Materiály a technologie balení v segmentu výrobců nápojů procházejí v posledních letech tolika změnami, že jen jejich výčet by vydal na samostatnou publikaci. Zvlášť výrazně se změny projevují v sortimentu používaných fólií pro skupinové a přepravní balení. Velmi rychle se vyvíjí složení materiálů, tloušťka používaných fólií pro smrštitelné skupinové balení – multipacky, počet barev a způsoby tisku i používané typy fólií pro paletizaci. Nové přístupy nacházíme ve všech skupinách výrobků.
Nové prvky ve spotřebitelském a skupinovém balení máme denně na očích. Mnohé se však mění i v balení přepravním. Hlavním impulzem je dnes stále širší využití fólií stretch hood.
Přes velmi krátkou historii si stretch hood dokázal získat na trhu velkou oblibu a postupně se jeho využití stále více rozšiřuje v průmyslových segmentech, které se původně nejevily jako cílové. Většina aplikací této nové technologie byla zpočátku soustředěna do výroby stavebních materiálů a do chemického průmyslu. Postupně se však ukázalo, že stretch hood poskytuje mnoho výhod i v dalších průmyslových oborech a v přepravním balení dnes získává pozici materiálu s nejrychlejší dynamikou vývoje.
Novinka se změnila v běžnou aplikaci
Zatímco na posledním Interpacku byly projekty společností Lachenmeier, Beumert, MSK a jiných zaměřené na využití stretch hood fólií v nápojářském průmyslu prezentovány jako novinky s potenciálním využitím v budoucnosti, dnes již jde o aplikace zcela běžné. Setkáváme se i s případy, kdy po pečlivé analýze byla nahrazena relativně nová technologie v balicích linkách investicí směřovanou na balení do fólií stretch hood. To svědčí o skutečné ekonomické výhodnosti podobných řešení.
Co tedy může balení do stretch hood ve srovnání s dosud používanými postupy nápojářům, ale také např. výrobcům lahví nebo sklenic přinést?
Fixuje i vertikálně
Jeden z nejpodstatnějších rozdílů při balení do fólie stretch hood je schopnost upevnit náklad nejen ve směru horizontálním – to znamená po všech čtyřech stranách, ale také ve směru vertikálním. S jistou nadsázkou lze tento efekt označit za „pátý rozměr“, který u balených palet rozhoduje o tom, jakou výšku je vlastně možné efektivně využít, aniž bychom se museli obávat, že palety se při přepravě při první příležitosti rozpadnou. Obvykle používané stretch fólie nebo paletizační pytle podobný efekt neposkytují a velmi účinné vertikální páskování by prakticky šlo využít jen u nápojů skupinově balených v krabicích.
K dalším výhodám, které je třeba zdůraznit, patří:
-
Dokonalé krytí palety shora i ze stran, aniž by bylo nutné používat krycí fólii na horní straně palety jako v případě stretch fólií
-
Kompaktní balení odolné vůči vlivům vlhkosti i prachu
-
Dokonalá prezentace produktu a možnost číst i etikety umístěné přímo na baleném zboží díky vysoké transparentnosti fólie
-
Na rozdíl od stretch fólie je zde možnost potisku fólie
-
Významnou výhodou proti paletizačním pytlům a hadicím, používaným dnes téměř výhradně pro paletizaci sklenic a lahví, je nízká spotřeba energie daná tím, že zabalení probíhá prakticky v jedné operaci bez potřeby dalších energetických zdrojů na smrštění fólie
-
Surovinou pro výrobu stretch hood fólií jsou polyolefiny, které je bez problémů možné recyklovat a opakovaně použít
-
V případech, kdy není recyklace možná, tvoří použité fólie stretch hood ideální doplňkové palivo při spalování komunálního nebo průmyslového odpadu. Na rozdíl od jiných složek odpadu nevytváří škodlivé zplodiny a šetří jiná paliva nutná pro dosažení potřebné teploty.
Zapracovala synergie
Úspěch technologie stretch hood v balení nápojů není náhodný. Je to výsledek synergického efektu ze společných výzkumných a vývojových projektů výrobců balicích strojů a producentů polyolefinů. Žádnou fólii, byť by měla sebelepší fyzikálně-mechanické vlastnosti, by nebylo možné aplikovat na paletu bez spolehlivého a rychlého strojního zařízení. Na druhé straně muselo být vyvinuto mnoho úsilí pro zdokonalení receptur koextrudovaných fólií vysoké jakosti, které mohou zajistit splnění různorodých požadavků zákazníků souvisejících s narůstající rychlostí balení a současně rostoucími kvalitativními požadavky na hotový obal. Proto se balení do stretch hood fólií, technologie v principu známá více než 20 let, rychle rozšiřuje až v době, kdy se podařilo dosáhnout součinnosti výrobců. Individuální řešení strojů a fólií formulovaná tak, aby splnila co nejlépe očekávání zákazníka, jsou ukázkou nového přístupu v technickém vývoji i v tak zdánlivě okrajové oblasti, jakou je přepravní balení nápojů na paletách.
Miroslav Brumovský,
obchodní ředitel Granitol, a. s.