
říká Miroslav Kotík, majitel společnosti Efko – karton, s. r. o.
O znovuzrození tradiční české značky 70. let minulého století – Igráčka – se zasloužila česká společnost Efko – karton, s. r. o. Po odkoupení výrobních prostředků zkrachovalé společnosti IGRA od firmy All Toys a vyřešení práv na výrobu IGRÁČKA se pustila do inovace. U příležitosti znovuuvedení této legendární hračky na český trh jsme hovořili s majitelem firmy.
Svět balení: Co vás přivedlo k obnovení výroby právě této hračky?
Miroslav Kotík: Obnovenou výrobou jsem si splnil svůj dávný sen – dát lesk a slávu původní české hračce. Jeho realizace však stála nemalé úsilí. Věděl jsem, že nebude stačit jen oprášit původní formy a pokračovat v lisování. Veškeré formy prošly složitým procesem zkoušek a oprav. Pořízení nových forem by bylo velmi nákladné, jelikož se jednalo téměř o sto padesát forem. Pak přišla na řadu technická úprava Igráčka. O novou podobu se postaral designér hraček Miloš Hába. Z jeho dílny pochází i návrh jednotlivých prostředí pro postavičky koncipovaných do přenosných kufříků.
Už při prvních sezeních jsme s Milošem Hábou měli na zřeteli kvalitu a celkovou funkčnost celé nové kolekce. Může to znít jako samozřejmost soustředit se na kvalitu výrobků, ale vyšší kvalita je pochopitelně přímo spjatá s výrobními náklady. Subtilní konstrukce auta i kufříku znamená podstatně silnější stěny jednotlivých dílů a tím větší spotřebu materiálu. Velký vliv na pevnost a pochopitelně také na výrobní cenu má použitý materiál. Rozhodli jsme se pro velmi kvalitní, ale také drahý plast ABS od německé firmy BASF. Pamatuji si, jak se Miloš Hába opakovaně ujišťoval, že chceme vyrábět právě z tohoto materiálu.
Obdobný používá například LEGO na svoji stavebnici. Stejný důraz na kvalitu byl pochopitelně dán také při výrobě obalu IGRÁČKA. Setkal jsem se také s názorem: „Chcete to vyrábět v Čechách a ještě z tak drahých materiálů … to je sebevražda…“ Nebylo a není to jednoduché vyrobit ve vysoké kvalitě a udržet příznivou cenu na trhu, ale sázka na kvalitu se myslím vyplatila.
SB: Samostatné postavičky se tedy rozšířily o nový koncept – atraktivní prostředí pro jednotlivé profese v lehce přenosném obalu. Jaké typy balení jsou dnes na trhu?
M. K.: Ucelená kolekce je rozdělena do různých typů balení. V nejmenším balení najdou zákazníci v obchodech postavičku se základním příslušenstvím a doplňky. Ve větším balení se skrývá postavička s rozšířeným nářadím nebo jiným drobným příslušenstvím. Dvě zásadní novinky v příslušenství posunuly IGRÁČKA do 21. století. Má svůj „domeček“ v podobě přenosného kufříku, v němž je obsažena kompletní výbava konkrétní profese. Například kuchař má svoji kuchyňskou linku včetně nádobí nebo policista svoji policejní stanici, kde nechybí třeba počítač. Kufřík spolu s hračkou je možné velmi jednoduše a rychle složit a uklidit. Navíc na sebe jednotlivé kufříky mohou volně navazovat. Lze z nich snadno vytvořit celé město. Druhou novinkou je autíčko pro Igráčka, které je modifikováno do tří verzí. Všechny sety budou mimo zmíněné doplňky a příslušenství obsahovat i něco navíc, například kartičky se zajímavostmi o jednotlivých profesích a prémiově také sběratelské žetony s postavičkou IGRÁČEK.
SB: Jak je zajištěna distribuce?
M. K.: Tuto hračku lze zakoupit téměř ve všech běžných obchodech s hračkami, hračkářských sítích Sparkys, Pompo, Bambule, Dráčik, obchodních řetězcích Globus, Tesco, Kaufland a Ahold (Hyperalbert) a nově také na pobočkách České pošty. Distribuce je z počátku plánována pro Českou a Slovenskou republiku. Po uspokojení těchto trhů přijdou na řadu Polsko, Maďarsko a Německo, které už o IGRÁČKA projevilo zájem.
Box 1:
Miroslav Kotík
Jeho původním oborem je průmyslová automatizace. V roce 1993 založil firmu Efko jako distribuční velkoobchod hraček. Díky zkušenostem z prodeje a zájmu o výrobu začal v roce 1995 s výrobou vlastního sortimentu společenských her a hraček. V roce 1999 byly výrobní prostory firmy v Novém Veselí vybaveny moderní technologií a produkce výrazně vzrostla. Rok 2004 se pojí se založením společnost Efko-karton, s. r. o., jako přímé nástupnické organizace původní firmy Miroslav Kotík-Efko.
Box 2:
Efko 2010
Společnost Efko – karton, s. r. o., je 100% českou firmou zabývající se výrobou her, hraček a zakázkovou kartonáží. Byla založena roku 1993 a jako výrobce hraček působí Efko na českém trhu již od roku 1995. V roce 2009 prošly její produkty celkovým rebrandingem. Nová moderní podoba obalů podtrhuje celkovou snahu společnosti o neustálé inovace a respektování stále náročnějšího vkusu zákazníků. Změnou prošlo také logo společnosti, které dostalo moderní a účelný vzhled. Logo i podoba obalu jsou prací slovenského studia Yurkovic design, v jehož čele stojí renomovaný grafik, designér a fotograf Vladimír Yurkovic. Efko má několik hlavních segmentů výroby hraček. Vlastní tvorbu, která obsahuje vzdělávací společenské hry. Licenční tvorbu realizovanou ve spolupráci se zahraničními a českými výtvarníky známých filmů a seriálů pro děti. Třetím segmentem výroby je konstrukční stavebnice ROTO. V srpnu 2010 přibyl ještě inovovaný koncept IGRÁČEK.