logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • V supermarketech se objevily nové pestrobarevné stojany na Birell Radler Na rychlé uhašení žízně...
  • Agentura BrandMe přepracovává identitu balení ostrovní značky nākd. Agentura BrandMe osvěžila...
  • Velkopopovický Kozel za více než 400 milionů korun inovuje stáčecí linku na vratné lahve Pivovar...
  • Robot Food přejmenoval nápoje FITCH Brew Co. na Here&Now Robot Food vytvořil novou značku...
  • Redukci jednorázových plastů v Česku posvětil i Senát Senátoři dnes schválili zákonnou úpravu...

SB 5/2010 HLAVNÍ TÉMA – OZNAČOVÁNÍ, IDENTIFIKACE: Datová synchronizace ťuká na dveře

1. září 2010
Nezařazené 0
616
SB 5/2010 HLAVNÍ TÉMA – OZNAČOVÁNÍ, IDENTIFIKACE: Datová synchronizace ťuká na dveře

V době překotně se rozvíjejícího globálního obchodu, zejména po intenzivním nástupu asijských zemí a Číny v závěru minulého století, se jednoznačně potvrdila obecná potřeba využití standardů, určitého univerzálního společného obchodního jazyka, který umožňuje dostatečnou efektivitu daných logistických operací. Co je však platná možnost vysoké rychlosti toku informací a optimalizace příslušných toků materiálových, pokud kmenová data příslušející obchodovaným produktům nejsou bez chyb?

Je tedy třeba zabezpečit, aby v procesu využívaná, mezi partnery často vyměňovaná data byla dokonale zabezpečená a perfektní. Řešením může být síť globální datové synchronizace – GDSN (Global Data Synchronization Network), jejímiž základními pilíři jsou:

GDSN standardy
Určují pravidla komunikace ve smyslu výměny jednotlivých zpráv mezi elektronickými katalogy a Globálním registrem, stanovují způsoby identifikace jednotlivých subjektů zapojených do GDSN a definují systém kontrol prováděných s ukládanými daty.

Elektronické katalogy
Datová úložiště, která umožňují uložit kmenová data o kompletních hierarchiích balení a sdílet je se všemi nebo jen s vybranými partnery. Současně zajišťují kontrolu správnosti dat a distribuují kmenová data od dodavatele k odběrateli podle předem definovaných pravidel ve standardizovaném formátu.

Globální registr
Celosvětový vyhledávač, katalog, který uchovává základní informace o zdroji kmenových dat, o vlastnících dat, o cílovém trhu, pro který jsou data určena, a zajišťuje následnou vazbu při synchronizaci mezi elektronickými katalogy obchodních partnerů.

GPC (Global Product Clasification), globální klasifikace produktů
Jednotná celosvětová klasifikace produktů, kterou spravuje GS1 a která vznikla ve spolupráci s firmou ACNielsen. Tato klasifikace představuje logický rámec členění výrobků pro dodavatele i odběratele a zlepšuje tak přesnost a integritu, zrychluje schopnost dodavatelského řetězce reagovat na spotřebitelské požadavky a přispívá k překonávání jazykových bariér.

DQF (Data Quality Framework), metodika kvality dat
Definuje ve firmě celý proces péče o kmenová data a jejich kvalitu.
Termín „kvalitní kmenová data“ v systému datové synchronizace znamená, že příslušná data o konkrétním výrobku jsou kompletní, konzistentní, přesná, dodaná včas a založená na standardech.

