logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...

SB 1/2011 AKTUÁLNÍ TÉMA – FOCUS NA MATERIÁL – PLASTY, LEPENKA: Pro děti pestré plastové

1. ledna 2011
Nezařazené 0
708
SB 1/2011 AKTUÁLNÍ TÉMA – FOCUS NA MATERIÁL – PLASTY, LEPENKA: Pro děti pestré plastové

Obaly na produkty urÄené dÄ›tem musí splňovat vysoké nároky aÅ¥ už z hygienického Äi z legislativního hlediska. Vedle tÄ›chto specifik musí souÄasnÄ› plnit vÅ¡echny funkce obalu poÄínaje funkcí ochrannou pÅ™es manipulaÄní až prodejnÄ›-propagaÄní. DÄ›ti samy vnímají u obalu pÅ™edevším jeho vzhled. Jejich rodiÄe naopak oceňují co nejvÄ›tší bezpeÄnost obalu i vlastního baleného produktu. K materiálům, které vÅ¡echny tyto požadavky splňují, patří plasty.

S plasty se u obalů na dÄ›tské produkty setkáváme ve vÅ¡ech formách obalového zpracování, a to aÅ¥ vezmeme segment balení potravin, hraÄek Äi hygienických a kosmetických potÅ™eb. V potravinářském sortimentu se nejÄastÄ›ji setkáváme s flexibilním balením a s nápojovými plastovými lahvemi. U ostatního sortimentu jsou Äasto vedle uvedených obalů používány dózy, tuby, tvarované vyfukované láhve a flakonky Äi obaly typu blister pack. VÅ¡echny tyto obaly jsou k dÄ›tem velice přátelské a na rozdíl od nÄ›kterých jiných obalových materiálů ani pÅ™i poÅ¡kození obalu obvykle nehrozí zranÄ›ní. Plastová láhev Äi dóza se navíc pÅ™i běžné dÄ›tské manipulaci, která zahrnuje i Äasté pády, prakticky nepoÅ¡kodí.
Ani nápojová plechovka, která se stává stále více trendy u dospívající mládeže, není pro malé dÄ›ti vzhledem k otevírání a manipulaci obal nejvhodnÄ›jší. Jedinými materiály, které jsou schopné plnohodnotnÄ› konkurovat plastovým obalům na dÄ›tské produkty, jsou tedy papír a lepenka. Tyto lignocelulózové materiály mají mnoho výhod z hlediska možnosti potisku, konstrukcí i ekologiÄnosti. Na rozdíl od plastů vÅ¡ak mají kratší životnost.

