logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Republica Solera – nový třtinový rum z Dominikánské republiky od společnosti Božkov Milovníci...
  • Kláštorná Kalcia sa plní do obalov vyrobených zo slovenských zálohovaných fliaš Skupina Kofola...
  • Braník v nové zbroji – pivovar redesignuje lahve i plechovky Braník se dočkal velké změny...
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...

SB 1/2011 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ VE FARMACII A KOSMETICE: Estetika obalu z více úhlů

1. ledna 2011
Nezařazené 0
848
SB 1/2011 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ VE FARMACII A KOSMETICE: Estetika obalu z více úhlů

Dvě kosmetické společnosti, které mají symboly přírody ve svém logu, přírodní jsou jejich produkty a šetrnost k přírodním zdrojům řídí jejich filozofii, mají zcela odlišný názor na balení svých produktů. Ačkoliv obě firmy preferují používání ekologických obalů, přístup k designu, jenž produkt zdobí a dokončuje jeho krásu, se různí.

Být poctivý i v obalech…

Vývoji nových, efektivnějších obalů a zdokonalování jejich estetiky se věnuje česká společnost Nobilis Tilia. Na otázky redakce odpovídala aromaterapeutka a spolumajitelka společnosti Adéla Zrubecká.

Svět balení: Co vyjadřuje logo společnosti Nobilis Tilia?
Adéla Zrubecká: Má znázornit její jméno. Nobilis Tilia znamená Krásná lípa, a tudíž je naším logem strom lípy. Listy vypadají jako srdce a znázorňují tak nepřímo naše motto: Nobilis Tilia… láska na první dotek. Naše aromaterapeutická kosmetika je zejména o prožitku.

SB: Můžete jmenovat druhy obalů, do nichž balíte své produkty?
A. Z.: Používáme obaly z tmavě fialového skla, z pískovaného čirého skla a z recyklovatelného plastu s čirými uzávěry. Luxusnější skleněné pískované obaly jsou určené zejména pro řadu Anti-age, obaly z tmavě fialového skla využíváme ke zvyšování bioaktivity cenných přírodních látek. Z plastových obalů používáme velmi úspěšně pístové dávkovače, kelímky a lahve různých objemů na olejové a jiné tekuté přípravky.

SB: Řídíte se sloganem, že obal prodává zboží?
A. Z.: Myslím, že každá společnost musí věnovat svým obalům velkou pozornost, protože obaly jsou to první, co zákazník vidí, než si výrobek koupí. Podle mého názoru by měl obal také splňovat očekávání zákazníka – ekologické balení pro výrobky šetrné k přírodě, luxusní balení pro luxusní zboží, jednoduché pro účelový výrobek. Na trhu to tak bohužel často nebývá a v luxusních obalech najdete kdejaký šunt, a to právě proto, že obal prodává. Otázkou ovšem je, zda si zákazník takový výrobek koupí i podruhé. Proto je podle mne lepší být k zákazníkovi poctivý i v obalech.

SB: Jaké materiály pro obaly preferujete?
A. Z.: Dáváme přednost sklu pro luxusní výrobky (tmavě fialové sklo pak pro materiály citlivé na znehodnocení světlem) a recyklovatelnému plastu pro jeho praktičnost.

SB: Je pro vás ekoobal prioritou?
A. Z.: Protože naším hlavním programem je výroba přírodní kosmetiky, je volba ekologického obalu jedno z hlavních kritérií. Obal musí být zároveň také praktický a estetický. Výběrem vhodných obalů, testováním jejich funkčnosti a zlepšováním estetiky se zabýváme prakticky neustále.

SB: Jak vznikl nápad balit produkty do fialového skla?
A. Z.: S návrhem přišla naše obchodní ředitelka. Poté, co jsme prostudovali provedené výzkumy, nám bylo jasné, že změnou obalů přispějeme k vyšší kvalitě výrobků, a to rozhodlo. Kvalita je pro nás zásadní a její uchování je priorita.

SB: Jakými důležitými vlastnostmi disponují tyto obaly?
A. Z.: Skleněné obaly z tmavě fialového skla mají mnoho zajímavých vlastností. Chrání před průnikem viditelného světla, čímž zabraňují znehodnocení obsahu, propouštějí infračervené světlo, takže trvale stimulují molekuly uskladněné látky. Životodárnou bioenergii dodávají pomocí propouštění ultrafialového světla, čímž zvyšují léčivé účinky olejů a přirozeným způsobem prodlužují jejich životnost.

