logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...

SB 6/2010 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ NÁPOJŮ A POTRAVIN: Zdravotní tvrzení na obalech

1. listopadu 2010
Nezařazené 0
650
SB 6/2010 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ NÁPOJŮ A POTRAVIN: Zdravotní tvrzení na obalech

Zdravý život a zdravá strava, to je trend, který si v poslední době prosadil své místo v mnoha domácnostech. Výrobce a prodejce potravin a potravinových doplňků inspiroval k vyzdvihování účinku některých složek jejich výrobků na naše zdraví. Jedná se o silný marketingový nástroj, který může snadno ovlivnit rozhodování spotřebitele. Používání výživových a zdravotních tvrzení však má svá pravidla. Evropská komise se snaží tuto oblast regulovat.

Zdravotní tvrzení jsou takové informace na obalu výrobku (i v reklamě), které zdůrazňují účinek potraviny či její složky na zdraví člověka. Už před rokem 2006 konstatovala Evropská komise nárůst množství potravin, u kterých se při označování takový typ tvrzení používá. V té době sice už byla v platnosti směrnice 2000/13/ES, zakazující používání údajů, které by kupujícího uváděly v omyl nebo které připisují potravinám léčebné vlastnosti, ale praxe ukázala, že ne ve všech státech je směrnice aplikována stejně, a bylo třeba harmonizovat trh. Na druhou stranu některá tvrzení mají své opodstatnění, bylo tedy třeba jasně vymezit pravidla jejich použití.

Tvrzení je třeba schválit a zařadit
Ve snaze zajistit ochranu spotřebitelů vydala EU nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1924/2006, které používání takových tvrzení reguluje. Nařízení vstoupilo v platnost 1. 7. 2007. Z oblasti jeho působnosti byly vyňaty názvy, které „se již tradičně používají k označení určité zvláštnosti skupiny potravin či nápojů, z níž by mohl vyplývat nějaký účinek na lidské zdraví, jako jsou například ‚zažívací‘ likér nebo bonbon ‚proti kašli‘“. Základním předpokladem dobrého zdraví zůstává pestrá a vyvážená strava, jednotlivé výrobky mají pro zdraví relativní význam. Článek 13 nařízení řeší problematiku tvrzení, která odkazují na význam živiny nebo jiné látky na růst a vývoj organismu a jeho fyziologické funkce, dále na psychologické a behaviorální funkce a rovněž se zabývá tvrzeními ohledně snižování nebo kontroly hmotnosti nebo snížení pocitu hladu či zvýšení pocitu sytosti anebo snížení množství energie obsažené ve stravě. Článek 14 reguluje tvrzení o snižování rizika onemocnění a tvrzení týkající se vývoje a zdraví dětí.
Aby mohla být zdravotní tvrzení použita, musí být schválena Evropskou komisí a zařazena do seznamu schválených tvrzení. Žádost o schválení zdravotního tvrzení se zasílá pověřenému orgánu, který ji postoupí Evropskému úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA). Po obdržení žádosti o ní úřad informuje ostatní státy a Komisi, následně k ní vydá stanovisko, na jehož základě Komise rozhodne o schválení či neschválení tvrzení a zařazení či nezařazení na seznam. Komise může rozhodnout také o revizi znění tvrzení, případně o podmínkách jeho použití (povinnost doplnit o další informace pro spotřebitele nebo o varování).

Stížnosti a konzultace
EHPM, Evropská federace asociací výrobců produktů určených pro zdraví (European Federation of Associations of Health Products Manufacturers), podala 29. 7. 2010 stížnost k evropskému ombudsmanovi. Stížnost se týká nejen předmětu schvalování, ale i celkově nevhodného procesu. Výrobcům vadí, že jsou jejich zdravotní tvrzení přeformulována na velmi obecné informace. Dalším problémem je, že postupné schvalování tvrzení po balíčcích může podle výrobců vést k nutnosti opakovaně měnit obaly výrobků, které obsahují více složek. „V této fázi jsme vyčerpali všechny ostatní přiměřené cesty. Během procesu jsme byli konstruktivními a poctivými partnery a investovali jsme stovky hodin, abychom zajistili spravedlivý výstup. Bohužel cítíme, že naše záležitosti nebyly zodpovědně uváženy,“ takto je citován Peter van Doorn, předseda EHPM, v tiskové zprávě k podání stížnosti.
Odpovědí EFSA jsou konzultace pro žadatele. Na podzim vyhlásil konzultace jako pomoc průmyslu při zpracování žádostí o schválení tvrzení, jako první proběhnou v prosinci v Amsterodamu konzultace k tvrzením týkajícím se střev a imunitní funkce. Rozvrh dalších témat se táhne přes celý příští rok a konzultace ke zdravotním tvrzením zaměřeným na fyzické schopnosti jsou naplánované až na únor 2012. Je vidět, že záměr zpracovat veškerá zdravotní tvrzení a posoudit jejich vědecký základ a platnost bylo dost velké sousto, které Evropská komise polyká po kouskách. Jak se jí podaří vybalancovat rovnováhu mezi ochranou spotřebitele a rovnými hospodářskými podmínkami, ukáže teprve čas.

Gabriela Karczubová

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required