Přeprava nadrozměrného nákladu se od běžných přeprav liší v mnoha faktorech. Rozdíly můžeme vidět nejen v použití speciální techniky, v uložení a upevnění nákladu, ale také v nutnosti technického doprovodu, odlišných tras a časových termínů pro uskutečnění přepravy. Navíc nesmějí chybět příslušná povolení a rozhodnutí.
Zákazník by měl znát všechny alternativy
Nadrozměrný nebo také nadměrný náklad je možné přepravovat po silnici, železnici, řece i po moři. Odborníci na tuto problematiku upozorňují, že záleží na rentabilitě konkrétního typu, na možnostech každé konkrétní přepravy a na dostupnosti destinací.
„Náklad, který je přepravitelný po silnici, nemusí být vhodný pro přepravu po železnici. Každá přeprava je jinak časově a především finančně náročná,“ upozorňuje Aleš Havlásek, manažer dopravy společnosti NOSRETI, a podotýká, že v některých případech je možné využít kombinované dopravy. „Není ničím neobvyklým, když hřídel vyrobená ve Vítkovicích je naší technikou přepravena do Mělníka, kde se naloží na člun a pokračuje po řece do Hamburku, odkud námořní lodí pokračuje třeba do Šanghaje.“
V tomto článku se budeme zabývat přepravou nadrozměrných nákladů po silnici. Každá poptávka po nadrozměrné přepravě je zpracována obchodním zástupcem, který již v první fázi konzultuje možnost přepravy nákladu s trasovacím oddělením. Následně dochází k návrhu způsobu uložení a zvolí se nejvhodnější technika. Poté je navržena nejvhodnější trasa umožňující cenově a časově nejvhodnější způsob přepravy. Cenová kalkulace je nakonec předložená zákazníkovi.
„Ceny nabízené naší společností jsou ,all in‘. To znamená, že obsahují veškeré platby a vícenáklady, které u přepravy mohou vzniknout. U složitých relací předchází předložení ceny také prověrka zamýšlené trasy nebo jednání s konstruktéry nad výkresem či plánem výrobku. Zákazníka musíme upozornit na možné způsoby uložení, dělení a podobně,“ vysvětluje Aleš Havlásek. „Pokud naše cena uspěje v tvrdém konkurenčním boji, řešíme již konkrétní objednávku zákazníka. Musíme včas zajistit veškeré legislativní úkony, rezervovat techniku, dohodnout přesné termíny nakládek a vykládek a ověřit sjízdnost trasy. Postupem doby se veškeré úkony v dopravě zrychlují. Stejně jako celý svět doslova pulzuje v hektickém rytmu, je také doprava nadměrných nákladů často záležitostí hodin a dnů, nikoli týdnů nebo měsíců, jako tomu bylo ještě před deseti lety.“
Náklad musí být bezpečně uložen a upevněn
Co všechno je nutné z hlediska předpisů ještě před zahájením přepravy zajistit? Jedná se o potřebná povolení, souhlasy majetkových správců nebo například vyjádření příslušných orgánů a institucí. Zajistit musíte asistence třetích organizací, kterými mohou být energetické a telekomunikační firmy zabezpečující demontáže nadzemních vedení, dráhy zajišťující výluky na kříženích s železničními tratěmi nebo například povolat k asistenci Policii ČR.
Trasa musí v každém případě odpovídat stavu silnic a dálnic v dané destinaci. Hodnotí se stav mostů, v úvahu je potřeba vzít omezení z hlediska délky, šířky, výšky a celkové hmotnosti soupravy.
Pro upevnění nákladu na vozidle slouží kromě klasických vázacích popruhů (textilních kurtů) také řetězové upínací prostředky různého provedení a pevnosti. Používají se i speciální klanicové přípravky, podkladové hranoly, fošny, desky, protiskluzové podložky či zakrývací plachty.
