Systém Intelliveyor od firmy Interroll
Redukce manuální práce vede ve vyspělých zemích s vyššími mzdovými náklady obvykle ke značným úsporám. Proto se samozřejmě nemohla vyhnout ani oblasti balení, a to jak balení samotného, tak manipulaci s baleným obsahem a již naplněným obalem.
Za nultý stupeň automatizace můžeme označit využívání manipulačních vozíků. Jejich nejjednodušší variantou jsou vozíky mechanické: paletovací, plošinové či policové. Jejich pokročilejší podobou jsou nízkozdvižné vozíky buď v podobě čistě manuální, nebo již s pohonem elektrickým akumulátorem a hydraulickým zvedákem. Některé z nich umožňují také sezení obsluhy. Vysokozdvižné vozíky jsou poháněny buď elektřinou, či benzinem. Pro ukládání palet do regálů ve skladech jsou určeny tzv. retraky.
Každý vozík ale stále vyžaduje lidskou obsluhu. Dalším stupněm automatizace je proto využití dopravníků.
Tiché, výkonné, bezpečné
Dopravníky můžeme rozdělit na pásové, válečkové (gravitační a poháněné), řetězové a destičkové (případně korečkové a další). Délka pásového dopravníku může sahat od jednoho do stovek metrů, rychlost se pohybuje od 0,1 do 6 m/s. Materiálem pásu bývá pryž či různé plasty. Šířka pásu se pohybuje v rozmezí 1 – 3 m. Pásy mohou být hladké, profilové, s textilními nebo ocelovými vnitřními nosnými vrstvami, pásy s připevněnými unašeči různých profilů. Dopravník může mít kluzné podepření pásu nebo podepření válečkovými stolicemi v přímém či korýtkovém uspořádání. Trasa dopravníku může být přímá vodorovná nebo šikmá i lomená. Materiály se na dopravníku mohou pohybovat i pouze vlastní hmotností s využitím gravitace.
Válečkové dopravní tratě umožňují dopravu i pohyblivé skladování kusových předmětů. Obvykle jsou poháněné motorově, méně často jsou gravitační či ručně posunované. Trasy se zde mohou větvit. Válečkové tratě slouží často jako příjmové a expediční linky a jsou kombinovány se skladovacími systémy.
Článkové a řetězové dopravníky používají jako tažný prvek řetěz s jednou či více trasami. Nejužívanější jsou podvěsné dopravníky (pro dopravu kusových předmětů na závěsech), redlery pro dopravu sypkých materiálů a dopravníky s dopravovanými předměty na vedeném řetězu. Mezi podvěsné dopravníky patří tzv. EHB dopravníky využívající duralový či ocelový profil s trolejemi, zavěšený na nosné ocelové konstrukci, a automaticky řízené elektrické vozíky bez obsluhy, napájené trolejí či indukčně. U dvoudráhového řetězového dopravníku slouží horní dráha k vedení hnacího řetězu. Vozíky na spodní dráze jsou poháněny pomocí unašečů, které jsou součástí hnacího řetězu. Zastavování na určených místech zajišťují pneumatické zarážky. Jednodráhový řetězový dopravník se skládá z průjezdného tenkostěnného profilu, ve kterém je umístěn poháněný ocelový kardanový řetěz. Součástí tohoto dopravníku mohou být i manipulátory, které i za jízdy nakládají či vykládají převážený předmět.
Manuální dopravník je tvořen pojezdovou dráhou složenou ze dvou ocelových tenkostěnných otevřených pravoúhlých symetrických profilů, které jsou zavěšeny na nosné ocelové konstrukci. Nosná ocelová konstrukce tvoří společně s pojezdovou dráhou ocelový rošt, který může být uložen na nosných sloupech z tenkostěnných trubek nebo zavěšen na ocelovou konstrukci haly. Dopravu břemene zajišťují vozíky, které jsou složeny ze dvou podvozků, manipulace na dráze je ruční.
Podvěsný dopravník s pneumatickým pohonem je tvořen pojezdovou dráhou, ve které se pohybují vozíčky pomocí posouvacích pneumatických pohonů.
Robustní pásové dopravníky jsou konstruovány z hliníkových profilů s podélnými drážkami na horní a spodní straně a využívají dvouvrstvé polyesterové (PES) pásy. Podklad pásu může tvořit kovová či dřevěná deska opatřená vrstvou plastu. Pro pohon pásových dopravníků byly speciálně navrženy bubnové motory. Dopravník musí zajistit rovnoměrnou nakládku a vykládku zboží a jeho technologie musí zaručovat co nejvyšší kompatibilitu s jinými systémy. Pohon dopravníku může pracovat s komutací mechanickou, externí či integrovanou elektronickou. Velmi se osvědčily interní elektronické kontaktní nebo bezkontaktní stejnosměrné pohony s variabilní kapacitou, vyššími rychlostmi a delší životností.
