
V rámci již šestnáctého ročníku mezinárodní soutěže Mladý obal byla začátkem listopadu vyhlášena nová témata, která reagují na dynamické proměny zahájené v loňském roce. Ty vnesly inovace do struktury i vizuální podoby projektu a odstartovaly progresivní pohledy na téma tvorby obalového designu.
Loňský ročník nejen oslavil jubilejní, 15. narozeniny, ale stal se také pilotním dílem právě zrozené koncepce v režii nového organizátora soutěže Czechdesign.cz. Novinky, které se dotýkaly především soutěžních pravidel, nové grafické koncepce a sestavení dvou soutěžních kategorií s názvy Produktový obal a Jiný pohled, mají jako doposud upozornit na mladé talentované designéry, avšak také zesílit spojovací můstek mezi jejich nápady a profesionálními výrobci. Atributem „jiný“ v nové kategorii Jiný pohled lze vyjádřit poměrně cokoliv, například svobodu či alternativní zpracování daného tématu. Nicméně určitá kreativní nezávislost patřila a stále patří mezi nosné pilíře celé soutěže již po více než jedno desetiletí.
Trocha nedávné historie
Podnět k iniciování soutěže vyprovokovala odborná diskuse na téma potřeby zatraktivnit obal výrobku v sílícím konkurenčním boji v devadesátých letech. Spojením tří subjektů – společnosti Model Obaly, reklamní agentury Antipol a tehdejšího Design Centra České republiky – se zrodil nápad zapojit do návrhů studenty odborných škol a rozčeřit tak stagnující situaci kolem obalového designu. V roce 1996 odstartoval první ročník s tématem Netradiční reklamní předmět. Nemohl se pochlubit katalogem, jenž se začal vydávat o rok později, zato může být pyšný na prvního vítěze, kterým se stal náš nejznámější současný produktový designér Jan Čtvrtník.
Každým rokem stoupal počet přihlášených z řad středních a vysokých odborných škol, jubilejní, desátý ročník se rozšířil o mladé kreativce do třiceti let a zaznamenal práce z jedenácti zemí světa. Platforma soutěže se rozrůstala a její prestiž sílila na domácí i zahraniční půdě. V roce 2001 k úspěchu projektu významně přispělo zaštítění Icogradou, Mezinárodní radou organizací grafického designu.
Postupně se také přidávaly další subjekty, které se podílely na pořádání nových ročníků, například Slovenské centrum dizajnu Bratislava, polský Instytut Wzornictwa Przemyslowego Warszawa, chilské Centro de Diseno y desarollo integral Santiago de Chile, Unie výtvarných umělců ČR, Veletrhy Brno, a. s., Design Wales Cardiff. Kromě posílení obalového designu se soutěž zaměřila také na podporu volné tvorby z papíru a lepenky a tím vzrostla možnost kreativnějšího a svobodnějšího přístupu k tvorbě.
Změna odstartovala loni
Zrušením Design Centra ČR v roce 2008 soutěž začala ztrácet „nasbírané body“ a zájem o ni se výrazně snížil. O dva roky později se organizace ujal Czechdesign.cz a začal pracovat na její obnově. „V průběhu 15. ročníku jsme zcela proměnili koncepci, navrhli jsme nové logo a spustili webové stránky,“ říká současná manažerka Klára Mergerová. Vyhlašovatelem soutěže Mladý obal nadále zůstává společnost Model Obaly, která mladým talentům pomáhá a také je motivuje nemalou finanční odměnou.
Soutěž je rozdělena do dvou kategorií a může se jí zúčastnit každý do třiceti let, nejen studenti a mladí designéři, ale také talentovaní lidé mimo obor. První kategorie s názvem Produktový obal je více svázána s průmyslovou praxí a téma lze pojmout na jeden produkt či skupinu výrobků. Druhá kategorie dostala název Jiný pohled a cílem je volné zpracování tématu obalu – krabice. „Nechceme omezit soutěžící výrobním procesem obalu, ale hledat netradiční cesty, nové nápady a možnosti. Výběr zadání proto musí vyprovokovat ke kreativním nápadům, aby se obalový design někam posunul. Naším cílem je upozornit na mladé designéry, ukázat jim, že jsou schopní najít nová řešení a že je mohou výrobci oslovit,“ dodává Klára Mergerová.
