
Široká nabídka firmy Arest Graphics
Firma Arets Graphics nabízí laky pro všechny technologie nanášení a zasychání. Vedle tiskových laků nabízí disperzní i UV laky Arets Graphics a velmi kvalitní laky Vegra. Také Vegra laky jsou nabízeny v disperzním a UV provedení, kromě klasických laků jsou v nabídce i laky, které slouží ke zkvalitnění spojování či mechanických vlastností produktu. Vegra disperzní blistrovací laky jsou vhodné ke zhotovení lesklých obalů s dobrým blistrovacím efektem. Navařování je možné s PVC, PET a polystyrolovou fólií. Jsou vhodné pro archové i rotační tiskové stroje. Nanášejí se pomocí lakovacích a vlhčících agregátů. Speciální disperzní lak k povrstvení kartonů, lepenek a fólií je protismykový lak Vegra 1320. Aplikovat ho lze lakovacími i vlhčícími agregáty archových a rotačních tiskových strojů. Je vhodný pro lakovací stroje, flexotiskové i hlubotiskové jednotky. Lak je zápachově i chuťově neutrální. Jeho viskozita je 20–80 s (DIN-CUP NR4 / 20 °C). Lak s protismykovým efektem se vyznačuje dobrým leskem i odolností vůči oděru. Obdobný způsob nanášení má i zápachově a chuťově neutrální lak Vegra 1315, který odpuzuje vodu a tuky. U některých produktů je nutné zajistit velmi dobrou kluznost v kombinaci s vysokým leskem a vysokou otěruvzdorností (obrusností). Příkladem takovéhoto produktu jsou hrací karty. Také v tomto případě má firma pro své zákazníky řešení v podobě disperzního laku Vegra, který je vhodný i pro kalandrování.
COCure technologie na strojích Heidelberg
Jak již bylo řečeno, UV zušlechtění potiskovaného materiálu je při běžném ofsetovém tisku dosažitelné třemi postupy – offline lakováním, inline zpracováním UV barev a UV laku na speciálních typech strojů s UV vybavením nebo inline zpracováním konvenčních barev s primerem (disperzním lakem) v první lakovací jednotce, mezisušicí jednotkou a UV lakem ve druhé lakovací jednotce. Tiskový gigant, společnost Heidelberg, nabízí další možnost realizace lakování. Princip této technologie spočívá ve spojení pozitivních vlastností konvenčních ofsetových barev s možností inline UV lakování bez mezivrstvy primeru. Ke snížení lesku, ke kterému dochází jinak při zušlechtění konvenčních barev s UV lakem, při nasazení hybridních barev nehrozí. Hybridní nebo také CoCure barvy jsou speciální ofsetové barvy, které umožňují zpracování UV laků bez předešlého nánosu primeru, a to postupem „mokrá do mokré“. V principu může být technologií pro tisk hybridními barvami vybaven každý stroj, pokud již disponuje pochromovanými ofsetovými válci, lakovací jednotkou a prodlouženým vykladačem s vybavením pro UV techniku (chlazený vodicí plech pro tiskové archy). Na strojích je však nutné provést nezbytné modifikace. Ty spočívají především v úpravě UV koncového sušicího zařízení v prodlouženém vykladači, modifikaci UV interdeck sušicího zařízení před lakovací jednotkou a temperování barevníků (roztěrů). Kombinací hybridních a UV laků lze dosáhnout zajímavých efektů. Jedním z nich je efektové lakování v podobě „pomerančové kůry“. Právě tento efekt byl poprvé předváděn na ofsetových zařízeních typu Heidelberg Speedmaster. Efektu je dosaženo během jednoho průchodu strojem, tedy systémem inline. Nejprve dochází k vícebarevnému potisku na jednotlivých tiskových věžích. Po nanesení všech hybridních barev dochází k parciálnímu lakování matným, rovněž hybridním lakem. Tento matný lak je nanášen pouze na místa, která ve finále nebudou vykazovat vysoký lesk. Další, tentokrát celoplošné lakování produktu je za použití UV laku. V době tohoto lakování hybridní lak ještě není zaschlý, což znamená, že v místech, kde dojde ke styku obou druhů laků, vznikne vzhledem k jejich vzájemnému odpuzování již uvedený efekt pomerančové kůry.
Laky povzbuzující smyslové vnímání
V tomto případě je řeč o dvou skupinách laků – laky, které svou výrazností umocňují zrakový vjem (metalické, perleťové, svítící laky) či v dobrém slova smyslu vybuzují čichové buňky (vonné laky). U vonných laků se aroma aplikuje do laku (nebo barvy) ve formě mikrokapslí. Jedná se o patentovanou technologii SCENTIFCTM. Tyto mikrokapsle (velikost 1 – 30 μm) z plastu aroma při nanášení od laku či barvy izolují. Aroma v mikrokapslích je ve formě prášku nebo pastovité hmoty. Výrobců mikrokapslí je na trhu dostatek, za nejlepší v této oblasti se na evropském kontinentu považují německé firmy Follmann či Mecos Chemie. Mezi dodavatele surovin do aromatických laků se opět řadí např. společnost SunChemical. K uvolnění aromatu dochází až při mechanickém narušení povrchu zaschlého laku, tedy třením, tlakem či protržením. Uvádí se, že dnes výrobci těchto laků nabízejí okolo 150 různých druhů aromat. Tato aromata imitují jak přírodní vůně (citrusy, jahody, růže, vanilka, skořice apod.), tak konkrétní buď potravinářský výrobek (káva, čokoláda apod.), nebo také velmi často vůni parfému, kde pak tyto produkty slouží pro uživatele jako suché testery. Svítící laky často patří spíše do kategorie barev. Velice efektní záležitostí je sítotisková barva MARA GLOW GW. Barva, kterou na našem trhu nabízí společnost SERVIS CENTRUM, vyznačující se dosvitovým efektem, je nabízena ve dvou variantách délky dosvitu. Barva s krátkým dosvitem je žluto-zelenkavá vlastní barva vhodná jako efektní barva pro tisk na samolepicí materiály nebo štítky pro reklamu či výrobu hraček. Druhá varianta barvy obsahuje pigment s dlouhou svítivostí a při správném zpracování je vhodná pro výrobu výrobků s dlouhým dosvitem, jako jsou označení únikových cest a nebezpečných míst i pro označení přístrojů, armatur a stupnic. Barva s dosvitem je určena pro tisk na samolepicí PVC fólie, neměkčené PVC, polystyren PS, ABS, SAN, akrylové sklo, polykarbonát, lepenku a karton. Obecně mohou barvy s dosvitem absorbovat ultrafialové záření i krátkovlnné záření a to potom po delší dobu vyzařovat jako světlo v oblasti dlouhovlnného záření. Efekt je zřejmý potmě jako svítící štítek nebo svítící efekt. U typu barvy s dlouhotrvajícím dosvitem lze tento efekt libovolně často opakovat. Oba typy barvy vykazují maximum aktivace při osvitu světlem s vlnovou délkou 380 až 400 nm, které je součástí denního i neonového světla. Při správném zpracování a plné hustotě nabití je možné docílit dosvitového efektu s trváním asi 30 minut v případě barvy s krátkým dosvitem a s trváním několika hodin u barev s dlouhým dosvitem.
jž