
Z materiálů firmy Amcor Flexible
Britský časopis Grocer, zaměřený na obchod s potravinami, vybral v roce 2009 jako největší inovaci 20. století plechovku. Co se týče trvanlivosti obalu a ochrany výrobku, zůstává plechový obal stále v kurzu. Je ovšem neustále kritizován pro nesnadné otevírání, značnou hmotnost a kromě toho i pro omezené možnosti designu. Na začátku 80. let minulého století uvedla firma Amcor Flexible na trh nový typ uzávěru plechovek, tzv. peel-off membránu. Pod značkou Alufix je vyráběna dodnes a díky postupným inovacím udržuje krok se stále náročnějšími požadavky na obaly potravin.
Snadné nebo naopak obtížné otevírání obalu hraje významnou roli při přijetí výrobku spotřebitelem. Nejsou to jen senioři, kteří chtějí dostat obsah konzervy ven snadno, rychle a bez zašpinění dalších kuchyňských nástrojů, potažmo kuchyně. Průzkumy trhů a spotřebitelské studie ukázaly, že tradiční ring-pull víčka často představují nepříjemný problém, především pro děti a seniory, ale nejen pro ně. Při otevírání je třeba vyvinout určitou sílu a ostré okraje plechovky mohou být nebezpečné pro ty, kteří musí s víčkem „bojovat“. Podle studií prováděných v rozmezí let 1999 – 2003 společnostmi BAGSO a Meyer-Hentschel 25 % seniorů z dotazovaného vzorku zaznamenalo obtíže při otevírání konzervy a podle 40 % vyžadovalo její otevření příliš velkou sílu.
Permanentní inovace
Společnost Amcor zaměřila na vývoj hliníkové membrány, která pro své otevření vyžaduje přibližně poloviční sílu než klasické ring-pull víčko, při zachování těsnících vlastností. Nový uzávěr přináší i širší možnosti pro design a propagaci značky. Membrána může být embosována, potištěna podle požadavků výrobce, ale její nový vzhled přitahuje pozornost i v případě, že není nijak upravena. Za zmínku stojí hmotnost víčka. Je o 70 % lehčí než běžné ring-pull víčko.
Membrána se mezitím stala známější i mezi spotřebiteli a podle novější studie (Böttcher, Francie květen 2010, 200 respondentů) 83 % lidí z dotazovaného vzorku uvedlo, že upřednostňují peel-off membránu před ring-pull víčkem právě pro snazší otevírání. Navíc 76 % respondentů potvrdilo, že by byli ochotni změnit kvůli typu uzávěru značku výrobku.
Peel-off membrána je jen jednou z řady inovací. Loni Amcor uvedl ve spolupráci s evropským zpracovatelem zeleniny na trh nový patentovaný uzávěr určený pro autokláv. Díky speciálně tvarovanému prstenci dokáže víčko „absorbovat“ přetlak, který může vzniknout během sterilizace.
gk