Šárka Dumbrovská
3 otázky pro…
Kláru Mergerovou, manažerku soutěže Mladý obal
Svět balení: V listopadu byla vyhlášena témata pro 16. ročník, jaká jsou vaše očekávání a dokdy se mohou zájemci do soutěže přihlásit?
Klára Mergerová: Pro kategorii Produktový obal jsme zvolili téma Národní produkt, reagovali jsme částečně na současnou silnou vlnu propagace národních produktů. Záměrně jsme však soutěžícím nezadali konkrétní výrobek, bude velmi zajímavé sledovat, jaký produkt si kdo vybere, který vytipuje za národní. Obal by měl pak reflektovat vybraný tradiční výrobek. V druhé kategorii je zadáním Kniha jako obal na slovo, soutěžící budou navrhovat obal na knihy. Jedná se o hravější téma s důrazem na grafickou stránku zpracování. Zájemci mohou posílat své práce do 15. března 2011.
SB: Kdo bude práce hodnotit?
K. M.: Každý rok zasedá porota, která během dvou dní hodnotí a vyřazuje zaslané práce. Stejně jako v minulých letech její předsedou zůstává známý český obalový designér Jan Činčera. Ostatní členové budou vybráni do konce ledna 2011. Zastoupeny by měly být různé osobnosti, chceme, aby byl přítomen produktový designér, grafický designér a obalový konstruktér.
SB: Co připravujete pro vítěze?
K. M.: Od vyhlašovatele soutěže, společnosti Model Obaly, se vítězové mohou těšit na finanční odměnu, která bude vyšší než v minulých ročnících. Zvláštní cenu udělí také Slovenské centrum dizajnu. Připraveny jsou i věcné ceny od sponzorů a samozřejmě chystáme výstavu nejlepších prací. Za důležitou považujeme mediální podporu u nás i v zahraničí. Výsledky soutěže budou slavnostně vyhlášeny v květnu 2011.
3 otázky pro…
grafičku soutěže Mladý obal Radku Pitrmucovou
Svět balení: Z čeho jste vycházela při návrhu nového vizuálního stylu soutěže?
Radka Pitrmucová: Při návrhu loga jsem se snažila zjednodušit trojrozměrné vnímání plochy, název soutěže jsem nakonec uzavřela mezi dvě stěny, dva tvarově shodné kosočtverce. Propagační materiály by měly na první pohled informovat, že se jedná o kreativní soutěž, kde účastníci pracují s materiálem. Pracovala jsem proto hodně s tématem překládání a ohýbání. Minulý rok tak vznikl překládaný plakát, pro tento ročník připravuji trojúhelníkový potisk, který je prostorově stínovaný.
SB: Jak vnímáte soutěž z hlediska grafického designéra?
R. P.: Každá designérská soutěž je přínosná nejen při hledání talentů, ale hlavně pro autory samotné. Na jedné straně si mohou studenti odborných škol vyzkoušet práci designéra na konkrétním výrobku, na druhé se k designérské práci dostanou i lid
é, kteří se kreativním oborům nevěnují profesně. V soutěži Mladý obal je tato zkušenost obohacena zejména o úzce specializovanou rovinu obalového designu a práci s papírem. Také je třeba si uvědomit, že jde o soutěž, která jako taková v principu není svázaná marketingem ani trhem a může si dovolit klást důraz na experiment, který by měl být pro podobné soutěže alfou a omegou.
SB: Zaujala vás nová témata pro rok 2011?
R. P.: Témata mě nadchla. Jako grafička Mladého obalu jsem zvědavá na kategorii Jiný pohled, Kniha jako obal na slova. Soutěžící mají navrhnout obal knihy, který spojuje funkci obálky a obalu v trojrozměrném provedení. Je to zadání blízké tomu, jak uvažujeme o vlastních propagačních materiálech. Obal na národní produkt je zase zajímavý výzkum toho, co může být vůbec za národní produkt považované. Je to skvělý nápad, který by neměl skončit jen v soutěži, a doufám, že bude podnětem i pro různé firmy, které vyvážejí do zahraničí. Možná se tím podaří i vyvolat širší diskusi, zda ještě dnes existuje něco jako národní produkt či zda je to důležité.