Plasty a kaučuk se staly nepostradatelnou součástí našeho každodenního života. Automobily a letadla, počítače, telefony a televizory, stavebnictví, předměty pro sport a volný čas a v neposlední řadě celá oblast obalů využívá tyto materiály stále častěji. Letošní plastikářský a gumárenský veletrh se koná od 27. října do 3. listopadu opět po třech letech v německém Düsseldorfu.
Organizátoři předpokládají účast zhruba tří tisíc firem a 200 tisíc odborných návštěvníků. Celková čistá výstavní plocha přesáhne 160 tisíc metrů čtverečních. Všech 19 veletržních pavilonů, které jsou k dispozici, je obsazeno.
Zřetelné členění veletrhu
Přehlednost veletrhu je zajištěna jasným členěním.
-
Výrobci strojů a zařízení tvoří tradičně největší skupinu vystavovatelů a pravidelně obsazují v pavilonech 1 až 4 a 9 až 17 přibližně dvě třetiny celkové výstavní plochy.
-
Prodejci surovin, polotovarů a technických dílů vystavují v pavilonech 5 až 8a. V pavilonu 8b na rozhraní tematických okruhů nabídky je mimo jiné umístěna společná prezentace čínského průmyslu a jsou zde vystaveny exponáty všech kategorií.
-
Nabídka vystavovatelů je doplňována zvláštní předváděcí akcí s označením Visions in Polymers zaměřenou na budoucnost. V ní budou v každodenních diskusích rozebírat renomovaní vědci a uživatelé s praktickými zkušenostmi mimo jiné i následující otázky: Jak bude vypadat náš všední život za 20 let? Jak mohou plasty přispět k řešení důležitých otázek? Jaké možnosti využití, které se dnes ještě jeví jako vizionářské, budou za dvacet let již etablované? Na příkladech z různých oblastí života nastíní, jakými cestami se může vývoj ubírat a jaké inovace lze očekávat. Zvláštní důraz bude kladen na témata energetické účinnosti a ochrany zdrojů.
Za organizaci této zvláštní předváděcí akce odpovídá německý plastikářský průmysl pod vedením společnosti PlasticsEurope Deutschland e. V. a společnost Messe Düsseldorf.
Inovační platforma světové úrovně
Téměř polovina podniků, které se zúčastní veletrhu K, se svou nabídkou zaměřuje přímo na průmyslové spotřebitele polotovarů a technických dílů. Veletrh se tak pravidelně stává nejdůležitější informační platformou vývojářů, konstruktérů a odborníků na výrobu z nejrůznějších průmyslových oborů.
Na prvním místě je přitom automobilový průmysl. Zhruba 40 % všech vystavovatelů, kteří na veletrhu K prezentují svou nabídku pro průmyslové uživatele, nabízí nejnovější výsledky svého výzkumu právě tomuto průmyslovému odvětví. Třetina představuje inovace pro lékařskou techniku. Následuje elektrotechnika a elektronika, doprava, obalový průmysl, logistika a výroba spotřebního zboží.
V každém oboru sahá vystavovaná nabídka od standardu až po špičková technologická řešení, od osvědčených postupů po vizionářské strategie.
Innovation Compass
Aby se návštěvníci lépe orientovali v široké nabídce novinek, vytvářejí organizátoři veletrhu tzv. Innovation Compass, navigační nástroj pro přípravu návštěvy veletrhu šitou na míru. Ten ukáže zájemcům přímou cestu k exponátům a umožní jim individuální přípravu, optimální využití přítomnosti na veletrhu a času návštěvy. Na internetu se nástroj Innovation Compass objeví zhruba šest týdnů před zahájením veletrhu.
Okruh znalců vybraných z renomovaných vědců a profilovaných zástupců poradního sboru vystavovatelů veletrhu K definoval stěžejní témata, která budou ovlivňovat vývoj trhu v příštích letech.
V oblasti surovin / pomocných látek to jsou:
-
Optimalizace standardních plastů a kaučuku
-
Plasty z organických surovin pocházejících ze zemědělské a lesnické produkce
-
Modifikace plastů a kaučuku nanočásticemi
-
Funkční plasty, konstrukční díly a povrchy
-
Plast a kaučuk pro odlehčené konstrukce, mimo jiné pěny
-
Vláknité kompozity a jejich zpracování
-
Materiály – hybridy
Segment stroje/výbava zahrnuje následující:
-
Zkrácení výrobních časů
-
Zvýšený výkon
-
Zkrácení doby výměny (např. nářadí) při výrobě
-
Integrované výrobní procesy
-
Optimalizace dílčích procesů
-
Energetická účinnost
-
Materiálová účinnost
Před zařazením do nástroje Innovation Compass se od vystavovatelů očekává, že zdokumentují svůj nárok na inovaci. Vysvětlení, která budou k jednotlivým novinkám připojena, a odkaz na domovskou stránku vystavovatele umožní návštěvníkovi, aby již před svou návštěvou veletrhu K 2010 posoudil, které inovace jej zajímají.
It’s K time!
Aktivity příštích měsíců proběhnou pod heslem veletrhu K 2010 „It’s K time!“. Optimistická očekávání předpokládají, že se po těžkém roce 2009 výrazně zlepší konjunkturální rámcové podmínky celého odvětví. Převládá názor, že se branže odrazila ode dna a že se trh znovu představí v plné síle a různorodosti.
Ludwig König, Messe Düsseldorf GmbH,
Ladislava Caisová
Box:
Veletržní služby
Jedním z nejdůležitějších prvků efektivní přípravy na veletrh je celosvětová síť zahraničních zástupců. V 65 kancelářích rozmístěných po celé zeměkouli jsou vystavovatelům a návštěvníkům k dispozici kompetentní kontaktní osoby, které jim rády pomohou radou i skutkem. Poradí jim s organizací cesty, s ubytováním v hotelu a poskytnou jim katalog veletrhu K, který bude k dispozici od poloviny září 2010. Na elektronické adrese www.k-online.de naleznou jak vystavující firmy, tak i návštěvníci kompletní informace.