logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Kláštorná Kalcia sa plní do obalov vyrobených zo slovenských zálohovaných fliaš Skupina Kofola...
  • Braník v nové zbroji – pivovar redesignuje lahve i plechovky Braník se dočkal velké změny...
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...

SB 6/2010 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ NÁPOJŮ A POTRAVIN: Kelímky nejen na nápoje

1. listopadu 2010
Nezařazené 0
1771
SB 6/2010 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ NÁPOJŮ A POTRAVIN: Kelímky nejen na nápoje

Pokud bychom hovořili o kelímku před pár desítkami let, se vší pravděpodobností bychom popisovali kelímek vinutý z kartonáže. Ostatně s nimi se setkáváme i dnes, a to i přesto, že častěji se setkáváme s kelímky z plastu. Plastové kelímky jsou součástí nápojových automatů, na soukromých setkáních i zahradní party se naopak setkáme spíše s čepováním piva do kelímků lepenkových, které jsou často ve větších objemech stabilnější. Bez kelímků si neumíme prakticky představit balení jogurtů, smetánků, některých typů sýrů či pomazánek. Kelímek patří i k tradičnímu (ne však vždy ke konzumentovi přátelskému) typu obalů na hořčici. S kelímky se lze setkat i v mrazicích boxech supermarketů jako s jednou z alternativ balení na zmrzliny. Právě nápoje a potraviny jsou tedy sortimentem, pro který se kelímky používají takřka výhradně.

Vzhledem ke své specifičnosti užití (potraviny, nápoje) se kelímky vyrábějí z materiálů, které musí splňovat veškeré požadavky na balení potravin. Na výrobu lepenkových kelímků se nejčastěji používají kelímkové kartony strojně hlazené, bezdřevé bílé nejčastěji o plošné hmotnosti 250 g/m2. Na výrobu den lze používat např. slepované kelímkové kartony o mS 500 g/m2. Kelímky mohou být impregnované, vylepované PE fólií apod. Je možný jak přímý potisk, tak etiketování.
Nejčastější typ materiálu, ze kterého se vyrábějí plastové kelímky, je polypropylen a polystyren, lze se však setkat i s kelímky z PET. Vedle těchto konvenčních plastů se lze setkat stále častěji i s kelímky z biodegradabilních plastů. V nedávné době i největší výrobce biojogurtů na světě, americká firma Stonyfield Farm, oznámila, že u některých svých výrobků nahradila kelímky vyráběné z ropy za kelímky vyráběné z rostlinného základu. Multibalení jogurtů Yo-Baby a dalších výrobků jsou nyní vyráběna z plastů na bázi kukuřičného škrobu. Celkem 93 procent tohoto plastu tvoří rostlinný základ (PLA – kyselina polymléčná), zbytek jsou netoxická barviva a přídatné látky. Výhodou PLA je, že ve svém životním cyklu spotřebovává méně energie a uvolňuje méně skleníkových plynů než např. polystyren. Výrobce udává, že nový typ kelímků snižuje uhlíkové emise z cyklu až na polovinu.
S pohárky z PLA (např. od NatureWorks) se lze stále častěji setkávat i v nápojovém segmentu.

Pohárky a kelímky z lepenky
Klasické papírové kelímky i pohárky jsou vyráběny procesem vinutí. Obal je kónického tvaru se zalomeným horním okrajem. I když se ve vinuté kartonáži nejčastěji uplatňuje spirálový způsob vinutí (dutinky, trubice apod.), kelímky se vinou paralelně. Lepenka se nejprve v arších tiskne a potom se z ní vysekávají přířezy pro paralelní navíjení. Pláště se slepují buď jen ve švu (při jednovrstvém návinu), nebo v celé ploše (při dvouvrstvém návinu). Překrývající se konce přířezu se obvykle slisují ultrazvukovou žehličkou. Ve výrobě se často setkáváme s automaty, které nejen vinutím přířezu na vřeteno vytvářejí pláště kelímků, ale na stroji často dochází k celé kompletaci. Tedy i k odvíjení materiálu na dno, k jeho vyseknutí a vytvarování a zkompletování s pláštěm kelímku. Horní okraj kelímku je sekundárně tvarován lemem. Hotové výrobky jsou z automatů odebírány, vertikálně sestrkávány a následně baleny v rolích do PE fólií.
K nejznámějším výrobcům automatů na výrobu kelímků včetně jejich potisku patří německá společnost Maschinenfabrik Rissen. K nejúspěšnějším automatům této firmy patří stroje Drusula (potisk) a Ramona (pro jedno- i dvouvrstvé kelímky). Kvůli neprodyšnosti obalu se u kelímků zvyšují bariérové vlastnosti buď impregnací, nebo vylepováním fólií. V současnosti se na výrobu kelímků kvůli požadované bariéře používají jedno- nebo oboustranně PE laminované lepenky. Kelímky jsou nejčastěji potištěny vícebarevným flexotiskem přímo při výrobě. Lze se ale setkat i s předtištěnými archy offline ofsetem.

