logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti? Zvážili jste výhody paletového...
  • Alessandro Pasquale je nově výkonným prezidentem Mattoni 1873, na pozici CEO se posouvá Ondřej...
  • Nestlé představuje nový rostlinný nápoj s moderním designem Nestlé představilo svou nejnovější...
  • Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení Kompletní RFID...
  • Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil kompletní konferenční program Organizátor akce...

SB 6/2010 OBALY A DESIGN: Nebojme se uvažovat jinak

1. listopadu 2010
Nezařazené 0
700
SB 6/2010 OBALY A DESIGN: Nebojme se uvažovat jinak

 

Odvážné vize jsou zdrojem originálních řešení obalů. Příliš mnoho omezujících faktorů v rané fázi tvorby obalového designu je překážkou. Jak se dostatečně odlišit od konkurence a současně zajistit realizovatelnost návrhů s ohledem na čas i finance?

Všichni víme, jak důležitou roli hraje obal v komunikaci se spotřebitelem. Je jedním z posledních médií, kterým můžeme před nákupem ovlivnit spotřebitelovo rozhodnutí. Žijeme ve světě nasycených trhů a silné konkurence a zaujmout spotřebitele je čím dál složitější. Proč si tedy svazovat ruce příliš omezeným uvažováním při navrhování obalů výrobků?
V naší praxi, grafickém a strukturálním designu, se poměrně často setkáváme se zadáními, která se až příliš upínají na stávající řešení výrobce či konkurence. Klienti se často bojí udělat výraznější krok, kterým by na sebe obal dostatečně upozornil na regálu. Stejně tak lpí na stávajícím technologickém řešení z obavy nad finanční náročností jakékoliv změny. Neopomenu ani spotřebitelské testy, jejichž výsledky jsou často považovány za jediný správný pohled na spotřebitele. Přitom právě neustálá inovace v oblasti marketingu a technologií je klíčová pro dlouhodobý úspěch na trhu. Cesta k takovým řešením však není jednoduchá.

Podívejme se kolem sebe
Nápojové obaly jsou obzvláště rozmanité. Mnozí mohou argumentovat, že odvážná a jedinečná řešení jsou doménou luxusního zboží či velkých značek, které si investice do jejich vývoje mohou dovolit. Ano, mnoho originálních a velmi zajímavých obalů skutečně nalezneme v oblasti prémiového segmentu či dokonce pouze ve formě různých studií. Neznamená to však, že obaly pro běžné výrobky denní spotřeby musí být zcela bez nápadu.
Je obdivuhodné, že některé z nápadů byly skutečně realizovány a nyní se úspěšně prodávají. Inspirace nám totiž pomáhá utéct z našeho relativně omezeného rutinního světa, ve kterém se pohybujeme v rámci značek, produktů a obalů, se kterými každý den pracujeme. Bez zajímavé myšlenky by nikdy nevznikly takové obalové ikony, jako jsou např. lahev Coca-Coly, vodky Absolut či vody Perrier, bez ohledu na výši investic na jejich realizaci.

Jiný úhel pohledu
Velmi často se při navrhování designu obalů omezíme na materiál, jeho tvar a případně barvu. Podívejme se, že originální řešení může spočívat i někde zcela jinde. Zajímavé jsou pro mne například návrhy prémiové vodky Smirnoff a whisky Ballantine’s. Designéři hledali způsob, jak se odlišit nejen v rámci grafického designu, ale i konstrukce. V čem tedy spočívala jedinečnost a úspěch realizovaných řešení?
V případě vodky Smirnoff se kreativcům podařilo nalézt zajímavé řešení šroubovacího víčka, které svými jemnými výbrusy poskytuje pohodlnou manipulaci, což ocení zejména barmani. Víčko je navíc magnetické, takže při dovření vydá velmi zajímavý klapavý zvuk, který ještě přidá na pocitu výjimečnosti. Pro tento nápad hledali designéři inspiraci v sektoru kosmetických výrobků.
V případě speciální edice whisky Ballantine’s řešili designéři zadání na design modré lahve a příslušného dárkového balení. Výzvu, před kterou byli postaveni, představovala právě modrá barva lahve, která v kombinaci s nápojem vytvořila nevábně působící odstín zelené. Namísto hledání vhodného odstínu lahve se kreativci dohodli s klientem na úpravě barvy samotného produktu. Obě studie demonstrují, že bez otevřenosti novým myšlenkám jak týmu, tak klienta by výše uvedené produkty nemusely být tak úspěšné a snadno zapadly do šedi konkurenčních výrobků.

