logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

SB 6/2010 OBALY A POP KOMUNIKACE: Dobrý POP a kam jej umístit

1. listopadu 2010
Nezařazené 0
1082
SB 6/2010 OBALY A POP KOMUNIKACE: Dobrý POP a kam jej umístit

Oblast POP/POS, tedy prostÅ™edků podpory prodeje, jako jsou podlahové stojany a prezentaÄní displeje, úzce souvisí se spotÅ™ebitelskými obaly zejména rychloobrátkového zboží – v nÄ›kterých případech dokonce splývají. Například u vÄ›tších hromadných balení, která lze rozložit přímo do podoby POS, jak jsme toho byli svÄ›dky u ocenÄ›ných obalů na cukrovinky v minulých roÄnících Obalu roku.

Není proto divu, že POP tvoří jednu z kategorií soutěže Obal roku – a není také divu, že jsme navÅ¡tívili výroÄní konferenci Äeské poboÄky mezinárodní asociace maloobchodního marketingu POPAI, která probÄ›hla 25. listopadu v kongresovém centru pražského hotelu Clarion pod názvem VÄ›domí a podvÄ›domí v místÄ› prodeje. Konferenci moderoval Michal Charvát z agentury OgilvyAction.
Shrňme nejprve nejzajímavÄ›jší poznatky z obdobné loňské konference. Více než polovina nákupních rozhodnutí je uÄinÄ›na přímo v obchodÄ›, ve velkoploÅ¡ných prodejnách jsou to dokonce tÅ™i Ätvrtiny. Jen mezi léty 1994 a 2004 se průmÄ›rná délka nákupu v supermarketech zkrátila z 90 na 50 minut. PÅ™es Ätvrtinu lidí nakupuje výrobky, které dříve neplánovali koupit. DvÄ› pÄ›tiny lidí si jen zřídka píší nákupní lístek. VÄ›tÅ¡ina lidí nakupuje na tzv. autopilota, tj. podle svých zakoÅ™enÄ›ných nákupních zvyklostí a mentální mapy prodejny – nelibÄ› proto reaguje napÅ™. na pÅ™emísÅ¥ování skupin zboží.
PÅ™estože 70 % lidí chce koupit konkrétní znaÄku, téměř polovina z nich se přímo v obchodÄ› rozhodne jinak a téměř tÅ™etinu vÄ›cí zakoupí zcela impulzivnÄ›. Jen Ätvrtina koupených výrobků konkrétních znaÄek je vybrána jeÅ¡tÄ› pÅ™ed nákupem. U žen poÄet impulzních nákupů s vÄ›kem klesá, u mužů naopak roste. Starší lidé mÄ›ní své rozhodnutí o znaÄce v případÄ› cenovÄ› a/nebo kvalitativnÄ› lepší nabídky. Vysoká loajalita je u cukrovinek a tabákových výrobků, nejnižší naopak – celkem pÅ™ekvapivÄ› – u vlasové a tÄ›lové kosmetiky a jídel v prášku. JednoduÅ¡e Å™eÄeno, jsme loajální k tomu, co nám Å¡kodí, a nevÄ›rní tomu, co nám prospívá.

POP musí respektovat lidské limity
Jana LeloviÄová ze spoleÄnosti Comtech Group nazvala svůj příspÄ›vek Místo prodeje a komunikace se zákazníkem – umíme mu naslouchat? Mezi základní parametry POP podle ní patří jejich velikost, barevnost, Äitelnost a kontrast pozadí a figury. NejvýraznÄ›jší plocha zájmu podle výzkumu oÄní kamery je sektor ve výšce oÄí a tÄ›snÄ› pod ním, naopak horní a také nejspodnÄ›jší plochy registrovány nejsou.
U regálů trvá náš kontakt s výrobky 18 sekund, pÅ™i nákupu ze speciálního displeje a palety pouze Å¡est sekund. V supermarketech nakupujeme ze ÄtyÅ™ pÄ›tin do košíku, Äemuž je nutno pÅ™izpůsobit velikost balení i v POP. ÚspÄ›ch zaznamenal například POP, který nabídl různé výrobky ve stylu „vÅ¡e pro teplou veÄeÅ™i“ – vÄetnÄ› koÅ™ení, vína k jídlu a receptů.
Tvůrce POP musí podobnÄ› jako tvůrce obalů respektovat lidské fyziologické limity. Náš mozek má rád řád – organizovanost a strukturovanost, zejména vertikální. BezprostÅ™ednÄ› u dominantního podnÄ›tu (tzv. figury vnímání) nemá být umístÄ›n jiný důležitý prvek, protože nebude vnímán. Mozek Å™adí informace podle atavistického poÅ™adí: lidské tváře, lidi, zvířata, vÄ›ci, symboly, texty. Pokud ale využijeme modelku nebo zvíře k upoutání pozornosti, nemusí se jí už dostat výrobku, na který chceme upozornit. Mozek je schopen vnímat maximálnÄ› sedm prvků najednou, vÄetnÄ› titulků.
Šíře zorného pole dospÄ›lého ÄlovÄ›ka Äiní 1 – 1,25 m, optimální výška pozorovací zóny je 90 – 190 cm. Cokoliv pod 80 cm a nad 220 cm není vnímáno prakticky vůbec. Důležité je rovněž zachovat kolem POP dostateÄný prostor: vzhledem k velikosti dospÄ›lého muže by mÄ›l Äinit aspoň 90 cm v úrovni ramen a 60 cm v úrovni kolen.
Pokud z Äasových nebo finanÄních důvodů nelze otestovat fyzickou maketu POP přímo v prostoru prodejny, lze vhodnost Å™eÅ¡ení do jisté míry posoudit i elektronickým vmontováním virtuální makety do fotografií z interiéru prodejny.