Mezi novinky patří i bezdotykové inteligentní oddělování. Moderní systémy pracují s jen minimálním potřebným dynamickým tlakem a malou hlučností i při velkém zatížení a vysokých rychlostech. Neopominutelná je také jejich vyšší bezpečnost.
Nezapomeňte na paletizaci a regály
Paletizační zařízení by mělo zajistit, aby paleta během plnění nebyla v pohybu. Osvědčily se například vysoce výkonné paletizační roboty Fuji Ace s konstrukcí z plastů a hliníkových slitin, paletizující pytle, sáčky, krabice, lahve i sudy. Při volbě robota a jeho seřizování je ovšem třeba brát ohled na váhu paletizovaných výrobků – neměla by být vzhledem k setrvačnosti příliš nízká, zejména ve větších rychlostech.
Pro skladování, dopravu a kompletaci lze využít kombinované regály – např. Flex Flow, které umožňují uskladnění více než 50 typů výrobků a byly navrženy pro systémy typu Kanban, tedy asijskou logistiku just-in-time s odpovědností malého množství pracovníků za celý proces a minimálními nároky na skladování. Flex Flow zajišťuje optimalizované využití prostoru, rychlejší přístup ke skladovanému zboží a ergonomicky zdokonalené skladování i vychystávání. Bezšroubové regály zkracují dobu montáže až o 30 %.
Ve spojení s dopravníky, automatickými regálovými nakladači nebo pro podporu systému pick-to-light lze použít například systém Carton Wheel Flow od Interrollu. Efektivita kompletace objednávek je vyšší až o 65 % a úspora místa až o 35 % ve srovnání s obvyklými metodami ukládání malých součástí do polic. Jeho původní inovací je kolečková kolejnice s proměnnou vzdáleností jednotlivých koleček každé dráhy. Profil je tím uzavřenější, čím větší zatížení nese. To zcela odstraňuje riziko otevření dráhy.
V konfiguraci LIFO (last-in-first-out) vysokozdvižný vozík nakládá a vykládá palety z přední strany regálu. Tento systém se nazývá pushback. Při nakládání nové palety vysokozdvižný vozík pomocí nakládané palety zatlačí paletu na přední straně linky směrem dozadu. Jakmile se paleta vyskladní, její místo automaticky zaujme paleta uskladněná za ní, takže je zajištěno, že je na přední straně regálu zboží stále k dispozici. Pro tyto dráhy (pushback) vyvinula firma Interroll regulátor rychlosti, který zpomaluje pohyb palet během vykládky.
Pro sypké látky a granule
Pro pneumatickou dopravu sypkých materiálů nebo granulí jsou využívána pulzní zařízení. Pro soudržné i suché granulované materiály jsou určeny pneumatické transportéry z konstrukční či nerezové oceli, se stejnoměrným tlakem zajišťujícím šetrnou přepravu a tryskami pr
o snadnější vyprazdňování.
Pro dopravu sypkých a granulovaných materiálů k dávkovači jsou vhodné tzv. trubkové dopravníky, nejlépe s plně uzavřenou konstrukcí, jaké nabízí v Česku například společnost Sklenář. Jejich výhodou je mj. spolehlivý provoz ve všech pracovních polohách od vodorovné po svislou a vyšší výkony než u jiných systémů srovnatelné velikosti. Základní pohyblivou částí je lano, na němž jsou v pravidelných odstupech umístěny plastové disky. Lano se pohybuje mezi dvěma koncovými koly umístěnými v ocelových pláštích a propojenými trubkami. Disky jsou volně slícovány s trubkami a pláštěm. Vzhledem ke své rychlosti přemísťují jak materiál, tak i vzduch. To se projevuje jednak fluidizací (i u materiálů bez přirozeně fluidizačních vlastností), tak redukcí rizika poškození materiálu.
K pásovému dopravníku sypkých materiálů patří i násypka a stěrač/čistič pásu. Napínání neděleného dopravního pásu by mělo jednoduše umožnit přistavit dopravník ke stěně, aniž by tomu bránila dopravníková kostra. Naopak pro obalové potřeby obvykle není nutná úprava pro venkovní použití.
Ke kompletní lince pro plnění sypkých a granulovaných materiálů patří kromě dopravníku i plnicí zařízení (odlišné podle typu pytlů, tj. zvlášť pro ventilové pytle a big bagy), rotační podavače, provzdušňovací zařízení a vyprazdňovač pytlů.
Miroslav Dočkal