Jak systém GDSN funguje?
Základní funkcionalitu řešení GDSN je možné rozdělit do pěti kroků a vysvětlit ji s využitím výše uvedeného procesního schématu.
1. Vkládání dat – dodavatel si zvolí svůj zdrojový elektronický katalog, který slouží jako jeho vstupní bod do sítě globální datové synchronizace. Přestože je v současné době celosvětová síť složena ze 27 certifikovaných elektronických katalogů, má většinou firma, která se do této sítě zapojila, přístup do pouze jediného z nich. Při případném spuštění datové synchronizace na novém trhu dojde pouze k doplnění popisů zboží pro příslušný jazyk a k úpravě národních specifik, jako je například daň z přidané hodnoty. Zbývající hodnoty jsou již v elektronickém katalogu pro dané zboží k dispozici. Důležitou funkcionalitou elektronického katalogu je celá řada validací při vstupu dat do katalogu, například kontrola rozměrů a hmotností v rámci hierarchie balení. Elektronický katalog rovněž neumožní zveřejnit kmenová data o výrobku, který nemá vyplněny všechny povinné atributy. Propracovaný systém kontrol je tak zárukou vysoké kvality dat pro všechny zainteresované partnery. Výhodou datové synchronizace je též možnost zveřejnění dat pouze pro určité obchodní partnery včetně určení časového omezení platnosti dat.
2. Registrace dat – po uložení kmenových dat do zdrojového katalogu je sedm atributů zaregistrováno do Globálního registru, který představuje centrální vyhledávač v síti GDSN. Jedná se o GLN (Global Location Number), globální lokalizační číslo zdrojového katalogu, kde jsou uložena kompletní kmenová data o výrobku, GLN vlastníka položky, GTIN (Global Trade Item Number), globální číslo obchodní položky v katalogu, standardně označený cílový trh, pro který je daná položka určena, a kód GPC. Další do Globálního registru vloženou položkou je statut výrobku indikující, že je tento produkt registrován, čeká na smazání nebo je vyřazen. Poslední atribut se týká časové platnosti daného stavu, tj. odkdy je záznam platný nebo kdy bude smazán.
3. Požadavek na vyhledání dat – po ukončení obchodního jednání může odběratel s využitím Globálního registru ihned přes svůj elektronický katalog vyhledat výrobky, na kterých se s dodavatelem domluvil. Všechny požadované výrobky si označí a Globální registr předá požadavek na stažení dat na příslušný zdrojový katalog, který zajistí přeposlání všech atributů vztažených k výrobku odběrateli.
4. Zaslání dat – v případě, že dodavatel zveřejnil data pro daný trh, dojde při obdržení požadavku z Globálního registru na zdrojový elektronický katalog k jejich předání odběrateli současně se synchronizačním procesem spočívajícím v detailní kontrole datové shody.
5. Potvrzení či zamítnutí dat – v tomto procesu existují dvě úrovně potvrzení nebo zamítnutí. Na straně cílového katalogu je reakce generována automaticky. Odběratel následně fyzicky potvrdí nebo zamítne obdržená data včetně možnosti popsat důvod zamítnutí. V případě, že dojde k opravě dat ve zdrojovém katalogu, jsou upravená data automaticky přenesena straně, která si je již stáhla. Odběratel je schopen přes svůj elektronický katalog informovat dodavatele o vyřazení položky.

Základní přínosy datové synchronizace
Zavedení datové synchronizace přináší partnerům následující výhody:

  • Unifikace procesu zalistování a datové struktury.
  • Nižší náklady na správu kmenových dat.
  • Vysoká rychlost aktualizace a konzistentnost kmenových dat v celé hierarchii balení.
  • Validace kmenových dat před odesláním.
  • Existence jediného místa vstupu pro jednorázové zveřejnění kmenových dat.
  • Kontrola unikátnosti každé položky.
  • Nižší četnost chybových EDI zpráv.
  • Vyšší rychlost uvádění výrobků na trh.
  • Snížení objemu skladových zásob a zlepšení dostupnosti zboží.
  • Rychlejší a snazší propagace.
  • Zajištění globální viditelnosti zboží pro ostatní odběratele.
  • Prohloubení spolupráce mezi partnery.
  • Zvýšení produktivity práce zaměstnanců.
  • Optimalizace procesů – nákup, prodej, logistika, skladování atd.

 

Karel Černý,
produktový manažer GDS, GS1Servis.cz

Box 1:
GDSN
Globální datová synchronizace je proces sdílení kmenových dat umožněný sítí nezávislých certifikovaných elektronických katalogů propojených přes Globální registr, centrální vyhledávač, který spravuje organizace GS1.

Box 2:
Definice kmenových dat

Kmenová data jsou základní, dlouhodobě platné informace o produktech a obchodních partnerech, nutné k zajištění hladkého průběhu obchodních transakcí. Typickými příklady kmenových dat jsou název produktu, GTIN, základní rozměry, hmotnosti, počet kusů v balení, identifikace v hierarchii balení apod.

Box 3:
GS1 Datapool.cz
Elektronický katalog, dostupný na adrese www. gs1datapool.cz, kterým GS1 Czech Republic zpřístupňuje využívání výhod datové synchronizace. Aktuálně se jedná o službu na úrovni kmenových dat, výhledově se předpokládá rozšíření této služby o možnost synchronizace cen a médií.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022 Přední výrobce samolepicích etiket S&K LABEL obdržel toto ocenění jako první polygrafická společnost v České republice a sklízí tak uznání nejen za kvalitu produkce, ale přesvědčil i v oblasti řízení, strategie a naplňování vizí. Globální program Best Managed Companies vytvořený mezinárodní společností Deloitte podporuje rozvoj podnikání […]

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu ALL4PACK Emballage Paris 2022 je již nepostradatelnou mezinárodní obchodní akcí na konci roku. Je přední výstavou pro oblast balení a intralogistická řešení, která pokrývají celou výrobní linku, včetně strojů. Cílem veletrhu je být zdrojem inspirace a podpořit všechny hráče v odvětví tváří v […]

Durst Tau – etikety digitálně

Durst Tau – etikety digitálně Etikety a flexibilní obaly se většinou tisknou na konvenčních technologiích, trh však v této oblasti stále roste a zvyšuje se i podíl digitálního tisku a inkjetu obzvlášť. Inkjetový tisk eliminuje nákladnou a časově náročnou předtiskovou přípravu nutnou u tradičních technologií. Díky tomu si lépe poradí nejen se zmenšujícími se objemy jednotlivých […]

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required