„Stejně jako pro ostatní dopravce představuje rovněž pro nás základ striktní dodržování předepsané legislativy, kterou je nutné dodržet při zajištění a hlavně při bezpečném upevnění nákladu. K tomu využíváme také dlouholetých zkušeností a znalostí našich techniků,“ zdůrazňuje Aleš Havlásek a upozorňuje, že ve všech fázích přepravy nadrozměrného nákladu musí všichni zúčastnění (vedení společnosti, obchodní zástupci, specialisté trasování, řidiči, doprovodní technici a další zainteresovaní) počítat s mnoha omezeními. Od možných dodatečných změn rozměrů nákladu přes posuny termínů, změny stanovených tras, změny konkrétních lokalit pro dodání zboží až po nenadálé klimatické změny.
Zkušenosti se vždycky hodí
Existuje v přepravě nadrozměrných nákladů obecný postup, nebo je každá zakázka originál, který je nutné řešit pouze podle konkrétní povahy nákladu? Společnosti, jako je například NOSRETI, čerpají z padesátileté historie, ze zkušeností a z dovedností týmu zaměstnanců. Za tuto dobu si již vypracovaly určité obecně platné a opakující se postupy a vytvořily vlastní nenahraditelné firemní databáze podjezdných výšek, projetých tras, omezujících míst v ČR, ale i v zahraničí, databáze vyřízených povolení, databáze vlastních partnerů, zákazníků a dodavatelů. Díky tomu dokážou aplikovat dřívější poznatky na nové zakázky. Přesto se mnohdy objeví zcela nové konkrétní problémy, které je třeba řešit. Například přepravit samici žirafy mezi zoologickými zahradami nebo posunout o několik desítek metrů hotovou stavbu domu. To všechno jsou originální přepravy, které mnoho společného na první pohled nemají.
Doprovody nadrozměrných nákladů
Rostislav Plachý, bývalý policejní rada Policejního prezidia České republiky, upozorňuje, že ze zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, vyplývá pro orgány Policie ČR mimo jiné úkol dohledu na bezpečnost silničního provozu a spolupůsobení při jeho řízení. S tím souvisí i povinnost pro dopravní policii provádět v rámci výkonu služby doprovody zvlášť těžkých nebo nadrozměrných nákladů nebo vozidel, jejichž rozměry nebo hmotnost přesahují zákonem stanovené míry, a to zejména v případech, kdy by jízda s tímto nákladem či vozidlem mohla negativně ovlivnit bezpečnost a plynulost silničního provozu.
„Současně jsou tyto doprovody realizovány v souladu s příslušnými ustanoveními § 25 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů,“ podotýká Rostislav Plachý. „Bezpečnostní jištění výše uvedených doprovodů je prováděno rovněž v souladu s pokynem ředitele služby dopravní policie Policejního prezidia ČR č. 8 ze dne 27. dubna 2010. Z uvedeného pokynu je zřejmé, které přepravy Policie ČR bude doprovázet a které ne.“
Každá jednotlivá žádost o doprovod policie je posuzována v souladu s tímto pokynem na Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR odpovědným pracovníkem, často i na základě dohody s jednotlivými vedoucími skupin silničního dohledu Policie ČR příslušné správy kraje. Pracovníci Ředitelství služby dopravní policie podrobně studují každou žádost o provedení doprovodu nadrozměrných nákladů a v rámci vypracování stanovisek k těmto přepravám sami omezují činnost hlídek Policie ČR při těchto přepravách. Ve svých sděleních uvádějí, aby přeprava byla vykonána se zvýšeným počtem doprovodných vozidel vybavených výstražný
m světlem oranžové barvy bez doprovodu vozidly Policie ČR. Například za období leden – duben 2008 bylo z 54 žádostí o doprovod nadrozměrné přepravy realizováno hlídkami Policie ČR 35 přeprav. Posouzení možných případů omezení bezpečnosti nebo plynulosti silničního provozu provádějí rovněž jednotlivé územní dopravní inspektoráty Policie ČR (též územní odbory dopravní policie a ředitelství služby dopravní policie podle přejezdu území republiky s nadměrným nákladem) na žádost orgánu, který vydává svým rozhodnutím povolení k přepravě.
