
Polyetylen a polyuretan jsou dvě hlavní látky, které slouží k výrobě plastových obalů nabízených společností Sealed Air k účelům ochranného balení. Využívány jsou dále též polyamidy (konkrétně jako příměsi), zatímco s polystyrenem firma nepracuje. Když jsme se při rozhovoru s představitelem firmy Sealed Air v České republice Milanem Václavíkem zeptali, koho považuje na českém trhu za největšího konkurenta, odpověděl téměř bez váhání, že První obalovou společnost. Její ředitel a jednatel Martin Mecera také přispěl do diskuse o přepravním balení.
„Plast je při transportu různých produktů výhodnější než dřevo, sklo, papír či textil – lépe se s ním manipuluje, déle vydrží a v případě těch prvních dvou materiálů je i lehčí. Příslušný předmět se navíc rychleji zabalí a je také vhodněji chráněn proti poškození, nemluvě o tom, že jeho výroba je ekologičtější a energeticky méně náročná než třeba dřevěných či papírových obalů,“ vyjmenovává všechna pozitiva Milan Václavík, který pracuje na pozici regional sales manager. „Celkově se dá říci, že plast obsahují všechny námi nabízené obaly, i když některé jen částečně,“ dodává. Jediným nedostatkem tohoto materiálu je skutečnost, že se po použití déle rozkládá v přírodě. V této souvislosti však podotýká, že jej lze dobře recyklovat, což ostatně dělá i firma Sealed Air. Zajímalo nás, pro který druh dopravy jsou plastové obaly nejvhodnější. „Především pro lodní přepravu, kde je největším problémem dlouhodobá vlhkost, která působí negativně na dřevěné a papírové obaly,“ říká Milan Václavík a hned dodává, že plast lze samozřejmě velmi dobře použít i pro transport po silnici a železnici nebo vzduchem.
Obalové materiály z mezinárodních zdrojů
Produkty Sealed Air se dají ve většině případů charakterizovat jako „vnitřní“ ochrana baleného produktu, jelikož mají příslušný výrobek ochránit a zpevnit fixací, čímž učiní stabilnějším také obal „vnější“ (třeba papírovou krabici), v němž nakonec produkt obdrží zákazník.
Obaly nabízené společností (typickým příkladem je bublinková fólie AirCap, kterou Sealed Air vymyslel a začal vyrábět jako první, do níž se ukládají knihy nebo CD a DVD, ale i třeba různé součástky) se do Česka dovážejí zejména z Německa a Polska, kde má americká „matka“ továrny (a v druhé z obou jmenovaných států také sklad pro celou střední a východní Evropu). Část z nich se vyrábí i v dalších evropských zemích – v Itálii, Francii a Nizozemsku – nebo v Číně a Spojených státech.
Milan Václavík v této souvislosti doplňuje, že obaly Sealed Air se k nám přepravují výlučně v rozloženém stavu. Jde obvykle jen o polotovary, jinými slovy výrobky, které nejsou ještě připravené k okamžitému použití.
Čeští zákazníci hledí často na cenu, ne na kvalitu
Obrátíme-li nyní pozornost na zákazníky společnosti, k těm nejvýznamnějším patří český potravinářský průmysl. Obaly na jeho výrobky (zejména maso a sýry) tvoří přibližně 50 % celkových tržeb firmy. Dalšími sektory, kterým Sealed Air ve velké míře dodává obaly, jsou pak strojírenství (kam patří například součástky na auta a trolejbusy nebo i celé turbíny a kompresory), průmysl počítačový nebo sklářský a také nejrůznější logistické firmy (konkrétně DHL a Lagermax).
„Pro zdejší odběratele našich výrobků, ale nejen našich, je bohužel rozhodující především jejich cena, nikoliv skutečný obalový výkon, tj. například odolnost vůči poškození, velikost balení, skladovatelnost, manipulace či pracnost,“ postěžoval si Milan Václavík a dodal: „Tuzemské firmy prostě tlačí náklady na produkci svých výrobků včetně balení výrazně dolů. Příslušné obaly se však tím pádem dostávají z hlediska své bezpečnosti tak říkajíc na hranu své spolehlivosti.“
Současně však uznává, že obaly jeho firmy jsou spíše dražší než levnější (a také výrobky, pro které jsou určeny, bývají ve vyšší než průměrné cenové hladině). Jsou ovšem z velmi kvalitního materiálu, což má za následek snižování poškození při transportu a to sekundárně přináší pro koncového uživatele nižší náklady. „Z našich bublinkových fólií Air Cap například uniká jen minimální množství vzduchu, tudíž si dlouhodobě zachovávají obalový výkon a funkčnost,“ uvádí jako příklad.