SB: Pro které produkty se fialové sklo hodí nejlépe?
A. Z.: Pomáhá uchovávat a zvyšovat bioaktivitu přírodních látek, takže ho používáme pro všechny výrobky, u nichž je tento efekt žádoucí. Jak přírodní éterické oleje, tak rostlinné oleje lisované za studena mají vysokou bioaktivitu, která je základem pro jejich aromaterapeutický léčebný účinek. Jsou to však látky citlivé na světlo a náchylné ke znehodnocení. Proto je přirozené, že právě tyto látky jsme se rozhodli chránit tmavě fialovým sklem. V naší nabídce najdete v těchto obalech nejen všechny rostlinné a éterické oleje, ale také olejové výrobky jako BIO obličejové regenerační oleje, výrobky enzymatické regenerace Biofáze, výrobky pro těhotenství, porod a péči o děti, léčebnou olejovou kosmetiku i oleje na vnitřní užívání.

SB: Jak působí design obalů vaší kosmetiky v interiéru?
A. Z.: Vzhledem k tomu, že naše výrobky jsou často součástí kosmetických a masážních salonů či wellness a spa, je estetický dojem jedno z hlavních kritérií pro výběr obalu. Salony a lázně se dnes zaměřují na relaxaci a únik od stresu, a interiér je tak často vyladěný pro tento účel. Přejeme si, aby naše výrobky tvořily vhodný doplněk k interiéru našich velkoobchodních partnerů.

Box 1:
Adéla Zrubecká
Česká aromaterapeutka absolvovala diplomové studium Institutu tradiční přírodní medicíny a aromaterapie v Londýně. V současné době vyučuje v Institutu aromaterapie Asociace českých aromaterapeutů a je spolumajitelkou společnosti Nobilis Tilia, s. r. o., která se zabývá poradenstvím v oboru aromaterapie a výrobou aromaterapeutické kosmetiky. Je spoluautorkou knihy Aromaterapie v životě ženy.

Příroda téměř bez obalu

Netradiční obalovou estetikou se prezentuje anglická společnost Lush. Některé své přírodní produkty totiž nebalí vůbec. Na otázku, zda je to jedna z možných cest k ochraně životního prostředí, odpovídala Kateřina Slezáková, manažerka Lush pro Českou republiku.

Svět balení: Co vyjadřuje logo společnosti Lush?
Kateřina Slezáková: Logo Lush vyjadřuje čerstvost a svěžest produktů, které jsou zároveň 100% vegetariánské a ze 74 % veganské, barvy loga jsou odrazem zdravého životního stylu. Písmo využívá specifický „lush“ font, který vypadá jako ručně psaný.

SB: Můžete jmenovat druhy obalů, do nichž balíte své produkty?
K. S.: Není jich mnoho, neboť je pro nás důležitější účinnost produktů, jejich čerstvost, používání přírodních surovin a respektování životního prostředí než obaly samotné. Z těch nejběžnějších používáme pro tekuté výrobky černé kelímky, tuhé produkty nebalíme vůbec. V prodejně se zboží vkládá do žlutých sáčků, mýdla do papíru s naším logem, a celý nákup lze odnést v papírové
tašce nebo v plátěné tašce z biobavlny, ale také v dárkovém balení v podobě šátku furoshiki či černého tubusu.

SB: Řídíte se sloganem, že obal prodává zboží?
K. S.: Ačkoliv mnoho lidí oslovuje design zboží, zejména v konkurenčním prostředí, Lush se řídí heslem, že podstatný je obsah kelímku. Produkty jsou natolik silné kvalitou, že dokážou zaujmout zákazníka samy o sobě. Lidé za námi chodí podobně jako do lékárny, také zde hledají odpověď na svůj problém. Snažíme se jim pomoci slovem, ale i prostřednictvím vzorků zdarma, které si mohou v klidu domova vyzkoušet. Některé známé produkty, jako jsou šampony, mýdla a kondicionéry, vyrábíme také v tuhé podobě, což vede k výraznému eliminování obalů.

SB: Pokud obal použijete, jaké materiály a vlastnosti musí mít?
K. S.: Všechny obaly jsou stoprocentně recyklované a recyklovatelné. Žluté sáčky, do nichž balíme mýdla nebo balistiky, mají navíc vlastnosti kompostovatelného obalu, což znamená, že po použití by měly skončit v biologickém odpadu, kde se přirozenou cestou rozloží. Pro masky, tekuté šampony a kondicionéry používáme kelímky z polypropylenu, jejichž černá barva má tu výhodu, že nepropouští světlo, a tak chrání obsah proti poškození. Všechny obaly, které používáme, kupujeme od firem dodržujících etiku životního prostředí.

SB: Zabýváte se otázkou znovunaplňování obalů?
K. S.: Všechny procesy plnění každého produktu se odehrávají v britském Poolu, proto nelze takovou možnost využít. Brání tomu také hygienické požadavky a další aspekty. Ve větších evropských městech se však zavedl program pěti kelímků, kdy zákazník přinese pět prázdných obalů do prodejny zpět a za ně dostane zdarma masku na obličej. Kelímky se pak svezou do továrny, kde se recyklují a vyrábějí se z nich černé tubusy vhodné k dárkovému balení balistik, speciálních koulí do koupele.