Děti využívají obal i sekundárně
Podle výsledků Äetných studií dítÄ› hledá (a Äasto nachází) v atraktivním obalu další hraÄku. Výrobci se v mnoha sortimentech tomuto přání podÅ™izují. Výrazné je to zvláštÄ› u dÄ›tské kosmetiky. Vytvarované láhve Äi dózy na Å¡ampony, koupelové pÄ›ny a další slouží dítÄ›ti i po vyprázdnÄ›ní jako plovoucí kachna Äi kousací medvídek. Dalším příkladem jsou originální obaly na zmrzlinu ve tvaru dvoudílného zavíracího zvířátka – příšerky. Obal, který dospÄ›lým respondentům pÅ™ipadá již téměř za hranicí vkusu, je dÄ›tmi velmi oblíben i po svém vyprázdnÄ›ní. Plast je pro dÄ›tský úchop velmi příjemný. Povrch může být různÄ› Älenitý, ale je pÅ™itom obvykle hladký.
Důležité jsou i výrazné barvy. Grafika obalu tedy musí nejen doslova „hýřit“ barvami, ale musí dÄ›tské mentalitÄ› pÅ™izpůsobit i jejich výbÄ›r. Z hlediska tachistoskopie na dÄ›ti nejlépe působí jasné odstíny v barvÄ› Äervené, oranžové, žluté, modré a zelené. Grafiku si rády spojují s nÄ›Äím známým, tÅ™eba s hrdiny z kreslených pohádek. U vÄ›tších dÄ›tí vzrůstá soutěživost, ty se již nespokojují s tím, že si z obalu udÄ›lají novou hraÄku, ale Äekají další pÅ™idanou hodnotu. Naopak originálnost tvaru obalu jsou už schopny oželet. Příkladem může být segment nápojů pro dÄ›ti. Barevná etiketa slibující výhru, aÅ¥ již okamžitou Äi v nedaleké budoucnosti, může zapůsobit mnohem více než nejrafinovanÄ›jší obal.
Vedle klasických a samolepicích etiket mají dÄ›ti rády smrÅ¡titelné návlekové (shrink sleeves) etikety. KromÄ› vÄ›tší plochy na grafiku mají tyto etikety zvláštÄ› v sortimentu nápojů i další funkce. Vzhledem k tomu, že PET láhev může být tvarována do takÅ™ka jakéhokoli tvaru, setkáváme se i na naÅ¡em trhu s nápoji, kde je ve stÄ›nÄ› láhve uchyceno plastové vejce s hraÄkou a celý produkt drží pohromadÄ› právÄ› díky smrÅ¡titelné etiketÄ›.
Etiketa vÅ¡ak dokáže zaujmout i jako klasická Äi samolepicí. Příkladem z tohoto sortimentu je oboustranná etiketa pro nápoje Jupík, která byla potiÅ¡tÄ›na speciální fluorescentní UV barvou. Po ozáření UV svÄ›tlem svítí postaviÄky na spodní stranÄ› etikety. SvÄ›tlo dítÄ› použije ze speciální propisky, která je k výrobku dodávána. Tato etiketa od OTK ostatnÄ› nezaujala pouze dÄ›ti, ale i dospÄ›lé.

Široké možnosti zpracování
Vzhledem k velmi různému sortimentu balení se u výroby plastových obalů na dÄ›tské produkty můžeme setkat téměř se vÅ¡emi zpracovatelskými postupy. U flexibilních obalů se tedy jedná hlavnÄ› o vyfukování fólií Äi kašírování s dalším materiálem. SáÄky na cukrovinky, flow pack balení na sladké tyÄinky Äi balení nÄ›kterých typů Äokolád je obvykle z PP, ménÄ› Äasto z PE. V nÄ›kterých případech se jedná o kašírování vrstev – napÅ™. potiÅ¡tÄ›ný PP s metalizovaným PP. Pevné typy obalů, jako jsou dózy, láhve apod., jsou podle typu materiálu vyrábÄ›ny vstÅ™ikováním, vyfukováním Äi v kombinaci vstÅ™ikování a vy- fukování. Poslední možnost se týká pÅ™edevším nápojových PET láhví, kde vstÅ™ikováním je nejprve zhotovena preforma se závitem a ta je následnÄ› vyfukována do formy.
VstÅ™ikováním se vyrábÄ›jí takové výrobky, které mají buÄ charakter koneÄného výrobku, nebo slouží jako polotovary nebo díly pro další zkompletování samostatného celku. VyznaÄují se velmi dobrou rozmÄ›rovou i tvarovou pÅ™esností a vysokou reprodukovatelností mechanických i fyzikálních vlastností. Technologie vstÅ™ikování je nejrozšířenÄ›jší technologií na zpracování plastů. Je to proces diskontinuální, cyklický. VstÅ™ikováním lze zpracovávat téměř vÅ¡echny druhy termoplastů. V omezené míře se vstÅ™ikují i nÄ›které reaktoplasty a kauÄuky.

