Ve spotřebě nápojových plechovek sice zatím nedoháníme tradiční „státy plechu“, jako je např. USA, přesto jejich obliba zvláště u mladé generace stoupá. Bohužel zatím dodavatelé a výrobci na českém trhu ke své škodě zůstávají u poněkud fádních forem grafického designu. To však zdaleka neplatí o světě kolem nás. A sledujeme-li možnosti designu kovových obalů na nápoje, máme se v blízké budoucnosti na co těšit.
Nápojové plechovky jsou vyráběny z hliníku nebo z oceli (bílého plechu). Vyrábějí se dvoudílné či třídílné. Hlavní výhodou těchto obalů je použitý materiál. Žádný jiný typ materiálu kromě plechu není schopen poskytnout produktu 100% bariéru. Další výhodou je logisticky příznivý tvar obalu. Průřez kruhu je hned po čtvercových či obdélníkových obalech při ložení na paletě druhým nejpříznivějším tvarem vůbec. Na druhou stranu je pravda, že podobně jako tvar většiny nápojových kartonů se i tento tvar stal pro designové kreativce poněkud limitujícím. A opět paralelní srovnání s nápojovými kartony. I zde slouží pro zvýraznění designu především grafika ve spojení s kvalitním potiskem. I když u obou typů obalů existují i různé konstrukční varianty (např. vedle klasického tvaru plechovky se setkáváme i se zdařilými imitacemi tvaru skleněných láhví z plechu), přesto je ve většině případů pro design určující kvalita grafického zpracování. Možností, jak potiskovat či jinak dekorovat plechovku, aby byla od konkurence výrazně odlišná, je mnoho. Nutno podotknout, že všechny tyto možnosti dnešní výrobci plechovek využívají. Zároveň spotřebiteli dokazují, že i přes hi-tech kvalitu vývoj a technické možnosti grafického designu stále ještě nejsou u konce.
Když plechovka svítí
Pro zvýraznění se dnešní plechovky potiskují většinou vícebarevně (často pěti- či šestibarevně, ale i vícebarevně). Potiskovat lze nepřímým tiskem z výšky (formu tvoří fotopolymer na hliníkové podložce), sítotiskem, tamponovým tiskem či digitálně. Lze se setkat i fotorealistickým potiskem hlubotiskem. Zde se však jedná o potištěnou a na plechovku následně laminovanou vrstvu. Populární je i embossing. Právě ražbou lze docílit trojrozměrných efektů na plášti plechovky a tím ji opět zatraktivnit pro spotřebitele. Další z novinek je teplotně citlivá plechovka. Jedná se o speciální tiskařskou barvu, která signalizuje teplotu nápoje. Jakmile obsah dosáhne perfektní teploty, potisk změní barvu, což pro spotřebitele signalizuje čas optimální konzumace nápoje. Zpestřením jsou dnešní laky a potisky, které mění svoji barvu. Nové tiskařské technologie také používají fluorescenční barvy, které ve světle na diskotéce třpytivě září. Před několika lety vzbudila společnost Ball Packaging Europe právě takovýmto typem plechovky velký ohlas. Lumininiscenční nápojová plechovka, která využívá kombinaci dvou typů tiskových technik, ve tmě září jako ohňostroj. Jedná se o velice výrazný marketingový prvek cílově zaměřený opět spíše na mladší generaci.
Společnost Ball patří k designově nejvýraznějším výrobcům nápojových prvků vůbec. Vedle často až desetibarevných potisků (těla plechovek včetně komplikovaného tisku uzávěru) s lakem či embossingem je Ball i průkopníkem potisku digitálním tiskem. Technologii potisku plechovek digitálním tiskem vyvíjel Ball ve spolupráci s britskou firmou Tonejet. První tiskový digitální stroj, který byl instalován do stávající výrobní linky v Haßlochu v Německu byl uveden do provozu v roce 2009. Díky této nové digitální technologii od Tonejet je Ball schopen potisknout jakékoli plechovky s jakýmkoli grafickým návrhem v rekordně krátkých časech.
Dalším designově výrazným počinem od společnosti Ball jsou plechovky s vícebarevným potiskem a grafikou stylizující otevírací zip.