Ekologicky šetrné kelímky nejen z Ekobalu
K nejznámějším výrobcům v ČR patří firma Ekobal Rožnov, spol. s r. o. Alespoň vizuálně se snad každý z nás setkal s kelímky na Pribináček, Lipánek či Krajanku, tedy s kelímky, které patří k nejznámější produkci Ekobalu.
Surovinou, ze které jsou kelímky vyráběny, je polyetylenem povrstvený speciální karton. Kelímky jsou vhodné pro balení všech druhů mléčných výrobků, pomazánek a termizovaných potravin při teplotě plnění do 80 °C. Také jsou vhodné pro balení koření, cukrovinek, čaje, instantních jídel, studených nápojů atd. Proti dlouhodobějšímu působení zabalených agresivních produktů je obnažená hrana kartonu uvnitř kelímku opatřena ochranou z polyetylenové fólie, která zabraňuje přístupu vzduchu dovnitř kelímku a prosáknutí zabaleného produktu do hmoty kartonu. To umožňuje balení potravin citlivých na přítomnost vzduchu a potravin s dlouhou dobou trvanlivosti. Kelímky jsou potištěny technikou pětibarevného flexotisku, na přání zákazníka lze zajistit i potisk ofsetem. Kelímky lze uzavírat přivařovacími víčky z papíru, z transparentní PET fólie, z hliníkové fólie, popřípadě převlečnými plastovými víčky.
Ekobal patří ke společnostem, které kladou velký důraz na ekologii. Důkazem je i nový typ výrobního programu, tzv. Bioprogram. Jedná se o možnost nabídky kelímků a víček z biologicky odbouratelných materiálů. V současné době je ve fázi testování nový karton s biopolymerem, který je kompostovatelný. Ke kelímku lze dodat také víčko s biopolymerem.
K tradičním výrobcům široké řady nápojových lepenkových kelímků pro různé možnosti použití patří společnost Huhtamaki Group. V sortimentu jsou kelímky jak na studené nápoje (pivo, cola, džus, míchané nápoje atd.), tak i nápoje teplé (káva, čaj, kapučíno, čokoláda atd.). Kelímky lze opatřit vlastní potiskem nebo atraktivní dekorací. Kelímky lze dodat i s víčkem. K firmám s velkou tradicí ve výrobě kelímků patří v ČR i DOPLA PAP, a. s. Zde se papírové kelímky vyráběly již ve 30. letech minulého století a vyrábějí se výše popsanou technologií i dnes. V současnosti se však ve výrobním portfoliu sušické firmy můžeme setkat i s výrobou kelímků plastových.

Výroba plastových kelímků
Ještě před pár desítkami let byly Sušice vedle výroby sirek známé právě výrobou papírových kelímků. Dnes díky rozšířenému sortimentu patří společnosti DOPLA PAP i k významným výrobcům obalů z plastů. V nápojovém programu firmy patří k nejvýznamnějším sortiment kelímků z PP a PS. Výroba plastových kelímků a pohárků probíhá ve třech výrobních fázích (extruze, tvarování, potisk). V extrudéru je polystyrenový nebo polypropylenový granulát vlivem tepla (při zpracování PS 180 – 220 °C, u PP 220 až 260 °C) a smykového namáhání přiveden k plastifikaci. Plastifikovaný materiál je ve formě fólie vytlačován širokoštěrbinovou hlavou. Následně
se fólie tvaruje. Na tvarovacích strojích je fólie ohřáta do kaučukovitého stavu (PS 130 – 140 °C, PP 150 – 155 °C), dochází ke změknutí. Pomocí tlakového vzduchu, podtlaku, přetvárníků a tvarovacího nástroje se fólie tvaruje na požadovaný tvar. Na strojích ILLIG, TFT a KIEFEL probíhá tvarování a sekání v jednom kombinovaném nástroji. Na strojích AV a AMUT probíhá tvarování a sekání ve dvou krocích. Hotové výrobky se skládají do roliček a balí do kartonů. Kelímky lze v prostorovém tvaru až osmibarevně potiskovat nepřímým tiskem z výšky. V tiskovém stroji jsou pomocí tlakového vzduchu a šnekového podavače nasazeny na tiskové kužely. Před vlastním potiskem dochází na základě elektrického výboje k úpravě povrchu (zvýšení povrchového napětí) a tím i ke zlepšení přilnavosti UV barvy. Potisk je realizován při rychlosti až 600 kelímků/min. Potištěné kelímky jsou vytvrzeny UV zářením a automaticky skládány do roliček.

