
Před více než rokem deklarovala společnost ONDRÁŠEK INK-JET SYSTÉM vstup nového hráče na český trh. Firma, která obchoduje s průmyslovým značením již 17 let, zastupovala do roku 2009 pouze značku Imaje. Loni jí přibyla do portfolia i americká Markem. O tom, jak se mění situace na světovém trhu značení, kde působí již třetím rokem tito dva velcí hráči společně, jsme hovořili s jednatelem společnosti Pavlem Ondráškem.
Svět balení: Mohl byste přiblížit současné rozložení sil firem zabývajících se technologiemi označování výrobků v rámci světového trhu?
Pavel Ondrášek: V posledních třech letech došlo podle mého názoru k velkému posunu, který byl charakterizován spojováním či zánikem tradičních značek. V současné době stojí proti sobě dvě silné investiční skupiny, kterými jsou Dover Corporation a Danaher. Jedná se o společnosti, které podnikají v mnoha oblastech průmyslu a obchodu. Jednou z nich je i označování výrobků. V rámci skupiny Dover Corporation se jedná o společnost Markem-Imaje. Ta má v každé kategorii značení, ať už jsou to ink-jet tiskárny, termotransferové tiskárny, lasery nebo tiskárny s vysokým rozlišením jasně definované produkty se stanovenou dlouhodobou strategií. Druhá skupina je v současné době představována společnostmi Videojet a Linx. V portfoliu těchto značek můžeme nalézt velmi podobné produkty ve všech výše popsaných oblastech označování. V některých jsou téměř totožné, přestože se prodávají pod různými značkami, v dalších si navzájem konkurují. Pro dokreslení celkového obrazu na trhu značících technologií lze připomenout firmu Videojet, která koupila anglického výrobce ink-jet tiskáren značky Willet, a tato akvizice v podstatě znamenala ukončení výroby této značky.
SB: Co podle vašeho názoru vedlo ke spojení značek Markem a Imaje?
P. O.: Domnívám se, že investiční společnost Dover Corporation se o zařazení společnosti Markem do svého portfolia rozhodla z důvodů doplnění technologií, které ve své nabídce do té doby neměla nebo které nepatřily k absolutní světové špičce. To byl zřejmě hlavní důvod spojení. Zejména pokud vezmeme na zřetel fakt, že výrobky obou společností si nekonkurují, ale navzájem se vhodně doplňují. Pro dokreslení uvádím, že společnost Markem byla průkopníkem ve vývoji technologií přímého tisku na fólie (tzv. termotransferový tisk), reprezentovaným poslední generací tiskáren SmartDate 5, která našla mnoho následovatelů z řad konkurenčních společností. Patentovaná technologie tisku používající unikátní medium Touch Dry® Hot Melt, využívající pro tisk ve vysokém rozlišení piezoelektrickou technologii, nebyla doposud překonaná ani následovaná konkurencí.
SB: Jaké změny přineslo toto spojení českému trhu?
P. O.: Značka Markem byla v minulosti, jak je odborné veřejnosti známo, zastupována v České a Slovenské republice společností Bottling Printing, která se na rozdíl od naší společnosti specializuje na prodej výrobků od různých výrobců. V mnoha výrobních závodech v České a Slovenské republice pracovaly vedle sebe technologie Markem a Imaje, které byly servisovány dvěma společnostmi. To se změnilo okamžikem vytvoření nové společné firmy Markem-Imaje. Stávajícím majitelům technologií Markem jsme mohli nabídnout veškeré výhody autorizovaného servisu s možností využití naší husté sítě servisních techniků.
SB: Jaké výhody přineslo propojení obou značek uživatelům technologií?
P. O.: Všichni dobře víme, že se vývoj a potřeby uživatelů mění v čase. S odstupem času mohu říci, že díky tomuto spojení je naše společnost schopna nabídnout komplexní řešení potřeb zákazníků v oblasti označování a identifikace výrobků včetně zajištění technické podpory. Hlavní výhodou pro koncového zákazníka je podle mého názoru jistota, že v případě zakoupení technologií Markem-Imaje si pořizuje zaří zení, která byla konstruována pro dlouhodobé nasazení. Získává tak produkt, který je ve své kategorii na technologické špičce s jasně stanovenou dlouhodobou strategií výroby.
SB: O které technologie je podle vašich zkušeností největší zájem a proč?
P. O.: To nelze jednoznačně určit, zájem je dán okamžitou potřebou zákazníka. M-I jako světový lídr neustále inovuje své technologie. Postupně roste jejich podíl u uživatelů, jako je např. Kraft či Nestlé. Důvodem tohoto vývoje jsou jak technické parametry výrobků značky M-I, tak zejména velmi nízké provozní náklady. Ty jsou v současné době vnímány všemi zákazníky jako jeden z nejdůležitějších faktorů promítajících se do nákladů výroby. Při vývoji nových tiskových technologií se společnost Markem- -Imaje spoléhá na svůj technologický tým a vyvíjí vlastní výrobky. Důležitým spojovacím prvkem je síťový software Colos, který v serverových řešeních umožňuje zákazníkovi komplexně ovládat a spravovat chod veškerých produktů M-I z jednoho místa. Pro nadnárodní koncerny, jako jsou Kraft, Nestlé a další, vyvinula společnost spojovací interface, který spolupracuje s ekonomickými informačními systémy SAP.
SB: Jak se změnila pozice firmy Ondrášek na domácích trzích?
P. O.: Do doby propojení značek Markem- -Imaje byla naše společnost obecně vnímána zákazníky i konkurenčními firmami na českém a slovenském trhu jako firma, která se specializuje pouze na dodávky a instalace ink-jet tiskáren. V průběhu posledního roku jsme postoupili na pozici komplexního dodavatele technologií v oblasti značení. To se ukázalo i na nedávném Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kde jsme v rámci doprovodného programu Packaging Live předvedli veškeré produkty z nabídky Markem-Imaje a otevřeli tak další možnosti a směry budoucí spolupráce.
SB: Plánujete v nejbližší době další rozšíření portfolia?
P. O.: M-I je světový lídr na poli technologií pro označování a identifikaci výrobků. Dnes ještě nemohu být konkrétnější, nicméně mohu říci, že rok 2011 bude z hlediska novinek a posílení pozice firmy velmi významný.
Ladislava Caisová
Box:
Ing. Pavel Ondrášek, MBA
je absolventem VŠB-TU Ostrava, obor management, které rozšířil v roce 2006 o titul MBA na Liverpool John Mores University. V rodinné společnosti pracuje posledních 16 let. Od roku 1999 je jednatelem společnosti ONDRÁŠEK INK-JET SYSTÉM, spol. s r. o.