SB: Oči zákazníka potěší pestrobarevné šátky, do nichž si může nechat kosmetiku doslova zavázat. Jak se zrodil tenhle neobvyklý nápad?
K. S.: Myšlenka balit naše produkty do šátků vzešla z japonské tradice, která se jmenuje furoshiki, což se dá volně přeložit prostřeno pro koupel. Ve veřejných lázních se tam používaly šátky na zabalení a přenos koupacích potřeb po staletí. Další pěknou tradicí, jež nás inspirovala, je japonský zvyk dávat si dárečky v šátku a po rozbalení ho vrátit majiteli. Neustále tak používají jeden a týž obal. U nás se zatím tato tradice neujala, a pokud si zákazník nechá dárek zabalit do šátku, stává se jeho součástí a je dárkem navíc.

SB: Odkud šátky pocházejí?
K. S.: Část se vyrábí z průhledných plastových obalů, které se recyklují a z vlákna se pak designují šátky. Jiné jsou posbírány po celém světě, nakupují se v různých second handech a výběr vždy závisí na námi požadované kvalitě, kdy v zájmu ochrany přírody preferujeme bavlnu, ne už hedvábí. Další šátky se vyrábějí v Indii, jsou bavlněné, s ručním potiskem. V Indii se také vyrábějí látkové tašky z biobavlny s logem společnosti.

SB: Kosmetické produkty mohou zdobit svým designem interiéry domovů, lázní či hotelů. Dokážou to vaše obaly také?
K. S.: Naše produkty se hodí do jakéhokoliv interiéru právě tím, že většina produktů není nijak zabalena, tudíž je neruší žádný obal. Mnoho firem navrhuje své produkty ve stylu Provence, jiné dávají přednost retru nebo půvabu starobylého venkova, další preferují ryze moderní styl. Lush výrobky se však hodí skutečně všude, protože disponují širokou škálou tvarů a barev, a proto záleží jen na vkusu zákazníka, co si vybere. Produkty s kousky levandule či růže nejlépe vyniknou ve venkovském domě, naopak výrobky obsahující flitry, třpytky, ultrazářivé a výrazné barvy včetně černobílých obalů s jednoduchým designem doladí i moderní interiér.

SB: Má vaše „bezobalová“ strategie budoucnost?
K. S.: Myslím si, že ano. Záleží však na flexibilitě zákazníka a také na tom, kam se budou ubírat konkurenční firmy. Přestože se zákazníci již více zajímají o problémy životního prostředí, stále je pro mnohé pohodlnější koupit produkt v lahvičce než v pevné konzistenci, protože ten se musí neustále rozbalovat a zabalovat, aby se uchoval čerstvý. Věřím, že až zákazník sám začne být kritičtější k ochraně přírody, nabídku „nahého“ produktu ocení.

Box 2:
Kateřina Slezáková

Vystudovala Jihočeskou univerzitu, obor angličtina a francouzština pro administrativu EU. V roce 2007 se stala specialistkou na podporu prodeje a marketingu v Mediatel, s. r. o., a od roku 2009 pracuje pro společnost Lush jako manažerka pro Českou republiku.
www.lushcz.cz

Nebezpečná krása rovnováhy

Je stejně krátkozraké prodávat navrch huj a uvnitř fuj, jako je hloupé dávat huj do fuj. Vždy je lepší, pokud je krásné a dobré huj uvnitř v rovnováze s huj zvenku. Kupodivu však i rovnováha vnitřního fuj s vnějším fuj má v sobě zakletu nebezpečnou krásu.

Firmy, které se pachtí s hledáním a nalézáním toho nejlepšího, co se dá v přírodě najít, a tvoří z toho produkt pro naši krásu, by neměly slevovat ani při hledání toho nejlepšího obalu. Čisté huj pro naši krásu by mělo být zabalené tak, aby jeho obal odrážel kvalitu huj uvnitř. Neměl by tedy být fuj a nezpůsobovat fuj ani nikde jinde. Fuj, ať vnější nebo vnitřní, má tendenci zamořovat a ničit všechno huj kolem nás, a tak se nám může stát, že nebude kde hledat a nalézat zdroje huj!
Cenné a draze prodávané huj je varováním, že jsme si možná ani nevšimli, že nás fuj již spolklo, stalo se standardem a obklopuje nás natolik, že huj již běžně kolem nás není. Proto bychom měli dělat vše, co lze, abychom nevstoupili do věku rovnováhy vnitřního fuj s vnějším fuj.

Šárka Dumbrovská

Box 3:
Jan Čtvrtník
Špičkový český designér absolvoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, ateliér design výrobků. Zabývá se produktovým designem, navrhuje sklo, nábytek a bytové doplňky. V roce 2009 získal v rámci soutěže Czech Grand Design titul Designér roku a cenu Mattoni Grand designér roku 2008. V současné době je zaměstnán ve vývojové centrále společnosti Electrolux v Itálii.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required