Rexam sází na nové kategorie nápojů
Společnost Rexam patří společně s Ball Packaging Europe a Crown k největším producentům nápojového plechu vůbec. I zde se můžeme setkat s efektovými potisky i výrazným tvarem (láhev Fusion). Vedle výrazného designu na stávající produkty se firma snaží oslovit i nové typy zákazníků. Úspěšně tedy rozšiřuje či buduje nové oblasti využití nápojového plechu. Takovým sortimentem v oblasti plnění se stává v poslední době víno. Štíhlý typ 200- či 250ml plechovek na víno červené i bílé se začíná objevovat i na našem trhu. Tento typ balení je ideální na hudební festivaly či velké sportovní a kulturní akce pro spotřebitele, kteří víno upřednostňují před pivem.
Další novou kategorií v oblasti nápojového sortimentu se stává mléko a mléčné produkty, včetně kombinace s kávou či džusy a vitaminové soft drinky. Samozřejmě že objemově nejširší nabídku pokrývají standardní sortimenty, tedy především pivo a limonády. Pro tento sortiment jsou vyráběny buď standardní plechovky o objemech 237 – 568 ml, či další typy plechovek (Slim, Sleek, Monster, King či láhve Fusion) jiných tvarů a objemů. Ale i pro tento tradiční sortiment nabízí Rexam další novinky. Očekávaným novým typem plechovky na letošní léto byl obal o objemu 33 cl pro pivovar Carlsberg (produkt Somersby Apple Cider). Limitovaná série se vyznačuje vícebarevným potiskem s převažujícími odstíny zelené barvy. Potisk je realizován termobarvami, které jsou citlivé na teplo. Dánové tedy na rozdíl od Čechů nepotřebují na optimální teplotu chladit pivo na u nás pověstném sedmém schodě. Stačí použít klasickou lednici – a kdy je teplota optimální, napoví potisk…
Crown rozhodně nezůstává pozadu
Crown Holdings, Inc. patří rovněž k nejvýraznějším producentům na světovém trhu, a to nejen do objemu své produkce, ale i velkou variabilitou v nabídce svých produktů. Plechovky reagující na teplo nabízí tedy i Crown. V Severní Americe byla tato společnost dokonce první, která je v roce 2005 použila. Plechovky s termobarvami od Crown používá i Molson Canada. Výrazným prvkem grafiky je stylizace horského štítu. Pokud má nápoj v plechovce správnou teplotu (6 – 8 oC) je štít bezbarvý nebo spíše bílošedý. Ideou návrháře bylo vyjádření sloganu „chladné jako horský masiv v zimě“. Při změně teploty dochází i ke změně barvy, hory na plechovce dostanou sytě modrý odstín.
Čistý a v pozitivním smyslu jednodušší typ designu použila firma již několikrát, ať u klasických či slim plechovek. Jedním z těchto počinů byly i slim plechovky o objemu 150 – 250 ml na dietní Coca- -Colu. Limitovaná série nápojů se vyznačovala vzhledem k ostatním firemním produktům velmi nezvyklým designem – na světlém podkladu vyvedenou grafikou v jemných pastelových barvách. Jemné barvy na bílém podkladu ve spojení s dětsky hravým designem firma použila i u série ovocných nápojů Sparkling.
V Asii se těší oblibě plechovky Daiwa i KJCF
V Dubaji se na konci roku 2009 konal Canmaker Summit, kde bronzovou cenu získala třídílná plechovka na kávu Starbucks. Výrobcem těchto plechových dóz je japonská společnost Daiwa Can. Vedle dóz dělá i nápojové plechovky. Tyto plechovky mají excelentní více
barevné potisky. Široká možnost tónování s minimálním nárůstem tiskového bodu je umožněna použitím hlubotiskové techniky. Pochopitelně se nejedná o přímý potisk. Pomocí preprint technologie je vícebarevným hlubotiskem potištěna fólie, ta je pak následně laminována na plechovku. V tomto případě se tedy nejedná o přímou dekoraci potiskem, ale spíše o velice dokonalé etiketování.
K dalším lídrům na asijském trhu patří společnost Kian Joo Can Factory Berhad (KJCF) z Malajsie. Vedle hliníkových nápojových plechovek vyrábí i obal z vlnité lepenky či PET. K novinkám tohoto výrobce patří plechovka typu Neck Down-Size. Jako první svého druhu na světě má průměr na uzávěru 200mm a průměr těla plechovky 211mm. Vyrábí se pro objemy 330 ml a 250 ml.
Jana Žižková