Vyfukování plastových obalů
Samo vyfukování je proces hojnÄ› využívaný nejen pÅ™i výrobÄ› plastových obalů, ale i pÅ™i výrobÄ› plastových hraÄek. Jde o postup, kdy je polotovar tvarován ve vyfukovací formÄ› pÅ™etlakem vzduchu do tvaru víceménÄ› uzavÅ™eného tÄ›lesa. Materiál se zahÅ™eje do plastického stavu, kdy hmota má potÅ™ebnou tvarovatelnost, ale pÅ™itom si jeÅ¡tÄ› udržuje dostateÄnou soudržnost. Polotovarem může být pÅ™edlisek vyrobený vstÅ™ikováním, vytlaÄováním nebo i fólie. Vyfukováním se zpracovávají hlavnÄ› PE a PP, PET, i PVC a jeho kopolymery. K nejběžnÄ›jším způsobům vyfukování patří vytlaÄování vyfukováním, které je jedním z nejrozšířenÄ›jších způsobů výroby dutých tÄ›les, vyfukování z reformy (PET láhve) a vyfukování z fólie.
V prvním případÄ› se na vytlaÄovacím stroji vytlaÄí polotovar – parizon. Tato trubka, schopná plastického pÅ™etvoÅ™ení, se odstÅ™ihne v okamžiku, kdy dosáhne požadované délky. StÅ™ižné nůžky ji buÄ podrží do okamžiku, dokud nepÅ™ijede vyfukovací forma, nebo ji pÅ™enesou do formy, kde je nasazena na trn. ZavÅ™ením formy dojde k vylisování hrdla a vnitÅ™ního průmÄ›ru a ke svaÅ™ení dna. NáslednÄ› se pÅ™ivede stlaÄený vzduch a dojde k vyfouknutí. Po ochlazení a ztuhnutí se odstraní pÅ™etoky od svarových ploch.
Výroba dutých tÄ›les z fólií je založena na následujícím principu: DvÄ› fólie z termoplastu jsou pevnÄ› sevÅ™eny Äelistmi kovové formy a mezi nÄ› se pÅ™ivádí pod tlakem horký vzduch nebo horká vodní pára. Teplem se plast pÅ™evede do plastického stavu a tlakem se fólie vytvarují podle dutiny formy. Po okrajích se souÄasnÄ› svaří. SilnÄ›jší fólie se mohou zahřát jeÅ¡tÄ› pÅ™ed vložením do formy. Tímto způsobem se vyrábÄ›jí nejen obaly na dÄ›tské produkty, ale i obaly napÅ™. na Äisticí prostÅ™edky.

Jak obaly potisknout
U vÄ›tÅ¡iny obalÅ
¯ se jedná o potisk na 3D. Jedinou velkou výjimkou jsou flexibilní fólie a obaly, ty jsou potiskovány flexotiskem Äi hlubotiskem po odvíjení z kotouÄe. Prostorové obaly mohou být podle požadavků grafiky potiskovány nepřímým tiskem z výšky, kde se kombinuje hliníkový kovolis s naneseným fotopolymerem, sítotiskem i tamponovým tiskem. Vedle dutých obalů jsou tÄ›mito způsoby potiskovány i hojnÄ› využívané flexibilní laminátové tuby, které jsou u dÄ›tských produktů využívány hlavnÄ› na zubní pasty. Jen na doplnÄ›ní – ani dÄ›tským zubním pastám se pochopitelnÄ› nevyhýbají trendy, jež byly popsány výše u jiných typů obalů. Pro povzbuzení kladného přístupu dÄ›tí k ÄiÅ¡tÄ›ní zubů bývají pasty Äasto nabízeny i s dalším produktem. Nedávno se v Äeských drogeriích objevil nový typ sady Spiderman, kterou tvoří zubní pasta, kartáÄek a velice originální krytka. VÅ¡e je zabaleno v populárním obalu typu blister pack, kde lepenková podložka opÄ›t hýří sci-fi grafikou, na rozdíl od průhledného plastového krytu, který dítÄ› láká k zakoupení výrobku.

Jana Žižková

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required