logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Alza umožňuje nákup drogerie do znovupoužitelných nádob Ve svém holešovickém showroomu...
  • Inspirace z Holandska: Výrobce kol Vanmoof expeduje kola v krabicích od TV V dnešním příspěvku...
  • Pivní trh vyhlíží obalové novinky Říká se, že čeští konzumenti piva jsou konzervativní. Ať už...
  • Prazdroj bude nově v Česku distribuovat italská piva Peroni Nastro Azzurro Italské pivo Peroni...
  • Značka manufakturních mýdel SMYSSLY v nových obalech Česká značka SMYSSLY se dočkala nových...

SB 6/2010 OBALY A POP KOMUNIKACE: Dobrý POP a kam jej umístit

1. listopadu 2010
Nezařazené 0
1000
SB 6/2010 OBALY A POP KOMUNIKACE: Dobrý POP a kam jej umístit

Oblast POP/POS, tedy prostÅ™edků podpory prodeje, jako jsou podlahové stojany a prezentaÄní displeje, úzce souvisí se spotÅ™ebitelskými obaly zejména rychloobrátkového zboží – v nÄ›kterých případech dokonce splývají. Například u vÄ›tších hromadných balení, která lze rozložit přímo do podoby POS, jak jsme toho byli svÄ›dky u ocenÄ›ných obalů na cukrovinky v minulých roÄnících Obalu roku.

Není proto divu, že POP tvoří jednu z kategorií soutěže Obal roku – a není také divu, že jsme navÅ¡tívili výroÄní konferenci Äeské poboÄky mezinárodní asociace maloobchodního marketingu POPAI, která probÄ›hla 25. listopadu v kongresovém centru pražského hotelu Clarion pod názvem VÄ›domí a podvÄ›domí v místÄ› prodeje. Konferenci moderoval Michal Charvát z agentury OgilvyAction.
Shrňme nejprve nejzajímavÄ›jší poznatky z obdobné loňské konference. Více než polovina nákupních rozhodnutí je uÄinÄ›na přímo v obchodÄ›, ve velkoploÅ¡ných prodejnách jsou to dokonce tÅ™i Ätvrtiny. Jen mezi léty 1994 a 2004 se průmÄ›rná délka nákupu v supermarketech zkrátila z 90 na 50 minut. PÅ™es Ätvrtinu lidí nakupuje výrobky, které dříve neplánovali koupit. DvÄ› pÄ›tiny lidí si jen zřídka píší nákupní lístek. VÄ›tÅ¡ina lidí nakupuje na tzv. autopilota, tj. podle svých zakoÅ™enÄ›ných nákupních zvyklostí a mentální mapy prodejny – nelibÄ› proto reaguje napÅ™. na pÅ™emísÅ¥ování skupin zboží.
PÅ™estože 70 % lidí chce koupit konkrétní znaÄku, téměř polovina z nich se přímo v obchodÄ› rozhodne jinak a téměř tÅ™etinu vÄ›cí zakoupí zcela impulzivnÄ›. Jen Ätvrtina koupených výrobků konkrétních znaÄek je vybrána jeÅ¡tÄ› pÅ™ed nákupem. U žen poÄet impulzních nákupů s vÄ›kem klesá, u mužů naopak roste. Starší lidé mÄ›ní své rozhodnutí o znaÄce v případÄ› cenovÄ› a/nebo kvalitativnÄ› lepší nabídky. Vysoká loajalita je u cukrovinek a tabákových výrobků, nejnižší naopak – celkem pÅ™ekvapivÄ› – u vlasové a tÄ›lové kosmetiky a jídel v prášku. JednoduÅ¡e Å™eÄeno, jsme loajální k tomu, co nám Å¡kodí, a nevÄ›rní tomu, co nám prospívá.