„Policie ČR musela být například přítomna u přeprav generátoru pro tepelnou elektrárnu Tušimice (15. 3. 2008 a následně v roce 2010). Po silnicích Severočeského kraje se tehdy pohybovala dosud nejtěžší a nejdelší souprava nadrozměrného nákladu (hmotnost 420 t a délka 89 m). Tuto soupravu doprovázely dvě hlídky SSD Policie ČR správy Severočeského kraje. Pouze jejich přítomnost zajistila nenarušenou přepravu na trase Lovosice – Tušimice,“ vzpomíná Rostislav Plachý.
Doprovázejí se jen nejproblémovější přepravy
Pověření policisté ředitelství služby dopravní policie v současné době dbají důsledně na to, aby Policií ČR byly doprovázeny skutečně ty nejproblémovější přepravy nadrozměrných nákladů. Z celkového počtu předkládaných přeprav pracovníky odboru pozemních komunikací Ministerstva dopravy ČR policisté ŘSDP PP ČR u jedné třetiny z nich vydávají stanovisko, že budou prováděny bez doprovodu Policie ČR. Rostislav Plachý upozorňuje na skutečnost, že jejich rozhodování je ohraničeno rozměry a hmotnostmi nákladu stanovenými v metodickém pokynu ředitele služby dopravní policie č. 8/2010, kterým se sjednocuje postup policistů služby dopravní policie Policie České republiky při zajišťování doprovodů civilních vozidel přepravujících nadrozměrné náklady po pozemních komunikacích České republiky.
Neúčast Policie ČR při doprovodu nadrozměrných nákladů by bezpochyby vyvolala rovněž nutnost okamžité úpravy obecně závazných právních předpisů, kterými by pracovníci doprovodných vozidel nabyli některá oprávnění tak, aby zejména:
-
mohli řídit a regulovat silniční provoz,
-
byli oprávněni zastavovat vozidla,
-
mohla být vybavena jejich vozidla modrými majáky.
Jedná se zejména o úpravu následujících právních předpisů:
a) zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů,
b) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (zejména § 41 a § 42),
c) nařízení vlády č. 110/2001 Sb., kterým se stanoví další vozidla, která mohou být vybavena zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním výstražným světlem modré barvy,
d) vyhláška č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.
„Prosadit tyto změny do obecně závazných právních norem by však bylo časově nesmírně náročné. Navíc požadovaný výsledek by pravděpodobně nebyl efektivní,“ tvrdí na závěr Rostislav Plachý.
Václav Podstawka
Box 1:
Jak lze definovat nadrozměrný náklad?
Nadrozměrným nákladem lze nazvat jakékoli zboží (polotovar, hotový výrobek, stroj nebo jeho část apod.) přepravované po silnici, železnici, řece, moři (či kombinací těchto přeprav), které svými parametry (rozměry a hmotností) překračuje limity běžného nákladu. U silniční dopravy jsou limity stanoveny vyhláškou č. 341/2002 Sb., která určuje rozměry vozidel takto: šířka 2,55 m, výška 4 m, délka 16,5 m u návěsu a 18 m u přívěsu, hmotnost 48 t. Pokud po naložení nákladu na přepravní techniku nedojde k překročení některého z limitních rozměrů, nelze hovořit o nadrozměrné přepravě ani o nadrozměrném nákladu. Může se však stát, že díky speciální technice (hlubinné návěsy, jumbo soupravy, teleskopy apod.) je náklad na „běžné“ technice nadrozměrný, ale na speciální technice je stále pod limitními parametry.
Box 2:
Doprovody v ČR jsou zatím zdarma
„Dopravní policisté Policie ČR zajišťují doprovody přeprav nadrozměrných nákladů soukromým subjektům na rozdíl od policistů jiných států v rámci své činnosti bez finanční úhrady. S ohledem na omezený rozpočet Policie ČR a na současnou ekonomickou situaci Ministerstva vnitra ČR má Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR zájem na vytvoření podmínek k realizaci zpoplatnění doprovodů nadrozměrných nákladů i v České republice,“ tvrdí Rostislav Plachý.