
Ve svých komentářích k předchozím ročníkům národní soutěže Obal roku jsem slibovala doladění hodnotitelských kritérií, kterými by se optimalizovaly podmínky pro vyhodnocování přihlášených exponátů. Snaha o korektnost posuzování jednotlivých obalů je přímo závislá na počtu přihlášených exponátů a na vymezeném čase, který mají jak odborná hodnotitelská komise, tak grémium reprezentantů k dispozici. Každé zpřesnění pravidel hry znamená úsporu času, kterou lze využít pro věcnou odbornou diskusi. Stalo se.
Vše začalo počátkem roku 2010, kdy se na popud organizátora soutěže (Obalový institut SYBA) sešla odborná hodnotitelská komise a po shodě doladila kritéria pro jednotlivé obalové kategorie. Tím byly pro přihlašovatele do národní soutěže Obal roku 2010 připraveny přesné noty pro zpracování dokumentace k přihlašovaným exponátům včetně jejich prezentace.
Preciznější informace i výsledky hodnocení
Podrobnosti celé přípravy procesních změn, počínaje přípravou soutěže a konče její nejdůležitější fází, tj. navržením vzorků exponátů na ocenění, jsou uvedeny v červencovém vydání CS Packaging News 2010-07 (SYBA) a nemá zde smysl, abych se k nim podrobněji vracela. Jen malý dodatek: hodnotitelská odborná komise i zástupci tisku měli ve srovnání s předchozím ročníkem soutěže k dispozici preciznější, zejména doplňkové informace (atesty, certifikáty apod.) k jednotlivým exponátům. Výsledky vyhodnocení tomu odpovídaly. Z 80 přihlášených exponátů získalo ocenění OBAL ROKU 2010 nejlepších 30 obalových řešení. Vrátím-li se k loňskému, 15. ročníku této národní soutěže, byla to nejen z mého hlediska doslova „invaze“ přepravních obalů – perfektní obalové konstrukce, zefektivnění fixačních systémů, materiálová úspora apod. Mé vnitřní pocity, že tento trend bude pokračovat i v rámci 16. ročníku soutěže, se po prvním zhlédnutí přihlášených vzorků obalů nenaplnily. Všechny přihlášené obalové kategorie byly kvalitativně vyvážené a někdy bylo rozhodování o ocenění skutečně na hraně. Díky dvoufázovému posuzování (odborná komise a grémium reprezentantů) a přechodu na bodové hodnocení však vždy došlo ke konsenzu.
Nové technologie balení, řešení obalů i systémů balení
Současné hospodářské klima a konkurenční prostředí si stále více vynucují nové technologie balení, nová řešení obalů a systémů balení. Z prezentace jednotlivých vzorků přihlášených obalů byl tento trend patrný. Jednak snaha konkurenčně uspět na trhu, to znamená navodit uživatelsky příjemný výrobek, vyhovět požadavkům zákazníka, jednak zefektivnit materiálovou spotřebu, aniž by došlo k snížení požadovaných funkčních parametrů obalu a další. Tyto záměry byly vysledovatelné napříč všemi obalovými kategoriemi.
U kategorie spotřebitelských obalů se nabízely zajímavé konstrukční prvky kombinované s perfektní grafickou úpravou ladící s profilem baleného výrobku. Nezanedbatelné byly i prvky snadného otevírání, nabídka pro využití Braillova písma na obalu i pro jiné oblasti použití než farmacie, efektní využití obalových prvků pro alternativní nabídku na trhu (běžný prodej a promoční aktivity prodejce) apod.
U kategorie skupinové obaly a displeje dominovaly obalové konstrukce z lepenky, splňující náročné požadavky nejen na dobrou viditelnost nabízených výrobků v prodeji, ale i na manipulaci a bezpečnou přepravu.
V rámci kategorie etiket se nabízela zajímavá řešení zkvalitňující jakost potisku, a to po celou dobu spotřeby výrobku a jejich splynutí s designem obalu. U pomocných obalových prostředků bylo nezanedbatelné i zahrnutí ekologického hlediska k funkčním parametrům.
Naopak ekologická řešení navržená u obalových materiálů nebyla doložena patřičnými zkouškami v souladu s evropskými požadavky, což bylo na škodu jinak zajímavého materiálu. Na druhé straně požadavek jednoho zákazníka na materiál dal prostor výrobci pro vývoj nových obalových materiálů použitelných i pro další aplikace odlišné od původního záměru. Doložení výsledků zkoušek v rámci těchto inovací bylo samozřejmé.
A nakonec krátce ke kategorii přepravních obalů a balení. Přihlášené exponáty jako obvykle nezklamaly. U jednotlivých exponátů byla zjevná snaha minimalizovat materiálovou spotřebu a náklady. Nabízel se prostor pro nová řešení v oblastech materiálové výměny (lepenka za dřevo), v označování přepravních obalů nabízených společně s výrobkem v prodeji a v nabídce univerzálních řešení balení výrobku v různých rozměrových profilech. A přihlašovatelé obalů do této národní soutěže to patřičně využili.
Ročník, který nezklamal
Shrnu-li své poznatky z letošního ročníku národní soutěže Obal roku 2010, řekla bych, že to byl ročník, který nejen nezklamal, ale velmi příjemně překvapil. Přála bych všem oceněným exponátům, aby výrazně uspěly i na mezinárodním kolbišti celosvětové obalové soutěže WorldStar for Packaging.
Jana Lukešová,
předsedkyně hodnotitelské komise