logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

SB 6/2010 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ NÁPOJŮ A POTRAVIN: Stretch hood – pátý rozměr v paletizaci nápojů

1. listopadu 2010
Nezařazené 0
656

Materiály a technologie balení v segmentu výrobců nápojů procházejí v posledních letech tolika změnami, že jen jejich výčet by vydal na samostatnou publikaci. Zvlášť výrazně se změny projevují v sortimentu používaných fólií pro skupinové a přepravní balení. Velmi rychle se vyvíjí složení materiálů, tloušťka používaných fólií pro smrštitelné skupinové balení – multipacky, počet barev a způsoby tisku i používané typy fólií pro paletizaci. Nové přístupy nacházíme ve všech skupinách výrobků.

Nové prvky ve spotřebitelském a skupinovém balení máme denně na očích. Mnohé se však mění i v balení přepravním. Hlavním impulzem je dnes stále širší využití fólií stretch hood.
Přes velmi krátkou historii si stretch hood dokázal získat na trhu velkou oblibu a postupně se jeho využití stále více rozšiřuje v průmyslových segmentech, které se původně nejevily jako cílové. Většina aplikací této nové technologie byla zpočátku soustředěna do výroby stavebních materiálů a do chemického průmyslu. Postupně se však ukázalo, že stretch hood poskytuje mnoho výhod i v dalších průmyslových oborech a v přepravním balení dnes získává pozici materiálu s nejrychlejší dynamikou vývoje.

Novinka se změnila v běžnou aplikaci
Zatímco na posledním Interpacku byly projekty společností Lachenmeier, Beumert, MSK a jiných zaměřené na využití stretch hood fólií v nápojářském průmyslu prezentovány jako novinky s potenciálním využitím v budoucnosti, dnes již jde o aplikace zcela běžné. Setkáváme se i s případy, kdy po pečlivé analýze byla nahrazena relativně nová technologie v balicích linkách investicí směřovanou na balení do fólií stretch hood. To svědčí o skutečné ekonomické výhodnosti podobných řešení.
Co tedy může balení do stretch hood ve srovnání s dosud používanými postupy nápojářům, ale také např. výrobcům lahví nebo sklenic přinést?

Fixuje i vertikálně
Jeden z nejpodstatnějších rozdílů při balení do fólie stretch hood je schopnost upevnit náklad nejen ve směru horizontálním – to znamená po všech čtyřech stranách, ale také ve směru vertikálním. S jistou nadsázkou lze tento efekt označit za „pátý rozměr“, který u balených palet rozhoduje o tom, jakou výšku je vlastně možné efektivně využít, aniž bychom se museli obávat, že palety se při přepravě při první příležitosti rozpadnou. Obvykle používané stretch fólie nebo paletizační pytle podobný efekt neposkytují a velmi účinné vertikální páskování by prakticky šlo využít jen u nápojů skupinově balených v krabicích.
K dalším výhodám, které je třeba zdůraznit, patří:

  • Dokonalé krytí palety shora i ze stran, aniž by bylo nutné používat krycí fólii na horní straně palety jako v případě stretch fólií
  • Kompaktní balení odolné vůči vlivům vlhkosti i prachu
  • Dokonalá prezentace produktu a možnost číst i etikety umístěné přímo na baleném zboží díky vysoké transparentnosti fólie
  • Na rozdíl od stretch fólie je zde možnost potisku fólie
  • Významnou výhodou proti paletizačním pytlům a hadicím, používaným dnes téměř výhradně pro paletizaci sklenic a lahví, je nízká spotřeba energie daná tím, že zabalení probíhá prakticky v jedné operaci bez potřeby dalších energetických zdrojů na smrštění fólie
  • Surovinou pro výrobu stretch hood fólií jsou polyolefiny, které je bez problémů možné recyklovat a opakovaně použít
  • V případech, kdy není recyklace možná, tvoří použité fólie stretch hood ideální doplňkové palivo při spalování komunálního nebo průmyslového odpadu. Na rozdíl od jiných složek odpadu nevytváří škodlivé zplodiny a šetří jiná paliva nutná pro dosažení potřebné teploty.

Zapracovala synergie
Úspěch technologie stretch hood v balení nápojů není náhodný. Je to výsledek synergického efektu ze společných výzkumných a vývojových projektů výrobců balicích strojů a producentů polyolefinů. Žádnou fólii, byť by měla sebelepší fyzikálně-mechanické vlastnosti, by nebylo možné aplikovat na paletu bez spolehlivého a rychlého strojního zařízení. Na druhé straně muselo být vyvinuto mnoho úsilí pro zdokonalení receptur koextrudovaných fólií vysoké jakosti, které mohou zajistit splnění různorodých požadavků zákazníků souvisejících s narůstající rychlostí balení a současně rostoucími kvalitativními požadavky na hotový obal. Proto se balení do stretch hood fólií, technologie v principu známá více než 20 let, rychle rozšiřuje až v době, kdy se podařilo dosáhnout součinnosti výrobců. Individuální řešení strojů a fólií formulovaná tak, aby splnila co nejlépe očekávání zákazníka, jsou ukázkou nového přístupu v technickém vývoji i v tak zdánlivě okrajové oblasti, jakou je přepravní balení nápojů na paletách.

Miroslav Brumovský,
obchodní ředitel Granitol, a. s.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required