Přibývá vícecestných obalů na úkor jednorázových
První obalová společnost, podobně jako Sealed Air, pracuje především s plastem: „Je vyráběn konkrétně na bázi polyetylenu nebo polypropylenu a používáme jej například k balení automobilových součástek,“ vysvětluje její výrobní ředitel a zároveň i jednatel Martin Mecera.
Polyetylen coby vstupní surovinu dodává příslušný mateřský podnik, kterým je americká firma Pregis. Vyrábí jej ve svých továrnách po celé Evropě, konkrétně například v Británii a Německu nebo v Maďarsku, Polsku a Rumunsku. Polypropylenová báze se pak kupuje v podobě desek od dodavatelů jak z České republiky, tak ze zahraničí.
Plastový obal, jak výše uvedl již Milan Václavík, je tím nejlepším pro výrobky, které se přepravují loděmi. Společnost Martina Mecery dokonce vyrábí z fólií obal zvaný Aluthen, který v maximální míře brání pronikání nejen vlhka, ale i soli, a to jak přímo z mořské vody, tak ze vzduchu nad oceány.
V roce 2007 řekl v rozhovoru pro Svět balení tehdejší jednatel firmy Jaroslav Kubeš v souvislosti s balením automobilových součástek, že „hlavním trendem v používaných materiálech se stala náhrada ocelových přepravních palet plastovými“. Současně ale dodal, že „v posledním roce jsou opět slyšet v českém automobilovém průmyslu otázky, proč vlastně nastal tak velký odklon od ocelových přepravních obalů, které měly řadu výhod“. Jaká je tedy situace o tři roky později?
Martin Mecera se dnes staví za plast. Jeho výhodou, jak říká, není zdaleka jen všeobecně uznávaná nízká hmotnost, ale třeba i jednodušší skladování. Takovýto obal se může „točit“, jinými slovy složit do desek a poslat zpět odesílateli, nehledě k tomu, že kovový je také dražší vyrobit, i když na druhé straně je odolnější vůči nárazu než plastový.
Hovoříme-li o vícecestných přepravních obalech, je třeba uvést, že přibližně 60 % těch, se kterými pracuje První obalová společnost, je vratných a jen zbývajících 40 % jednorázových. „Poměr mezi oběma těmito typy se navíc neustále mění ve prospěch prvně jmenovaných,“ dodává ředitel.
Plast je lehčí než kov a odolnější než dřevo
Také Martin Mecera podobně jako jeho kolega ze společnosti Sealed Air uznává, že proti plastu hovoří hledisko ekologické. Proto jej v některých případech firma nahrazuje dřevem, i když je těžší. Dřevo (konkrétně bedny) je ostatně jejím druhým nejčastějším používaným materiálem, protože společnost se zabývá také exportním balením.
Na přání zákazníka je možno připravit obal z nejrůznějších dalších materiálů, ať již je to kov, sklo nebo textil, případ
ně kombinace více materiálů.
Exportní balení pro celou zeměkouli
V obalech První obalové společnosti, ať již plastových či jiných, se přepravují například automatické linky a obráběcí centra, ale také součásti energetických celků, jako jsou turbíny nebo i potrubí. „Do Ruska, kde se v současné době rekonstruují tepelné elektrárny, v našich obalech putují různé ventily a klapky,“ říká Martin Mecera. Ruská federace je vůbec jednou z významných destinací, co se týče právě exportního balení. „Další je Čína, ale také obě části amerického kontinentu, takže se dá říci, že jde o celý svět,“ podotýká jednatel a výrobní ředitel První obalové společnosti a závěrem dodává, že nejčastějším dopravním prostředkem jsou kamiony a na druhém místě pak lodě.
Lubomír Sedlák
Box:
Sealed Air v ČR
Firma působí v České republice čtrnáct let, mateřská společnost má sídlo v americkém New Jersey. Na našem trhu není výrobcem, má zde deset distributorů různé velikosti – mezi ty nejvýznamnější patří Allpack, Rajapack, Sapril, Servisbal a Tart. „Využívání lokální distribuce je efektivnější, než kdybychom se touto činností zabývali sami. Naši partneři jsou schopni v rámci spolupráce s koncovými uživateli zajistit full service, který zvyšuje pravděpodobnost prodeje jak nám, tak našim distribučním partnerům,“ hodnotí Milan Václavík.