POP musí respektovat lidské limity
Jana LeloviÄová ze spoleÄnosti Comtech Group nazvala svůj příspÄ›vek Místo prodeje a komunikace se zákazníkem – umíme mu naslouchat? Mezi základní parametry POP podle ní patří jejich velikost, barevnost, Äitelnost a kontrast pozadí a figury. NejvýraznÄ›jší plocha zájmu podle výzkumu oÄní kamery je sektor ve výšce oÄí a tÄ›snÄ› pod ním, naopak horní a také nejspodnÄ›jší plochy registrovány nejsou.
U regálů trvá náš kontakt s výrobky 18 sekund, pÅ™i nákupu ze speciálního displeje a palety pouze Å¡est sekund. V supermarketech nakupujeme ze ÄtyÅ™ pÄ›tin do košíku, Äemuž je nutno pÅ™izpůsobit velikost balení i v POP. ÚspÄ›ch zaznamenal například POP, který nabídl různé výrobky ve stylu „vÅ¡e pro teplou veÄeÅ™i“ – vÄetnÄ› koÅ™ení, vína k jídlu a receptů.
Tvůrce POP musí podobnÄ› jako tvůrce obalů respektovat lidské fyziologické limity. Náš mozek má rád řád – organizovanost a strukturovanost, zejména vertikální. BezprostÅ™ednÄ› u dominantního podnÄ›tu (tzv. figury vnímání) nemá být umístÄ›n jiný důležitý prvek, protože nebude vnímán. Mozek Å™adí informace podle atavistického poÅ™adí: lidské tváře, lidi, zvířata, vÄ›ci, symboly, texty. Pokud ale využijeme modelku nebo zvíře k upoutání pozornosti, nemusí se jí už dostat výrobku, na který chceme upozornit. Mozek je schopen vnímat maximálnÄ› sedm prvků najednou, vÄetnÄ› titulků.
Šíře zorného pole dospÄ›lého ÄlovÄ›ka Äiní 1 – 1,25 m, optimální výška pozorovací zóny je 90 – 190 cm. Cokoliv pod 80 cm a nad 220 cm není vnímáno prakticky vůbec. Důležité je rovněž zachovat kolem POP dostateÄný prostor: vzhledem k velikosti dospÄ›lého muže by mÄ›l Äinit aspoň 90 cm v úrovni ramen a 60 cm v úrovni kolen.
Pokud z Äasových nebo finanÄních důvodů nelze otestovat fyzickou maketu POP přímo v prostoru prodejny, lze vhodnost Å™eÅ¡ení do jisté míry posoudit i elektronickým vmontováním virtuální makety do fotografií z interiéru prodejny.

