logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

SB 3/2010 KONGRESY, KONFERENCE, SEMINÁŘE: Packaging Show 2010

1. května 2010
Nezařazené 0
549
SB 3/2010 KONGRESY, KONFERENCE, SEMINÁŘE: Packaging Show 2010

Ve stejný den, kdy se mladí designéři měli dozvědět, jak se umístili v soutěži Mladý obal, se profesionálové a matadoři designu setkali na druhém ročníku semináře Packaging Show. Dne 20. května 2010 hostil konferenční sál pražského hotelu Corinthia příznivce obalů a jejich designu.

Žárovky na majáku i transformátoru
První část semináře byla věnována konstrukčnímu designu. Zástupci společností Model obaly, Digital Media a Fiala & Šebek Visual Communication si pro účastníky připravili živou prezentaci případové studie návrhu balení produktu. Jak uvedl Radek Kupčík, manažer oddělení technologie a designu společnosti Model obaly, zvolili záměrně produkt, který má svou vlastní historii, z níž lze při tvorbě návrhu vycházet, a zároveň takový, který z trhu již ustupuje. Tímto produktem je žárovka.
Při návrhu vyšli nejprve z nejjednodušší formy balení – komínkového obalu, ať už klasického vzoru s přiklápěcí klopou nebo obalu s patentovým skládaným dnem. Základnou těchto obalů je vždy čtverec, obal může být vylepšen prolomenou hranou nebo zkoseným víkem, které přináší další komunikační plochu. Produkt, jako je žárovka, si zákazník rád zkontroluje, je tedy dobré ukázat, co je uvnitř obalu. Lze použít výřez bez zakrytí, který může buď kopírovat výrobek, nebo může mít tvar nápisu. Pro strojové balení lze využít okno s fólií a box doplnit eurozávěsem pro drátěné systémy. Obal navržený pro zpracování lepicím automatem může být navíc vybaven odtrhávacím zipem. Tento obal lze otevřít pouze jeho narušením a je na něm snadno vidět, že do něj někdo vstoupil před námi.
Pro reklamní účely lze použít i takzvaný doublepack. Hodí se pro akce typu 1 + 1 zdarma nebo pro připojení malých reklamních balení. Volný doublepack je spojen v hraně balení, velikost boxů může být různá a oba boxy bývají obvykle spojeny ještě návlekem, což je další komunikační plocha. Žárovku však lze zabalit i poněkud méně otřelým způsobem. Kulaté obaly jsou v průmyslové výrobě prakticky nezpracovatelné, ale stačí úprava rylováním a vznikají zajímavé půlkruhy, tubusy a skládané jehlany. Co se týče trojúhelníků a jehlanů, i tyto tvary lze použít jako doublepack.
I skupinové balení má více možností. Kromě často používaných boxů s otvory a trhací perforací, která navádí, jak odtrhnout a složit víko, z něhož se stává display, lze žárovky zabalit i do tubusu s odtrhávací perforací. Žárovky v boxech lze balit do zásobníku s eurozávěsem a okénky na čelní straně, která umožňují kontrolu naplnění zásobníku. Po odtržení fixačního krytu ve spodní části zásobníku lze postupně odebírat jednotkové balení. Tyto zásobníky lze přímo použít na prodejních stojanech. Protože se v tomto případě jednalo o studii žárovky, připravili návrháři Model obalu pro Packaging Show dva displeje odrážející myšlenku produktu – displej ve tvaru majáku a transformátoru.

80 % obalů nemá design?
Na návrh konstrukce obalu navázala firma Digital Media s ukázkou návrhu displeje v prostředí softwaru Cinema 4D. Návrh konstrukce tohoto prodejního stojanu bylo třeba patřičně graficky vybavit. Jak se s tímto zadáním vypořádala firma Fiala & Šebek, předvedl v krátké prezentaci její konzultant Vlastimil Dejl. Pro grafické zpracování zvolila firma jako základní téma 130. výročí vzniku žárovky.
Lars Wallentin, bývalý šéfdesignér firmy Nestlé, upozornil na chyby, ke kterým svádějí možnosti dnešních technologií. Technologické zpracování obalu je pouze jednou stránkou věci. Druhou, pro prodej mnohem důležitější, je komunikace. Každý designér by proto měl mít dříve, než začne pracovat na návrhu, velmi dobře promyšleno, čeho chce svým obalem dosáhnout. Většinou je to dost jasné – obal má prodat zboží. Proto musí komunikovat, nikoliv pouze poskytovat informace. Podle Larse Wallentina navíc 80 % dnešních obalů nemá design, má jen fotku produktu, která nezaujme. Dalším nešvarem je neuvážené používání loga, které se projeví především na displejích. Je-li v multipacku vyrovnáno jednotkové balení, jehož hlavní dominantou je logo, a na displeji je opět další logo, zahodila firma možnost komunikovat se zákazníkem. Spotřebitel se nikde nedozví, k čemu mu výrobek je, a už vůbec ne, proč by si ho měl koupit. A to je věc, na které by si výrobce měl nechat záležet nejvíc. Balení včetně multipacků a displejů musí obsahovat vzkaz pro zákazníka. Lars Wallentin proto razí zásadu „Always message before brand“.
Vystoupení Jana Činčery ze stejnojmenného designového studia bylo především vizuálním zážitkem. Jeho zaměření na dárková balení přidala ke komunikaci další záměry, jichž by se měl designér dotknout, chce-li obalem zaujmout: jednoduchost, fascinace, tajemství a krása.

Gabriela Karczubová

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required