Klasický výzkum i neuromarketing
Jan Herzmann z agentury Factum Invenio mluvil o možnostech testování POP/POS. Výzkum se postupnÄ› vyvíjí od kvalitativního i kvantitativního dotazování a poÄítání k etnografickému pozorování. Lidé totiž Äasto nerozumÄ›jí otázkám, vÄ›domÄ› i nevÄ›domÄ› se stylizují, mají vyjadÅ™ovací problémy nebo výzkumníci dobÅ™e nerozumÄ›jí jejich odpovÄ›dím a následnÄ› je Å¡patnÄ› interpretují. Metody výzkumu jsou dnes různé (statická i mobilní oÄní kamera, videozáznam prodejny, asistovaný nákup, sledovací zařízení na nákupním vozíku, fotobuňka pokrývající urÄitý prostor kolem výrobku, ale i záznam Äinnosti mozku pomocí elektroencefalografu EEG Äi magnetické rezonance). ObecnÄ› ale platí, že Äím je metoda invazivnÄ›jší, tím nepÅ™esnÄ›jší výsledky pÅ™ináší.
Petr MiláÄek z agentury PHD mluvil podrobnÄ›ji o využití neuromarketingu, tedy měření mozku, zejména levnÄ›jším EEG a pÅ™esnÄ›jší fMRI (funkÄní magnetickou rezonancí). MiláÄek pÅ™edstavil i limbické typy, o nichž jsme ve SvÄ›tÄ› balení již psali. NevÄ›domé emoce se na naÅ¡em rozhodování podílejí z výše než 70 %, z jednotlivých oblastí mozku tedy amygdala více než hippokampus. Segmentace zákazníků je dnes obtížnÄ›jší a stoupá v ní oproti vÄ›ku i význam životních stylů a doby nákupu (jinak se chováme, když nakupujeme ráno pÅ™i cestÄ› do práce, v polední pauze, veÄer nebo o víkendu).
Zástupci POPAI, agentury Ipsos Tambor, Coca-Coly a výrobce Äokoládových tyÄinek Mars pÅ™edstavili výsledky výzkumu POP Advertising Display Power. Ukázalo se, že dobÅ™e působí emotivní POP stojany, ale i klasické unistojany. Zákazníci preferují oblé tvary a zobrazení výrobků, dávají pÅ™ednost klasickým policím pÅ™ed háky. Stojan by nemÄ›l být poloprázdný (budí pak dojem „co na mÄ› zbylo“) ani zcela plný (budí dojem „nikdo to nechce“). Vhodné je umísÅ¥ovat POP na hranice jednotlivých nákupních zón a do tÄ›ch zón, s nimiž souvisí – buÄ do nich přímo patří, nebo jsou s nimi dobÅ™e kombinovatelné (například Coca-Cola ve slaných pochoutkách Äi alkoholu). OsvÄ›tlení není pro stojan zásadní vzhledem k vÄ›tÅ¡inou více než dostateÄnému osvÄ›tlení v prodejnách.
AleÅ¡ Pastorek a Pavel Říha pÅ™edstavili spoleÄný projekt agentury ppm factum a spoleÄnosti Henkel v oblasti promo vlasové kosmetiky pomocí Å¡kolených hostesek. Diskusní panel pod garancí Svazu zadavatelů se soustÅ™edil na roli in-store v moderním marketingu a trendy blízké budoucnosti. V diskusi se hovoÅ™ilo zejména o vybírání poplatků Å™etÄ›zci za umístÄ›ní POP – podle výrobců tyto poplatky omezují využívání POP i jejich kreativitu.
Na slavnostním galaveÄeru po konferenci moderované Václavem Sochorem byla vyhlášena ocenÄ›ní POPAI Awards o nejlepší prostÅ™edky komunikace a reklamy na prodejních místech, POPAI Student Awards a IMC. NejúspěšnÄ›jším se stal stojan Stock Display na vodku Prestige, dvÄ› ocenÄ›ní získal reklamní robot Advee brnÄ›nskÃ
© spoleÄnosti Bender Robotics.

Miroslav DoÄkal

Box:
Stock display
Absolutním vítÄ›zem POP Awards se stal Stock display na vodku Stock Prestige. Kombinace plastu, nerezové oceli a LED svÄ›tel působí kÅ™išťálovým a uÅ¡lechtilým dojmem. Podoba stojanu koresponduje se vzhledem lahve a jeho zpracování je na vysoké technologické úrovni. SvÄ›tla umístÄ›ná mezi policemi zvýrazňují lesk skla a nápoje uvnitÅ™, prosvÄ›tleno je rovněž logo. PÅ™ihlaÅ¡ovatel: Willson & Brown Czech, s. r. o.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required