Klasický výzkum i neuromarketing
Jan Herzmann z agentury Factum Invenio mluvil o možnostech testování POP/POS. Výzkum se postupnÄ› vyvíjí od kvalitativního i kvantitativního dotazování a poÄítání k etnografickému pozorování. Lidé totiž Äasto nerozumÄ›jí otázkám, vÄ›domÄ› i nevÄ›domÄ› se stylizují, mají vyjadÅ™ovací problémy nebo výzkumníci dobÅ™e nerozumÄ›jí jejich odpovÄ›dím a následnÄ› je Å¡patnÄ› interpretují. Metody výzkumu jsou dnes různé (statická i mobilní oÄní kamera, videozáznam prodejny, asistovaný nákup, sledovací zařízení na nákupním vozíku, fotobuňka pokrývající urÄitý prostor kolem výrobku, ale i záznam Äinnosti mozku pomocí elektroencefalografu EEG Äi magnetické rezonance). ObecnÄ› ale platí, že Äím je metoda invazivnÄ›jší, tím nepÅ™esnÄ›jší výsledky pÅ™ináší.
Petr MiláÄek z agentury PHD mluvil podrobnÄ›ji o využití neuromarketingu, tedy měření mozku, zejména levnÄ›jším EEG a pÅ™esnÄ›jší fMRI (funkÄní magnetickou rezonancí). MiláÄek pÅ™edstavil i limbické typy, o nichž jsme ve SvÄ›tÄ› balení již psali. NevÄ›domé emoce se na naÅ¡em rozhodování podílejí z výše než 70 %, z jednotlivých oblastí mozku tedy amygdala více než hippokampus. Segmentace zákazníků je dnes obtížnÄ›jší a stoupá v ní oproti vÄ›ku i význam životních stylů a doby nákupu (jinak se chováme, když nakupujeme ráno pÅ™i cestÄ› do práce, v polední pauze, veÄer nebo o víkendu).
Zástupci POPAI, agentury Ipsos Tambor, Coca-Coly a výrobce Äokoládových tyÄinek Mars pÅ™edstavili výsledky výzkumu POP Advertising Display Power. Ukázalo se, že dobÅ™e působí emotivní POP stojany, ale i klasické unistojany. Zákazníci preferují oblé tvary a zobrazení výrobků, dávají pÅ™ednost klasickým policím pÅ™ed háky. Stojan by nemÄ›l být poloprázdný (budí pak dojem „co na mÄ› zbylo“) ani zcela plný (budí dojem „nikdo to nechce“). Vhodné je umísÅ¥ovat POP na hranice jednotlivých nákupních zón a do tÄ›ch zón, s nimiž souvisí – buÄ do nich přímo patří, nebo jsou s nimi dobÅ™e kombinovatelné (například Coca-Cola ve slaných pochoutkách Äi alkoholu). OsvÄ›tlení není pro stojan zásadní vzhledem k vÄ›tÅ¡inou více než dostateÄnému osvÄ›tlení v prodejnách.
AleÅ¡ Pastorek a Pavel Říha pÅ™edstavili spoleÄný projekt agentury ppm factum a spoleÄnosti Henkel v oblasti promo vlasové kosmetiky pomocí Å¡kolených hostesek. Diskusní panel pod garancí Svazu zadavatelů se soustÅ™edil na roli in-store v moderním marketingu a trendy blízké budoucnosti. V diskusi se hovoÅ™ilo zejména o vybírání poplatků Å™etÄ›zci za umístÄ›ní POP – podle výrobců tyto poplatky omezují využívání POP i jejich kreativitu.
Na slavnostním galaveÄeru po konferenci moderované Václavem Sochorem byla vyhlášena ocenÄ›ní POPAI Awards o nejlepší prostÅ™edky komunikace a reklamy na prodejních místech, POPAI Student Awards a IMC. NejúspěšnÄ›jším se stal stojan Stock Display na vodku Prestige, dvÄ› ocenÄ›ní získal reklamní robot Advee brnÄ›nskÃ
© spoleÄnosti Bender Robotics.

Miroslav DoÄkal

Box:
Stock display
Absolutním vítÄ›zem POP Awards se stal Stock display na vodku Stock Prestige. Kombinace plastu, nerezové oceli a LED svÄ›tel působí kÅ™išťálovým a uÅ¡lechtilým dojmem. Podoba stojanu koresponduje se vzhledem lahve a jeho zpracování je na vysoké technologické úrovni. SvÄ›tla umístÄ›ná mezi policemi zvýrazňují lesk skla a nápoje uvnitÅ™, prosvÄ›tleno je rovněž logo. PÅ™ihlaÅ¡ovatel: Willson & Brown Czech, s. r. o.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022 Přední výrobce samolepicích etiket S&K LABEL obdržel toto ocenění jako první polygrafická společnost v České republice a sklízí tak uznání nejen za kvalitu produkce, ale přesvědčil i v oblasti řízení, strategie a naplňování vizí. Globální program Best Managed Companies vytvořený mezinárodní společností Deloitte podporuje rozvoj podnikání […]

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu ALL4PACK Emballage Paris 2022 je již nepostradatelnou mezinárodní obchodní akcí na konci roku. Je přední výstavou pro oblast balení a intralogistická řešení, která pokrývají celou výrobní linku, včetně strojů. Cílem veletrhu je být zdrojem inspirace a podpořit všechny hráče v odvětví tváří v […]

Durst Tau – etikety digitálně

Durst Tau – etikety digitálně Etikety a flexibilní obaly se většinou tisknou na konvenčních technologiích, trh však v této oblasti stále roste a zvyšuje se i podíl digitálního tisku a inkjetu obzvlášť. Inkjetový tisk eliminuje nákladnou a časově náročnou předtiskovou přípravu nutnou u tradičních technologií. Díky tomu si lépe poradí nejen se zmenšujícími se objemy jednotlivých […]

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required