Nabídka kelímků je široká
Společnost Veriplast Solutions je jedním z nejvýznamnějších výrobců plastového nádobí na jedno použití. Patří i k předním výrobcům kelímků určených přímo pro nápojové automaty. Tyto kelímky jsou antistatické a dvouvrstvé, nejčastěji jsou dodávány v barvě bílé, hnědo-bílé nebo mokka o objemech 150 ml nebo 180 ml. Se sortimentem firmy se lze setkat velice často u nápojových automatů i v ČR. Kelímky i víčka z PP vyrábí ekologicky šetrnou metodou německá firma ES-Plastic Pasov. Mezi známé zpracovatele plastů (PVC, PO, PP a PET) patří společnost Fatra, a. s. (člen skupiny AGROFERT HOLDING). Pro potravináře dodává tvarované kelímky z neměkčené vinylové fólie, která vyniká nízkou propustností pro kyslík (v případě požadavků na delší trvanlivost balených potravin je možné obaly vyrobit z laminátu vinylu s polyetylenem). Kelímky jsou ukončeny plochým lemem a lze je uzavírat různými způsoby (převlečená víčka, vtlačovací víčka s termovrstvou, hliníková fólie, laminátová fólie).
Výroba a potisk potravinářských kelímků z PS různých tvarů o objemu od 0,02 l do 0,5 l je nosným programem soukromé české firmy Pramen JEPA Plast, a. s. V současné době společnost nabízí zákazníkům na 50 druhů kelímků s možností až osmibarevného potisku s UV sušením.
Kelímky tvoří i významnou část portfolia firmy greiner packaging Slušovice, s. r. o. Společnost Greiner patří zároveň i k lídrům v oblasti výrobních inovací. V roce 2008 uvedl greiner packaging na trh inovativní typ kelímku s perforovanou shrink sleeve etiketou. Celý komplet se skládá ze dvou kelímků. Spotřebitel si koupí jogurt nebo čokoládový krém a zároveň s ním získá také dárek (hračku, sladkost apod.). Perforace umístěná přímo na sleevu byla vyvinuta exkluzivně pro greiner packaging. Nový sleeve má hned dva různé typy perforace (horizontální a vertikální). Tento typ perforace umožňuje narušit originalitu a oddělit oba zkompletované kelímky od sebe.

Jana Žižková

Box 1:
Extrudér při výrobě fólií
K výrobě fólie pro tvarování kelímků se používají jednošnekové stroje (extrudéry) ústící do speciálně upravené vytlačovací hlavy. Do hlavy může ústit jeden nebo více extrudérů. Podle počtu extrudérů se může vyrábět jednovrstvá nebo vícevrstvá fólie. V DOPLA PAP se fólie vyrábí v tloušťce 0,35 – 2,1 mm a v šířce 250 – 850 mm.

Box 2:
Pivo točené dnem kelímku

Raritou loňského podzimu bylo testování zařízení TRUfill, které umožňuje vytočit větší množství piva v krátkém čase (1 pivo za 5 – 10 sekund) a tím i více vydělat. Na tomto zařízení se čepuje do speciálních kelímků, jež mají ve spodní části ventil, který se napojí na stáčecí zařízení a ode dna se kelímek naplní pivem. Toto testovací zařízení lze používat i se třemi plnicími ventily. Na užívání vynálezu dovezenému z Velké Británie má v České republice exkluzivitu Plzeňský Prazdroj. Jedinou „vadou na kráse“ je zatím o něco vyšší cena speciálního kelímku, který je k načepování piva potřeba.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required