Pod heslem Září – měsíc biopotravin proběhl letos již 6. ročník kampaně propagující ekologické zemědělství a jeho produkty. Ačkoliv obaly jsou v tomto oboru paradoxně trochu stranou, jedna podstatná role jim přece jen zůstala. Jsou nositelem loga, které jednoznačně poukazuje na fakt, že potravina byla certifikována jako BIO. V dohledné době se budeme častěji setkávat s novým evropským logem. Legislativní změny týkající se označování biopotravin v EU jsou účinné od letošního 1. července.
Od července s novým logem
Biopotraviny, které získaly certifikát o původu, byly v ČR dosud povinně označovány pouze tzv. biozebrou, a to na základě zákona 242/2000 Sb., o ekologickém zemědělství. Dobrovolně mohlo být použito staré evropské logo, zelený klas v modrém poli v kruhu hvězd, samozřejmě pouze při splnění podmínek nařízení Rady (ES) č. 834/2007 o ekologické produkci a označování ekologických produktů. Od 1. července 2010 je povinné použití jednotného evropského loga. Design loga je zcela změněn, evropské hvězdy v zeleném poli (vzor Pantone č. 376) naznačují list. Vzor lze nalézt v příloze nařízení Komise (EU) č. 271/2010. Povinnost takto označit výrobek se vztahuje na všechny balené biopotraviny vyprodukované v rámci Evropské unie. Pro potraviny nebalené a pro potraviny dovezené ze zemí mimo EU toto logo povinné není.
V případě, že logo na balení uvedeno bude, a to i nad rámec povinnosti, musí být doplněno informací o původu. Pocházejí-li suroviny ze zemí evropské sedmadvacítky, musí být v jeho blízkosti v zorném poli umístěn text: zemědělská produkce EU. Výraz EU může být nahrazen názvem země, pokud jsou všechny suroviny ve výrobku obsažené vyprodukovány v této zemi. Složky, které nepřekračují 2 % hmotnosti výrobku, lze pominout.
Pocházejí-li suroviny ze třetích zemí, musí být logo (v případě, že bude použito) doplněno textem: zemědělská produkce mimo EU. Text může být upřesněn názvem konkrétní země za stejných podmínek jako u produkce sedmadvacítky. Pocházejí-li suroviny ze zemí EU i ze třetích zemí, musí být logo doplněno textem: zemědělská produkce EU / mimo EU.
Bioprodukty vyrobené, zabalené a označené v souladu s evropskými předpisy před 1. červencem mohou být uváděny na trh až do vyčerpání zásob. Obalový materiál vyrobený podle dřívějších předpisů může být používán až do 1. 6. 2012 za předpokladu, že výrobek splňuje požadavky nařízení (ES) č. 834/2007.
Balit či nebalit
Zatímco biopotraviny samotné musí splňovat řadu podmínek pro udělení certifikace, předpisy pro balení tohoto typu potravin jsou stejné jako pro potraviny konvenční. To v žádném případě neznamená, že by byly pro udržení kvality potravin nedostačující. Pokud však výrobce biopotravin používá obaly z odbouratelných materiálů, je to vlastně spíše jeho dobrá vůle a z hlediska jeho práce něco navíc.
V rámci kampaně Září – měsíc biopotravin proběhla tisková konference za účasti jejich výrobců a zpracovatelů. Akce se konala pod záštitou ministerstva zemědělství, jehož reprezentant Martin Leibl vyložil výhody ekologického zemědělství. Kromě kvality biopotravin zdůraznil především ohleduplnost k přírodě a doloženou vyšší biodiverzitu lokalit obhospodařovaných ekologickým zemědělstvím. Konkrétněji svou práci představili Josef Sklenář z Biofarmy Sasov, Josef Škeřík ze Svazu pěstitelů a zpracovatelů olejnin a Jan Zeman z biopekárny Zemanka, který současně zastupoval sekci pro biopotraviny Potravinářské komory ČR. Omezení dopadů výroby biopotravin na krajinu mohou ze své praxe doložit. Dopady využití balení biopotravin sledovány nejsou a jejich kontrola není legislativně vyžadována.
Účastníci panelové diskuse se shodli na tom, že pro většinu současných dodavatelů biopotravin je jejich činnost srdeční záležitostí, a proto se snaží i balit do ekologických obalů. Mnohdy ale musí volit kompromis. Jak uvedl Josef Sklenář, v době, kdy uváděl na trh nový produkt, plátky předsmažených brambor, snažil se sehnat vhodný obal z odbouratelného plastu. Výrobce našel až ve Francii, čímž by se balení neúnosně prodražilo, a tento záměr raději opustil. Situace byla vyřešena, plátky jsou v současné době baleny do kompostovatelných sáčků, ale cesta to zjevně nebyla jednoduchá. Nedostupnost nových typů balení za přiměřenou cenu není záležitostí jen biopotravin. Podobná vyjádření získal Svět balení i od výrobců kosmetiky (viz SB 2/2010, s. 35).
Co se týče celkové filozofie balení bioproduktů, jsou jejich výrobci nakloněni především tomu, aby nedocházelo k tzv. overpackagingu, tedy přílišnému balení. Z tohoto pohledu se jeví příznivě přepravky, které neustále kolují v systému – a odpad z obalu nevzniká žádný.
Gabriela Karczubová