Vlastimil Dejl,
business consultant,
Fiala & Šebek Visual Communications, a. s.

Jde to i u nás

Ve společnosti Fiala & Šebek Visual Communications pracujeme na mnoha zahraničních i domácích projektech. Rád bych na případové studii ukázal, že i na domácím trhu, na finančně méně náročných zakázkách, lze uplatnit kreativní přístup se zajímavými výsledky. Jde totiž o způsob, jakým pracujeme, nikoliv o to, na čem pracujeme.

Pro společnost Granette jsme připravovali strukturální a grafický design lahve Vodky 42. Jde o velmi výraznou inovaci původního balení, a to jak z hlediska vzhledu, tak kvalitativních vlastností a v neposlední řadě s ohledem na životní prostředí. Nová lahev je oproti původní lehčí o 30 g, podařilo se eliminovat odlamování hrdla při pohybu a nárazech lahví na plnicí lince a dosáhnout materiálních úspor při výrobě. Z pohledu designu je použit velice neobvyklý a na pohled atraktivní průhled na „ledové krystalky“, které jsou navrženy tak, aby byly dobře viditelné i skrz přední etiketu. K podpoře vnímání kvality Vodky 42 jejími konzumenty jsou použity plastické efekty na lahvi. Na etiketě je pro dosažení co nejlepšího vizuálního efektu použita kombinace sítotisku, knihtisku, termobarvy, reliéfního laku a ražební fólie. Úspěchu Vodky 42 by nemohlo být dosaženo bez odvážné společné vize klienta a designérů, kteří ve spolupráci s výrobcem lahví a dodavatelem tisku dokázali vytvořit pro český trh ojedinělé řešení.

Vize je základ
Chceme-li uspět na trhu, tedy nabídnout spotřebitelům atraktivní řešení, které je zaujme a přesvědčí ke koupi, je třeba nabídnout něco nového. Těžko zákazníka překvapíme něčím, co již zná od konkurence. Nestavme si při vývoji obalů do cesty příliš mnoho překážek, které budou bariérami pro jakoukoliv zajímavou myšlenku. Nebojme se nadchnout pro něco velkého. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že z malých krůčků se během realizace často dospěje k řešení, které je téměř k nerozeznání od řešení původního a z velkých, odvážných myšlenek se často dopracujeme „pouze“ k evolučnímu kroku.
Vize je základ, nikoliv samotné řešení. Nezapomeňme, že vize nás inspiruje, žene kupředu. Stále je však třeba respektovat přání spotřebitele, možnosti technologií a především potenciál vlastního obchodu. Pracujeme-li tímto způsobem při vývoji obalového designu, ušetříme čas i peníze. A především tak zvyšujeme pravděpodobnost úspěchu obalu na trhu.

vd

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti?

Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti? Zvážili jste výhody paletového poolingu  v oblasti FMCG v České republice, na Slovensku či v Maďarsku? „Paletový pooling stojí na čtyřech základních pilířích, 1. snižování nákladů na obalové materiály, v našem případě palety, 2. šetří čas, který by musel být věnován správě palet vlastních, 3. zaručuje plynulost dodavatelského řetězce a […]

Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení

Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení Kompletní RFID řešení společnosti Brady Corporation přidělí položkám majetku, zařízení nebo zásobám v jakémkoli průmyslovém prostředí jedinečnou digitální identitu pouhou aplikací etikety. Uživatelé jsou tak schopni identifikovat a lokalizovat položky označené etiketou najednou, z dálky a v reálném čase, aniž by jej měli v dohledu. Seznamte se s kompletním […]

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required