeutka absolvovala diplomové studium Institutu tradiční přírodní medicíny a aromaterapie v Londýně. V současné době vyučuje v Institutu aromaterapie Asociace českých aromaterapeutů a je spolumajitelkou společnosti Nobilis Tilia, s. r. o., která se zabývá poradenstvím v oboru aromaterapie a výrobou aromaterapeutické kosmetiky. Je spoluautorkou knihy Aromaterapie v životě ženy.
Příroda téměř bez obalu
Netradiční obalovou estetikou se prezentuje anglická společnost Lush. Některé své přírodní produkty totiž nebalí vůbec. Na otázku, zda je to jedna z možných cest k ochraně životního prostředí, odpovídala Kateřina Slezáková, manažerka Lush pro Českou republiku.
Svět balení: Co vyjadřuje logo společnosti Lush?
Kateřina Slezáková: Logo Lush vyjadřuje čerstvost a svěžest produktů, které jsou zároveň 100% vegetariánské a ze 74 % veganské, barvy loga jsou odrazem zdravého životního stylu. Písmo využívá specifický „lush“ font, který vypadá jako ručně psaný.
SB: Můžete jmenovat druhy obalů, do nichž balíte své produkty?
K. S.: Není jich mnoho, neboť je pro nás důležitější účinnost produktů, jejich čerstvost, používání přírodních surovin a respektování životního prostředí než obaly samotné. Z těch nejběžnějších používáme pro tekuté výrobky černé kelímky, tuhé produkty nebalíme vůbec. V prodejně se zboží vkládá do žlutých sáčků, mýdla do papíru s naším logem, a celý nákup lze odnést v papírové
tašce nebo v plátěné tašce z biobavlny, ale také v dárkovém balení v podobě šátku furoshiki či černého tubusu.
SB: Řídíte se sloganem, že obal prodává zboží?
K. S.: Ačkoliv mnoho lidí oslovuje design zboží, zejména v konkurenčním prostředí, Lush se řídí heslem, že podstatný je obsah kelímku. Produkty jsou natolik silné kvalitou, že dokážou zaujmout zákazníka samy o sobě. Lidé za námi chodí podobně jako do lékárny, také zde hledají odpověď na svůj problém. Snažíme se jim pomoci slovem, ale i prostřednictvím vzorků zdarma, které si mohou v klidu domova vyzkoušet. Některé známé produkty, jako jsou šampony, mýdla a kondicionéry, vyrábíme také v tuhé podobě, což vede k výraznému eliminování obalů.
SB: Pokud obal použijete, jaké materiály a vlastnosti musí mít?
K. S.: Všechny obaly jsou stoprocentně recyklované a recyklovatelné. Žluté sáčky, do nichž balíme mýdla nebo balistiky, mají navíc vlastnosti kompostovatelného obalu, což znamená, že po použití by měly skončit v biologickém odpadu, kde se přirozenou cestou rozloží. Pro masky, tekuté šampony a kondicionéry používáme kelímky z polypropylenu, jejichž černá barva má tu výhodu, že nepropouští světlo, a tak chrání obsah proti poškození. Všechny obaly, které používáme, kupujeme od firem dodržujících etiku životního prostředí.
SB: Zabýváte se otázkou znovunaplňování obalů?
K. S.: Všechny procesy plnění každého produktu se odehrávají v britském Poolu, proto nelze takovou možnost využít. Brání tomu také hygienické požadavky a další aspekty. Ve větších evropských městech se však zavedl program pěti kelímků, kdy zákazník přinese pět prázdných obalů do prodejny zpět a za ně dostane zdarma masku na obličej. Kelímky se pak svezou do továrny, kde se recyklují a vyrábějí se z nich černé tubusy vhodné k dárkovému balení balistik, speciálních koulí do koupele.
SB: Oči zákazníka potěší pestrobarevné šátky, do nichž si může nechat kosmetiku doslova zavázat. Jak se zrodil tenhle neobvyklý nápad?
K. S.: Myšlenka balit naše produkty do šátků vzešla z japonské tradice, která se jmenuje furoshiki, což se dá volně přeložit prostřeno pro koupel. Ve veřejných lázních se tam používaly šátky na zabalení a přenos koupacích potřeb po staletí. Další pěknou tradicí, jež nás inspirovala, je japonský zvyk dávat si dárečky v šátku a po rozbalení ho vrátit majiteli. Neustále tak používají jeden a týž obal. U nás se zatím tato tradice neujala, a pokud si zákazník nechá dárek zabalit do šátku, stává se jeho součástí a je dárkem navíc.
