Při přepravě do zámoří, kde se bez ohledu na druh zboží transportní obaly hromadně využívají, slouží také obaly jednocestné (na jedno použití), které by měly mít pokud možno malý objem a snadnou recyklovatelnost. Řada z nich je vyráběna z vlnité lepenky, často v kombinaci se dřevem.
„Nejčastěji se využívá jednocestný obal z vlnité lepenky umístěný na dřevěné paletě, a to jak pro velké a těžké díly, tak pro drobné sypané díly,“ vysvětluje Gabriela Petrová, obchodní ředitelka THIMM SCHERTLER Packaging Systems. Materiály používané pro konstrukce jednorázových zámořských obalů jsou ideální pro velkoformátové kontejnery (např. GLT obaly v automobilovém průmyslu) i pro modulární obaly menších rozměrů (např. KLT obaly v automobilovém průmyslu).
V odolné lepence i do tropů
Konstrukce těchto obalových řešení jsou koncipovány tak, aby se dal obal jednoduše a rychle přizpůsobit podle potřeby objemu a druhu baleného zboží. Spojování obalu může být pevné (šitím, lepením) nebo znovu uzavíratelné (např. použitím výseků a znovu uzavíratelných zámečků z umělé hmoty). Druhý způsob je vítanou výhodou např. při celních kontrolách na hranicích, kdy je možno obal bez poškození otevřít a zavřít. Pevné vlnité lepenky (pětivrstvé, sedmivrstvé, a desetivrstvé) se vyznačují vysokou nosností a odolností. Pro zásilky do tropických zámořských zemí lze vlnitou lepenku speciálně upravit a zvýšit její odolnost vůči vlhkosti (např. voděodolným lepením).
Ukázkovým příkladem z vývojového oddělení THIMM SCHERTLER Packaging Systems je tzv. náhrada dřevěné paletové nástavby. Standardně vyráběné paletové nástavby pro europalety lze plnohodnotně nahradit konstrukcí z vlnité lepenky. THIMM SCHERTLER Packaging Systems vyvinul tubusový obal z vlnité lepenky složený ze tří částí. Spodní díl tvoří dřevěná paleta a na paletě připevněný prstenec. Výšku obalu je možné zvolit díky jednomu až čtyřem prstencům opatřeným zámky. Víko je vybavené stabilizačními pásky pro snadné stohování. Výšku obalu lze nastavit podle potřeby (v rozmezí 200 – 1000 mm), čímž se minimalizuje objem obalu a tím i přepravní náklady. Obalové řešení bylo testováno pro stohování dvou paletizačních jednotek a při zatížení do 1500 kg. Bylo oceněno v české obalové soutěži Obal roku 2010.
V čem přepravit autodíly za moře
Jednou z největších skupin dílů, které se posílají do zámoří, jsou plechové díly z automobilového průmyslu. „Zatím se pro dodávky do zámořských montážních závodů nejčastěji používají obalová řešení ze dřeva, protože bohužel stále přetrvává názor, že plechové díly jsou příliš těžké, než aby bylo možné je balit do vlnité lepenky. To je však omyl,“ tvrdí Gabriela Petrová. THIMM SCHERTLER Packaging Systems taková obalová řešení z vlnité lepenky, která s úspěchem otestoval v laboratoři i v praxi, nabízí již řadu let. V rozšíření využívání obalů z vlnité lepenky pro plechové díly jsou podle jejího názoru na trhu značné rezervy.
Příkladem je koncept balení předních dveří automobilu. Součástí obalu je paleta z vlnité lepenky s integrovaným dnem, víko, dvě do sebe zapadající boční stěny ve tvaru písmene U a profily z technické pěny fixující přepravovaný produkt. Obal je vhodný jak pro lakované díly, u kterých se lak nesmí poškrábat, tak pro nelakované díly, které během přepravy nesmějí zreznout. U plechových dílů přepravovaných do zámoří je potřeba zohlednit ochranu proti korozi. Obvykle se přepravované díly ošetří olejem nebo dodatečně zabalí do VCI fólie. Díky možnosti odebrání jedné boční stěny je tento obal je i velmi dobře přístupný, čímž usnadňuje proces balení. V porovnání s dřevěným obalem je tato varianta flexibilnější, jednodušší pro kompletaci a také levnější. Zároveň odpadá dovozní certifikát IPPC (integrovaná prevence a omezování znečištění / tepelné ošetření materiálu proti škodlivým organismům formou IPPC), který se v případě dřevěné palety v některých zemích požaduje.
Ladislava Caisová