logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Kláštorná Kalcia sa plní do obalov vyrobených zo slovenských zálohovaných fliaš Skupina Kofola...
  • Braník v nové zbroji – pivovar redesignuje lahve i plechovky Braník se dočkal velké změny...
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...

SB 4/2010 100% OBALY: Obal roku 2010 příjemně překvapil

1. července 2010
Nezařazené 0
548
SB 4/2010 100% OBALY: Obal roku 2010 příjemně překvapil

Ve svých komentářích k předchozím ročníkům národní soutěže Obal roku jsem slibovala doladění hodnotitelských kritérií, kterými by se optimalizovaly podmínky pro vyhodnocování přihlášených exponátů. Snaha o korektnost posuzování jednotlivých obalů je přímo závislá na počtu přihlášených exponátů a na vymezeném čase, který mají jak odborná hodnotitelská komise, tak grémium reprezentantů k dispozici. Každé zpřesnění pravidel hry znamená úsporu času, kterou lze využít pro věcnou odbornou diskusi. Stalo se.

Vše začalo počátkem roku 2010, kdy se na popud organizátora soutěže (Obalový institut SYBA) sešla odborná hodnotitelská komise a po shodě doladila kritéria pro jednotlivé obalové kategorie. Tím byly pro přihlašovatele do národní soutěže Obal roku 2010 připraveny přesné noty pro zpracování dokumentace k přihlašovaným exponátům včetně jejich prezentace.

Preciznější informace i výsledky hodnocení
Podrobnosti celé přípravy procesních změn, počínaje přípravou soutěže a konče její nejdůležitější fází, tj. navržením vzorků exponátů na ocenění, jsou uvedeny v červencovém vydání CS Packaging News 2010-07 (SYBA) a nemá zde smysl, abych se k nim podrobněji vracela. Jen malý dodatek: hodnotitelská odborná komise i zástupci tisku měli ve srovnání s předchozím ročníkem soutěže k dispozici preciznější, zejména doplňkové informace (atesty, certifikáty apod.) k jednotlivým exponátům. Výsledky vyhodnocení tomu odpovídaly. Z 80 přihlášených exponátů získalo ocenění OBAL ROKU 2010 nejlepších 30 obalových řešení. Vrátím-li se k loňskému, 15. ročníku této národní soutěže, byla to nejen z mého hlediska doslova „invaze“ přepravních obalů – perfektní obalové konstrukce, zefektivnění fixačních systémů, materiálová úspora apod. Mé vnitřní pocity, že tento trend bude pokračovat i v rámci 16. ročníku soutěže, se po prvním zhlédnutí přihlášených vzorků obalů nenaplnily. Všechny přihlášené obalové kategorie byly kvalitativně vyvážené a někdy bylo rozhodování o ocenění skutečně na hraně. Díky dvoufázovému posuzování (odborná komise a grémium reprezentantů) a přechodu na bodové hodnocení však vždy došlo ke konsenzu.

Nové technologie balení, řešení obalů i systémů balení
Současné hospodářské klima a konkurenční prostředí si stále více vynucují nové technologie balení, nová řešení obalů a systémů balení. Z prezentace jednotlivých vzorků přihlášených obalů byl tento trend patrný. Jednak snaha konkurenčně uspět na trhu, to znamená navodit uživatelsky příjemný výrobek, vyhovět požadavkům zákazníka, jednak zefektivnit materiálovou spotřebu, aniž by došlo k snížení požadovaných funkčních parametrů obalu a další. Tyto záměry byly vysledovatelné napříč všemi obalovými kategoriemi.
U kategorie spotřebitelských obalů se nabízely zajímavé konstrukční prvky kombinované s perfektní grafickou úpravou ladící s profilem baleného výrobku. Nezanedbatelné byly i prvky snadného otevírání, nabídka pro využití Braillova písma na obalu i pro jiné oblasti použití než farmacie, efektní využití obalových prvků pro alternativní nabídku na trhu (běžný prodej a promoční aktivity prodejce) apod.
U kategorie skupinové obaly a displeje dominovaly obalové konstrukce z lepenky, splňující náročné požadavky nejen na dobrou viditelnost nabízených výrobků v prodeji, ale i na manipulaci a bezpečnou přepravu.
V rámci kategorie etiket se nabízela zajímavá řešení zkvalitňující jakost potisku, a to po celou dobu spotřeby výrobku a jejich splynutí s designem obalu. U pomocných obalových prostředků bylo nezanedbatelné i zahrnutí ekologického hlediska k funkčním parametrům.
Naopak ekologická řešení navržená u obalových materiálů nebyla doložena patřičnými zkouškami v souladu s evropskými požadavky, což bylo na škodu jinak zajímavého materiálu. Na druhé straně požadavek jednoho zákazníka na materiál dal prostor výrobci pro vývoj nových obalových materiálů použitelných i pro další aplikace odlišné od původního záměru. Doložení výsledků zkoušek v rámci těchto inovací bylo samozřejmé.
A nakonec krátce ke kategorii přepravních obalů a balení. Přihlášené exponáty jako obvykle nezklamaly. U jednotlivých exponátů byla zjevná snaha minimalizovat materiálovou spotřebu a náklady. Nabízel se prostor pro nová řešení v oblastech materiálové výměny (lepenka za dřevo), v označování přepravních obalů nabízených společně s výrobkem v prodeji a v nabídce univerzálních řešení balení výrobku v různých rozměrových profilech. A přihlašovatelé obalů do této národní soutěže to patřičně využili.

Ročník, který nezklamal
Shrnu-li své poznatky z letošního ročníku národní soutěže Obal roku 2010, řekla bych, že to byl ročník, který nejen nezklamal, ale velmi příjemně překvapil. Přála bych všem oceněným exponátům, aby výrazně uspěly i na mezinárodním kolbišti celosvětové obalové soutěže WorldStar for Packaging.

Jana Lukešová,
předsedkyně hodnotitelské komise

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required