SB: Odkud šátky pocházejí?
K. S.: Část se vyrábí z průhledných plastových obalů, které se recyklují a z vlákna se pak designují šátky. Jiné jsou posbírány po celém světě, nakupují se v různých second handech a výběr vždy závisí na námi požadované kvalitě, kdy v zájmu ochrany přírody preferujeme bavlnu, ne už hedvábí. Další šátky se vyrábějí v Indii, jsou bavlněné, s ručním potiskem. V Indii se také vyrábějí látkové tašky z biobavlny s logem společnosti.
SB: Kosmetické produkty mohou zdobit svým designem interiéry domovů, lázní či hotelů. Dokážou to vaše obaly také?
K. S.: Naše produkty se hodí do jakéhokoliv interiéru právě tím, že většina produktů není nijak zabalena, tudíž je neruší žádný obal. Mnoho firem navrhuje své produkty ve stylu Provence, jiné dávají přednost retru nebo půvabu starobylého venkova, další preferují ryze moderní styl. Lush výrobky se však hodí skutečně všude, protože disponují širokou škálou tvarů a barev, a proto záleží jen na vkusu zákazníka, co si vybere. Produkty s kousky levandule či růže nejlépe vyniknou ve venkovském domě, naopak výrobky obsahující flitry, třpytky, ultrazářivé a výrazné barvy včetně černobílých obalů s jednoduchým designem doladí i moderní interiér.
SB: Má vaše „bezobalová“ strategie budoucnost?
K. S.: Myslím si, že ano. Záleží však na flexibilitě zákazníka a také na tom, kam se budou ubírat konkurenční firmy. Přestože se zákazníci již více zajímají o problémy životního prostředí, stále je pro mnohé pohodlnější koupit produkt v lahvičce než v pevné konzistenci, protože ten se musí neustále rozbalovat a zabalovat, aby se uchoval čerstvý. Věřím, že až zákazník sám začne být kritičtější k ochraně přírody, nabídku „nahého“ produktu ocení.
Box 2:
Kateřina Slezáková
Vystudovala Jihočeskou univerzitu, obor angličtina a francouzština pro administrativu EU. V roce 2007 se stala specialistkou na podporu prodeje a marketingu v Mediatel, s. r. o., a od roku 2009 pracuje pro společnost Lush jako manažerka pro Českou republiku.
www.lushcz.cz
Nebezpečná krása rovnováhy
Je stejně krátkozraké prodávat navrch huj a uvnitř fuj, jako je hloupé dávat huj do fuj. Vždy je lepší, pokud je krásné a dobré huj uvnitř v rovnováze s huj zvenku. Kupodivu však i rovnováha vnitřního fuj s vnějším fuj má v sobě zakletu nebezpečnou krásu.
Firmy, které se pachtí s hledáním a nalézáním toho nejlepšího, co se dá v přírodě najít, a tvoří z toho produkt pro naši krásu, by neměly slevovat ani při hledání toho nejlepšího obalu. Čisté huj pro naši krásu by mělo být zabalené tak, aby jeho obal odrážel kvalitu huj uvnitř. Neměl by tedy být fuj a nezpůsobovat fuj ani nikde jinde. Fuj, ať vnější nebo vnitřní, má tendenci zamořovat a ničit všechno huj kolem nás, a tak se nám může stát, že nebude kde hledat a nalézat zdroje huj!
Cenné a draze prodávané huj je varováním, že jsme si možná ani nevšimli, že nás fuj již spolklo, stalo se standardem a obklopuje nás natolik, že huj již běžně kolem nás není. Proto bychom měli dělat vše, co lze, abychom nevstoupili do věku rovnováhy vnitřního fuj s vnějším fuj.
Šárka Dumbrovská
Box 3:
Jan Čtvrtník
Špičkový český designér absolvoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, ateliér design výrobků. Zabývá se produktovým designem, navrhuje sklo, nábytek a bytové doplňky. V roce 2009 získal v rámci soutěže Czech Grand Design titul Designér roku a cenu Mattoni Grand designér roku 2008. V současné době je zaměstnán ve vývojové centrále společnosti Electrolux v Itálii.